Het einde van de rashond deel 2: 15 jaar later..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het einde van de rashond deel 2: 15 jaar later..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 08:14

15 jaar na de eerste uitzending van Zembla over de misstanden rond het fokken van rashonden is er nu een deel twee.

Wat vinden jullie van de uitzending?
Echt, ik snap Raad van Beheer niet. Is die mevrouw nou echt zo blind en snapt ze het niet of doet ze alsof? :o?
De beelden van de Golden Retriever met epilepsie vond ik echt vreselijk |( arm dier.
Dat moet je toch niet willen en zoveel mogelijk uitfilteren?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 06-04-25 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Re: Het einde van de rashond deel 2: 15 jaar later..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:19

Niet alleen de raad van beheer is zot hoor. Diverse fokkers roeptoeteren om het hardst dat entingen en bravecto de ellende veroorzaken en genetica amper een rol heeft qua epilepsie en allerlei andere afwijkingen. Zelfs een mopsenliefhebber en fokker die Dr Mandigers dood wenst want hij gooit alleen maar onzin de wereld in....de rashond redden is met zulke fokkers gewoon onmogelijk. Gelukkig heb ik geen rashonden. Die worden prima oud met af en toe een noodzakelijke enting en jaarlijks bravecto (jaja op 1 april weer gehad).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:28

Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld het Friese paard? Dat is een beetje hetzelfde in mijn ogen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:39

Ik ga de uitzending binnenkort eens bekijken. Altijd interessant, en er zijn inderdaad veel rassen waar een hoop mis mee is.

Ik heb zelf ook een rashond, maar wel van een gezond ras én van goede fokkers die hun honden op alle mogelijke erfelijke ziektes en afwijkingen testen in plaats van alleen de testen die verplicht zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:13

De Raad van Beheer trekt haar handen echt compleet van enige verantwoordelijkheid af :=. Wat bizar.

Maar ik vind ook de NVWA wel laks hierin. Ze wéten dat de fokverenigingen tegenwettelijke adviezen geeft, toch kiezen ze ervoor niet de fokvereniging, maar de fokker aan te spreken nádat er een nest geboren is. Wat? En ja, bij de fokker ligt de grootste verantwoordelijkheid, maar als je fokvereniging al aangeeft dat jij gewoon met een zieke hond mag fokken? Dan is geld belangrijker, zo blijkt maar weer.

Het is eigenlijk vooral droevig dat er 15 jaar later geen steek veranderd is, eigenlijk. Op een paar rassen na, waarbij de verenigingen wel voor gezondheid over geld hebben gekozen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:23

Vooraanstaand kunnen we denk ik wel stellen dat de fokkers hierin t meest grote probleem zijn. En dat er bij voorlichting zoals rasverenigingen en raad van beheer heel veel winst te behalen is.

Ik fok zelf ook, rashonden. Maar ben al een aantal jaar geen lid meer van de rasvereniging. Ik heb mij een aantal jaar ingezet om gezondheid en voorlichting op de agenda te krijgen. Maar om bijvoorbeeld extra testen in het verenigingsfokregelement te krijgen moet een meerderheid van de fokkers instemmen. Het bestuur kan dat niet zelf bepalen.
Als fokkers tegenwerken… dan komen we er nooit natuurlijk. En ik mis dat rasverenigingen over alles wat voorkomt bijvoorbeeld voorlichting geven. Meld het op je site. Adviseer pupkopers op ouders op deze aandoeningen getest te selecteren. Of bepaalde punten waar je extra rekening mee moet houden.
Er zijn wettelijk namelijk regels voor het fokken van honden(en katten).
Ook voor een oepsnestje, gelegenheidsnestje, kruisingen etc. En hoeveel mensen die een nest op de wereld zetten; weten dit
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... ond-of-kat

Ik merk als fokker ook dat er heel veel mensen geen idee hebben waar ze op moeten letten bij de aanschaf van een pup of het kiezen van een reu. Afgelopen week nog dekkingen afgewezen omdat de teven niet getest waren. En ze geen idee hadden dat dat moest. Die gaan vervolgens naar een reu waarvan de eigenaar t geen ruk boeit maar zn portemonnee leuker vind.

