Bevroren KVV snijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Bevroren KVV snijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 11:44

Hoi,

Er moeten vast meer bokkers zijn die dit probleem hebben of al een oplossing hebben gevonden.

Mijn hond eet Kivo vers vlees rollen. Maar het snijden hiervan vind ik echt een gedoe. Ik wil eigenlijk meerdere rollen in plakken van 50gram snijden. Maar diepgevroren krijg ik die niet voor elkaar. En ze eerst een beetje laten ontdooien maakt het al beter. Maar wil ze ook niet te ver ontdooid hebben omdat ze de plakken daarna weer de vriezer in moeten.

Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt!

Groetjes Coquette

Little_Gift

Re: Bevroren KVV snijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 11:48

Toch een klein beetje laten ontdooien, snijden en dan gelijk weer invriezen.

Een andere optie is er volgens mij niet helaas.

En als je niet helemaal laat ontdooien en direct erna weer invriest, kan dat echt geen kwaad .

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 11:49

Een elektrisch keukenmes :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 11:52

Volgens mij had iemand in het miskopen topic wel een snijmachine... :')

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 11:53

Een hondenmaag is anders gemaakt als de onze. Je kan het gewoon iets verder ontdooien, in porties verpakken en terug invriezen.

Marcella

Hak bijltje en rubberen hamer. :+

Cchanny

Wij lieten ze iets ontdooien en daarna met een groot mes doorgehakt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:26

Gewoon ontdooien en weer invriezen, dat kan echt geen kwaad, en is niet slecht.

En anders met een lintzaag, die zaagt zo door gevroren vlees heen :)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:33

iets ontdooien,mes onder de heel warme kraan houden en snijden,je moet hem wel blijven opwarmen,..of idd een elektrisch mes. degomeat heeft heel kleine portie,s ingevroren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:38

Ik weet dat Prins vers vlees in plakken verkoopt. Die hebben wij ook een tijdje gevoerd. Dan kun je makkelijk afmeten.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:39

ik deed t met een decupeerzaag in plakken haha. (als die zaag tenminmste zo heet)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:59

Konstantine schreef:
Volgens mij had iemand in het miskopen topic wel een snijmachine... :')

_O-

Maar idd.. wij snijden kilo worsten door met een broodmes nadat we het een beetje laten ontdooien. Gelukkig maar één snede, want we hebben twee honden en in twee dagen eten zij 500 gram.
Lang geleden werd er voor ons in een dierenwinkel geknipt met een takkenschaar.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 13:07

Met een uur - 1,5u zijn ze (zelfs de dikkere kilo rollen) meestal genoeg ontdooid om er met een goed mes (vlees mes, broodmes evt), wat je even onder de warme kraan houd, mee doorheen te komen. En dat kan erna dan prima weer ingevroren worden :j Kost wel even wat kracht alsnog, maar als je er eenmaal handigheid in hebt gevonden, is het snel normaal.

Even ter vergelijk qua ontdooien. Ik ontdooi de kilo rollen in zijn geheel (want ik voer die in 3 voerbeurten achter elkaar op nu. Toen onze hond jonger was, deed ik wel portioneren omdat ze toen wisselende hoeveelheden kreeg in de groei) en dat heeft altijd 24u nodig in de koelkast om echt volledig te ontdooien bv. Zelfs na 12u is het in het midden gewoon nog hard. Dus een 1,5u even laten liggen en erna weer invriezen kan echt prima :j Dat is net genoeg om erdoorheen te komen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:16

Ik begrijp het van ontdooien, snijden en opnieuw invriezen, maar vinden jullie dit niet teveel gedoe?

Heb momenteel ook worsten (tegen beter weten in, iedere keer neem ik me voor het niet meer te kopen) maar ben er weer helemaal klaar mee... als ze op zijn ga ik weer voor gedoseerde kvv (hamburgers).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:22

Ik vind het geen gedoe. Ik zie het als iets wat erbij hoort en je went er wel aan. Ondertussen hoef ik het niet meer te doen. Ik ontdooi de rollen in hun geheel en na ontdooien doe ik gewoon pakken wat ik nodig heb- aangezien ik het allemaal op tijd op voer met de hoeveelheid wat m’n hond nodig heeft.

Maar ik deed het vroeger gewoon met het kopen/laten bezorgen even meteen allemaal verwerken en dan kon ik weer weken tot maanden vooruit :j

Maar ik besteed sowieso heel veel tijd en aandacht aan het voeren. Ik maak ook heel veel zelf qua toevoegingen ed en kook dus aanvullend ook veel nog naast de kvv.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:23

Ik voer ze nu niet meer, maar ik haalde ze, liet ze na het halen gewoon een poos op het aanrecht liggen (want dan waren ze vaak toch al een beetje aan het zacht worden), sneed ze dan in stukken en stopte ze in de diepvries.

Wat is daar voor extra werk aan? Of je ze nu vooraf snijdt, of achteraf, bij het voeren.

Want in 1 keer ontdooien, dan snijden en direct voeren kan in principe ook - als je wat grotere of meerdere honden hebt.

Eenmaal ontdooid kan je de rest ook 2 dagen in de koelkast bewaren. 100 gram per voerbeurt bij 2x daags voeren is al snel een normale portie voor een middenslag hond, dus met 2 honden voer je een kilo in 2,5 dag op.

En heb je 1 middenslag hond die 200 gram per dag eet, dan kan je ook die ene worst in 2 stukken snijden. Ene helft in de vriezer, andere in de koelkast om direct te voeren.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:28

Zoveel werk is het niet lijkt me. Ik gebruik dan geen rollen maar mix zelf vlees. Meestal 3kg gelijk dat geeft ongeveer 15 dagen eten voor 2 kleine hondjes. Ik vries het in per portie en ontdooi de avond van te voren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:38

Ik haal een kilorol uit de vriezer en laat deze ontdooien. Dan snijd ik het in de dagporties in glazen bakjes en die bewaar ik in de koelkast. 1x per 1,5 dag moet ik dus snijden, dat is misschien 5 minuten werk.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 15:52

Super bedankt allemaal! Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat dit vlees net zoals dat van ons niet (deels)ontdooid en opnieuw ingevroren kon worden. Mijn hond wilt enkel de rollen kivo eten. Dus de hamburgers van een ander merk ik zeker een uitkomst maar is hier geen optie. Ze eet 50gram per dag bij mij en nog een keer bij mijn moeder maar die heeft eigen rollen liggen. Voor die 50gram is een hele worst van 500gram eruit halen en dan in de koelkast geen optie.

Ik ga ze nu gewoon wat verder laten ontdooien en dan een voorraadje snijden!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:15

En het mes regelmatig onder de hete kraan houden helpt ook, succes!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:19

Ja, het is ellende, maar inderdaad… ik deed het ook altijd met een stevig broodmes en even ontdooien. Gelukkig eten mijn honden nu samen 1200gr per dag, dus een kilo en twee plakken 100gr van wisselende merken :=

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:33

_coquette_ schreef:
Super bedankt allemaal! Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat dit vlees net zoals dat van ons niet (deels)ontdooid en opnieuw ingevroren kon worden. Mijn hond wilt enkel de rollen kivo eten. Dus de hamburgers van een ander merk ik zeker een uitkomst maar is hier geen optie. Ze eet 50gram per dag bij mij en nog een keer bij mijn moeder maar die heeft eigen rollen liggen. Voor die 50gram is een hele worst van 500gram eruit halen en dan in de koelkast geen optie.

Ik ga ze nu gewoon wat verder laten ontdooien en dan een voorraadje snijden!

Dat ontdooien lijkt me persoonlijk ook niet zo'n goed idee :n Ik weet niet hoe vaak het moet gebeuren, maar je zou kunnen vragen of een slager het (tegen eventueel een vergoeding) wil doen. Die hebben het zo in stukken met de snijmachine

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:36

Ik laat het altijd eventjes een klein beetje ontdooien (niet helemaal, maar dat het niet meer zo keihard is) en dan met een gekarteld broodmes die ik onder de hete kraan hou :)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 18:26

Met een handzaag zaag ik ze in stukken

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 18:41

Ik laat ook gewoon deels ontdooien. Snijden en invriezen. Vind t geen gedoe. Zo gepiept