Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:24

Wilde ratten onder ons kippenhok.....ik heb ze de oorlog verklaard!!!!

Maar tot nu toe zijn ze niet onder de indruk van mijn strategische kwaliteiten -O-

Fam. Bruine Rat heeft ons kippenhok onderkelderd en jat korrelvoer.

Ongedierte hoort erbij in het buitengebied maar er zitten wat mij betreft wel grenzen aan de omvang van die populatie :=

Helaas hebben we geen succes in ons wildbeheer. We hebben een wildcamera hangen dus we weten 100% zeker dat het ratten zijn.

Wat hebben we tot nu toe ondernomen:
- kippenvoer pakken we weg zodra de dames op stok gaan (we werken onregelmatig en late diensten dus dat lukt niet altijd meteen rond de schemering)
- grote vangkooi van 20x70x20 met lokvoer
- klemmen met lokvoer

De kooi en klemmen zetten we op logische plaatsen neer langs wanden/hekken rondom hun tunnels.

Lokvoer hebben we al vanalles geprobeerd; pindakaas, honing, chocolade, katten blikvoer.

We denken dat ze in hun hol nog wel een leuk voorraadje legkorrel hebben liggen. Maar dat is natuurlijk ook een keer op. Zodra ze honger krijgen gaan ze eieren jatten of in het slechtste geval je kippen vernielen. Dus niets doen is geen optie!

Wie heeft de gouden tip tegen deze bandieten?

Afbeelding

tienus63

Re: Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:28

Professionele ongedierte bestrijder inschakelen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:29

Ratten zijn enorm lastig te vangen. Ze zijn slim, laten bijvoorbeeld eerst hun jongen voer testen en weten snel of iets “veilig” is of niet.

Hoop dat anderen tips hebben maar zou zelf zorgen dat ze er gewoon niet meer in kunnen. Dus alles met rat proof gaas dicht maken (ook onderlangs)

En anders professional inschakelen (gif of afschieten)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:32

Jack Russel nemen ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:33

Wij hebben in de buurt een enorme plaag gehad en een professionele jager laten komen die een aantal nachten aan het schieten geweest is en het opgeruimd heeft.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:34

Probeer eens zo'n trapbak voor het voer. En dan vooral niet té vol doen, want dan gooien de kippen op zoek naar het lekkerste graantje alsnog veel ernaast

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:35

MarjanB schreef:
Ratten zijn enorm lastig te vangen. Ze zijn slim, laten bijvoorbeeld eerst hun jongen voer testen en weten snel of iets “veilig” is of niet.

Hoop dat anderen tips hebben maar zou zelf zorgen dat ze er gewoon niet meer in kunnen. Dus alles met rat proof gaas dicht maken (ook onderlangs)

En anders professional inschakelen (gif of afschieten)

Alles dicht maken gaat helaas niet. Door ons werk kunnen we niet 's ochtends de dames los laten en eind van de dag weer ophokken. Ook geen stroom aanwezig voor bijvoorbeeld een automatisch luik ;(
Laatst bijgewerkt door Floortje_NL op 12-03-25 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:38

manumol schreef:
Jack Russel nemen ;)

Haha we hebben een bloedfanatieke gladhaar teckel van 8kilo. Maar wilde ratten zijn geen muizen. Die kunnen echt veel schade aanrichten bij je hond als ze de tegenaanval inzetten.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:38

Een trapbak voor je voer kan al veel oplossen, dan kunnen ze iig minder makkelijk bij het voer.
Verder zou ik zorgen dat de legnesten binnen staan en de eieren misschien 2 x per dag rapen als ze ook in de middag leggen.

