Waarheen om de jaarwisseling te vermijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Waarheen om de jaarwisseling te vermijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 14:42

Hoi!

Wellicht al vroeg maar denk dat je maar beter op tijd kan zijn dan te laat.. :Y)

Als goed is gaat er een verbod komen op vuurwerk, maar helaas is dat nog niet aankomende jaarwisseling. -O- Mijn hond is nu 2 jaar oud en merkte echt dat ze afgelopen jaarwisseling veel stress en schrik had.
Nu geven wij ook niks om het geknal, maar sinds zij er is, vind ik het zó erg. Graag wil ik dus ergens naartoe waar er weinig tot geen geknal is en wellicht dat we nog een soort van gezellige avond kunnen hebben.

Wie heeft er tips?

Muurp

Re: Waarheen om de jaarwisseling te vermijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:43

Volgens mij zijn een aantal Landal parken vuurwerkvrij, een daarvan is volgens mij in Hoenderloo.
Misschien de moeite waard om zoiets te boeken?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:46

Zolang deze Landal parken niet in de middle of nowhere liggen zijn ze nooit vuurwerk vrij. Ik zou uitwijken naar het buitenland, daar heb je meer kans op vuurwerk vrije gebieden. Maak er gelijk een leuk weekend weg van met mooie wandelroutes bijvoorbeeld.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:51

CupCakes_ schreef:
Zolang deze Landal parken niet in de middle of nowhere liggen zijn ze nooit vuurwerk vrij. Ik zou uitwijken naar het buitenland, daar heb je meer kans op vuurwerk vrije gebieden. Maak er gelijk een leuk weekend weg van met mooie wandelroutes bijvoorbeeld.

Als je zelf gewoon in de stad of een dorp woont, dan scheelt het al enorm veel als je achteraf kan zitten.
Mijn hond was doodsbang van vuurwerk als hij buiten was. Maar in huis sliep hij gewoon door, ook om 12u met oud en nieuw. Muziek aan en gordijnen dicht en je hoort zo goed als niks.
Dus een vakantiepark opzoeken wat rustig gelegen ligt is een prima optie.
Veel vakantieparken zijn vuurwerkvrij. Soms mag je wel op dr parkeerplaats wat af steken en je zult het zelf vast wel horen of zien om 12u maar het is zo'n enorm verschil met het kabaal in een wijk.
De Roompot (geloof ik) in Zeeland is ook rustig.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:52

Die Landal parken is inderdaad een leuk concept maar dan moet je echt zoeken naar eentje die ver weg van alles ligt en liefst een huisje in het midden van het park. M'n ouders waren afgelopen jaar bij eentje in de hoop op een rustige jaarwisseling en hadden een huisje aan de rand van het park. Niet overdreven: binnen 100m werd gewoon als vanouds vuurwerk afgestoken dus ze hadden net zo goed thuis kunnen blijven.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:53

In Frankrijk wordt over het algemeen geen vuurwerk afgeschoten, tenzij er Nederlanders zitten -:(-. Er mag ook officieel geen vuurwerk afgeschoten worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:56

Yessy schreef:
Die Landal parken is inderdaad een leuk concept maar dan moet je echt zoeken naar eentje die ver weg van alles ligt en liefst een huisje in het midden van het park. M'n ouders waren afgelopen jaar bij eentje in de hoop op een rustige jaarwisseling en hadden een huisje aan de rand van het park. Niet overdreven: binnen 100m werd gewoon als vanouds vuurwerk afgestoken dus ze hadden net zo goed thuis kunnen blijven.

CupCakes_ schreef:

:j

Wij wonen harstikke landelijk.
Maar toen een naast gelegen B&B een paar jaar terug ineens van die droeftoetsers had die blijkbaar naar het buitengebied waren gekomen om uit te spoken waar ze in de stad nog voorop hun donder zouden krijgen, was de rust hier ver te zoeken.

Er lagen in de ochtend zelfs 3 dode duiven onder de bomen...die wisten niet wat ze overkomen was ;(

Ik zou echt echt niet in Nederland blijven.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 15:08

Ik zit zelf ook een beetje te bedenken wat de meest rustige gebieden zouden zijn en ik kom niet veel verder dan de Veluwe en wellicht de Waddeneilanden? Maar vanuit regio Eindhoven ben je tig keer zo snel de grens over tegen de tijd dat je in die gebieden bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:14

Wij zitten met de jaarwisseling regelmatig op onze boot bij Roompot beach resort in Kamperland. Officieel mag daar geen vuurwerk worden afgestoken, maar je hoort zo nu en dan eens een knal en wat rotjes. In ieder geval heel weinig, en ik laat er zonder problemen op oudejaarsavond nog even de hond uit.
Het park ligt ook ver weg van de dorpen, dus ook geen bommen op de achtergrond te horen.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:24

Wij gaan vrijwel altijd naar het buitenland om het vuurwerk zoveel mogelijk te ontwijken. Onze meest ontspannen jaarwisseling was in Engeland. Alleen de plaatselijke pub stak op oudejaarsavond rond 19.00 uur heel kort wat vuurwerk af, maar verder was het helemaal stil. Onze honden vinden vuurwerk doodeng maar die twee minuten konden ze (en ik :+ ) prima handelen.

