[volg] Nala een welsh corgi cardigan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jeniej

[volg] Nala een welsh corgi cardigan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 15:55

Bij deze vind ik het leuk om een volg topic te open voor Nala.

Nala is een welsh corgi cardigan

Afbeelding

Een super enthousiaste en vrolijke hond, echt een allemansvriend!

Met Nala hebben wij shows gelopen met geen slechte resultaten. Maar zeg dan ook zelf zo'n knappe kop is ook niet te weerstaan toch *D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan is ze ook nog eens veelzijdig, luisterd goed en was 1 van de betere bij de hondenschool in de les. Heel leergierig en wil altijd alles wel doen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niks is haar te gek.

En wat is nu leuker dan zelf een nestje kunnen fokken <3
(wij hebben al eerder nestjes gehad met onze bernersennen honden. We weten wat het inhoud)

Dus alle gezondheids testen gedaan die binnen het ras verwacht worden
HD C zonder bot afwijkingen - hier moet dan een HD B of A reu tegenover staan. En ik heb een super mooie HD A reu gevonden.

DM vrij
Ecvo vrij
Ziekte von willenbrand vrij
Rood drager vrij

Omdat onze teef een bleu merle is mag ik absoluut geen reu met een rode kleur gebruiken.

Dus wij hebben een hele mooie zwarte reu met brindle points gevonden. Ook deze reu is vrij getest op alles.

Later als de dekking gelukt is vertel ik welke reu we hebben gekozen!

Voor nu is het wachten tot haar progesteron gehalte hoog genoeg is.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 20:28

Hoe Nala er dagelijks bijligt, alsof ze uit haar mand gesmolten is :') Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:15

Ik vind ze zo leuk! <3 Prachtige hond! :j

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:19

Wat een beauty! <3
Ik ben helemaal weg van die grote oren, de foto door de benen vind ik ook echt heel leuk :D

moeshie

Re: [volg] Nala een welsh corgi cardigan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:19

Ik vind het echt hele schattige honden, maar vraag me altijd af of ze geen pijn ondervinden door die ietwat afwijkende beenstand? (Die voorbenen staan in een x-vorm).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:19

Wat een leukerd! Benieuwd naar de reu die je gekozen hebt. :D

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:23

Die gesmolten foto _O-

Ik hou van Corgis :D

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:25

Volg volg volg!!!

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 12:26

moeshie schreef:
Ik vind het echt hele schattige honden, maar vraag me altijd af of ze geen pijn ondervinden door die ietwat afwijkende beenstand? (Die voorbenen staan in een x-vorm).

Ze hebben inderdaad een afwijkende beenstand, maar heb absoluut niet de indruk dat dit ook maar enig pijn oplevert. Ze is een zeer actieve (maar ook zeer luie) hond die net zo hardt mee rent en speel als menig andere hond.

De reu zal ik bekent maken als de dekking is gelukt! :D

En die oren, ik ben er zelf ook fan van, vooral als ze hard rent en ze ze plat legt zodat ze nog harder kan :+. Het zijn anders natuurlijk ook hele windzuilen :')

En het smelten, ja dat doet ze elke avond -O- ze kan in de meest gekke houdingen slapen!

Op deze pagina zijn ook de rest van onze honden te zien en waar uiteindelijk de pups mogen opgroeien

https://www.facebook.com/luxenhopevandeooisepootjes

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:36

Echt een super knap hondje, dat staat voorop en als ik zo naar de foto met jouw benen kijkt hebben jullie een fijne band.

Een nestje lijkt mij geweldig en ik kan mij jouw wens ook goed invoelen.
Ik heb wel wat vraagtekens bij het fokken met HD-C. Heb je stamboom onderzoek gedaan naar voorliggende generaties? Hoe zijn de foto’s van ouders, grootouders en overgrootouders? En ook van de gekozen reu?
En heb je overwogen om ook de ellebogen op de foto te zetten? Ook als dat voor het ras niet verplicht is?

Uiteindelijk wil je toch gezonde pups met een goed toekomstperspectief fokken.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:54

Ik ga je topic volgen, vind het geweldig leuke honden!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:54

Oooh die teckel op je facebook ook, houd me tegen <3 <3 <3
Wat een leuke roedel!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:58

tiwi1969 schreef:
Echt een super knap hondje, dat staat voorop en als ik zo naar de foto met jouw benen kijkt hebben jullie een fijne band.

Ik heb wel wat vraagtekens bij het fokken met HD-C. Heb je stamboom onderzoek gedaan naar voorliggende generaties? Hoe zijn de foto’s van ouders, grootouders en overgrootouders? En ook van de gekozen reu?
En heb je overwogen om ook de ellebogen op de foto te zetten? Ook als dat voor het ras niet verplicht is?

Ik ben het hier wel mee eens.
HD C vind ik kantje boord, zelfs gecombineerd met een A reu, jij spreekt zelfs van een B reu als mogelijkheid en dat moet je echt niet doen.

Bij sommige rassen is het zelfs zo dat je enkel met c mag fokken indien de ouders van beide honden ook allemaal a of b foto's hebben.

Zag ook op je link dat je met beide Berners nestjes had gehad maar één van beide heeft een blauw oog, wat dus als erfelijk gebrek gecategoriseerd wordt bij dit ras en een diskwalificerende fout oplevert in de ring...

