Oudere hond wordt stijver, waarmee ondersteunen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annikab

Oudere hond wordt stijver, waarmee ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 16:22

Onze hond is recent 13 jaar geworden en we merken dat hij toch steeds wat stijver wordt. Zo springt hij minder graag op de bank en komt hij soms wat lastig van zijn kussen af. Met wat lopen wordt hij snel weer wat soepeler.

We hebben al overal orthopedische kussens voor hem liggen en dat scheelt al een stuk, maar ik ben op zoek naar andere dingen die we kunnen doen om hem te ondersteunen.

Bij z’n jaarlijkse check begon de dierenarts al meteen over pijnstilling en Librela-injecties, maar ik zou toch graag eerst proberen of bijvoorbeeld supplementen al wat kunnen helpen voordat we aan pijnstilling beginnen.

Maar met Googlen zie ik door de bomen niet echt meer het bos. Wie kan mij helpen met aan- of juist afraders?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:24

Trapjes op op de bank te komen ?
En natuurlijke middelen om de artrose pijn wat te verminderen?
Duivelsklauw groenlipmossel

X2305

Re: Oudere hond wordt stijver, waarmee ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:32

Mijn oudere hond met artrose krijgt elke dag een blokje Biofood Zalm schapenvet met Omega 3-6 en Puur Artro en doet het hier heel goed op.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:39

Mijn hond van 12 jaar krijgt elke dag een schepje Phytonics en dan de glucosamine.
Merk echt verschil. Duur spul maar werkt wel voor hem

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:49

Je gaat net zoveel tips en adviezen krijgen als middelen die er zijn verwacht ik. Begin gewoon ergens waar jou gevoel achter staat en kijk of het werkt of niet en dan verder zoeken. Persoonlijk deed ik gewoon groenlipmossel en of omega 3,6,9 via de drogist halen en geven (grote honden). Ook fan van extra magnesium toevoegen. Persoonlijk geen fan van glucosamine en ook niet van allerlei snoepjes en koekjes om die te maken moet je hoog verhitten en daarmee verlies je veel werkzame stof. Geef dus op olie of poeder basis is mijn advies. Oh ja kurkuma ook niet vergeten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 18:05

Mijn hond krijgt sinds een aantal jaar Doils Joint (visolie) en Synopet (groenlipmossel/kurkuma).
Na haar operatie 2,5 jaar geleden ging ze in een paar maanden tijd zo hard achteruit in haar bewegingen dat ik vreesde dat ze het eind van het jaar niet zou halen. Met de supplementen ging het langzaam beter, en uiteindelijk begon ze zelfs weer sprintjes te trekken.

Een tijdje geleden ben ik daar nog CBD olie bij gaan geven, dat lijkt ook wat verlichting te geven. Die werkt vooral pijnstillend.

Binnenkort moet ze toch aan de pijnstillers ben ik bang, maar ik ben blij dat ik het met supplementen een paar jaar kon rekken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:29

Mijn oude dametje ( Cairn Terrier) van ruim 15 krijgt Evipet Joints-10 tabletten en daar doet ze het heel goed op. Iedere dag een halve tablet ( er zit glucosamine, chondroitine en Urtica in). Voor ze dit kreeg kon ze niet meer zelf op de bank komen, nu weer wel. Qua voer krijgt ze de brokjes van Core senior honden, daar zit o.a. kurkuma in.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:48

Fijnste voor de hond is natuurlijk een pijnstiller, verder kan je ondersteunen met glucosamine/ duivelsklauw/kurkuma achtige supplementen, en daar moet je zelf bij uitvinden wat voor jouw hond het fijnste resultaat geeft...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:06

Ik zou buiten supplementen ook kijken naar een fysio. T is wel lekker om zo’n “au” lijfje af en toe even een steuntje te geven.

Magnesium en een goede omega bron(bijv icelandpet) vind ik ook een fijne. Evt duivelsklauw en groenlipmossel oid.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:09

Ach Lex alweer zo oud :knuffel: ik hoop dat je iets vindt dat werkt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:15

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:29

Hier vorig jaar op advies van DA begonnen met flexadin advance toen ons dammetje wat stram begon te worden door artrose. Half jaar geleden werd de pijn echt duidelijk en moesten we starten met Novacam. Helaas reageert ze daar niet goed op, ze wordt er erg misselijk van. Toen overgestapt op Carporal. Maar omdat dit gewoon een NSAID is voelt het niet goed om dat voor lange tijd te gaan geven. Volgende week krijgt ze haar eerste Librela injectie. Hopelijk doet die zijn werk. Dametje is inmiddels 14, maar wil nog zo graag. Ze is ondanks de stramheid en pijn (bij geen pijnstilling) heel vrolijk.
Wat ook helpt bij artrose is om meerdere korte wandelingetjes te maken ipv 3 of 4 langere. Wij lopen soms wel 10 keer even een stukje van een min of 5. Zien we dat ze lekker loopt dan lopen we wat verder.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 20:48

Flexadin! Hier nu bijna de 2de hond enorm goede ervaring mee!

