Dier in de klas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Dier in de klas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 13:48

Goedemiddag,

Het lijkt mij leuk om na de zomervakantie en in de klas een diertje te hebben.
Ik zet te denken aan wandelende takken, of een grote slak.

Maar het moet wel echt diervriendelijk kunnen, anders doe ik het natuurlijk niet.

Iemand een idee of er een dier/insect is dat geschikt zou kunnen zijn? Het is leuk als ze zichtbaar zijn voor de kinderen.
In een klas is weleens wat herrie, dus ze moeten geen last hebben van geluid.

Tips en informatie zijn van harte welkom.

DeTjoeter

Re: Dier in de klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:56

Ik heb zelf een aquarium in de klas. De kinderen vinden het erg leuk! Elke dag kijken ze wel even en ze hebben de vissen namen gegeven. Ze helpen ook elke week mee met schoonmaken. Wandelende takken heb ik ook in de klas gehad, maar die vonden ze al vrij snel niet meer zo interessant. Ik ben benieuwd wat je gaat kiezen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:03

Gewervelde dieren zou ik niet snel voor kiezen, die zullen vaak toch stress hebben van de kinderen.
Veel klassendieren zitten ook te klein natuurlijk maar dat heb je zelf in de hand. Aquaria zie ik ook veel trietst van, dat ze uberhaupt nog vissenkommen verkopen is idioot en goudvissen zouden ze ook meer voorlichting bij moeten geven. In de dierenwinkel willen ze vaak alleen maar verkopen, mijn aquaria hoef ik niet eens schoon te maken omdat ze gewoon in balans zijn.

Ik denk dat een afrikaanse reuzenslak best leuk kan zijn voor in de klas, als je dat zelf ook leuk vind. Belicht ook meteen de leuke en nuttige kanten van "vieze en enge" dieren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:06

Wat doe je in de vakanties met de (verzorging van) de dieren? Bij mij op school, heel lang geleden, hadden we geen dieren maar wel plantjes in de klas. Als een vakantie begon dan kregen kinderen die dat wilden een plantje tijdelijk mee naar huis om het daar te verzorgen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:08

Wij hadden vroeger een schildpad en een aquarium met vissen in de klas en we hadden planten. In de vakantie ging dit met één van de leerlingen mee ter verzorging in de vakantie.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:15

Ga je dan zelf elke vakantie het dier mee naar huis nemen?De juf van onze dochter zat elke vakantie met de vissen te leuren.Elke vakantie gezeur van onze dochter of de vis mocht komen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:16

Op de basisschool van mijn zoon heeft groep 8 twee cavia’s in de klas. Dat is een hobby van een van de juffen en zij zorgt er ook voor in vakantie en weekenden etc. De cavia’s worden wel door de kinderen verschoond en verzorgd.

Maar goed, dat gaat alleen als iemand zich echt verantwoordelijk voelt voor de dieren en er ook de kennis over heeft.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:27

Garnalen aquarium :D zijn makkelijk te houden en interessant om naar te kijken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:42

fjordjes schreef:

Als het zo gaat als bij mij leren de kids wel meteen over de dood, heb na 2x 80% verlies nu eindelijk een kolonie op gang :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:00

anjali schreef:
Wat doe je in de vakanties met de (verzorging van) de dieren? Bij mij op school, heel lang geleden, hadden we geen dieren maar wel plantjes in de klas. Als een vakantie begon dan kregen kinderen die dat wilden een plantje tijdelijk mee naar huis om het daar te verzorgen.

Goed om aan te denken! Mijn dochter heeft op haar school ooit eens 2 goudvissen gered, die anders... in de sloot gegooid zouden worden door de pedagogen! -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:04

beert schreef:
Op de basisschool van mijn zoon heeft groep 8 twee cavia’s in de klas. Dat is een hobby van een van de juffen en zij zorgt er ook voor in vakantie en weekenden etc. De cavia’s worden wel door de kinderen verschoond en verzorgd.

Maar goed, dat gaat alleen als iemand zich echt verantwoordelijk voelt voor de dieren en er ook de kennis over heeft.

Dat zijn leuke diertjes, en inderdaad iemand moet zich echt verantwoordelijk voelen voor die dieren, en over voldoende kennis beschikken. En naar de dierenarts willen en kunnen gaan, mocht er een dier ziek worden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:11

'k Denk dat je ook nog rekening moet houden met evt. allergieën, dat kan ook voorkomen bij het houden van wandelende takken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:17

Een mierenkolonie! Ontzettend interessant voor kinderen en er zit weinig werk aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:24

Er zijn veel te veel vakanties om een stabiele verzorging van dieren te kunnen bieden. Ik zou liever af en toe iemand met een dier op bezoek laten komen, zoals ook in sommige verzorgings\verpleegtehuizen gebeurt. Het moet wel voor die dieren ook leuk en stressvrij zijn.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:26

anjali schreef:
Er zijn veel te veel vakanties om een stabiele verzorging van dieren te kunnen bieden. Ik zou liever af en toe iemand met een dier op bezoek laten komen, zoals ook in sommige verzorgings\verpleegtehuizen gebeurt. Het moet wel voor die dieren ook leuk en stressvrij zijn.

Als er een vast iemand is die het dier kan verzorgen tijdens het weekend en in vakanties hoeft dit toch geen probleem te zijn?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:39

Cayenne schreef:
Een mierenkolonie! Ontzettend interessant voor kinderen en er zit weinig werk aan.

