Fokker van franse bulldog met langere neus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Fokker van franse bulldog met langere neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 18:27

We zijn ons al lange tijd aan orienteren naar een pup en toch blijven we terug komen op de franse bulldog <3

Blijft lastig om goede fokkers te vinden, daarom Ik ben benieuwd naar evaringen met fokkers die bewust fokken met ouder dieren die genetisch getest zijn en een langere neus hebben (en natuurlijk een fijn karakter <3 )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:33

Bullen met een “langere” neus hebben alsnog een veel te korte neus. Waardoor vrij ademhalen niet mogelijk is.

Ik zou zelf absoluut niet aan dit enorm ongezonde ras beginnen. Er zijn meer dan genoeg andere rassen zonder deze problemen. :)

De “platte neus” honden die ik ken, waarvan de neus langer is dan een lange neus Franse bull, knorren nog steeds enorm bij inspanning.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:46

Laatst bijgewerkt door welmoedz op 20-07-25 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:50

welmoedz schreef:
Bij mopsen weet ik dat retromopsen wat meer in opkomst zijn

Bijvoorbeeld:

https://www.vanpoedeltotdoodle.nl/onze-retromopsen

Maar bij bolletjes nog niet zoiets gezien.

Dat is net als bij doodles enorm lastig wat betreft voorspelbaarheid. Omdat er meerdere rassen inzitten is het karakter van zo’n kruising heel slecht te voorspellen.

Daarbij vind ik zo geheimzinnig doen over welke rassen ze erin kruist al een rode vlag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:57

Ik las op een andere site dat die retro-mopsen voornamelijk worden gekruisd met Parson Jack Russels, de Patterdale terriër en Beagles.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:03

Cayenne schreef:
Ik las op een andere site dat die retro-mopsen voornamelijk worden gekruisd met Parson Jack Russels, de Patterdale terriër en Beagles.

Ja en dat zijn allemaal heel verschillende honden qua karakter.

Als je een rustige mops wil en je krijgt het karakter van een Beagle of Jack Russel dan huil je wel. :=

troi

Re: Fokker van franse bulldog met langere neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:08

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:10

Als je dierenwelzijn en -gezondheid echt op de 1ste plaats zet, dan ga je niet voor dit ras. Of een andere bull.

Gewoon niet :n

Maar ik denk dat jij dat van binnen ook wel weet en voelt, ts. Anders zou je dit topic niet hebben geopend :)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:11

Verkijk je er alsjeblieft niet op. Zoals MarlindeRooz al zegt zijn de neuzen nogsteeds te kort.
Helaas hebben ze nog meer gezondheidsproblemen. Ruggen die helemaal niet goed zijn, grote kans op het krijgen van een hernia.
Daarnaast hebben ze heel vaak last van allergieën.
Het karakter is erg leuk, maar gezond is het ras ook met langere neus nogsteeds niet helaas :(

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:17

Heb van dichtbij gezien bij vrienden die een Franse had. Echt niet doen. Hond had zoveel gezondheid problemen. Elke keer was er wel iets. Allergieën, ogen , oren irritaties, nieren. Echt van alles….

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:19

Als dierenarts smeek ik je ook om niet aan dit ras te beginnen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:20

Mag ik vragen wat je precies aantrekt in het ras? Mss kunnen we meedenken over een ander ras ?

Mijn allereerste hondje was een franse bull, een fantastisch hondje <3 . Hij is 11 jaar geworden. Toch hebben we nadien bewust niet meer voor dit ras gekozen omwille van gezondheidsproblemen binnen het ras.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:23

Een vriendin van mij heeft ook twee Franse bulldogs en ze zegt zelf dat ze hierna nooit meer voor een Franse bull gaat.
De één heeft ernstige epilepsie en de ander heeft flinke problemen met zijn ogen waardoor hij bijna blind is.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 19:51

Lukasje schreef:
Mag ik vragen wat je precies aantrekt in het ras? Mss kunnen we meedenken over een ander ras ?

