Soda badje bij ontstoken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Soda badje bij ontstoken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 14:21

Mijn hond heeft sinds afgelopen weekend een ontstoken teentje die ze gisteren ook nog eens heeft open gebeten :(:)
Vandaag ben ik bij de DA geweest, en kwam ik thuis met pijnstillers, ontstekingsremmers, antibiotica, en het advies om dagelijks te weken in een soda oplossing.
Ik ben even gaan googlen hoe ik dat het beste kan doen, en nu lees ik juist dat weken in soda afgeraden wordt, en dat het bij open wonden flink kan prikken.
De een zegt dat ze weken in biotex want dat is zachter, de ander zegt alleen afspoelen met lauw water..

Nu twijfel ik dus of ik wel moet weken in soda.
Wat doet bokt in zo’n geval? Wat werkt bij jullie dieren het beste?

Tot nu toe heb ik een paar keer geweekt met betadine shampoo en gesmeerd met honingzalf, maar volgens de DA kon ik het wondje beter niet dichtsmeren, en zou soda het beste werken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:34

Hmmm, ja, ik heb bij mijn paard een keer een hoefzweer geweekt in biotex, maar uiteindelijk moest het toch echt in de soda. Dus dat advies van de dierenarts snap ik wel :j .

Maar als het heel ongemakkelijk is voor je hond is dat natuurlijk ook niet fijn.
I.p.v. soda of biotex kan je ook nog een badje met Dettol overwegen.
https://www.kruidvat.nl/dettol-chloroxylenol-48-mg/ml-ontsmettingsmiddel/p/21592

Een kennis met een ontstoken teen wat niet wilde genezen moest weken in kaliumpermanganaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliumpermanganaat
Maar dat kan wel hele rare vlekken geven in je huis....

Ik ken iemand die ontstoken ogen bij haar paarden behandelt met lauw water met een beetje melk. Dat lijkt me van alle bovenstaande de meest vriendelijke optie.

Sterkte met je hond.

Yenni

Re: Soda badje bij ontstoken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:37

Ik ben er geen fan van. Vaak word er geweekt in lauw /warm water waardoor bacterien nog meer groeien en de boel nog meer gaat ontsteken. Ik zou er eerder voor kiezen om na iedere wandeling /minimaal 2 x per dag de wond te spoelen met water.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 15:09

Bedankt allebei!
Roodvos, goed te weten dat soda echt beter ontsmet dan biotex.
Op het moment laat ze de poot nog vrij goed behandelen. Wel met tegenzin, maar ik mag er in ieder geval gewoon aan komen. Ik zou het wel vervelend vinden als ik haar zo veel pijn moet doen dat ze zich echt gaat verzetten. Heb je enig idee of Dettol minder prikt?

Yenni, jouw reactie kom ik inderdaad ook wel vaker tegen. Maar is het idee van de soda (of bv dettol) niet juist dat het de bacteriën doodt?

In plaats van weken zou ik wellicht ook gewoon kunnen spoelen met soda of dettol, en dan naspoelen met schoon water. Maar ik meen dat het weken ook bedoeld is om vuil juist eruit te trekken?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:12

Ik heb mijn eigen ontstoken teen wel geweekt in warm soda water, dat werkte echt heel goed. Ik heb het maar twee dagen gedaan denk ik

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:15

Bij mijn weten is dettol giftig! Zou dit dus eerst met de DA overleggen.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:17

Ik heb ook wel weken in de Biotex gehoord. Mocht je daar toe overgaan, let er dan wel op dat je Biotex groen gebruikt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 15:21

Goed te lezen dat het bij jou werkte, Sintara! Kun je je nog herinneren of het erg prikte?

nafkedemi, dettol moet je altijd verdund gebruiken, maar het is echt bedoeld voor het ontsmetten van snij- en bijtwondjes. Mijn moeder gebruikte het vroeger ook vaak.
Maar zo te lezen kan ik het beste eerst met soda proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 15:22

sas66 schreef:
Ik heb ook wel weken in de Biotex gehoord. Mocht je daar toe overgaan, let er dan wel op dat je Biotex groen gebruikt.

Bedankt, ik ken eigenlijk alleen de groene variant! Goed te weten dat er ook andere soorten zijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:48

8nnemiek schreef:
Bedankt allebei!
Roodvos, goed te weten dat soda echt beter ontsmet dan biotex.
Op het moment laat ze de poot nog vrij goed behandelen. Wel met tegenzin, maar ik mag er in ieder geval gewoon aan komen. Ik zou het wel vervelend vinden als ik haar zo veel pijn moet doen dat ze zich echt gaat verzetten. Heb je enig idee of Dettol minder prikt?

Yenni, jouw reactie kom ik inderdaad ook wel vaker tegen. Maar is het idee van de soda (of bv dettol) niet juist dat het de bacteriën doodt?

In plaats van weken zou ik wellicht ook gewoon kunnen spoelen met soda of dettol, en dan naspoelen met schoon water. Maar ik meen dat het weken ook bedoeld is om vuil juist eruit te trekken?