Ik mis de hele voorlichting voor de fokkers en pupkopers. Maar eigenlijk komen alle “regels” en adviezen vanuit de rasvereniging die dat kunnen communiceren met de raad. En daar zou heel wat winst te behalen zijn. Verder zou de raad van mij absoluut een dekbeperking op mogen leggen. Als ik zie hoeveel sommige reuen dekken.. kun je zelf wel bedenken dat dat voor de populatie weinig goeds gaat brengen.. en meer mogelijkheid voor outcross. In belgie is dat makkelijker.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:24

_San87_ schreef:
De Raad van Beheer trekt haar handen echt compleet van enige verantwoordelijkheid af :=. Wat bizar.

Maar ik vind ook de NVWA wel laks hierin. Ze wéten dat de fokverenigingen tegenwettelijke adviezen geeft, toch kiezen ze ervoor niet de fokvereniging, maar de fokker aan te spreken nádat er een nest geboren is. Wat? En ja, bij de fokker ligt de grootste verantwoordelijkheid, maar als je fokvereniging al aangeeft dat jij gewoon met een zieke hond mag fokken? Dan is geld belangrijker, zo blijkt maar weer.

Het is eigenlijk vooral droevig dat er 15 jaar later geen steek veranderd is, eigenlijk. Op een paar rassen na, waarbij de verenigingen wel voor gezondheid over geld hebben gekozen.

Dit. En als je dan bepaalde aandoeningen niet vermeld. En daar dus niet op getest word..
het orgaan om uit te zoeken wat er speelt in je ras is een rasvereniging.. als je daar al niet van op aan kan dat ze het beste met t ras voor hebben…. Waar moet je dan beginnen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:34

_San87_ schreef:
Maar ik vind ook de NVWA wel laks hierin. Ze wéten dat de fokverenigingen tegenwettelijke adviezen geeft, toch kiezen ze ervoor niet de fokvereniging, maar de fokker aan te spreken nádat er een nest geboren is.

Het probleem met handhaving is, dat die aan allerlei wettelijke grondslagen is gebonden.
Je kunt niet handhaven op een overtreding die nog niet begaan is.

Dus als pups/kittens geboren zijn en die niet voldoen aan de normen, dan kun je handhaven.
Op een voorgenomen dekking kan niet gehandhaafd worden.

Er zijn best wel wat "reclame" campagnes geweest over gezond fokken, afgelopen jaar bijvoorbeeld over de ongezondheidsnadelen van kortsnuiten.

Wat zou je nog meer van de NVWA verwachten in deze kwestie?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:43

Marije_jiplover schreef:
_San87_ schreef:
Maar ik vind ook de NVWA wel laks hierin. Ze wéten dat de fokverenigingen tegenwettelijke adviezen geeft, toch kiezen ze ervoor niet de fokvereniging, maar de fokker aan te spreken nádat er een nest geboren is.

Het probleem met handhaving is, dat die aan allerlei wettelijke grondslagen is gebonden.
Je kunt niet handhaven op een overtreding die nog niet begaan is.

Dus als pups/kittens geboren zijn en die niet voldoen aan de normen, dan kun je handhaven.
Op een voorgenomen dekking kan niet gehandhaafd worden.

Er zijn best wel wat "reclame" campagnes geweest over gezond fokken, afgelopen jaar bijvoorbeeld over de ongezondheidsnadelen van kortsnuiten.

Wat zou je nog meer van de NVWA verwachten in deze kwestie?

Dat rasverenigingen aangesproken worden op tegenwettelijke adviezen in hun fokbeleid. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen/mogen?

Dat je een fokker vooraf niet kunt aanspreken, dat snap ik.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:26

Het is een lastige situatie. Ik vind ook dat de rasverenigingen erop aangesproken moeten kunnen worden.
En dat er verantwoordelijkheid bij de fokkers ligt, maar ook bij de pupkoper/klant.
Als mensen geen doorgefokte honden meer kopen dan moet je wel anders.

