Hond loopt plotseling mank - wat doet Bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Hond loopt plotseling mank - wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 13:07

Gisteravond liep onze hond (labrador, bijna vier) volgens mijn vriend al een beetje gevoelig, nu sinds vanochtend loopt hij erg mank met een van zijn voorpoten. Hij wil er eigenlijk geen gewicht op zetten, dus als hij beweegt, dan hinkt hij op drie poten. Verder is hij wel alert, eet en drinkt, blaft naar de postbezorger. Nu binnen ligt hij vooral voor pampus, al likt hij er wel soms aan. We zien zelf niets aan het pootje en hebben ook niet gezien dat hij zich bezeerd heeft. Gisterochtend liep hij nog prima en hij heeft ook niet wild gespeeld, gerend o.i.d.

Om 9 uur hing ik aan de lijn bij de dierenarts en, na overleg, wouden die me pijnstillers laten halen en het dan 10 dagen aankijken. Dat lijkt me alleen nogal lang? Ik heb nu toch een afspraak voor morgenmiddag kunnen maken, daarvoor was alles vol. Nu ben ik benieuwd, wat doen jullie in zo'n geval, aankijken of meteen langsgaan? Wanneer je je enkel verzwikt kan een dokter meestal ook niet zoveel doen natuurlijk, maar toch heb ik liever dat iemand er even naar kijkt en ik vind het ook sneu om hem zo te zien.

DubbelFun

Re: Hond loopt plotseling mank - wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:13

Is er geen andere DA in de buurt ??
Ik zou een dier zonder gedegen onderzoek niet 10 dagen op een pijnstiller willen hebben.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:15

Wat een vreemd advies zeg. Ik zou het aankijken als een dier een beetje gevoelig loopt, maar als ze er geen gewicht op willen zetten dan sta ik direct bij de dierenarts. Ik zou kijken of je bij een andere dierenarts terecht kunt. Een dierenarts die dit geen spoed vindt, vind ik al geen goede :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:16

Eens met DubbelFun. Als mens kun je zelf vaak prima inschatten of je met je verzwikte enkel pijnstillers pakt, rust neemt en hoe lang. Een hond kan dat niet, naast dat je ook gewoon niet weet of het om een verzwikking gaat, je weet ook niet waar de pijn vandaan komt.

Daar zal toch een dierenarts naar moeten kijken. Als na onderzoek blijkt dat er niks anders op zit dan pijnstilling en rust, dan is dat zo. Maar dan is er iig fatsoenlijk naar gekeken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:19

Ik zou het eerst even aankijken.
Ik zou zeker niet ongezien zomaar pijnstillers geven, je weet niet eens waarvoor je ze geeft. Misschien zit er wel een doorn of grasaar oid.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:22

O:) ik zou het na zelf afvoelen en niks vinden rustig even afwachten zo lang ze prima te pas is en minimaal uitlaten zorgen voor water dicht bij de vaste lig plek en even dag of 2 aankijken....,

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:23

Zelf moet ik ongeveer doodvallen maar voor mijn dieren sta ik erg snel bij de DA. Ik zou dus sneller een afspraak proberen regelen.
Pijnstillers geven zonder oorzaak zou ik niet doen. De hond voelt dan geen of minder pijn en ontziet zijn poot niet meer, wat ev de oorzaak enkel verergert?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:25

Kun je iets ontdekken van een ingangswondje wat kan duiden op een splinter, doorn of grasaar? Dat kan heel verraderlijk zijn, soms niet meer dan een stipje. Is er iets van zwelling te vinden, warmte of geeft hij reactie als je aan het kussen zit? Ook kun je langs het kussen en tussen de teentjes voorzichtig navoelen of er niets zit. Een doorn kan bijvoorbeeld verstopt zitten naast het kussen en heel vervelend prikken bij iedere stap.

