Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 12:29

Ik ben op zoek naar een nieuw hondje, maar heb in de NL asiels in de buurt nog niets kunnen vinden wat mij zou passen.

Nu 2 x gereageerd op een buitenlandse hond, 1 nog in het buitenland 1 al in Nederland bij een gastgezin.

Nu vind ik de bedragen die ze voor de honden vragen best fors, maar misschien ben ik zo gierig :D
Wat is een beetje normaal bedrag voor een volwassen kleine hond die herplaatst moet worden?

Ik wil natuurlijk ook geen handelaren spekken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:33

Ik zag het pas honderden euros voor een hond. :oo ik ben bedragen tot bijna 600 euro tegengekomen. Ik weet dat destijds het asiel rond de 175/200 euro zat maar dat is al al langer geleden,

Ik heb wel het idee dat asiels goedkoper zijn dan buitenlandse honden

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:33

Mijn persoonlijke mening: niks.
Als ik een hond zou hebben die herplaatst moet worden dan zou ik vooral heel blij zijn dat ie een goed tehuis krijgt en zelfs nog wat toe geven voor de moeite en uit dankbaarheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:36

Kijk eens op de site verhuisdieren.nl . Kost je 25?euro mocht je ergens op willen reageren. Ook daar staan buitenlandse honden op maar ook eigenaren die niets willen, alleen een goed tehuis.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 14-05-25 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:36

Ik heb nu 4 honden uit het buitenland laten komen en de kosten zijn daarvan rond de 350 euro, alleen Dushi was flink duurder, maar goed, dat had wel zijn redenen.

Voor deze kosten ( die 350 euro ) zijn de honden medisch nagekeken + bloedonderzoeken , gecastreerd, geent en gechipt en natuurlijk eten ze niet gratis bij de shelters, dus daar betaal je ook iets voor, bij de kretanen zat er ook nog het vervoer bij, de roemenen hebben we het vervoer zelf moeten betalen.

Eigenlijk is de hond zo goed als gratis, alleen betaal je voor de kosten die gemaakt zijn.

Verder heb ik geen ervaring bij Nederlandse asielen, maar de prijzen kan je vaak wel vinden bij hun websites.

Sosha

Re: Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 12:39

Asiel hier in de buurt was ongeveer de helft als de 2 waar ik op reageerde. Die vroegen 500 en 550 voor een 4 en 3 jarig reu. Wel beiden gecastreerd.

Die van 500 kwam ook heel commercieel over. Geen antwoord geven op vragen over de hond maar een link van de site doorsturen. Het voelde bij mij niet goed.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:52

Oscar schreef:
Als ik een hond zou hebben die herplaatst moet worden dan zou ik vooral heel blij zijn dat ie een goed tehuis krijgt en zelfs nog wat toe geven voor de moeite en uit dankbaarheid.

Maar ja, dit zijn "reddingsorganisaties". Al die handelingen om hondjes uit het buitenland te halen (dierenarts, entingen, paspoort, vlucht, opvangen) kosten geld en dat moet iemand betalen.

@TS: Wij waren voor onze roemeen ongeveer 250 euro kwijt denk ik, 4 jaar geleden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:56

Hier enkele herplaatsen uit Nederland gehad, gewoon via marktplaats dus je hebt niet de zekerheden van een organisatie. Maar de honden waren gratis.
Kwamen dan wel kosten van castratie daarna nog een keer overheen. Eventueel chippen, enten en alles als dat niet gedaan is.
Nu zijn het bejaarden, jaren plezier van gehad en nu nog steeds. Komen veelal uit huiselijke kring en passen hier op het erf toch beter.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:58

Ik heb nu twee honden uit het Spanje. Beide galgo’s. Voor slechts €395, - krijg je sterilisatie/ castratie, entingen, tests op mediterrane ziektes en het vervoer. Vergeet niet dat de kosten hiervoor in Nederland heel veel duurder is en dat het bedrag dat je betaalt weer voor de andere honden is. Voer, operaties ed worden hier allemaal van betaald. Ik ben heel erg blij met mijn hondjes en al zijn het er “ maar” twee en kun je niet het leven van alle honden redden, heb ik deze twee een fijne plek kunnen geven.
Heel verhaal, maar zoals wel duidelijk is, toch een pleidooi voor de buitenlandse honden

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:02

Ik heb even nagekeken, voor Roemeen Mira was het 255 euro, dat was dus met chippen, paspoort, enten, castratie + medische check incl bloedonderzoeken, daar kwam dan nog 130 euro bij aan de transporteur te betalen.