Maar ook als pupkoper is het heel moeilijk om te zien waar je goed aan doet.
Want in mijn ogen is de oplossing niet om dan maar geen rashond te kopen. Marktplaats staat vol met kruisingen of net niet zuivere rashonden, met ongeteste ouders. Dan kan je alsnog een pup met erfelijke problemen krijgen, met een beetje pech zelfs van beide rassen die erin zitten :+

Dan is een zorgvuldig gefokte rashond met uitvoerig geteste ouders volgens mij nog steeds de meest verstandige optie met meeste kans op een gezonde pup.
Of mis ik daar dan nog iets in?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:41

Temeraire schreef:
Het is een lastige situatie. Ik vind ook dat de rasverenigingen erop aangesproken moeten kunnen worden.
En dat er verantwoordelijkheid bij de fokkers ligt, maar ook bij de pupkoper/klant.

Want in mijn ogen is de oplossing niet om dan maar geen rashond te kopen. Marktplaats staat vol met kruisingen of net niet zuivere rashonden, met ongeteste ouders. Dan kan je alsnog een pup met erfelijke problemen krijgen, met een beetje pech zelfs van beide rassen die erin zitten :+

Dan is een zorgvuldig gefokte rashond met uitvoerig geteste ouders volgens mij nog steeds de meest verstandige optie met meeste kans op een gezonde pup.

De rasverenigingen kunnen er op aangesproken worden, lijkt me een goede stap.

Maar zoveel 'fokkers' die voor de leuk, oeps of aanvulling van het vakantiegeld met hun hond 'een nestje doen' zonder enige test of contact met de rasvereniging.
Dan krijg je de hondjes waarvan de mensen zeggen dat het van een bepaald ras is maar zonder stamboom. Je hebt dan nul inzicht over de gezondheid van de ouders en gezondheidsproblemen worden wel op het ras geschoven.

En nog steeds zoveel mensen die een broodfok pup kopen of op een andere wazig adres. Beetje afgezaagd, maar mensen doen vaak meer onderzoek voor een nieuwe wasmachine dan voor een pup/hond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:47

In het geval van de Golden Retriever had ik wel het idee dat de mevrouw uit de video haar onderzoek redelijk had gedaan?
Ik heb de fokker online gevonden omdat ik benieuwd wat of het om broodfok etc ging en dat ziet er op het eerste gezicht ook allemaal goed uit.
Natuurlijk weet je nooit 100% hoe het beleid bij een fokker achter gesloten deuren is, maar uit de verhalen etc kun je wel opmaken dat het om een gerespecteerde fokker gaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:52

Cayenne schreef:
In het geval van de Golden Retriever had ik wel het idee dat de mevrouw uit de video haar onderzoek redelijk had gedaan?
Ik heb de fokker online gevonden omdat ik benieuwd wat of het om broodfok etc ging en dat ziet er op het eerste gezicht ook allemaal goed uit.
Natuurlijk weet je nooit 100% hoe het beleid bij een fokker achter gesloten deuren is, maar uit de verhalen etc kun je wel opmaken dat het om een gerespecteerde fokker gaat.

Ook als je op alles test kan er wat mis gaan…

Ik ken een golden uit perfecte ouders. Geen bemerkingen. Golden zou zelf aangehouden worden voor de fok. Ellebogen niet goed. Dus de fokker is er niet mee gaan fokken. Terwijl dit officieel wel zou mogen. En dit dus uit perfecte ouders hè.

Hond is huishond en heeft nergens last van.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:56

Ik fok dan geen honden maar katten maar ik ben het helemaal eens met jou Kiwiwitje. Ook in de kattenwereld wordt geld dat. En als je als katereigenaar zorgvuldig bent met dekkingen en niet meteen die hele lijn door NL te verspreiden wordt je met de nek aangekeken want diversiteit. Wij hebben een ras met heel weinig lijnen en heel weinig fokkers dus iedereen is op elkaar aangewezen en op het buitenland. Al zit daar ook al heel veel wat hier ook zit.