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 21:07

Super goedkoop en super effectief: vitamine D. En eventueel omega 3. Ik weet niet hoe groot je hond is, daar moet de dosering aan aangepast zijn. Gewoon iedere dag een pilletje voor mensen door zijn voer. Na twee weken was onze hoogbejaarde Jack Russel weer een stuk fitter en mobieler

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 22:00

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 22:11

Reggledoos schreef:
Super goedkoop en super effectief: vitamine D. En eventueel omega 3. Ik weet niet hoe groot je hond is, daar moet de dosering aan aangepast zijn. Gewoon iedere dag een pilletje voor mensen door zijn voer. Na twee weken was onze hoogbejaarde Jack Russel weer een stuk fitter en mobieler

Welke dosis geef je dan aan je Jack Russel ?

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 22:56

Let op met librela. Het werkt wel goed is mijn ervaring bij onze hond. Maar bij de hond van mijn collega denken ze dat librela de slijtage juist versneld heeft.ook doordat het gecombineerd werd met nog een pijnstiller. Ik zou eerst voor een andere pijnstiller gaan als je dat wilt.

Ik geef onze andere hond nu groenlipmossel van Frama en puur soepel van puur voor dieren. Ik heb de indruk dat ze daardoor soepeler is. De orthomanuele dierenarts zei dat ik haar haar leven lang groenlipmossel kon geven. Flexadin zou ook kunnen.

Van duivelsklauw weet ik in ieder geval uit ervaring dat het bij paarden goed pijnstillend werkt. Jij kent je hond het beste en kunt denk ik ook het beste zien of iets werkt.

Over librela zei ook een dierenarts tegen mijn zwager dat honden zich kapot lopen. Want de pijnprikkels worden geremd... Dus kunnen ze ook over hun grenzen gaan.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 23:51

25 mcg als onderhoud. Je kunt de eerste twee weken het dubbele geven.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:18

Een oprechte vraag hoor; wat is toch de weerstand van medicatie geven aan een ouder wordende hond met artrose?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:31

Mijn collega gaf atrosan aan hun hondje met artrose. Is iets homeopathische maar het werkte bij hun hondje goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:32

Hettieheks schreef:
Een oprechte vraag hoor; wat is toch de weerstand van medicatie geven aan een ouder wordende hond met artrose?

Medicatie is niet goed voor de maag, lever, nieren.. soms kan het niet anders natuurlijk, maar het is ook niet 100% veilig, dus ik heb er ook zo lang mogelijk mee gewacht.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:37

Ik weet dat het niet goed is. Onze hond staat nu 3 jaar op de medicatie. Ik laat iedere 6 maand zijn bloed checken. Dat gaat prima, mijn hond is pijn vrij. Ik zie veel honden sukkelen en daar word ik dan zo verdrietig van

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:51

Onze senior met artrose in de voorpoten (40 kg en inmiddels 12 jaar) kreeg en krijgt allerlei supplementen, olie en poeder, van doils tot synopet, glucosamine, collageen type 2, pynmix van krachtig kruid, echt van alles. Toch merken we eigenlijk van geen enkel supplement effect.

2 jaar geleden al gestart met Galliprant, daar deed hij het super op. De laatste tijd werd het toch weer minder en in overleg met de dierenarts krijgt hij er nu Gabapentine bij. Daarvoor nog bloedonderzoek gehad na 2 jaar dagelijks Galliprant: alles uitstekend, niks op zijn organen aan te merken.

Met een paar dagen Gabapentine erbij zagen we weer verschil: hij is veel opgewekter, voorwaartser en maakt weer gekke sprongetjes, dat had hij al even niet gedaan. Toch wel echt pijn gehad dus en nu kan hij weer genieten.

We gaan hier wel bewust voor kwaliteit in plaats van kwantiteit van leven en een senior hoeft over het algemeen ook geen 5+ jaar meer met zijn/haar organen te doen...

Hij gaat daarnaast ook zo vaak als nodig naar de osteopaat (tot nu toe 2x per jaar).

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:07

Onze hond is een lastige eter, dus supplementen zijn vaak moeilijk. Dus voor hem is PEMF ideaal (wat natuurlijk heel makkelijk is als ons mam die gebruikt en de hond komt er gewoon bij zitten... En ja, zo'n ding hebben maakt het ook makkelijk ;)) Misschien ga ik ook nog een cursus shiatsu voor honden doen... Bedenk ik me nu ook ;) dan kan ik hem ook nog anders ondersteunen.

Medicijnen hebben vaak weer "bijwerkingen" (verstoren weer wat anders) en bij supplementen is het erg kijken wat helpt. Glucosamine / jointpower/groenlipmossel poeder zou ik hem wel willen geven, maar mjah ;) iets met hij moet het dan nog eten... Dat was bij de vorige hond makkelijker.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

Reggledoos schreef:
25 mcg als onderhoud. Je kunt de eerste twee weken het dubbele geven.

Dank !