Voor snachts hebben wij een automatische deur die op batterijen werkt. Je hebt ze ook met een zonnepaneel. zodra de kippen naar binnen gaan, gaat de deur dicht en kan er niks meer in of uit. Het voer staat bij ons in een trapbak buiten maar als het binnen staat kunnen ze er dan sowieso niet meer bij.

verder heb ik gemerkt dat ratten niet van smudgesticks houden. Ik was de schuur aan het uitroken en de volgende dag vonden we overal dode ratten :(

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:41

Ik heb via een facebookgroep eens een professionele rattenbestrijder laten komen, die met hondjes en fretjes werkt. Ze zetten dan alles af met netten, laten de fretjes ze naar buiten jagen en de honden pakken ze.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:43

Ik weet niet anders dan dat mensen met kippen vroeg of laat met ratten te maken krijgen, helaas. Dus wil je er echt van af, dan moet je de kippen weg doen. Anders zit er niets anders op dan gif gaan strooien waar de kippen niet bij kunnen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:50

Hannanasjuh schreef:
Een trapbak voor je voer kan al veel oplossen, dan kunnen ze iig minder makkelijk bij het voer.
Verder zou ik zorgen dat de legnesten binnen staan en de eieren misschien 2 x per dag rapen als ze ook in de middag leggen.

Voor snachts hebben wij een automatische deur die op batterijen werkt. Je hebt ze ook met een zonnepaneel. zodra de kippen naar binnen gaan, gaat de deur dicht en kan er niks meer in of uit. Het voer staat bij ons in een trapbak buiten maar als het binnen staat kunnen ze er dan sowieso niet meer bij.

verder heb ik gemerkt dat ratten niet van smudgesticks houden. Ik was de schuur aan het uitroken en de volgende dag vonden we overal dode ratten :(

De legnesten zitten in het hok maar we kunnen helaas pas vanaf 11.00 in de ochtend rapen.

Wat voor smudge sticks waren dat? Ratten zijn inderdaad heel gevoelig op de luchtwegen. Dat zou nog wel een optie zijn, want we kunnen alle in- en uitgangen afsluiten en via een luikje in de vloer van het kippenhok best goed in het midden van hun hol komen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:51

Birgit01 schreef:
Ik heb via een facebookgroep eens een professionele rattenbestrijder laten komen, die met hondjes en fretjes werkt. Ze zetten dan alles af met netten, laten de fretjes ze naar buiten jagen en de honden pakken ze.

Dat klinkt interessant +:)+

Zou bij ons ook best praktisch uitvoerbaar zijn.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:52

Ratten zijn vreselijke slim en een kooi wordt de eerste weken eerst nauwlettend bekeken voor dat ze er überhaupt in gaan kijken. Ik zette de kooi altijd in een looppad met een soort van fuik eromheen. Zodat als ze er langs lopen ze eigenlijk automatisch in de kooi op het einde uit komen. Ik doe er geen eens voer in want dat heeft hier nog nooit gewerkt (bij muizen wel, pindakaas)

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:53

germie schreef:
Ik weet niet anders dan dat mensen met kippen vroeg of laat met ratten te maken krijgen, helaas. Dus wil je er echt van af, dan moet je de kippen weg doen. Anders zit er niets anders op dan gif gaan strooien waar de kippen niet bij kunnen.

Gif is niet meer vrij in de handel (terecht). Wat je nu nog wel kan kopen is alleen tegen muizen en werkt nauwelijks.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:54

Floortje_NL schreef:
Ook geen stroom aanwezig voor bijvoorbeeld een automatisch luik ;(

Je hebt die dingen ook op batterijen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:55

Floortje_NL schreef:
manumol schreef:
Jack Russel nemen ;)

Haha we hebben een bloedfanatieke gladhaar teckel van 8kilo. Maar wilde ratten zijn geen muizen. Die kunnen echt veel schade aanrichten bij je hond als ze de tegenaanval inzetten.

Hebben alle jack russels hier nog nooit last van gehad.

De herders ook niet.

Hier zitten soms zwarte ratten.

