Laparoscopische sterilisatie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnehoed

Laparoscopische sterilisatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 09:20

Hoihoi!

Aanstaande woensdag ondergaat mijn hond een laparoscopische sterilisatie. Eerlijk gezegd ben ik hier best zenuwachtig voor, want ik laat niet voor de lol snijden in mijn kleine meisje. -O-
Wat zijn jullie ervaringen qua herstel? Ze zit altijd hoog in haar energie en moet altijd veel worden vermaakt, zowel fysiek als mentaal. Ik zie daarom ook wel een beetje op tegen het herstel, omdat ik verwacht dat het moeilijk zal zijn haar rustig te houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:25

De dametjes hier russel en russelkruising. Hebben beiden weinig last gehad gek genoeg. Die stuiterden binnen een dag of wat alweer in de rondte. Bij beiden mocht ik ook meekijken :D erg interessant. Wat vooral een klus was is voorkomen dat ze aan de wondjes gingen zitten peuteren. En beiden een meester in kap of rompertje uitkrijgen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:26

Mijn Windsprite is op haar 2e laporascopisch gesteriliseerd. Herstel viel me alles mee! Ze is een echte windhond dus een gevoelig meisje en ze heeft denk ik 3 a 4 dagen napijn gehad, iets langer dan de meeste honden. Maar ik heb er verder geen spijt van. Je ziet er eigenlijk nauwelijks nog iets van. Met windhonden is de narcose altijd spannend maar er was een extra assistente bij en alles is helemaal goed gegaan.

Heb je iets van hersenwerkjes/puzzels voor haar? Dan kan je haar mentaal bezighouden zonder lichamelijk teveel te doen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:27

Paar jaar geleden onze teef laten castreren en het herstel ging heel erg snel. Met de laparoscopische castratie is er veel minder ‘schade’ dus ook een sneller herstel.
Alvast beterschap en mocht ze er aan toe zijn kan je altijd nog voorzichtige hersenwerkjes doen om ze mentaal bezig te houden.

Zonnehoed

Re: Laparoscopische sterilisatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 09:34

Bedankt voor de reacties! We hebben meerdere puzzels en snuffelmatten en ik zet ook regelmatig een snuffelparcour uit in huis. Echter hebben we nog een jonge reu in huis, en samen spelen ze meerdere keren per dag vrij ruw. Dus het wordt nog een uitdaging om die uit elkaar te houden. Ik wilde eigenlijk de reu naar mijn schoonouders brengen, maar mijn schoonvader is net aan zijn knie geopereerd dus dat is niet handig. Ik denk dat ik hem de eerste dagen ook maar deels onderbreng bij de dagopvang zodat ons teefje rust heeft... Ik hoop vooral dat ze wondjes snel herstellen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:37

Heb je een puppyren? Of kan je eentje lenen? Dat geeft de teef de mogelijkheid om de rust te krijgen. Onze teef moest ook vanwege de jonge reu gecastreerd worden en zij kreeg toen eventjes zijn ren.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:39

Saar is 8 jaar geleden geholpen en was er volgende dag weer helemaal. Ze hoefde ook niet mega lang rustig te doen. Een paar daagjes aan de riem.
Senna mag over 2 maanden. Hoop dat dat net zo soepel gaat

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 09:41

Ceetje_bokt schreef:
Heb je een puppyren? Of kan je eentje lenen? Dat geeft de teef de mogelijkheid om de rust te krijgen. Onze teef moest ook vanwege de jonge reu gecastreerd worden en zij kreeg toen eventjes zijn ren.

We hebben een puppyren, maar die beukt ze om zodat ze eruit kan... :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:58

Hier een rottweiler en husky laten steriliseren. Beide heel snel genezen. Ze hebben geen kap om gehad of shirt. De rottweiler had de eerste dag echt wel pijn en veel piepen. Dat was wel sneu. De husky had echt nergens last van en heeft geen dag anders geleefd :=

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:00

Je kunt Traumeel geven voor snel herstel, dag vantevoren al mee beginnen. Ze kunnen een beetje misselijk worden van de narcose, dat is niet abnormaal en het "voordeel" is dat ze dan wel even hun gemak houden.
Verder valt het vast reuze mee!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:07

karuna schreef:
De dametjes hier russel en russelkruising. Hebben beiden weinig last gehad gek genoeg. Die stuiterden binnen een dag of wat alweer in de rondte. Bij beiden mocht ik ook meekijken :D erg interessant. Wat vooral een klus was is voorkomen dat ze aan de wondjes gingen zitten peuteren. En beiden een meester in kap of rompertje uitkrijgen.

Russell en russellkruising schrijf je.
Mijn dierenarts steriliseert kleinere honden niet laparoscopisch. Heeft geen voordelen voor kleine honden, wel kans op veel napijn en ook nog eens veel duurder.