Mijn allereerste hondje was een franse bull, een fantastisch hondje <3 . Hij is 11 jaar geworden. Toch hebben we nadien bewust niet meer voor dit ras gekozen omwille van gezondheidsproblemen binnen het ras.

karakter, het vrolijke clowntje <3 tevens vind ik het zeker een leuk uiterlijk, maar dat vind ik van meer rassen :)
Formaat maakt ons wat minder uit, andere optie die op ons lijstje staat is een australian shepherd (en ja, weten dat totaal andere type honden zijn :) )

Blijft gewoon zoeken, je kan het bijna niet meer goed doen gevoelsmatig. Zoveel rassen zijn enorm doorgefokt, en hoopte eigenlijk dat de bewust fokken wat er nu meer lijkt te gebeuren daar al verandering in aan het brengen was.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:57

Is een sheltie dan niet leuk? Of een showlijn cocker spaniel. Zijn heeele lieve en grappige hondjes.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:08

Ik snap je volledig. We hebben een zelf gefokte bulletje dat echt gezond is, maar we hebben inderdaad ook bulletjes gezien die niet zo gezond bleken te zijn. Er worden veel problemen genoemd, maar de meeste rassen hebben tegenwoordig hebben tegenwoordig wel wat.

Ik denk dat je vooral heel kritisch moet zijn op wat je koopt en ook de ouderdieren goed moet bekijken.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:17

MarlindeRooz schreef:
Cayenne schreef:

Ja en dat zijn allemaal heel verschillende honden qua karakter.

Als je een rustige mops wil en je krijgt het karakter van een Beagle of Jack Russel dan huil je wel. :=

Kan bevestigen, jack Russell mopshond kruizing hier :+
Geadopteerd dan, niet van de fokker gekocht, en het is zeker uh. Een karakter. Ze is een schat, maar ze gaat zo van 0 naar 100 en andersom net zo hard, dus flink onvoorspelbaar

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:20

Bij zoiets denk ik “als je je nou voorstelt dat dat ras niet bestaat” , dan kan je verder kijken en kom je er niet bij terug :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:24

Het is inderdaad niet alleen de korte neus wat problemen geeft bij dit ras.
Maar ook ernstige rugproblemen door misvormingen van de rug, wervels.
Ook allergieën komen regelmatig voor.
Allemaal heel naar voor zo'n diertje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:33

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:36

Gianti schreef:
Blijft gewoon zoeken, je kan het bijna niet meer goed doen gevoelsmatig. Zoveel rassen zijn enorm doorgefokt, en hoopte eigenlijk dat de bewust fokken wat er nu meer lijkt te gebeuren daar al verandering in aan het brengen was.

Dat "bewust" fokken is een wassen neus. Wel testen op gendefecten, HD, ED e.a. maar niet werkelijk de rasstandaard aanpassen naar een gezond gebouwde hond. Testen zwaai je mee om gezond te bewijzen, rest veeg je onder het tapijt als hoort zo, dus niks mis mee.
Dus die verhalen zou ik met een vrachtwagen zout nemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:38

Don’t shop, adopt!

Jouw ideale hond bestaat al en zoekt een huis.
Het fijne aan een iets oudere hond (evengoed nog steeds een jonge hond), is dat je weet welk karakter het dier heeft.

Wanneer je kijkt naar de duizenden geweldige dieren die een thuis zoeken, dan is al dat fokken een beetje gekkigheid.

En of fokken nu echt met zoveel verstand van zaken gebeurt is de vraag.
Zowel honden als paarden zijn door de decennia alleen maar ongezonder geworden.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:49

Ninx schreef:
Don’t shop, adopt!

Jouw ideale hond bestaat al en zoekt een huis.
Het fijne aan een iets oudere hond (evengoed nog steeds een jonge hond), is dat je weet welk karakter het dier heeft.

Wanneer je kijkt naar de duizenden geweldige dieren die een thuis zoeken, dan is al dat fokken een beetje gekkigheid.

En of fokken nu echt met zoveel verstand van zaken gebeurt is de vraag.
Zowel honden als paarden zijn door de decennia alleen maar ongezonder geworden.

Er is niet mis met doordacht en bewust ‘shoppen’. :)
Ik ben niet tegen adopteren, heb zelf ook oa een herplaatser. Maar ben absoluut ook niet anti een bewuste aankoop doen.

Echter mijn inzien wel in de bull/mopsen wereld. Gewoon niet doen, ook niet bij de ‘betere’ fokkers.

En ook ik vind dat er in veel andere rassen ook problemen zijn. Maar een goed aan gelegde wervelkolom en ademhalingsstelsel is wel minimaal en dat heb je bij een franse bull hoe dan ook niet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:52

Hoe kan de eerste keuze een Franse bulldog zijn en de tweede keuze een Australian Shepherd? :+
Dan zal ik nog eens heel goed gaan zitten over wat je wilt en wat je (langer termijn!) te bieden hebt want dit zijn wel echt 2 compleet tegenovergestelde rassen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:59

D__S schreef:
Als dierenarts smeek ik je ook om niet aan dit ras te beginnen.

Ik zou dit advies echt ter harte nemen.