Dushi, ook uit Roemenie, maar goed die moest uit de doding gehaald worden , naar een shelter gebracht worden, daar zitten meer kosten aan, het vrijkopen uit die doding, vervoerkosten aan shelter en wij hebben haar daar laten trainen, daar betaal je ook voor, ze is daar verder klaargemaakt voor transport, medisch nagekeken, geent/gechipt, bloedonderzoeken, ontwormt, gecastreerd

Voor het idee wat er met zo'n hond gebeurd als je er 1 uit Roemenie haalt:

Prep costs DUSHI 8624:
- Transport Cornetu 47,5eur + trigger fee 20eur
- Foster 22.05-20.06.24 60.67eur
- Initial medicals: 102eur - deworming/defleaing Simparica Trio on arrival (24eur), DHPPI+L vaccine (23eur), initial vet check-up (35eur), passport (15eur),- Spaying 120eur (90eur, post surgery treatment 6eur x 5 days)
- 4dx & giardia tests (55 euro);
- clinical exam (30 euro);
- Simparica TRIO on departure (24 euro).

Zij kwam al op 360 euro ( excl trainingen) , + 130 euro vervoer

En ze is het 100% waard <3

Wordt zo vaak gezegd dat ze zoveel verdienen aan honden daar, maar dat valt echt reuze mee...

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:06

Bokker Rockwitch heeft veel contact met een Roemeense shelter voor katten en honden. Onlangs zijn er diverse pups naar Nederland gekomen. Misschien kun je eens met haar contact opnemen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:09

Ons oudere hondje uit Roemenië was ongeveer 300 euro, maar kant en klaar.Alle , inentingen en geholpen enz .

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:10

Ligt aan de organisatie die de hond herplaatst.
Ik zie bedragen van pak hem beet €350,- tot over de €500,- voorbijkomen voor buitenlandse 'adoptie'honden.

Voor mijn 2 NL herplaatsers heb ik €150,- en niets betaald.
Die €150,- was voor het verblijf in een gastgezin en de bemiddelingskosten van degene die hem ter herplaatsing aanbood voor de vorige eigenaren (werd herplaatst ivm zogenaamde gedragsproblemen, was basically een überpuber :+).
Zat ook een mega groot pdf-bestand bij over opvoeding en nog wat nazorg/begeleiding.
De oorspronkelijke eis dat ik ook nog cursus zou gaan lopen bij de bemiddelaar hebben ze laten vallen ivm de afstand, wel wilde ze dat ik cursus zou gaan lopen bij een lokale hondenschool met datzelfde keurmerk en dat heb ik ook gedaan, ook omdat ik in de opvoeding tegen dingetjes aanliep en het prettig was als er iemand met een frisse blik meekeek. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:12

Ik heb momenteel 2 Roemenen en 1 opgevangen heruider uit NL. De opvanger in Nl was eigenlijk tijdelijk maar de eigenaar is overleden tijdens die opvang periode. Die was gratis maar heeft ook een handicap en ze waren al blij dat hij hier kon blijven

Voorheen heb ik ook als opvangadres gefungeerd en een tientallen pups herplaats namens mij en de stichting. Pups die gevonden zijn en anders gestorven waren of levenslang in een shelter zouden zitten
Kosten rond de 350- euro. daarvan zijn de vlucht of transport via de weg, castratie ontworming en entingen gedaan.
Bij een fokker betaal je vaak duizenden euro`s.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 13:14

Oscar schreef:

Ik snap je gedachte, maar je hond voor niks aanbieden wordt sterk afgeraden.
Er zijn mensen die dat soort honden ophalen om zelf weer te verkopen of erger nog, voor het trainen van vechthonden gebruiken ;(

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:22

Onze pup hebben we dacht ik 550 euro voor betaald. Die komt uit Italië.
Onze andere hond heb ik 6,5 jaar geleden volgens mij 350 euro betaald.
Ik heb wel het idee dat er tegenwoordig meer gevraagd wordt voor buitenlandse honden.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:27

In het lokale asiel hier (België) vraagt men dacht ik 450 € voor een volwassen hond (en dan zijn ze denk ik wel gevaccineerd, maar niet gecastreerd / gesteriliseerd (tenzij dat al was gebeurd voor ze in het asiel kwamen)).