Afgelopen jaarwisseling waren we in het Zwarte Woud. Daar werd op oudejaarsavond wel vuurwerk afgestoken en om 0.00 werd er een halfuurtje flink geknald, maar de dagen eromheen was het gewoon rustig en konden we overal prima ontspannen wandelen.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:26

Een stalgenootje gaat al een paar jaar naar ‘t Wildryck in Diever, ook vanwege de honden. Helemaal stil is het er niet denk ik, overdag is carbid schieten wel te horen, maar het is er wel rustig en in de huisjes behoorlijk stil. Het is alleen niet goedkoop, en een behoorlijk stuk rijden vanuit Eindhoven.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:34

Je zou naar Texel kunnen uitwijken :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:36

Wij altijd naar Frankrijk, dit jaar Normandie
Duitsland heeft ook vuurwerk verbod

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:38

Wij zitten elk jaar in de bergen in Frankrijk, daar is om middernacht 10 min vuurwerk door de gemeente en verder is het stil.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:04

Niniane schreef:
Ik zit zelf ook een beetje te bedenken wat de meest rustige gebieden zouden zijn en ik kom niet veel verder dan de Veluwe en wellicht de Waddeneilanden? Maar vanuit regio Eindhoven ben je tig keer zo snel de grens over tegen de tijd dat je in die gebieden bent.

Bedenk goed dat op de Veluwe de traditie is om met carbid te schieten, er zijn best gebieden waar er een vuurwerkverbod is en dus in een kleine straal daar om heen niet geschoten wordt maar de geluiden van carbid dragen best ver en vaak hoor je ze daar ook.

_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:15

meggiemeg schreef:
Niniane schreef:

Bedenk goed dat op de Veluwe de traditie is om met carbid te schieten, er zijn best gebieden waar er een vuurwerkverbod is en dus in een kleine straal daar om heen niet geschoten wordt maar de geluiden van carbid dragen best ver en vaak hoor je ze daar ook.

Ik woon boven op de Veluwe (in de buurt bij best wel een aantal 'refodorpen') en ik zou hier inderdaad niet heenkomen met een hond die bang is voor vuurwerk. Overdag (en ze beginnen al een paar dagen van te voren hier) carbid en 's nachts heel veel vuurwerk. Dus tenzij je echt in je eentje in een hutje op de hei gaat zitten denk ik niet dat het op de veluwe per se rustiger is :o

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:18

Chantalla schreef:
Een stalgenootje gaat al een paar jaar naar ‘t Wildryck in Diever, ook vanwege de honden. Helemaal stil is het er niet denk ik, overdag is carbid schieten wel te horen, maar het is er wel rustig en in de huisjes behoorlijk stil. Het is alleen niet goedkoop, en een behoorlijk stuk rijden vanuit Eindhoven.

Daar woon ik vlakbij en het park zit met de jaarwisseling altijd vol. Maar je wilt niet weten hoeveel klachten de eigenaar krijgt omdat er toch geknal is. Ja ook de omwonenden steken nu eenmaal vuurwerk en carbid af.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:34

Zuid-Limburg is ook heel goed te doen wat betreft vuurwerk, en dan vooral de kleinere dorpen in het heuvelland. Je zou ook nog net voor 12 uur één van de bossen in kunnen rijden.

Wij hebben hele bange honden, maar blijven wel thuis. Het vuurwerk wat we hier hebben begint eigenlijk pas altijd rond middernacht en iets meestal rond 20 over 12 weer muisstil.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:51

Camping Zuid Ginkel bij Ede. Geen huizen in de buurt en je kan voor een week een chalet huren.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:07

Vroeger mochten er in de bergen in Tirol alleen maar sterretjes afgestoken worden ivm lawinegevaar

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:18

Unwritten schreef:
Wij zitten elk jaar in de bergen in Frankrijk, daar is om middernacht 10 min vuurwerk door de gemeente en verder is het stil.

Dit inderdaad! Ik ben vrijwel altijd skiën in Frankrijk met oud en nieuw en in die dorpen is het super rustig, op de show van de gemeente na. En die is ook nog eens gewoon mooi, in plaats van alleen maar herrie :Y)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:20

Wij hebben afgelopen jaar een paar dagen in de Eiffel gezeten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:15

In Kootwijk zit een vuurwerk vrije camping

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:19

In mijn dorpke zijn de afgelopen twee jaren heel tam verlopen. Drie knallen en een potje en dan heb je het wel gehad. De paarden zijn normaal bang voor het vuurwerk maar lopen gewoon in hun paddock (vrije keuze). Ik weet dat ze vakantiehuisjes hebben in de straat en we wonen zeg maar op de belgische veluwe dus als je op de dag zelf of erna wilt wandelen loop je het dorp uit direct de bossen in. Welke kant je ook op gaat.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:20

Het klinkt een beetje raar, maar ik hoop dat je op tijd bent...
Er zijn huisjes die zelfs een paar jaar van te voren al geboekt zijn
Wij hadden in december 2024 al voor december 2025 geboekt

Wij gaan naar België, de Ardennen. Maar ik durf niet te zeggen of het hele gebied vuurwerk vrij is

Het duurt wel een aantal jaar voordat deze 'traditie' af zal nemen helaas...