Konijn overleden, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MARILYN_

Konijn overleden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:26

Ik heb altijd 2 konijntjes gehad. Helaas is er nu eentje overleden en blijft mijn dametje alleen achter..

Ze is 12 jaar, verhuizen wil ik haar niet meer. Zelf een nieuw konijn aanschaffen wil ik ook niet, want ik wil graag stoppen met konijnen hierna. Ik heb meerdere opvangen gevraagd of ik een (ouder) konijn mag koppelen met mijn voedster en weer terugbrengen als mijn voedster komt te overlijden.
Helaas is er geen opvang hier in de buurt die dat doet.

Alleen achter blijven is eigenlijk ook geen optie, ze is erg zoekende en eet slechter. Ze was erg geplakt aan mijn ram..

Pff vind het lastig, wat moet je nu? ;(

Kidde

Re: Konijn overleden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Ik dacht toch dat er wel opvangen waren die dit deden. Is een opvang verderweg geen idee?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Advocaat van de duivel: als je haar niet wil verhuizen, ze zich duidelijk niet fijn voelt en je dat niet opgelost krijgt in overleg met opvangen, is het dan niet mooi geweest zo?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Flappus bellen?

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:40

Kidde schreef:
Ik dacht toch dat er wel opvangen waren die dit deden. Is een opvang verderweg geen idee?

Welke opvang doet het wel? :)

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:41

Tink89 schreef:
Advocaat van de duivel: als je haar niet wil verhuizen, ze zich duidelijk niet fijn voelt en je dat niet opgelost krijgt in overleg met opvangen, is het dan niet mooi geweest zo?

Heb ik ook zeker aan gedacht! Alleen gaat een dierenarts een gezond konijn in laten slapen?

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

MARILYN_ schreef:
Tink89 schreef:

Heb ik ook zeker aan gedacht! Alleen gaat een dierenarts een gezond konijn in laten slapen?

Dat kun je zelf ook doen op de manier waarop aan koeien een einde wordt gemaakt, maar dan in het klein. Je kunt natuurlijk eerst een afspraak maken bij een da om na te vragen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:58

Kidde schreef:

Wellicht een kinderboerderij?
De lokale hier zal dat wel doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Ik zou hem gewoon naar een opvang brengen, je hebt haar 12 jaar gehad, dan neem ik aan dat je het ook niet erg vindt om wat verder te rijden en haar naar een goede opvang te brengen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

Ik zou dan misschien toch opvangen iets verder weg berichten. Andere optie is inderdaad langs de dierenarts en haar laten inslapen. Ik denk dat, met het verhaal erbij, een dierenarts daar wel voor open staat. Maar goed, daar moet je wel voor open staan...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

huppelz schreef:
MARILYN_ schreef:

Dat kun je zelf ook doen op de manier waarop aan koeien een einde wordt gemaakt, maar dan in het klein. Je kunt natuurlijk eerst een afspraak maken bij een da om na te vragen.

Euhm, en hoe mag dat dan wel zijn? :?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:11

Hoe maak je zelf in hemelsnaam een einde aan het leven van een koe??

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:12

Verhuizen zie ik niet helemaal voor me. Ze is blind aan beide ogen, hier thuis gaat dat prima. Ze weet precies de weg.
Maar naar een opvang brengen, waar ze ook alleen komt te zitten. Dat gaat haar meer stress geven dan hier thuis. En vraag me af of ze nog wel wordt herplaatst op die leeftijd.

Ik wil best voor een bruikleen konijn een stuk rijden, dat maakt mij niet uit :)

Oei zelf een einde aan maken kan ik niet..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Popstra schreef:
Hoe maak je zelf in hemelsnaam een einde aan het leven van een koe??

Met een schietmasker lijkt me? Die bestaan ook voor kleine dieren geloof ik, maar ik neem aan dat TS die niet toevallig thuis heeft liggen of dit überhaupt zou willen.

TS, ik kan de opvang helaas niet terugvinden, maar ik zou eens een belrondje doen met je vraag bij andere opvangen. Misschien weten de opvangen ook wel van elkaar wie dit wel doet

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:24

Leg er eerst maar een pluche knuffel in waar ze tegen aan kan kruipen.
En dan idd even de opvangen bellen. Sommigen doen het zeker wel ...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

Zo lief dat je goed voor je konijnen zorgt en je oude dametje nog een tijdelijk vriendje thuis gunt.
Oproepje op Facebook plaatsen? Op een konijnen groep bijvoorbeeld?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:56

Vervelend! Verhuizen zou ik ook niet doen idd.
En een konijn adopteren en weer afstand van doen als jouw konijn overleden is?
Heb je wel dubbele kosten (eerst adoptie en later weer afstand doen) maar dat is het misschien wel waard?
Dus niet een tijdelijk leenkonijn maar gewoon echt een konijn adopteren.