Dat gezegd hebbend, mijn kleinere hond is gewoon gesteriliseerd ( eigenlijk gecastreerd, maar dat is natuurlijk een ander verhaal ) en is de eerste dag suf geweest van de narcose, maar was er daarna weer helemaal. Geen noemenswaardige pijn en ook niet aan het wondje gezeten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:28

Bij beiden geen enkel pobleem gehad en niet eens veel duurder destijds. Vlot en snel klaar en een snelle genezing

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:35

Mijn Jack Russel was er te klein voor, het ging vanaf 7 kilo.
De “normale” manier was ruim €300 goedkoper.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:49

Better safe than sorry dus de reu zou ik inderdaad even naar de opvang sturen. In iedergeval de eerste 2/3 dagen.
Je weet van te voren niet hoe ze reageert natuurlijk. Sommige willen direct alles weer doen en andere vinden zichzelf vooral heel zielig en willen echt even rust. Een drukke, speelse reu zou ik op dat moment er niet bij laten.
Als ze rustig is in huis kun je haar daar wel gewoon haar ding laten doen, vaak bepalen ze zelf hun grens wel mits er geen trigger is (bv een drukke hond erbij).
Uitlaten even aan de riem en enkel aan de riem.

Het wordt volgende week heel warm, blijft jouw huis fris tijdens die hitte?

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 11:00

De reu gaat dan maar naar de opvang inderdaad...

Ons huis blijft niet heel koel tijdens hitte, maar wordt niet zo warm als dat van andere hoor. We hebben een oud huis met dikke muren en kleine ramen, dus dat zorgt ervoor dat de hitte redelijk buiten blijft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:01

Ik volg even. Mijn hondje is over een maand of 3 aan de beurt. Heb al eerder honden laten castreren maar wilde nu voor het eerst voor laparoscopisch gaan. Juist omdat de ingreep minder intensief zou zijn. Ik heb wel een middelgrote hond trouwens.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 11:06

Mijn honden zijn corgi's, dus eigenlijk ook middelgroot maar met korte pootjes. :')

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:09

Mijn beide honden zijn op deze manier gesteriliseerd. Ze waren alleen een dagje wat pieperig vanwege de narcose, verder hebben ze er nauwelijks last van gehad. Ze bleven keurig van de wondjes af en vonden het vooral maar stom dat ze nog een paar dagen rustig aan moesten doen. :+

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 11:12

Many schreef:
Mijn beide honden zijn op deze manier gesteriliseerd. Ze waren alleen een dagje wat pieperig vanwege de narcose, verder hebben ze er nauwelijks last van gehad. Ze bleven keurig van de wondjes af en vonden het vooral maar stom dat ze nog een paar dagen rustig aan moesten doen. :+

Heb je nog iets gebruikt zoals een kap of shirtje zodat ze niet bij de wondjes konden?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:15

Onze working kelpie (lees: per definitie high energy) is laparoscopisch gesteriliseerd als ze 1,5jaar was (na haar eerste loopsheid). De dag zelf was ze beduidend rustiger dan normaal. Veel slapen, een beetje suf, wat zetelhangen. De dag erna was daar op geen enkele manier nog aan de merken dat er iets gebeurd was. Even actief als anders. Ik denk dat wij haar een dag of twee wel aan de lijn gehouden hebben buiten, maar daarna liep ze even vrolijk los met wat sprintjes bij. Geen pijnstillers, geen kap/shirtje.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:22

Zonnehoed schreef:
Many schreef:

Heb je nog iets gebruikt zoals een kap of shirtje zodat ze niet bij de wondjes konden?

Nee, was niet nodig. Ik heb alleen de huid rondom de wondjes voorzichtig schoongemaakt; daar zat nog wat desinfectiemiddel en daar wilden ze wel aan likken. Na het schoonmaken was dat ook klaar en bleven ze overal netjes vanaf.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 11:25

Op welke hoogte komen de wondjes eigenlijk? Ze draagt buiten een tuigje, ik hoop niet dat die op de wondjes valt...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:57

Beide teckels zijn geholpen. Alles eruit laten halen. Beide hebben weinig last gehad en zijn nog steeds vol energie en net zulke eigenwijsjes zoals ze al waren.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:04

Zonnehoed schreef:
Ceetje_bokt schreef:

We hebben een puppyren, maar die beukt ze om zodat ze eruit kan... :=

Oh, dat is dan geen optie. :=

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 13:26

De mijne gaat donderdag op de ouderwetse methode. Een collega had haar doodle laparoscopisch laten doen, maar het hondje had wel meer napijn, dan ik gewend ben. Die van mijn broer is nu 3 jaar geleden ook laparoscopisch gedaan, die was dacht ik wel snel weer ok. Ik heb zelf altijd het idee, dat ze meer last hebben van de narcose, dan de ingreep zelf ;) De 10 dagen rustig houden daarna wordt meer een uitdaging, gok ik....
Ik heb alvast een petmedical-shirt gehaald voor haar, die hebben een dubbele sluiting aan de achterzijde, dus dat leek mij een mooie oplossing.
We gaan het meemaken. Ben benieuwd hoe de jouwe herstelt.