hond tandsteen, wil niet kauwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

hond tandsteen, wil niet kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 15:23

Ja dit is er een. Met alle honden die we hebben gehad, is Boris de eerste!

Tandsteen... en meneer houd niet van kauwen. Boris is een 4 jarige boomer. Kruizing Muppet x slinky en een klein deel likmonster. We hebben hem vanaf dat hij 2 was. Bij het vorige gezin heeft hij geen goed voer gehad, wat uite in een slechte conditie (mager) buikpijn (door maag en darmen gevoeligheid). Hier we over gegaan op geperste brok, en supplement voor zijn buik. Meneer is aangekomen, erg fit!

Heb je daar de voer geschiedenis van boris.

Nu het probleem

Meneer houd niet van harde botjes of gedroogd vlees. Moeten kauwen is vervelend! Misschien doordat hij altijd buikpijn had na het eten? Geen idee! Maar het probleem is dat hij dus Tandsteen heeft. Een dus naar de dierenarts moet om het te verwijderen

Geen probleem, maar voor de toekomst wel! Ik heb dit nog nooit eerder gehad. Onze 7 jarige boerenfox heeft bv schitterende witte tanden! Al onze vorige honden net zo.

Hoe krijg ik een hond die niet voer gericht is, en niet lekker wil kauwen... aan het kauwen? Hoe gaan we voor de toekomst er voor zorgen dat zijn tanden goed blijven?

Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:25

En beginnen met wat zachtere dingen zoals gedroogde geitenpens en gedroogde konijnenoren?
Onze pup doet over een stuk geitenpens ongeveer 4 minuten. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:27

Kauwen is helaas geen garantie voor een mooi, schoon gebit.
Mijn chihuahua kauwt wat mijn labrador kauwt, dus kophuid, bullepezen en alles wat hard is, maar heeft structureel tandsteen.

Lastig probleem wel, wij hebben het tot nu toe iedere paar jaar schoon laten maken. So be it.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:27

Hond leren wat tandenpoetsen is. Er zijn verschillende soorten tandenborstels (vingerborstels bv) en verschillende soorten tandpasta. DA kan daarin adviseren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:28

Wil hij helemaal niet kauwen, of vindt hij het te moeilijk?

Je kunt bijvoorbeeld konijnen- of lamsoor met haar proberen. Dat is relatief zacht, maar door de vacht helpt het met darmen en tanden.

Hannanas

Re: hond tandsteen, wil niet kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:51

Misschien zijn er wel kiezen met onderhuidse problemen, die zie je pas met een dentale röntgen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:53

Wil je perse brok voeren?
Dan zou ik overstappen naar krokante brok, want bij geperste brok is de kans op aanslag groter.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:55

Ik poets dagelijks de tanden van mijn hond.
Zijn tanden zijn nu veel schoner gelukkig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:07

Myfairytale schreef:
Dan zou ik overstappen naar krokante brok, want bij geperste brok is de kans op aanslag groter.

Staat dat beschreven in de ingrediënten of ergens op de verpakking dat het geperst of krokant is?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:09

hoi, mijn hondje (Katoenhondje) heeft al vanaf jongs af aan een niet al te best gebit, werd door de dierenarts voor gewaarschuwd, die eet altijd brok speciaal voor gebitten, (Hill's Dental Care) hij is nu 10.5 jaar en het gebit is maar 1x schoongemaakt, die brokken helpen echt goed, hij kauwt wel botten maar meer de hap slik weg botjes, gedroogde kipfilet bijvoorbeeld. je hebt ook tandenpasta's voor honden die je kan gebruiken zonder te poetsen, met zo'n klein bekje is poetsen lasting vind ik. Hij heeft hartproblemen dus schoonmaken onder narcose is geen optie meer, ben blij dat het zo onder controle te houden is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:13

Tandenpoetsen aanleren inderdaad :j
Daarnaast werken aan de gezondheid in de mond. Een mooie ondersteuning hiervoor is zeewier. Er bestaan supplementen als Plaque off die de mondgezondheid ondersteunen. Dat haalt bestaand tandplak niet weg (!) maar helpt het milieu in de mond gezond te houden waardoor de bacteriën die tandplak vormen minder kans krijgen.

Brokken zijn sowieso slecht voor het gebit, gezien de koolhydraten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:25

Niet willen kauwen vind ik een alarmbel en zou ik zeker doorgeven aan de dierenarts. Als hij dan voor een gebitsreiniging is, dat ze dan een röntgenfoto maken.

Kauwen is leuk en het helpt mee met voorkomen van tandplak en tandsteen maar als het er eenmaal zit, doet kauwen niet zoveel meer voor het gebit.

Eerst een gebitsreiniging zodat je op 0 kan beginnen zegmaar en dan leren tanden poetsen of een poeder in het water zoals Orozyme Buccofresh. Dat spul werkt echt heel goed ter voorkoming van nieuw tandplak.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:34

Dentastix van pedigree al mijn honden zijn er dol op en hagel witte tanden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:39

In het dierenasiel was het advies juist wel harde brokken te voeren omdat dat de tanden poetst.Ik voer ook brok en prima gebitten .