Het feit dat de bacterien kunnen blijven groeien door het weken in combi met warm stilstaandwater zou ik het zelf afraden. Maar jij kent je dier het beste en weet ook het beste wat je wilt in deze situatie :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:52

8nnemiek schreef:
Goed te lezen dat het bij jou werkte, Sintara! Kun je je nog herinneren of het erg prikte?
.

In mijn ervaring prikt het niet of nauwelijks. Ik had een tijdje regelmatig een ontstoken teen door een vervelende nagel, soda badjes werkte altijd prima.

Ooit ook eens als kind een ontstoken vinger in de biotex moeten weken, werkte in prima en prikte ook niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:54

Ik maak wondjes schoon met waterstofperoxide, paar druppels erop, 1 minuut laten bruisen en dan afspoelen met water. Werkt als een tiet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:54

Jaren geleden kreeg ik ook "een soda advies" van de dierenarts voor mijn hond.
Google resulteerde in "prikken van soda".
Waardoor ik overgegaan ben op weken in badjes met groene zeep.
En dan groene zeep in een pot en niet de vloeibare variant.
Voor mijn hond werkte dat prima.
Beterschap voor je hond!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:58

Ik weet dat dettol voor katten dodelijk kan zijn al hebje er maar opervlakken waar ze overheen lopen mee schoon gemaakt, weet niet hoe het met honden is maar zou daar achteraan gaan voor het te gebruiken

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:03

Toen ik gegrepen ben door een kat heb ik mijn hand met open wondjes in de soda moeten weken. Maar wel water koken daar soda bij en iets af laten koelen. Ik vond het totaal niet prikken.

Heb bij de afghaan van kennis ook wel eens de poot in soda moeten weken die had met rennen de wolfsklauw eruit gemept. Die gaf geen kik. Vond dat getut wel heerlijk (of de extra snoepjes en lekkers dat kan ook :') )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:05

Zelf zit ik nu ik dit schrijf met open voet in een mix baking soda en soda. Het prikt absoluut niet. Vroeger een hond in de biotex gezet en die moest gelijk plassen en liet alles lopen. Dat effect met soda nooit gehad. Nu ben ik van ontsmetten en pleisterspray erop. Dat prikt absoluut wel!!! Maar daarna is het wel schoon en beschermt

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:13

Groene biotex of soda. Mijn ervaring is dat het even goed werkt (bij hoefzweren e.d., heb geen hond), maar dat soda meer prikt dan biotex. Wel de groene pakken en niet de blauwe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 17:15

Grappig dat xoranlover en dierenfan nu met dezelfde conclusie komen als ik; ik had toevallig een korstje op mijn been, wat ik zojuist per ongeluk eraf krabde. Dus ideaal testje :D De soda prikte inderdaad totaal niet.
Dus ik ga straks na het wandelen toch met soda weken, en hopelijk laat ze het goed toe!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:28

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-04-25 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:28

Hondsdraf groeit naast de brandnetel.
Plukken en in kokend water. Af laten koelen en pootje erin.

Werkt perfect bij ontstekingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:42

Een wonddeskundige van mijn vorige baan heeft me ooit verteld dat weken echt een slecht idee is, idd ivm de bacteriegroei, en dat je beter goed kunt spoelen onder stromend water en daarna een ontsmettingsmiddel als betadine erop kunt doen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:20

Weken kan wel zinvol zijn als je wilt dat een abces doorbreekt, maar anders liever niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 19:42

Het soda badje is gelukt :D Het leek inderdaad niet te prikken, ze bleef heel rustig staan, dus daar ben ik heel blij mee!
Ik wil inderdaad liever wel even een paar dagen weken om alles uit de ontsteking te trekken. Maar ik zorg dat ik het goed doe naspoelen met schoon water zodat de wond in ieder geval zo schoon mogelijk blijft.

Ik heb wel weer een nieuw dilemma; mevrouw raakt volledig in de stress van de kraag ^)
De dierenarts zei dat ik de wond niet mocht afdekken, geen sok of zalf, en dan dus de kraag tegen het likken.. Maar na een uur dikke stress heb ik toch maar weer de sok aan gedaan, handdoekje erover, kap af, en ze gaat liggen en valt direct in slaap ^)
Ik was bang dat door dat stressen en heen en weer rennen het wondje misschien verder open zou gaan.
Hopelijk kan het zo alsnog genezen, maar ik baal wel een beetje dat het niet lukt om aan de lucht te laten genezen -O-
Aan de andere kant.. ik plak ook een pleister op mijn wondjes zodat er geen vuil in komt, dus zou een sokje echt kwaad kunnen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:48

Als ze hier weer eens een oester ontmoet hebben doe ik altijd spoelen en dagenlang een schoen aan 24/7 in het begin en daarna enkel buiten. De schoenen doe ik 2x per dag verschonen en leg ik in de soda, uitspoelen, drogen en weer aan. Inmiddels al jarenlang ervaring ermee en werkt prima.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:59

Mijn hond vind de kraag ook echt niet fijn. Je hebt ook andere kragen, zo'n soort frisbee om de nek ipv een kap :) Misschien is dat wat?

En als je erbij bent en hij blijft van zijn wondje af, hoeft hij wellicht ook niets om op dat moment.