Hier staan de adoptiebedragen van Shin Ace: https://ace-charity.org/een-hond-adopteren/

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:38

asiel hier in de buurt, wel belgie. De asiels hier zijn zelfbedruipend.Er zijn geen bijdrage,s van de overheid hooguit een kleine bijdrage van de gemeente.
Honden die in nederland geplaatst worden krijgen nog een rabiesvacinatie.
Castreren steriliseren is niet meer verplicht omdat een deel mensen dit niet graag heeft door nieuwe inzichten, een fokverbod geld er nog wel en er is geen verschil tussen rashonden en kruisingen qua prijs.
Aan de adoptie van een dier zijn kosten verbonden. Dit is geen aankoopsom maar een bijdrage in de gemaakte onkosten.
De adoptiekosten bedragen:

Hond

Pup jonger dan 6 maanden €500,-
Pup ouder dan 6 maanden tot 1 jaar €225,-
>1 jaar – 10 jaar €175,-
>10 jaar €100,-
Honden zijn gechipt en gevaccineerd.
Kat

Kitten tot 6 maanden €195,-
Twee kittens tot 6 maanden €370,-
Tweede inenting kitten + €20,-
(Jong) volwassen kat vanaf 6 maanden €125,-
Katten en kittens zijn gesteriliseerd/gecastreerd, gechipt en eenmaal ingeënt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 13:42

Ok dus die bedragen zijn niet onredelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:53

Een kennis van me had een noodopvang voor huskies die plotseling ergens wegmoesten. Adoptanten hoefden alleen de kosten te betalen die voor de hond in de opvang gemaakt waren.Dat kon dus veel of weinig zijn naar gelang de hond daar kort of lang gezeten had.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:57

Ik heb 11 jaar terug een hondje uit Oekraïne laten halen (zie mijn profielfoto). Zij kostte uit mijn hoofd 370 euro, maar dat was alleen voor transport, chippen, sterilisatie, inentingen en overige DA kosten.
Ik heb uiteindelijk meer dan dat betaald omdat ik meteen een donatie wilde maken voor eventueel hondenvoer etc.
Dus zoals enkele voorgangers aangaven, ze was gratis maar alles eromheen kostte wel iets en dat vindt ik niet meer dan logisch gezien zo'n stichting alleen maar vrijwilligers heeft en het van donaties moet hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:01

Pas eentje uit het buitenland, € 400 gevaccineerd, ontwormd, gechipt en transport.
Niet gesteriliseerd want pup.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:04

Ja, gierig vind ik je. Een hond uit het asiel kost in Belgie tussen de 100-400 euro. Afhankelijk van de leeftijd. Ik heb geen idee wat het in Nederland kost natuurlijk. Deze zijn dan gechipt, gecastreerd, ontwormd en gevaccineerd. Ik heb het eens uitgerekend voor 2 katten aan toen nog 160/stuk voor te adopteren en als je al de handelingen zelf moest doen als je de kitten gratis kreeg, was ie gewoon veel duurder.
En bedenk als je via een organisatie adopteert dat je hun gewoon ook steunt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:10

Zoek je een volwassen hond of een pup?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:36

Furst schreef:
Ja, gierig vind ik je. Een hond uit het asiel kost in Belgie tussen de 100-400 euro. Afhankelijk van de leeftijd. Ik heb geen idee wat het in Nederland kost natuurlijk. Deze zijn dan gechipt, gecastreerd, ontwormd en gevaccineerd. Ik heb het eens uitgerekend voor 2 katten aan toen nog 160/stuk voor te adopteren en als je al de handelingen zelf moest doen als je de kitten gratis kreeg, was ie gewoon veel duurder.
En bedenk als je via een organisatie adopteert dat je hun gewoon ook steunt.

Het plaatselijke dierenasiel hier, aangesloten bij de dierenbescherming, hanteert €450,- incl chippen en vaccinatie voor honden jonger dan 6 maanden.
Voor honden ouder dan 6 maanden €350,- incl chippen en vaccinatie.