Gierzwaluw gevonden, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Gierzwaluw gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 13:31

Hoi bokt,

Ik ben momenteel in Zweden bij mijn ouders en ieder jaar broeden er gierzwaluwen in ons dak. Echter is er nu eentje op de grond beland. We hebben al geprobeerd om 'm te helpen door hem boven vanuit een raam op adem te laten komen waarna hij weer uit probeerde te vliegen, maar tevergeefs.

Ik heb geprobeerd de dierenbescherming en enkele vogelopvangen te bellen, maar die zijn allemaal dicht ivm zomerstop (die nemen ze hier zeer serieus).

Dus nu: wie heeft er verstand van? Hoe kan ik dit beestje helpen?

De patient:

Afbeelding

Nickeltje

Re: Gierzwaluw gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:34

Als je van bovenaf kijkt, het punt waar de uiteinden van de vleugels elkaar dan kruisen, is dat op de staart of voorbij het uiteinde van de staart?

In dat eerste geval heb je een (halfwas) jong wat nog niet kan vliegen en eigenlijk nog gevoerd moet worden.

In dat andere geval heb je een volwassen exemplaar die op zich zou moeten kunnen vliegen en mogelijk een ander probleem heeft.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:02

Gierzwaluwen kunnen niet zelf opvliegen.
Die moet je in de lucht 'gooien' zodat ze vliegend kunnen vertrekken.

Als hij niet (ver) kan vliegen moet hij idd eerst aansterken.
Is het nest bereikbaar om hem terug te zetten? Ouders blijven vaak voeren tot ze echt uitvliegen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 14:05

Helaas is het nest niet bereikbaar voor ons. Ik heb net de vogelopvang hier weten te bereiken - die zeiden dat ze door de hitte onder de daken het nest uit springen om zichzelf "te redden". Hij is inderdaad nog te jong om te kunnen vliegen (hij komt geen 5 meter ver) en volgens mijn ouders is het de tweede deze week.

Helaas komen ze 'm alleen niet ophalen, dus wat nu. :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:07

Niemand in je buurt die ervaring heeft met het opvoeden van deze vogels?
Anders zelf doen? Met behulp van derden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:09

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:11

Ergens op een plek zetten waar die veilig is en gevoerd kan worden door zijn ouders.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:15

Hier alleen ervaring met boerenzwaluwen. Die komen bij erg warm weer ook uit het nest. Als het nest onbereikbaar is dan zet ik ze op de overstek onder het nest en dan komen de ouders wel eten brengen. Ze vliegen dan na een paar dagen vanzelf uit.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 14:25

De situatie is zo: ze broeden normaliter naast mijn raam op dat richeltje. Maar we kunnen daar met geen mogelijkheid bijkomen (te hoog voor de ladder)

Afbeelding

Ik heb 'm nu in een doosje in mijn raam gezet omdat dat nog wel enigszins dichtbij is bij de broedplek, maar ik merk wel dat hij weer weg probeert te vliegen. (Maar dat kan hij echt niet).

Afbeelding

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:31

na heel wat gegoogle kom ik uit op:

- Bel 144
- Bel de dierenambulance
of
- neem contact op met de vogelbescherming Op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 tel 030-6937700.

Er schijnt momenteel wel veel hittestress te zijn met die kleine vogels omdat ze vlak onder het dak zitten.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:33

Een keertje zo'n patientje gehad. Die hebben we 2 dagen lang vliegjes gevoerd en toen ineens was ie weg.

We vonden het allemaal jammer dat ie vertrokken was!

In het begin pakte hij de dode vliegjes met moeite aan maar al snel was het een heel guitige eter. Ik zou het gewoon proberen, dit jong heeft niks te verliezen

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 14:35

Plot twist: net nog een gevonden op zolder.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 14:41

Sabbientje schreef:
na heel wat gegoogle kom ik uit op:

- Bel 144
- Bel de dierenambulance
of
- neem contact op met de vogelbescherming Op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 tel 030-6937700.

Er schijnt momenteel wel veel hittestress te zijn met die kleine vogels omdat ze vlak onder het dak zitten.