Ik zou zeker laten nakijken en niet direct starten met pijnstilling zonder verder onderzoek door de DA.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:38

Ik ben een dweil met mijn dieren, dus zou zeker naar de dierenarts gaan ter controle. Ook ik zou niet, zonder dat de DA gekeken heeft, pijnstillers geven want je hebt geen idee wat de pijn veroorzaakt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:44

Ik ging ook zeker naar de DA, en als de mijne me niet wilde helpen dan naar een andere...
Wat hierboven gezegd wordt, je hond kan niet zelf bepalen een paracetamol te nemen en het aan te kijken, en een grasaar kan niet met het blote oog te vinden, maar wel heel gevaarlijk zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:45

Ik zou het zo snel mogelijk laten onderzoeken door de dierenarts. Ik ga er vanuit dat je zelf goed hebt gekeken naar wondjes, etc. Pas na diagnose kunnen we het over het behandelplan gaan hebben.

Een beetje onregelmatig lopen zou ik misschien nog wel een dagje aankijken maar wanneer ze het echt niet willen belasten ga ik wel zo snel mogelijk naar de dierenarts.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:57

Heb je goed de nagels bekeken?
Geen nagel eraf of ingescheurd? En tussen de nagels?
Misschien op een wesp gaan staan en geprikt?

Ik zou het wel een dag durven aankijken. Mijn hond liep laatst ook erg mank. Dierenarts gebeld en die gaf als advies om het een dag en nacht aan te kijken, tenzij fors meer pijn of ziek worden. Het werd na een dag al ietsje beter, de dag erna nog beter en het ging vanzelf over. Blijkbaar toch verstuikt of iets verrekt. Of misschien ook wel geprikt door iets in het pootje. Dan zakt het vrij snel wat af.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:06

Ik zou het ook een paar dagen aankijken. Als mijn paard kreupel is sta ik ook echt niet gelijk bij de dierenarts. Wel hangt het erg van de situatie af en wat de hond verder laat zien

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:11

Het kan echt van alles zijn.

Saar liep half juni in onze wandelvakantie kreupel na het opstaan. Dat bleek na lang zoeken de nagel te zijn. Die was in de teen gebroken. Die is nu helemaal verwijderd. En nu is het herstellen.

Ik zou er eerst een DA naar laten kijken en dan pas pijnstillers. Gewoon telefonisch pijnstillers zou ik niet oke vinden.

Maar goed morgenmiddag zou voor mij in deze situatie oké zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:17

Even wat metacam (pijnstiller en ontstekingsremmer ) geven voor enkele dagen, als er beterschap is binnen de dag-2 dagen dan 10 dagen geven. Als het niets verbeterd of erger wordt morgen of overmorgen dan naar de dierenarts.

Dikke kans dat die gewoon zijn pootje gestoten heeft of ergens verkeerd geland en het na een paar dagen beter is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:23

Kabayo schreef:
Ik zou het ook een paar dagen aankijken. Als mijn paard kreupel is sta ik ook echt niet gelijk bij de dierenarts. Wel hangt het erg van de situatie af en wat de hond verder laat zien

Inderdaad. En aangelijnd uitlaten. Wordt het erger of na paar dagen niet duidelijk beter dan naar dierenarts.
Pijnstillers zou ik niet ophalen bij de dierenarts voor die de hond heeft gezien.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 14:35

Bedankt, veel reacties! Ik ga morgen langs (met hond), ik geef nu niks qua medicijnen tot hij gezien is. Zal zijn poot ook nog een keer goed bekijken. Verder vandaag alleen buiten (aan de lijn) om te poepen en plassen. Het is ook warm voor hem. Ik hoop natuurlijk dat het morgen al wat beter is.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:51

Ik zou het ook even een paar dagen aankijken, en fijn dat je pijnstilling hebt gekregen.
Hier een vergelijkbare situatie. DA niet direct tijd, maar ik krijg geen pijnstilling. Gelukkig gaat het weer goed, maar ik ga evengoed naar de reeds gemaakte afspraak omdat hij het vaker heeft gehad en steeds met hetzelfde pootje.
Maar...je kent je eigen hond het beste

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:58

Wij hadden dit pas met onze kat. Ik heb altijd pijnstillers in huis voor ze, dus eerst pootje gevoeld of er geen grasaar oid tussen de teentjes zat en of hij er op kon staan. Daarna pijnstillers gegeven. Volgende dag toch naar dierenarts geweest want het werd warm en dik. Zij gaf aan, doorgaan met pijnstillers en bij geen verbetering na 2 dagen antibiotica komen halen.

