Hond rent de weg op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Hond rent de weg op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 09:22

Hoihoi,
We wonen op een leuke buurt met veel hondenmensen. Hartstikke gezellig en de meeste honden staan netjes onder appel of aan de riem. Niks mis mee. We wonen in het buitengebied/platteland

Nu is er 1 boerderij met een jack Russel. Deze rent altijd de weg op. Voor auto’s langs, achter auto’s aan maar maakt ook ruzie met elke hond die langs loopt. Oftewel, de hond gaat van het erf af en veroorzaakt zeker gevaarlijke situaties. Er is zo ver ik weet geen draadje gespannen of andere middelen om hem op het erf te houden

We hebben de eigenaar heel vaak aangesproken en mensen uit het dorp ook. Ze doet er alleen niks tegen. Ze zegt dat het een ‘scharrel hond’ is. Iedereen vind dit enorm vervelend. Nu had mijn man net bijna weer de hond onder de auto en de vrouw werd zelfs boos op hem omdat hij daar reed.

Wat kunnen we hier aan doen? Aanspreken heeft geen nut. En voor een politie oid hebben we geen bewijs in de zin van een video ofzo
Ik ben bang dat die hond straks een keer geplet is of gebeten door een voorbijganger met hond

Biebz

Re: Hond rent de weg op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:26

Wat een vervelende situatie!

Je zou bij de politie iig een melding kunnen maken. Dat dit regelmatig voorkomt. Mocht er wel een keer wat gebeuren en die mensen gaan zelf naar de politie, weten ze iig van de situatie af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:34

Ik vrees dat je er niets aan kunt doen. Het is ook niet jouw verantwoordelijkheid. Sterker nog, als de hond een ongeluk of schade veroorzaakt dan zijn de eigenaren van het dier aansprakelijk. Want de hond mag niet los op de openbare weg lopen. Je zou de eigenaren daar nog voor kunnen waarschuwen, maar dat is het dan ook.
Zoals Biebz zegt, kun je een melding doen bij de politie, maar dan heb je ook wel alles gedaan dat in jouw macht ligt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:39

Gewoon melding maken bij de politie omdat het een onveilige verkeerssituatie kan veroorzaken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:41

Melding maken bij de politie. En ook de rest van de buren/omwonenden vragen dat te doen iedere keer als er een voorval is.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:46

Bij ons in de straat was er een aantal jaar geleden ook een hond die constant over de straat liep. Op een gegeven moment waren onze buren het zat en hebben ze de dierenambulance gebeld dat er een hond zonder eigenaar op straat liep. De hond werd zowaar door ze opgehaald en de eigenaars moesten betalen om hun hond weer terug te krijgen omdat het dus hun eigen schuld was (geen idee hoeveel overigens). Daarna is de hond nooit meer alleen de straat op geweest.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:47

Baileyi schreef:
Bij ons in de straat was er een aantal jaar geleden ook een hond die constant over de straat liep. Op een gegeven moment waren onze buren het zat en hebben ze de dierenambulance gebeld dat er een hond zonder eigenaar op straat liep. De hond werd zowaar door ze opgehaald en de eigenaars moesten betalen om hun hond weer terug te krijgen omdat het dus hun eigen schuld was (geen idee hoeveel overigens). Daarna is de hond nooit meer alleen de straat op geweest.

Dit had ik ook gedaan. :=

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:50

Je zou eventueel eerst nog de wijkagent (als die er is) kunnen inschakelen. Kijken of het indruk maakt als die langsloopt voor een gesprek. Zij laten bewust hun dier los rondlopen met alle risico's op veroorzaken ongevallen / ander leed van dien.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:10

Een dashcam aanschaffen en bewijs verzamelen? De dierenambulance bellen zou kunnen werken maar denk je niet dat ze dan meteen zien dat de hond van dat erf vandaan komt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 10:11

De hond rent inderdaad gelijk weer terug naar huis als de auto of wandelaar ver genoeg is. En het gebeurt ook niet elke keer, maar wel heel erg vaak

Bedankt voor de tips. Ik ga een melding maken :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:12

Baileyi schreef:

Dit hebben wij ook twee keer gedaan, en daarna hond nooit meer los gezien. Ze leren vanzelf als ze ineens moeten betalen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:13

Heel simpel.. Hond van straat plukken en naar asiel brengen.. Als ze 'm een paar keer daar opgehaald hebben, zullen ze 't wel laten.. Want het kost geld om de hond daar weer op te halen..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 10:14

nine1987 schreef:
Heel simpel.. Hond van straat plukken en naar asiel brengen.. Als ze 'm een paar keer daar opgehaald hebben, zullen ze 't wel laten.. Want het kost geld om de hond daar weer op te halen..