Deze! Er zijn echt leuke opstellingen te krijgen als je even goed googled! (Ik heb er zelf geen ervaring mee trouwens)
Wij hebben kleurmuizen gehad. Dat zijn echte acrobaten en overdag actief, dus erg leuk om naar te kijken. Helaas waren sommige kinderen er echt vies van en in de vakantie was opvang vinden (mede daardoor) ook lastig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:23

Zoolgangster schreef:
anjali schreef:

Goed om aan te denken! Mijn dochter heeft op haar school ooit eens 2 goudvissen gered, die anders... in de sloot gegooid zouden worden door de pedagogen! -O-

Goudvissen hebben zon enorm aquarium nodig dat dat toch niet in de klas te doen is. Net als schildpadden trouwens.

Mieren zijn leuk, maar weet niet of ik het zou riskeren met kinderendie de hele opstelling om kunnen gooien.
Hoe oud zijn de kids eigenlijk?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:49

Dagactieve wandelende takken. Ik heb die gehad. De mannen rood met zwarte piten en erg actief. De dames zijn net groene sperziebonen. Ze kweken vrij gemakkelijk en zijn redelijk verdraagzaam mits het juiste verblijf. Ze leven niet zo heel lang maar ook het uitkom/vervel en groei proces is interessant. En kwa sexuele voorlichting ben je ook meteen voorzien van beeldmateriaal. :+

Ik zoek de soort er even bij nog

https://richardsinverts-store.com/produ ... -sp-ilocos

Deze dus

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:58

Azmay schreef:
fjordjes schreef:

Als het zo gaat als bij mij leren de kids wel meteen over de dood, heb na 2x 80% verlies nu eindelijk een kolonie op gang :')

Ik kweek al een paar jaar met veel succes in maar liefst 16 aquariums met garnalen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 22:01

Bedankt voor alle reactie.
In de vakantie zorg ik er zelf voor.

Ik ga een kijken naar de mieren. En een grote slak (of 2?) lijkt mij ook heel leuk. En wandelende takken ook.
Een aquarium denk ik niet. Of met van die diergarnalen?
Ik vind het heel belangrijk dat wat voor dieren het ook worden in een passend verblijf komen. Kan dat niet, dan komen er ook geen dieren.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 22:01

karuna schreef:
Dagactieve wandelende takken. Ik heb die gehad. De mannen rood met zwarte piten en erg actief. De dames zijn net groene sperziebonen. Ze kweken vrij gemakkelijk en zijn redelijk verdraagzaam mits het juiste verblijf. Ze leven niet zo heel lang maar ook het uitkom/vervel en groei proces is interessant. En kwa sexuele voorlichting ben je ook meteen voorzien van beeldmateriaal. :+

Ik zoek de soort er even bij nog

https://richardsinverts-store.com/produ ... -sp-ilocos

Deze dus

Deze zien er heel leuk uit!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:08

Een groepje van minimaal 10 garnalen kan gemakkelijk in een 30 liter aquarium, die zijn echt niet zo groot.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:34

20 jaar geleden hadden wij ook dieren in onze klas, verschillend van een 60 liter bak met guppies, een bak met wandelende takken, kikkerdril (boeren sloten waren daar in overvloed). Tot broedeieren van de kinderboerderij.

Mega leerzaam en ontzettend leuk!!
Ook een tijdje kippen buiten op het plein gehouden (toen ik van school af was). Vanuit een docente, super super leuk! Elke vakantie gingen de kippies weer mee naar huis.
(En ook een moestuin, echt zelf groente verbouwen!)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:49

beert schreef:

Totdat er een kind allergisch is, voor de dieren of de bodembedekking.

Een mierenhotel, groot genoeg, is ook altijd erg leuk en leerzaam. Wandelende takken zijn verrassend leuk om te houden, en kosten ook niet heel veel energie.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:52

AnnemiekvM schreef:
Bedankt voor alle reactie.
In de vakantie zorg ik er zelf voor.

Ik ga een kijken naar de mieren. En een grote slak (of 2?) lijkt mij ook heel leuk. En wandelende takken ook.
Een aquarium denk ik niet. Of met van die diergarnalen?
Ik vind het heel belangrijk dat wat voor dieren het ook worden in een passend verblijf komen. Kan dat niet, dan komen er ook geen dieren.

Let er bij Afrikaanse reuzenslakken op dat je uitgeselecteerde slakken koopt.
Van elk legsel zijn er vaak maar enkele slakken die niet misvormd zijn en snel genoeg groeien om gezond tot wasdom te komen (en bij bepaalde soorten zijn de legsels honderden eitjes per keer) de slakjes die niet gezond zijn moeten gedood worden om lijden te voorkomen en de diersoort in zn geheel gezond te houden.
Dit is ook iets om rekening mee te houden, mocht je inderdaad reuzeslakken in de klas gaan houden.
Gelegde eitjes kun je invriezen om te voorkomen dat ze uitkomen.
Slakken kunnen zichzelf bevruchten, dus alleen houden is geen garantie op geen eitjes.
(mocht je slakkenvragen hebben, pb me gerust!)

Gewervelde dieren zou ik persoonlijk niet doen. Reptielen hebben veel meer zorg en specifieke omstandigheden nodig dan google je doet denken, en dieren als muizen/cavia's/ratten/konijnen etc raken gestresst van veel geluid en hebben eveneens specifieke (dure) verzorging nodig.
Dieren als wandelende takken of mieren zijn erg leuk om te houden, en niet zo stresserig.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 21-04-25 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt