Katten en de hordeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ViveChopin07

Katten en de hordeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 15:36

Zoals de titel luidt; katten en de hordeur.. super leuke combinatie :') wij hebben van het weekend onze plissé hordeur geïnstalleerd zodat we de deur open kunnen zetten zonder dat het huis gelijk vol zit met vliegend ongedierte (en de katten binnen blijven).
Nu hebben we alleen het volgende probleem, de katten willen er gewoon dwars doorheen om naar buiten te komen. Het zijn binnenkatten, komen wel eens in de tuin maar dan altijd onder begeleiding/toezicht. Het is dus een super interessant/spannend uitje om naar buiten te mogen, dus met de deur open en de hor ervoor denken ze bingo. Ik zou het toch erg zonde vinden om in no time een hordeur van een paar honderd euro kapot te hebben omdat er een kat doorheen duikt.. :+
Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem en dit op heeft kunnen lossen? Met de plantenspuit zijn ze nu wel voor even weg te jagen, maar vind ik toch niet zo'n vriendelijke oplossing. Hopelijk heeft er iemand ideeën voor ons :D
Laatst bijgewerkt door ViveChopin07 op 06-07-25 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Re: Katten en de hordeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:50

Helaas geen tips, die van ons is linksonder gescheurd waardoor ze doorgang hebben :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:53

De ene heeft het 3x geprobeerd maar duwde niet hard genoeg om er onderdoor te kunnen dus die heeft het inmiddels gelukkig opgegeven.
Die andere is wat meer hardleers en heeft wel door dat als ie maar hard genoeg duwt dat ie er onderdoor kan. Tenminste, die van ons is los aan de onderkant, dus hij gaat gelukkig niet direct kapot als ie dat doet. Een enkele keer gaat ie er dus toch onderdoor erin of eruit, maar verder is het hier toch ook de plantenspuit en laat ie sindsdien de deur inmiddels 95% van de tijd met rust :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:08

Ik ben heel benieuwd naar jou hordeur, ik wil zelf ook een hordeur op maat laten maken en wil idd mijn kat binnenhouden.

Heb je een foto?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:36

Mijn ervaring is dat een plissé hordeur met katten een groot drama is en dat het wachten is tot ie kapot gaat. Als ze een beetje avontuurlijk zijn en ze kunnen eronderdoor dan hebben ze zichzelf beloond in het gedrag en is alleen jouw aanwezigheid de belemmerende factor. Dat is niet zo erg als je de hordeur alleen open hebt onder toezicht maar ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten… je kan het gedrag natuurlijk wel blijven ontmoedigen en dan hopen dat ze op die manier op den duur uit zichzelf de hordeur niet zo boeiend meer vinden. Behalve dat is mijn enige tip lamellen nemen of een stevige hordeur met huisdier-proof gaas maar dat is natuurlijk een beetje banketstaaf als je deze net had aangeschaft :') Je kan even afwachten en als de interesse om naar buiten te gaan niet afneemt dan kun je zelf een beetje aan de knutsel met bv een voorzetplaat van hout aan de onderkant tegen het gaas aan plaatsen?

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:41

O wauw wat toevallig dit topic.
Wij stonden vorige week bij de Praxis en de Gamma met precies deze vraag.
Wij wilde een schuifsysteem en zijn er nu dus achter gekomen in de winkel dat dit dus echt niet te doen is met een kat.
Een stevige deur, waarvan het gaas echt strak staat, gaat bij ons bij de achterdeur helaas niet.
Wij gaan er nu eerst 1 boven proberen.

We hebben in de ramen ook van die inzet horren, daar blijft hij netjes achter zitten.
vandaar dat we dit nu eerst bij een slaapkamer gaan proberen, zo kunnen we luchten zonder dat de kat in de slaapkamer komt.
Wel gaan deze ramen dicht of op kiepstand als we weg gaan (kiepstand waar hij er niet tussen kan springen, andere gaan dicht)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:44

Ik heb een hoge tuindeur, ik moet hem wel op maat laten maken. Ik heb nu nog 1 kat die wel braaf voor de deur blijft zitten. Ik ken haar en die gaat er niet doorheen. De planning is wel om 2 kittens te nemen, in welk tijdbestek weet ik nog niet maar daar moet ik ook wel rekening mee houden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:53

Katten klimmen in hordeuren en gaan gewoonlijk net zolang door tot ze erdoor kunnen, erin hangen vinden ze trouwens ook leuk.

Je zou er een kattenluikje in kunnen maken. En heel stevig metaalgaas gebruiken voor je hor, dat gaat niet zo snel stuk.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:55

Wij hebben een 'ouderwetse' hordeur.
Een beetje slimme kant weet wanneer die met het pootje lang genoeg wrikt er vanzelf iets open gaat. En zo kun je ook weer naar binnen.
Ik denk wanneer je een extra klem beneden zet ze niet naar buiten kunnen met dit type deur.
Al hoewel.. toen onze katten jonger waren hingen ze inderdaad bovenin.
Hor en kat -O-
Maar je hebt dan niet plisé. Hadden wij vroeger ook maar vond ik een ramp.. nog steeds veel vliegen binnen.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:59

Mijn kat klimt er dus absoluut niet in.
Hij gaat er heel af en toe tegenaan staan als er een vlieg ofzo aan de andere kant zit.
Maar hij gaat vaak alleen in het begin er even bij zitten en daarna gaat hij vaak gewoon ergens liggen chillen.
We hebben nu ook het raam open en hij ligt nu gewoon te slapen op zijn krabpaal :)

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 17:04

Bellatrix schreef:
Ik ben heel benieuwd naar jou hordeur, ik wil zelf ook een hordeur op maat laten maken en wil idd mijn kat binnenhouden.

Heb je een foto?

Afbeelding

Dit is de enige foto die ik nu even heb. Qua stevigheid/catproof lijkt het nu nog niet al te best :+

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 17:07

Memories schreef:
Mijn ervaring is dat een plissé hordeur met katten een groot drama is en dat het wachten is tot ie kapot gaat. Als ze een beetje avontuurlijk zijn en ze kunnen eronderdoor dan hebben ze zichzelf beloond in het gedrag en is alleen jouw aanwezigheid de belemmerende factor. Dat is niet zo erg als je de hordeur alleen open hebt onder toezicht maar ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten… je kan het gedrag natuurlijk wel blijven ontmoedigen en dan hopen dat ze op die manier op den duur uit zichzelf de hordeur niet zo boeiend meer vinden. Behalve dat is mijn enige tip lamellen nemen of een stevige hordeur met huisdier-proof gaas maar dat is natuurlijk een beetje banketstaaf als je deze net had aangeschaft :') Je kan even afwachten en als de interesse om naar buiten te gaan niet afneemt dan kun je zelf een beetje aan de knutsel met bv een voorzetplaat van hout aan de onderkant tegen het gaas aan plaatsen?

Ivm de kunststof kozijnen die we hebben en een oud/scheef huis (muren) hadden we helaas niet veel andere keuze als dit wat we nu hebben.

Ik hoop toch stieken dat we ze er wel mee om kunnen "leren" gaan. Voor nu probeerde de kleine ook al met een aanloopje er doorheen te komen, alleen gelukkig stond ik net in de weg :') ik zie het momenteel somber in :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:09

Hmm, nee die lijkt mij niet stevig.

Ik wil echt een hordeur met heel stevig gaas dat goed in de deur vastzit gelijmd of hoe ze het dan ook doen. Goede kwaliteit gaas waar ze gewoon niet doorheen gaan.

Hopelijk lukt het om de katten te leren er niet doorheen te gaan.

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 17:09

Hevonen schreef:
Katten klimmen in hordeuren en gaan gewoonlijk net zolang door tot ze erdoor kunnen, erin hangen vinden ze trouwens ook leuk.

Je zou er een kattenluikje in kunnen maken. En heel stevig metaalgaas gebruiken voor je hor, dat gaat niet zo snel stuk.

De bedoeling is niet dat ze naar buiten kunnen, ze moeten juist binnen blijven :D probleem is ook niet dat ze er in gaan hangen of klimmen, maar juist dat ze zich er doorheen willen duwen. Met een plissé hordeur kun je ook niet echt aanpassingen maken

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 17:17

Bellatrix schreef:
Hmm, nee die lijkt mij niet stevig.

Ik wil echt een hordeur met heel stevig gaas dat goed in de deur vastzit gelijmd of hoe ze het dan ook doen. Goede kwaliteit gaas waar ze gewoon niet doorheen gaan.

Hopelijk lukt het om de katten te leren er niet doorheen te gaan.

Onze oude vaste hordeur deed het altijd prima (al gingen ze toen nog niet naar buiten, dus hadden ze ook niet zo de drang er doorheen te gaan). Daar stond het gaas ook goed strak van. Helaas moesten we nu wat anders ivm kunststof kozijnen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:17

Ik heb houten kozijnen, zou het dan wel kunnen? :+

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 17:26

Bellatrix schreef:
Ik heb houten kozijnen, zou het dan wel kunnen? :+

Ja zeker! Dan kun je hem gewoon op het kozijn vastschroeven. Bij ons werkte het prima om de katten binnen te houden. En je kunt die vaste hordeuren ook altijd nog 'verstevigen' aan de onderkant mocht t nodig zijn. Dat was bij ons gelukkig (toen) niet het geval

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:38

Ok, dat is goed om te weten. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:41

Wij hebben een serieus dure plisse hor deur in de tuindeur.
Als er eens een kat (of hond) door heen knalt druk je alles zo weer in model.