Maar ik verbaas me ook over de kattenshows in ons geval. Als ik zie hoe mensen naar meningen van keurmeesters toe fokken en daarbij alles laten varen behalve de mogelijkheid om een lintje of beker te halen. Dan ga je in mijn ogen niet lekker.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:19

Hier ook een katten fokker. Onlangs kreeg ik het clubblad van mijn overkoepelende vereniging waarin aankondiging stond over wetgeving over verbod op enkele rassen oa scottish fold, naakt katten en kortneus rassen. Lang verhaal kort.. ze zijn het oneens en kwaad over dat ze niet betrokken zijn bij de besluitvorming van dit verbod en gaan derhalve door met hun werkzaamheden. Ongelooflijk mijn inziens

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:32

Bij 'mijn' hondenras worden de diverse gezondheidsproblemen ook groter doordat de genetische diversiteit afneemt en het percentage inteelt toeneemt. Ik was dan ook met onze laatste ledenvergadering aangenaam verrast toen het voorstel om outcross toe te gaan passen èn een belangrijk programma met genetische informatie aan te schaffen om in de toekomst gezondere, stabielere honden binnen het ras te krijgen/behouden makkelijk te te maken.

Alle rassen met een gesloten stamboek (en dat zijn de meeste) krijgen vroeg of laat te maken met een inteelt depressie en dat gaat ook gepaard met gezondheidsissues. Om daar je ogen bij open te houden en bezig mee te blijven, kritisch te kijken naar je eigen honden/de fokker van je honden en eerlijk te blijven over mogelijke problemen binnen je ras is een basis vereiste en dat gaat helaas niet altijd goed.

Maar dat is geen unicum voor de hondenrassen wereld. Het Friese paard is één van de paardenrassen waar hetzelfde probleem speelt en ook diverse katten rassen hebben een enorme lading aan problematiek.

Daar moet, door onder andere dit soort programma's, zeker aandacht aan gegeven blijven worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:50

_San87_ schreef:

Meer dan problematisch, want de NVWA kan en moet ingrijpen bij de rasbeschrijvingen die in conflict zijn met dierenwelzijn en dus beperkingen opleggen aan de dieren die aan die standaard voldoen. Het schermen van veel fokkers met alles getest is fokkersblind zijn. Ja, de erfelijke aandoeningen waarop getest wordt zijn belangrijk en moeten uitgesloten worden van fok, etc. Echter de aandoeningen die voortkomen uit hoe het dier er uit moet zien : korte poten, platte neus, kleine schedels, korte bovenkaak, afwijkende staartjes, enz. en alle ellende die daar bij hoort worden genegeerd en afgedaan met dat hoort zo, hebben ze geen last van, kijk maar naar de gentesten allemaal goed.
Ondertussen zijn er dus zat rassen die alleen al op de rasstandaard aan dierenmishandeling doen als je de wet er naast legt. En daar wordt nog steeds niet actief op gehandhaafd terwijl dat weldegelijk kan en zou moeten. Niks aparte wetten nodig of wachten tot pups geboren zijn, pak de rasvereniging aan en eis dat ze of alle dieren die niet voldoen aan wet dierenwelzijn castreren of dat ze heel rap ophouden met een volgens hun rasstandaard gehandicapte dieren fokken.

Het is dat het betekent dat dieren zorg ontzegt wordt, maar anders zou ik de DA's verplichten om dieren die voor erfelijke aandoeningen als ademhaling, etc. op tafel moeten meteen te castreren als ze toch onder narcose zijn.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:38

Groenendaeler epilepsie, Tervueren maagkanker... alles bekend.. inmiddels groot onderzoek waar geprobeerd wordt om "genen" te achterhalen.

Maar de fokkers blijven blind op een bepaalde standard te fokken.
Mijn herplaatser is terug gefokt op een Amerikanse reu die al 10 of 15 jaar dood is (middels KI) ...ik kreeg haar van een fokker tien ze bijna 1 jaar was. Originele fokker zit in Frankrijk.
Van het gehele nest is er alleen 1 reu die kennelijk genoeg "show-potenitieel" heeft.
Alles andere heeft te wenig "bone" en is het masker niet "zwart" genoeg.