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:40

Tandenpoetsen is de enige goede optie voor het minderen van tandplak en daarmee tandsteen. Kauw materiaal of brok geeft daarin echt geen garanties. Maar tandsteen wat er al zit, moet gereinigd worden onder narcose. En daar moet je niet te lang mee willen wachten.

Maar als die zo’n afkeer heeft tegen kauwen, zou ik dat ook zeker bespreken met de dierenarts en eventueel meteen dentale röntgenfoto’s laten maken als die straks toch al onder narcose ligt voor het gebit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:53

Lust hij de Dentasticks ook niet inderdaad?
Mijn hond is nooit een grote knager geweest, het meeste lust ze niet eens, maar de dentasticks vindt ze heerlijk.
Ik geef ze al van jongs af aan. Ze is nu 13, en ik kreeg laatst nog een groot compliment van de dierenarts.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:02

Mijn hond kauwt dentasticks door en schrokt ze naar binnen. Dat werkt dus niet.

Ik heb op advies van mijn dierenarts een speciale tandplakschraper gekocht.
En daarmee het ergste tandplak verwijderd.
En ik poets elke dag met een babytandenborstel de hond zijn tanden.
Zit er toch meer plak dan gebruik ik de schraper.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:58

Art_Ificious schreef:
Myfairytale schreef:

Staat dat beschreven in de ingrediënten of ergens op de verpakking dat het geperst of krokant is?

Ja, dat staat er meestal wel op. Anders kun je het ook wel zien: geperst is vaak van die "staafjes". :)

Nog even voor TS/algemeen:
Het mooist zou zijn om geen brok te voeren, maar ik kan niet voor TS beoordelen of andere voeding haalbaar is.

Het niet willen? of kunnen? kauwen zou ik laten checken bij de D.A.

Daarnaast is poetsen (na een eventuele gebitsreiniging) de beste optie om het gebit mooi schoon te houden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:07

Heb je al eens stukjes verse of gedroogde pens geprobeerd? Vooral verse penslapjes zijn taai en goede 'poetsers'.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:52

Sommige honden hebben meer aanleg om tandsteen te ontwikkelen helaas. Die van mijn ouders heeft er ook snel last van. Ze gebruiken na de laatste keer gebit laten reinigen deze tandpasta. Afbeelding Ik heb begrepen dat t goed werkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 20:56

Hij vind het teveel werk om te kauwen. Het moet echt lekker zijn, en hij moet er echt zin in hebben wil hij er voor gaan. Het is niet dat hij een afwijking heeft waardoor hij niet kan kauwen. Hij is gewoon te lui als het daarom gaat. Hij is ook niet altijd te porren met voer. Ik denk dat dit komt omdat hij zo vaak ziek is geweest na het eten (voordat we heb kregen) dat hij daarom wat voorzichtig is.. bh dan als het de poep van een kat is, dat is altijd lekker.

Hij krijgt geperste brok, van krokante brok word hij misselijk. Omdat hij nu niet meer ziek word (overgeven, bloed in ontlasting) blijven we op de brok zitten die hij nu krijgt (Impress your dog)

Onze honden krijgen alleen maar gedroogde vlees snacks. Konijnenoren, long, kopstuk, kippenpoten, gedroogde hartjes.. Maar net wat ze dan in de aanbieding hebben. Hij wil de ene keer wel, de andere keer niet. Zachte dingen gaan er eigenlijk altijd wel in.

We hebben inderdaad gedacht aan tandenpoetsen. Maar eerst langs de dierenarts om het ergste goed te laten weghalen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met die poeder suplementen voor over het voer? Ik heb er een hard hoofd in.. was benieuwd of mensen hier meer weten hierover.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:58

En heb je weleens kabeljauw huid geprobeerd? Misschien vind hij dat wel lekker genoeg om op te kauwen ?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:01

Zie mijn reactie over supplementen.
Nu is het belangrijk welk supplement, er zijn er een hoop en er zijn er ook een hoop met onnodige vulstoffen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:22

De ene krokante brok is de andere niet natuurlijk en er kunnen veel oorzaken zijn, waarom een hond reageert op voeding. Alleen geperst bevat meer koolhydraten als krokante brok.

Ik ben niet erg "impressed", door de huidige voeding (heb alleen naar de adult gekeken overigens), maar begrijp dat je niet durft te switchen. :)

Ik heb bij mijn eigen honden geen ervaring met poeders of andere supplementen voor tanden, maar bijvoorbeeld de tandpoeder van Sunoré heeft goede bestanddelen: https://sunore.be/product/power-of-dental-health/.

Dit is ontwikkelt door een dierenarts.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:01

Ik heb ook een hond die niet wil kluiven en het ook niet kan. Te dom om te snappen om de kluif tussen de poten te houden. :')
Gelukkig wel gezegend met een goed gebit.
Gebit is erfelijk bepaald, of ze last van tandsteen en dergelijke hebben of niet. Kluiven helpt, maar beter is inderdaad om te leren de tanden te poetsen.