Betreft vallen.
Kijk op je wild camera wat hun loopspoor is ergens aan de zijkant.
Daar klemmen plaatsen met pasta of pindakaas.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:56

Ooit een lezing van profs gehad

Bruine ratten vang je met chocopasta en zonnebloempitten.
Het kan een aantal weken duren omdat ze vreemde voorwerpen vermijden.
Klemmen goed vastmaken ( aan paaltje ofzo ) anders gaan ze met klem en al aan de haal.
En geduld hebben. Verwacht niet dat je de eerste 2 of 3 weken iets vangt. De ratten moeten wennen aan dat de klemmen er staan voordat ze eruit gaan eten. Dus op dezelfde plek laten staan en alleen aas vervangen.
Hoe meer je verandert op hun stek hoe minder snel je ze vangt.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:01

Kunnen jullie de ingangen van het hol zien? Beetje carbid in het gat, water erbij en gat dichtmaken. Het gas gaat dat het hol in, houden ze niet van. Zo heb ik meerdere keren ratten verjaagd. Wel zorgen dat het daarna zo schoon mogelijk blijft.

En anders proberen er een te vangen en die aan het krijsen maken, dan is de rest ook gevlogen. Wel een beetje zielig alleen, want dan moet je ze pijn doen....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:04

Roquen schreef:
Kunnen jullie de ingangen van het hol zien? Beetje carbid in het gat, water erbij en gat dichtmaken. Het gas gaat dat het hol in, houden ze niet van. Zo heb ik meerdere keren ratten verjaagd. Wel zorgen dat het daarna zo schoon mogelijk blijft.

En anders proberen er een te vangen en die aan het krijsen maken, dan is de rest ook gevlogen. Wel een beetje zielig alleen, want dan moet je ze pijn doen....

Gewoon een pro bellen.
Zorgen dat het snel, pijnloos en zonder gif dat giftig is voor andere dieren opgelost wordt.
Die beesten mishandelen of ervoor zorgen dat andere wilde dieren of katten dood gaan door het gif is echt niet okay.

Verder inderdaad een trapbak.
En echt alles goed schoon houden.

Hier ook ratten door kippen van de buren. Gelukkig zijn die kippen bejaard. Dus hopelijk zijn we daarna van de ratten af.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:17

Floortje_NL schreef:
Hannanasjuh schreef:

De legnesten zitten in het hok maar we kunnen helaas pas vanaf 11.00 in de ochtend rapen.

Wat voor smudge sticks waren dat? Ratten zijn inderdaad heel gevoelig op de luchtwegen. Dat zou nog wel een optie zijn, want we kunnen alle in- en uitgangen afsluiten en via een luikje in de vloer van het kippenhok best goed in het midden van hun hol komen.

Idd die sticks klinken wel interessant.. ik ken helaas het zelfde probleem ( al voeren wij echt op rantsoen )

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:20

Ik heb een hele goede kat die bij ons op de boerderij op ratten jaagd,komt elke dag wel met een dode rat aanlopen.
We zien de ratten ook niet zoveel meer rondlopen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:33

Een hoge emmer met graan in, loopplankje langs buiten. ze springen erin en kunnen er niet meer uit.

Hier was de rattenplaag zo gortig dat ze zelf kippen opaten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:36

Ik voel me schuldig namens mijn eigen tamme ratjes. Maar waar ze hier heel erg gek op zijn is van die liquid cat snacks. Van de action, die sticks. Kattenvoer uit blik vinden ze hier ook maar zo-zo. Maar die liquid snacks worden ze wild van. :o

https://www.action.com/nl-nl/p/2582450/ ... tensnacks/

Gebruik je ook handschoenen? Als je het eten / de val aanraakt met je handen, dan ruiken ze dat. Ratten zijn slim.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:45

Ninx schreef:
Roquen schreef:

Gewoon een pro bellen.
Zorgen dat het snel, pijnloos en zonder gif dat giftig is voor andere dieren opgelost wordt.
Die beesten mishandelen of ervoor zorgen dat andere wilde dieren of katten dood gaan door het gif is echt niet okay.

Verder inderdaad een trapbak.
En echt alles goed schoon houden.

Hier ook ratten door kippen van de buren. Gelukkig zijn die kippen bejaard. Dus hopelijk zijn we daarna van de ratten af.

De carbid tip heb ik eens van een ongediertebestrijder gekregen. Je dood ze niet, maar jaagt ze weg want ze houden niet van die geur...