Waarom dan toch de keuze hiermee te fokken?

Pas op, ik ben zeker niet gelijk anti hoor, oogkleur is een minder doorwegende factor dan gezondheid en als gezondheid en bloedlijn zodanig goed is, dan is dat een grotere meerwaarde voor het ras dan een afwijkende oogkleur.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 13:37

Little_Gift schreef:
tiwi1969 schreef:

Ik ben het hier wel mee eens.
HD C vind ik kantje boord, zelfs gecombineerd met een A reu, jij spreekt zelfs van een B reu als mogelijkheid en dat moet je echt niet doen.

Bij sommige rassen is het zelfs zo dat je enkel met c mag fokken indien de ouders van beide honden ook allemaal a of b foto's hebben.

Zag ook op je link dat je met beide Berners nestjes had gehad maar één van beide heeft een blauw oog, wat dus als erfelijk gebrek gecategoriseerd wordt bij dit ras en een diskwalificerende fout oplevert in de ring...

Waarom dan toch de keuze hiermee te fokken?

Pas op, ik ben zeker niet gelijk anti hoor, oogkleur is een minder doorwegende factor dan gezondheid en als gezondheid en bloedlijn zodanig goed is, dan is dat een grotere meerwaarde voor het ras dan een afwijkende oogkleur.

Aldoende leert men zullen we zeggen :)* blauwe oog was inderdaad geen gezondheids gebrek en die berners haar lijn is verder wel goed. Worden allemaal redelijk oud. Dus vandaar de keuze om wel met haar te fokken. Verder is ze helemaal gezond!

De heupen zeg ik zelf ook al dat ik nooit voor een B reu zal gaan maar het mag dus wel.. Maar ik heb netjes naar de lijn erachter gekeken al hoeft dat dus niet eens bij dit ras.
:j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:55

Super! Bedankt voor de verduidelijking!
Ik hoop dat je een leuk nestje mag krijgen van Nala. Hopelijk mogen we meevolgen met de dracht, geboorte en het opgroeien <3

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 20:01

Ligt weer heerlijk te slapen :Z
Afbeelding

Aankomende zaterdag gaan we waarschijnlijk de eerste keer progesteron prikken.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:17

Wat leuk! Ik kom ook volgen! Benieuwd naar de reu, hopelijk gaat alles voorspoedig!

Wij hebben zelf een Welsh Corgi Pembroke, dus toch een zwak voor het ras *D

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 19:07

Vanmorgen met Nala progesteron geprikt maar die was nog heel laag, maandag gaan we weer prikken.

Heb wel nog een goede standfoto laten maken zodat die op de poster kan :)

Afbeelding

En nog een leuke foto van Zoë en Nala samen

Afbeelding

Ze kunnen echt zo leuk spelen met elkaar!

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:48

Ik ben echt weg van Nala :D haar oren zijn echt episch leuk :D

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:06

Ik volg mee, heb zelf ook een cardigan teefje.
Ben benieuwd naar Nala haar afstamming en natuurlijk de reu die je op het oog hebt.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 13:47

Waarschijnlijk gaan we woensdag of donderdag de dekking doen, vandaag was haar progesteron 4.3 dus hij moet nog wat stijgen. Maar vermoed dat ze woensdag wel hoog genoeg zal zitten. Dan wordt ze in de ochtend weer geprikt, en gaan we erna rijden als deze hoog genoeg is.

Als de dekking is gelukt dan zal ik ook de reu bekent maken. En wat meer informatie over onze knappe Nala!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:11

Waarom mag je (in dit geval) niet fokken met een reu die rood draagt? Heeft dat ook met genetische aanleg voor iets te maken?

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 17:27

_Jelske schreef:
Waarom mag je (in dit geval) niet fokken met een reu die rood draagt? Heeft dat ook met genetische aanleg voor iets te maken?

Nee genetisch maakt het helemaal niks uit :) maar er kan dan een red merle geboren worden en dat is een niet toegestane kleur binnen het stamboek. Dus vandaar dat het niet mag. Qau gezondheid zitten er verder geen gebreken aan die erbij kunnen komen kijken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:18

Spannend hoor!

Het probleem met red is dat het merle kan verbergen. Dan denk je dat je geen merle hebt omdat je het niet ziet, maar het is er wel. Zou je op zo’n hond een merle rei gebruiken dan heb je kans op dubbel merle pups met alle gezondheidsproblemen die daarbij horen. Slechts kleine ogen/blind en doof.

Daarom mag je geen red met merle fokken.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 21:18

tiwi1969 schreef:
Spannend hoor!

Het probleem met red is dat het merle kan verbergen. Dan denk je dat je geen merle hebt omdat je het niet ziet, maar het is er wel. Zou je op zo’n hond een merle rei gebruiken dan heb je kans op dubbel merle pups met alle gezondheidsproblemen die daarbij horen. Slechts kleine ogen/blind en doof.

Daarom mag je geen red met merle fokken.

A heel erg bedankt voor de verduidelijking! Dit wist ik dan weer niet. (uiteraard wel dat dubbel merle gezondheids problemen geeft) maar niet dat het verborgen gedragen kan worden.