Daar heb je nu de kans om misschien weer "gezond" te fokken (want in de lijn van reu geen kanker) en dan dit.
En niet onbelangrijk : geen nerveuse of schichtige karakter.

Zo jammmer .

Ik heb geen fokambities maar ik vind echt zonde.
Als ik dan zie, wat wel gewild is .. breekt mij het hart

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:00

@Sasja0705: dat is inderdaad zó ontzettend jammer, want de punten die je aanhaalt van jouw hond zijn vele malen belangrijker dan dat zwarte masker en dat niet voldoende bone kun je prima ondervangen met een goede passende combinatie.

@tamary: absoluut eens dat honden die door hun uiterlijk een beperkt leven lijden of een beperkte gezondheid zijn, niet ingezet zouden moeten worden in de fokkerij. Dat betekent mijn inziens ook dat er voor een aantal rassen geen toekomst kan zijn. Ik vind die vreselijke kortsnuiten, onder- en overbeten, te kleine schedels al onder dierenmishandeling passen. Net als rassen waarbij structureel een keizersnede nodig is, omdat de pups niet via de natuurlijke weg geboren kunnen worden. Op individu niveau kan dat heus een keer voorkomen, maar er zijn rassen waarbij dat de norm is. Daar zou absoluut wat aan gedaan moeten worden.

Maar eerlijk? Het verbod op het couperen van paarden bestond ook al lang en nog werden paarden gewoon gecoupeerd. Daar werd ook niet op doorgepakt door handhaving en wetgeving, terwijl die wetgeving er al was. Ik kan me de KVTH rellen hier op bokt nog best herinneren. "Ja, maar er was een medische noodzaak." Net zo'n kul als de reden om met gehandicapte honden te fokken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:44

germie schreef:
Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld het Friese paard? Dat is een beetje hetzelfde in mijn ogen.

Precies hetzelfde ja! En kerngezonde paarden met de "verkeerde" kleur worden uitgesloten van de fok. -O-

En ook hangoorkonijnen met "schattige" ronde koppetjes, goudvissen met puilogen, naakte cavia's (zullen mensen niet willen weten) cavia's worden ook met ronde koppetjes gefokt, door "echte" fokkers, wat inhoudt dat het neusbeen korter dan normaal is, wat bij konijnen met ronde koppetjes ook het geval is, met gevolgen voor de kaaklengte en dus het passen van de kiezen.
Hetzelfde idee als katten met platte gezichten, of Scottish Fold met reumatische pijnen door de erfelijke afwijkingen aan het kraakbeen.
Rex-ratten met entropion, zodat ze steeds haartjes in hun oogjes hebben prikken, leuk joh... Maar ook dumbo ratten hebben grotere kans op problemen... https://www.dwerghamster.nl/blog/index. ... 505-184830

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 15:52

_San87_ schreef:

Ja echt. Hef je zelf op ofzo, als je toch geen zin hebt om iets te doen. (Maar ze houden aan al dat niets doen blijkbaar wel een leuk pand over.)

Citaat:

Ja, eens.

De onwil straalt er in het algemeen iets teveel vanaf. (Maar degene die namens de NVWA sprak, lijkt in elk geval zelf wel het probleem te zien, terwijl de Raad van Beheer doet alsof ze zich niet voor kan stellen dat er misstanden zijn.)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:24

De RvB trekt inderdaad de handen ervanaf, maar ook fokkers/rasverenigingen moeten eens goed naar zichzelf kijken. Ik heb een whippet, wat opzich een gezond ras is, maar er komt steeds meer LTV voor; een afwijking aan de laatste rugwervels. Er zijn tests beschikbaar, maar omdat het niet verplicht is wordt er veel en veel te weinig getest en kijken fokkers de andere kant op. Bekende fokkers met een dikke vinger in de pap bij de rasvereniging doen gewoon alsof het probleem er niet is. Zo hou je die problemen wel in stand natuurlijk…

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:30

Ik heb de Raad van Beheer toch eens opgezocht, want het was me niet helemaal duidelijk. Maar dat is gewoon de vereniging en lobby van de fokkers. Dat verklaart wel veel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:52

Temeraire schreef:

Ik weet niet of je met een rashond meer kans hebt op een gezonde pup dan wanneer je een kruising koopt. Naar mijn idee zijn kruisingen vaak toch net wat sterker, dat is mijn ervaring althans.