Of via marktplaats zoeken. Daar staan ook wel eens wat oudere konijnen op die een goed huisje zoeken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:01

Konijnen zijn absoluut groepsdieren, en bij jongere konijnen is koppelen een must. Ze zal zeker nog wel zoeken want zijn geur hangt er nog maar die zal langzaam verdwijnen. Even aankijken en haar lekkers geven, geraspte wortel en dergelijke.
Maar een oud konijn wat blind is nog koppelen, in een vreemde omgeving zetten terwijl ze goed de weg weet bij jou...Als een opvang een 'bruikleen' konijn heeft waarmee het klikt is het natuurlijk prima, maar konijnen kunnen wel picky zijn.

Een opvang wil toch geen blind konijn van 12 jaar hebben, die zijn nauwelijks te plaatsen. En bij kinderboerderijen is het ook 3 x niks. Die willen helemaal geen afdankers, ze hebben er vaak al te veel.
En als ze slecht blijft eten, en afvalt dan is het voor haar toch ook gewoon op.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

Gecondoleerd ts

Wij hebben hier thuis ook een leen konijn (die toch gaat blijven := ), wij hebben hem van het konijnen paradijs geadopteerd. Maar flappus en Kaatje keutel doen het volgens mij ook.

Inslapen zou ik ook geen gekke gedachte vinden, helemaal niet als ze ook nog blind is. Is het eerlijk naar haar toe om haar het koppel proces aan te doen? Een fijne dierenarts denkt zeker met je mee in dit soort situaties

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:15

Je kan de konijnenopvang in Spijk (Gelderland, gemeente Zevenaar) proberen. Wij hebben daar een paar jaar geleden onze voedster gekoppeld met een gecastreerde ram met een contractje erbij. De ram was helemaal van ons, maar als de voedster kwam te overlijden mocht de ram voor een kleine vergoeding terug.

Helaas is een paar dagen geleden de ram onverwachts overleden en zijn we ook aan het bedenken wat we met de voedster doen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:28

MARILYN_ schreef:
Tink89 schreef:

Ik heb het van het voorjaar met onze cavia's gehad. Beide al op leeftijd en bij 1 begonnen er gezwellen te groeien.
Beide meegenomen naar de dierenarts en beide in laten slapen.
Omdat de cavia's al hun hele leve samen zaten en wij ook geen nieuwe cavia's meer wilden hebben.
Dierenarts had er alle begrip voor en heeft ze beide ingeslapen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:37

Hoe lang is het geleden dat haar maatje is gestorven? Heeft ze afscheid kunnen nemen, zodat ze niet zoekend is? Geef haar wat rouwtijd.

Ik zou helemaal niks doen. Ze is 12 jaar en blind, ze is dus in het nadeel bij het koppelen. Kijk wat ze wel wil eten, verwen haar extra. Niet meer mee gaan slepen of in de stress zetten. Gewoon lekker op haar vertrouwde plekje laten, extra aandacht. Is echt geen schande.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Bellatrix schreef:
Ik zou hem gewoon naar een opvang brengen, je hebt haar 12 jaar gehad, dan neem ik aan dat je het ook niet erg vindt om wat verder te rijden en haar naar een goede opvang te brengen.

Ik zou een blind konijn van 12 niet meer de stress van een opvang aandoen. Vind het ook een vreemde suggestie, totaal niet in belang van het dier ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:59

12 is redelijk uitzonderlijke leeftijd voor een konijn. Die nog in de stress gooien kan wel eens einde versnellen. Lekker op vertrouwde plekje laten, even aankijken en anders maandag overleggen met je DA.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:12

Als ze niet blind was geweest dan had ik wel een nieuw huis gezocht voor haar. Maar het feit dat ze blind is maakt het extra gecompliceerd. Dan zou ik haar thuis houden en kijken of ze niet te eenzaam is. Anders toch overleggen met je dierenarts wat de mogelijkheden zijn.

Ik ben zelf altijd van het slag dat dieren bij mij dood gaan. De enige keer dat ik dat niet heb waargemaakt is bij m'n laatste konijn. Ik woonde toen nog thuis toen een van de 2 overleed. Mijn andere konijn was duidelijk heel erg eenzaam. Dus ik heb toen voor haar een nieuw huisje gezocht. Ze was toen 10 en is nog een half jaar gelukkig geweest met opa konijn dat daar woonde. Na een half jaar hebben ze haar moeten laten inslapen toen ze ziek werd. Maar ze was vrij snel gewend en echt dikke vriendjes met het andere konijn. Maar zij was niet blind. Dus ik heb wel een goede ervaring gehad met het verhuizen van een ouder konijn