Ik ben nu uit wanhoop maar aan de lijn met de vogelbescherming :') krijg hier in zweden echt niets of niemand te pakken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:42

Je zou vliegen en muggen kunnen aanbieden dacht ik,
ook heb ik ooit gelezen dan in geval van nood je geweekte hondenbrokjes kan geven.
Uitgehongerde vogels meot je niet teveel gevemn.

Wat goed dat je actie onderneemt!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:43

Heb even gegoogled wat ze eten, want ik zou zelf gaan voeren tot hij groot genoeg is om uit te vliegen. Maar ze blijken dus alleen vliegende insecten te eten (muggen, vliegen, bladluizen, motjes, kevertjes). Dus zelf voeren wordt dan ook al lastig...

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 15:01

Net de vogelopvang gebeld: die zeiden dat ik ze aan de muur moet "hangen" met hun klauwtjes en dat ze dan als het goed is wegvliefen wanneer ze ready zijn.

Nummer 1:

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:06

:oo

Serieus???

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:06

Misschien kun je met een vliegenmepper een aantal vliegen voor ze vangen en voeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:11

Bijzonder, dat aan de muur hangen := Nooit van gehoord.

Ik heb vorig jaar een paar jonge vogels groot gekregen met natvoer van de hond, een merk met veel vlees en weinig toevoegingen.
Ze zullen niet direct voer aanpakken, maar uiteindelijk wel. Ik pak kleine stukjes vlees vast met een pincetje en aai ermee langs de snavel. Dan hebben ze het vrij snel door.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 15:24

De eerste en sterkste (die erg boos was over zijn situatie en meermaals in mijn vinger heeft proberen te bijte ) is weggevlogen! Nummer twee viel helaas naar beneden, dus die zit weer in de doos. Ik ga nu maar wat vliegen vangen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:41

Bij ons vielen ze 2 weken geleden ook met bosjes uit het nest ivm de warmte.
Bonte zwaluwen, geen gier zwaluwen... een was in mijn paard zijn voerbak beland en ik merkte dat omdat hij naar zijn bak stond te blazen ipv eten :')

Ik zet ze altijd hoog op de zadelkamer weg in een nood nestje. In dezelfde stal, eigen nest is niet bereikbaar en op dat moment te warm.
Maar de ouders zijn heel trouw en voeren daar hun jongen dan ook. Ze zijn inmiddels allemaal uitgevlogen.
Op de grond voeren ze ze hier niet meer en gaan ze dood.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:55

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:01

Ik weet niet of je dat bij jou kunt kopen, maar je kunt ze ook levende meelwormen of levende maden geven. Het gaat om het eiwit wat ze binnen moeten krijgen.

Met een pincet gaat dat het beste, net doen als of je aan komt vliegen met je hand(zoals bij een kind wat je hapjes geeft)
Dan gaat hun snavel open en kun je het in hun bekje duwen.

Ze moeten echt best veel eten, met een paar vliegjes vangen gaat je het niet lukken. Vandaar meelwormen en maden.

Veel succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:39

Puppy brokjes geweekt is gemakkelijker.
Krekels vangen zou het beste en cvoedzaamste zijn

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:48

Jolliegirl schreef:
Je zou vliegen en muggen kunnen aanbieden dacht ik,
ook heb ik ooit gelezen dan in geval van nood je geweekte hondenbrokjes kan geven.
Uitgehongerde vogels meot je niet teveel gevemn.

Wat goed dat je actie onderneemt!

Als TS die niet voorhanden heeft dan kun je ook kleine bolletjes tartaar geven, ook al staat op de website van gierzwaluwbescherming van niet. In het vogelasiel hier in Den Haag deden we vroeger de bolletjes tartaar rollen door universeel voer.
Ook drinken is belangrijk, paar drupjes het tongetje of als het bekje niet open gaat op het puntje van de snavel, dan gaat het zo naar binnen toe. Niet in de keel zelf druppelen, dan gaat het de luchtpijp in.
Meelworm => indien levend eerst de kop eraf halen, anders bijt hij zich vast in de keel. Eet het giertje niet, dan de meelworm leegknijpen in het bekje.