Onze oplossing is de achterdeur in de bijkeuken met sliertjes open houden zodat ze voor die deur kiezen :') .
Maar dat is niet het antwoord wat je zoek.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:42

Ik zet een houten plank in de opening, anders duikt onze kater onder de hor door door naar buiten. Maar zodra ze een keer doorhebben dat ze eronderdoor kunnen, wordt het een stuk lastiger.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:55

ViveChopin07 schreef:
Zoals de titel luidt; katten en de hordeur.. super leuke combinatie :') wij hebben van het weekend onze plissé hordeur geïnstalleerd zodat we de deur open kunnen zetten zonder dat het huis gelijk vol zit met vliegend ongedierte (en de katten binnen blijven).
Nu hebben we alleen het volgende probleem, de katten willen er gewoon dwars doorheen om naar buiten te komen. Het zijn binnenkatten, komen wel eens in de tuin maar dan altijd onder begeleiding/toezicht. Het is dus een super interessant/spannend uitje om naar buiten te mogen, dus met de deur open en de hor ervoor denken ze bingo. Ik zou het toch erg zonde vinden om in no time een hordeur van een paar honderd euro kapot te hebben omdat er een kat doorheen duikt.. :+
Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem en dit op heeft kunnen lossen? Met de plantenspuit zijn ze nu wel voor even weg te jagen, maar vind ik toch niet zo'n vriendelijke oplossing. Hopelijk heeft er iemand ideeën voor ons :D

Daar ben je een beetje te laat mee :') . Heel vervelend, maar dat moment was voordat je de aanschaf deed en er met wat onderzoek en nadenken achterkwam dat een plisséhor en een kat niet een geweldige combi zijn :+ .

Het beste is een echte deur, met onderaan zo'n aluminium stuk. Geen garanties want er zijn katten die er gewoon inklimmen (of zo leuk hoog opspringen als er een insect aan de buitenkant zit en er dan fijn inhangen). Maar het horgedeelte kun je dan wel vrij eenvoudig af en toe vervangen.

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 19:07

GDG schreef:
ViveChopin07 schreef:

Daar ben je een beetje te laat mee :') . Heel vervelend, maar dat moment was voordat je de aanschaf deed en er met wat onderzoek en nadenken achterkwam dat een plisséhor en een kat niet een geweldige combi zijn :+ .

Het beste is een echte deur, met onderaan zo'n aluminium stuk. Geen garanties want er zijn katten die er gewoon inklimmen (of zo leuk hoog opspringen als er een insect aan de buitenkant zit en er dan fijn inhangen). Maar het horgedeelte kun je dan wel vrij eenvoudig af en toe vervangen.

Ik ben nergens 'te laat mee' want er is nog niks gebeurd. En de keuze van plisse hordeur is ook niet zomaar gemaakt, maar bedankt voor de aanname dat ik niet na heb gedacht en zomaar wat heb gekocht

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:27

Zijn er ook mensen die een luikje in een plisséhordeur hebben? Voor mijn deur is dit ook de meest praktische oplossing maar ik wil wel dat de konijnen nog naar binnen/buiten kunnen. Vraag me af of zo'n deur nog stevig is als je bijv. een hoek loshaalt of een klein gat erin maakt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:42

Wij hadden ooit een aluminium hordeur met ook aluminium gaas erin, dat was wel stevig :+

Voor jullie deur kan ik me alleen bedenken er wat voor te hangen, van die slierten ofzo. Maar dat is ook weer dubbelop.. Zou zon deur ook echt niet durven met onze kat, de flappen zijn na dit seizoen denk ik al aan vervanging toe zo vaak als hij er een gaatje in trekt.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:53

Dennis schreef:
Wij hebben een serieus dure plisse hor deur in de tuindeur.
Als er eens een kat (of hond) door heen knalt druk je alles zo weer in model.

Onze oplossing is de achterdeur in de bijkeuken met sliertjes open houden zodat ze voor die deur kiezen :') .
Maar dat is niet het antwoord wat je zoek.

Dit doen ze hier inderdaad ook, slaapkamer en keuken deur hebben een plissé hor en daar rennen de katten gewoon doorheen.
Hier dus standaard de linker onderkant van de hor uit de rails hangen. :+

In de bijkeuken deur een hor die gewoon oprolt en vastzit met magneten aan de andere kant, daar gaan ze niet doorheen.

Al is dit niet helemaal waar ts op hoopte denk ik.