Straks zeggen ze dat je de hond gestolen hebt, en dan? :=

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:16

Beest loopt toch op de openbare weg?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 10:20

nine1987 schreef:

Ja das waar :=

Ik heb een melding gemaakt bij de politie zojuist

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:29

Geen idee hoor, maar een suggestie, je zou ook nog 114 kunnen bellen? Je bent als eigenaar verplicht om je dieren 'veilig' te houden toch? Ik denk dat los laten lopen zonder toezicht op de weg daar niet onder valt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:32

Even snel een foto maken van de hond die op straat loopt voordat je 'm meenemen.

'Nee kijk, ik vond de hond op straat'

Irritante situatie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:06

Ik heb ook zo'n buurvrouw gehad. Ik heb die hond meerdere keren van de provinciale weg (80km/uur) af gevist en thuis gebracht. En elke keer zo'n half flauwe reactie, beetje schuldbewust weglachen. >;)
Ik heb meerdere keren gedacht de hond eens bij het asiel af te geven, maar dat vond ik dan weer zielig voor het dier zelf.

Uiteindelijk heeft een van de andere buren het gedaan. Probleem was daarna wel direct over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:31

Ladyson schreef:
Geen idee hoor, maar een suggestie, je zou ook nog 114 kunnen bellen? Je bent als eigenaar verplicht om je dieren 'veilig' te houden toch? Ik denk dat los laten lopen zonder toezicht op de weg daar niet onder valt?

Daar is 144 (en niet 114) niet voor.
Dierenambulance is alleen voor dieren waarvan je de eigenaar niet kent. Kennisje van mij dacht ook van een vervelende kat af te kunnen komen, maar omdat ze wist wie de eigenaar was een uit rancune het beestje liet ophalen, mocht zij de kosten betalen.

Melden bij de wijkagent is het beste.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:32

Hier liep ook continu een keeshond door de wijk heen, afkomstig van mensen een paar straten verderop die hem niet in de tuin konden houden. De hele buurt bracht dat dier steeds weer netjes terug maar na een uur was het gewoon opnieuw raak.
Hij liep ook steeds achter fietsers, auto's en wandelaars aan te jagen. Uiteindelijk is door verschillende buren de dierenambulance gebeld en waren de eigenaren het zo zat dat ze de hond bij iemand anders hebben ondergebracht.
Blijkbaar hadden ze er gewoon niet zoveel zin in om moeite te doen voor hun hond.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:11

Ik verbaas me een beetje over de reacties dierenasiel of dierenambulance, maar dan vanuit hun gezien. Maar mijn weten zijn ze daar niet voor bedoeld.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 29-04-25 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:14

Een dierenambulance kan zeker bemiddelen in een situatie als deze. Ze hebben het welzijn van het dier voorop en dat is dus niet het dier op de weg laten lopen.

Er zijn ook dierenambulances die zich er niet mee bemoeien maar stellig zeggen dat ze dat niet doen is dus ook niet waar

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:16

Hier zijn honden die loslopen ook een paar keer door de dierenambulance meegenomen. Er werd daarna wel iets beter op gelet en de situatie is minder gevaarlijk in principe, maar ze lopen nog steeds vaak overal. En het gekke is dat het bij zulke mensen altijd goed gaat. Wanneer het wel fout gaat, komt er gewoon een volgende hond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:23

Kabayo schreef:
nine1987 schreef:

Ja das waar :=

Ik heb een melding gemaakt bij de politie zojuist

Denk dat dit het beste is.
En als andere mensen in de buurt dat ook gaan doen dan zal de politie vast ook wel eens langs gaan.
En veel kans gaan ervaren wat jullie zeggen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:25

MarlindeRooz schreef:
Baileyi schreef:

Dit had ik ook gedaan. :=

Ik zou dit ook doen. Dan moeten de eigenaren hem ophalen en kosten voor betalen. Gebeurd dit vaker dan komen ze er achter dat een hek of stroom goedkoper is.