Ik kijk zoiets altijd even rustig aan. Meestal is het een kleine verzwikking en na een paar dagen pijnstilling en rust weer beter.

Ik ben overigens dierenartsassistente geweest.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:00

Afhankelijk van de manier van mank lopen kijk ik het ook even aan, het liefst zonder pijnstiller want juist dan gaan ze vaak zichzelf voorbij en dat is precies wat ik niet wil.

Als het niet zichtbaar verbeterd, of juist zichtbaar verslechterd op rust, dan ga ik hulplijnen inschakelen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:45

Het is ook wat afhankelijk van het karakter. Ik heb er hier één die door het leven gaat als Italiaanse voetballer en een enorm drama maakt van niets. Tegelijk heb ik een ander die op het randje van de dood nog doorliep (maagtorsie). De één laat ik dus langer door lopen dan de ander. Metacam/novacam heb ik standaard in huis, dus geef ik weleens om te kijken wat het doet, zodat ik daarna aan de dierenarts kan uitleggen wat het effect daarvan was. Nu moet ik wel zeggen dat wij een dierenartsvriend hebben die dan vaak over de app even wat advies geeft.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:47

Ik zou het aankijken. Ik sta niet meteen op dag 1 bij de dierenarts. Ik kijk naar het gehele beeld van de hond. Als die zich zichtbaar ellendig voelt dan ga ik wel maar enkel wat ontlasten dat kijk ik aan. Tot nu toe nog nooit een verkeerde inschatting gemaakt.
Check hoe het eruit ziet, weinig niet warm voelt, hoe beweegt het wel, mag ik er wat aanzitten of krijg ik bij het er naar kijken al en vuile blik, etc.
Ik vind een aantal dagen pijnstiller niet een gek advies.

Voor mijzelf kijk ik het ook eerst aan.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:50

Plukje schreef:
Het is ook wat afhankelijk van het karakter. Ik heb er hier één die door het leven gaat als Italiaanse voetballer en een enorm drama maakt van niets. Tegelijk heb ik een ander die op het randje van de dood nog doorliep (maagtorsie). De één laat ik dus langer door lopen dan de ander. Metacam/novacam heb ik standaard in huis, dus geef ik weleens om te kijken wat het doet, zodat ik daarna aan de dierenarts kan uitleggen wat het effect daarvan was. Nu moet ik wel zeggen dat wij een dierenartsvriend hebben die dan vaak over de app even wat advies geeft.

Sorry ik moest ff zo hard lachen om je eerste stukje _O-

Ts idd afhankelijk van de hond of je t al dan niet een spoedje maakt. Maar morgen langs gaan is een prima idee als ie er geen steun op wil zetten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:53

Ik check altijd even of ik zelf kan vinden waar de pijn vandaan en bepaal op basis daarvan of we langs de DA moeten of niet, maar meestal kijk ik het even aan. Een keer liep hij opeens te schreeuwen van de pijn en toen zijn we wel direct naar de DA gegaan. Meneer had een spiertje verrekt :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:02

Hier ligt het er helemaal aan welke hond en hoe er gemankt wordt.
Mijn teefje geeft een keiharde gil als ze maar dénkt dat iets mogelijk pijn kan gaan doen bijvoorbeeld.
Bij haar check ik even of ze niet met een nagel achter een viltje bij haar oor vasthangt, zo ja knip ik haar los en kam haar even goed uit achter de oren en/of knip de vilt(en) weg.
Mijn reutje sabbelt regelmatig op haar oren waardoor de vacht daar regelmatig vilten krijgt. :+
Mocht ze na een dag niet zuiver lopen dan bel ik de dierenarts alsnog.

Mijn reutje is superstoer, als die mankt en na een dag niet weer vrijwel zuiver loopt is er echt wat aan de hand.
Na controle of er iets in het pootje prikt oid bel ik de dierenarts de volgende dag of na het weekend.
Voor hem heb ik standaard iets van metacam/novacam/rymadil in huis en dat geef ik dan ook op verzoek.
Hij geeft het aan wanneer hij het nodig heeft. :)