Ik heb bij mijn dierenarts geinformeerd toen ik met mijn kruisingteefje een nestje wilde fokken, maar die zei dat testen niet nodig was aangezien ze geen raszuivere teef is, dus ze kon niet zeggen op welke rastypische afwijking ze zou moeten testen. Nou is het verleden van mijn teef wel grotendeels bekend en heb ik ook een goedgeteste rashond als reu uitgekozen. Maar ja, dit zijn dus wel pups geworden die je via marktplaats had kunnen kopen. In 2 nestjes totaal 16 pups die allemaal een heel goed huisje hebben gevonden en voor zover ik weet allemaal prima gezond.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 19:01

Met LTV is momenteel het probleem dat er nog geen geprotocolleerd onderzoek is zoals dat er bijvoorbeeld in Finland wel is. Dat maakt dat iedere da de foto’s zelf moet interpreteren en er zelfs verschil is in hoe de opnames en vanuit welke hoek ze worden gemaakt.
Dat maakt ook dat de waarde van de verschillende onderzoeken door de verschillende da nogal kunnen verschillen. Om dit onderzoek verplicht te stellen moet er eigenlijk een geprotocolleerd onderzoek met een onafhankelijke beoordelingscommissie komen net als HD en ED.

Er wordt nu veel naar de rv gewezen. Maar de rv is voor het opstellen van reglementen afhankelijk van de fokkers/leden. Een bestuur kan geen fokreglement opstellen zonder dat de leden (waaronder fokkers) akkoord gaan. Bovendien blijft ten alle tijde de fokker verantwoordelijk voor het volgen van de reglementen. Een rv kan hoogstens een sanctie opleggen aan een fokker die de regels niet naleeft, maar ernstiger dan een royement kan het niet worden. De fokker kan ondanks dat nog steeds stambomen voor een dergelijk nest krijgen omdat die worden afgegeven door de RvB en niet door de rv.

De meeste fokkers die aangesloten zijn bij een rv hebben echt het beste met hun ras voor en willen graag testen wat mogelijk is.

In de uitzending miste ik helaas veel nuance. Natuurlijk ziet een da veel zieke honden en komt het ene ziektebeeld bij het ene ras meer voor dan bij het andere. Maar waar zijn de cijfers dat rashonden vaker ziek zijn dan de lookalikes en kruisingen? Die werden niet getoond. Hoe controleren da dat iedere hond die eruitziet als een rashond ook echt een hond met stamboom is ipv een lookalike gefokt in een Oost-Europese schuur? Want de afwijkingen die dergelijke lookalikes hebben worden nu vaak aan het ras toegewezen terwijl die volledig buiten de controle van de rv en de raad gefokt worden.

En dan nog wat is de normale incidentie van een ziekte? Epilepsie en kanker komen ook bij mensen voor, ook wij overlijden niet allemaal pas als we honderd zijn in onze slaap. Het is dus volledig normaal dat ook bij honden er honden zijn die een ziekte krijgen. Maar tot welk percentage valt dat onder ‘normaal’ en vanaf wanneer is het afwijkend en moet je er als fokker echt iets mee? En dat maakt niet dat ieder individueel geval vreselijk is voor de betrokkenen, dat wil ik niet ontkennen. Maar het blijvende levende wezens enig realisme daarin is wel belangrijk.

Daarnaast epilepsie is multifactorieel en zit op meerdere genen. Daar kun je (op enkele uitzonderingen na) niet op testen. Je kunt er wel netjes mee omgaan als je als fokker hoort dat een van de door jou gefokte pups epilepsie blijkt te hebben.

Zowel de universiteit als Mandigers hebben na de uitzending zelf nog een meer genuanceerde reactie gegeven.