Stress door vreemde kat in huis en tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Stress door vreemde kat in huis en tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 14:44

Heeft iemand ervaring met huisdieren die stress hebben door een kat uit de buurt?

Situatie
Mijn moeder heeft een 15-jarige hond, een 13-jarige kat (gecastreerd) en een geadopteerde kat (leeftijd onbekend, maar vrij jong). De jongste is een boerderijkat die gewond + sterk vermagerd was en geen (medische) zorg kreeg. We hebben hem gevangen, laten behandelen en laten castreren. Hij is bij ons gerevalideerd en lijkt te denken dat hij nu officieel bij mijn moeder woont. Prima, we dragen zorg voor hem. De boer is hiervan op de hoogte. De oudere kat tolereert hem. Ze zijn geen beste vrienden, maar hebben ook geen hekel aan elkaar.

In de buurt woont een kat die van dezelfde boerderij komt en ook door een gezin is geadopteerd. We dachten dat hij nog van de boerderij was, omdat hij veel bij ons in het hooi lag te slapen, erg vies was en periodes mager leek. Toen we het navroegen bij de boerderij, bleek hij juist wel een echt huisje te hebben. Deze eigenaren geven aan dat hij vaak de hort op is en dan ook dagen niet thuis is. We mochten hem wegjagen als we last van hem hadden.

Deze kat vindt dat er bij mijn moeder meer en/of lekkerder eten is. Dat zal ook zo zijn, want haar oudere kat is moeilijk op gewicht te houden. Er staat altijd verschillend voer klaar. Het zijn geen van allen vreetzakken. Ook het hondje zou bijvoorbeeld nog geen frikandel van de vloer pakken als je het zou laten vallen. Er hoeft dus niet gelet te worden op eten.

Probleem
De kat komt inmiddels al een tijdje binnen bij mijn moeder. Ook toen het eten van de katten werd verplaatst naar de serre. Hij gaat het hele huis door. De hond wil het niet hebben en jaagt hem weg, maar alleen als ze het doorheeft. Dat is tegenwoordig vaker niet dan wel. De insluiper scheurt alles kapot wat hij kan vinden aan zakjes en pakjes met etenswaren.

De oudere kat voelt zich minder veilig in zijn eigen huis. Hij moest dealen met de geadopteerde kat en dat gaat redelijk, maar deze insluiper vindt hij vreselijk. De insluiper vecht hij om de haverklap met de jongere kat. Eerst buiten, maar nu ook in huis. Nu met de voorjaarskriebels wordt het vechten steeds erger. Van het weekend was het zo erg dat ze met een stok nog niet uit elkaar te krijgen waren. Hond op tilt, alles onder de stukjes vacht en de oudere kat helemaal uit zijn doen.

Oplossing
Kattenluik op chip is vast de beste oplossing tegen het ‘inbreken’. Er zit helaas een groot luik in de achterdeur waar de hond ook door kan. Het gat is groter dan het grootste kattenluik op chip dat ons al is getipt. Het voelt een beetje stom om het hele systeem om te moeten gooien voor de kat van een ander. Maar ik denk niet dat er een andere oplossing is, of wel? :=

Helaas zijn we er dan nog niet.

Mijn moeder heeft het luik wel eens dichtgehouden voor de nacht, maar dat is ook niet ideaal. De insluiper blijft proberen om binnen te komen. Hij ligt voor het kattenluik of probeert via ramen binnen te komen, met stressende/krijsende katten en boze hond als gevolg. Sinds de oudere kat ziek is geweest en we een aantal keer urine op moesten vangen (plastic korrels in de bak), wil hij niet meer op de kattenbak en plast hij dus in huis als hij niet naar buiten kan of durft. -O-

We vinden het ergens ook sneu voor de insluiper. Ik vind het vreemd dat een kat met een thuis gewone voedingsmiddelen of hondenbrokken gaat eten. Overigens heeft mijn moeder ook al eens geprobeerd om hem dan buiten zijn eigen voerbakje te geven, zodat hij kan eten en weer kan gaan, maar dat gaf niet het gewenste effect en is dus zeker geen oplossing.

De katten van mijn moeder komen nu weer steeds vaker bij ons binnen. Waarschijnlijk omdat ze even rust zoeken. Wij hebben geen luik. Wel een wilde dreumes in huis en een 2e kind op komst. Dat vonden ze voorheen niet geweldig, maar het blijkt nu prettiger te zijn dan het gedoe met de insluiper.

Extra info
- Wij wonen kort achter mijn moeder, vandaar dat de katten gemakkelijk bij ons kunnen komen.
- De insluiper woont wel een stukje verder en moet een spoorlijn oversteken op weg naar mijn moeder.
- Het gaat om een ruimer perceel, in het buitengebied, dus niet iets wat je 'even' katproof kan afzetten. De oudere kat komt alleen in eigen tuin. De geadopteerde kat gaat door zijn verleden wel iets verder, maar zit niet meer bij de buren in de tuin sinds we hem vingen en lieten castreren (hooguit in een weiland).

Iemand nog een briljant idee? Google gaf me niet veel hoop.

tienus63

Re: Stress door vreemde kat in huis en tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:52

Als de optie op ergens een kattenluik met chip te installeren toch de kortste klap is, mocht je moeder daar ergens ruimte voor hebben.
Die luikjes kunnen ook in glas geplaatst worden.

Wij zitten ook in buitengebied.
We hebben ook last van verwilderde katten en katten die het voer van onze katten prefereren.
Deuren zoveel mogelijk dichthouden van de schuur is de enige optie. Eigen katten kunnen middels chipluikje naar buiten en naar binnen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 14:58

Een extra luik op chip en dan het luik waar de hond door kan dichthouden? Het idee van een extra gat is wel onaantrekkelijk, omdat er dus al een deur is opgeofferd en de serre nieuw is. :o

We zijn ook bang dat het gedoe aan beide kanten van het (dichte) luik blijft. :\ Dan zitten er twee jammerende katten aan de binnenkant voor het luik en een jammerende kat aan de buitenkant. Vaak slaan ze ook tegen het luikje aan. Niet ideaal 's nachts. Als we dat ook zouden oplossen met een luik op chip was het al een andere overweging. :o

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:04

En het luik voor de hond vervangen door een met chip? Is dat een optie?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 15:14

Niet passend, omdat het gat groter is dan het grootste formaat in chipluikjes. De hond past er dan ook zeker niet meer door.

Voor ons gevoel lost een luik op chip slechts een deel van het probleem op. Maar goed, dat is dan in elk geval wel iets...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:15

Kan je niet een paar keer een emmer water over buurkat gooien?
Heel vriendelijk is t niet maar hier zit je ook niet op te wachten.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:16

Wat een lastige situatie. Het probleem is natuurlijk dat de insluiper beloond wordt voor dit gedrag want hij kan daar lekker smikkelen. Weten de eigenaren dat het echt veel problemen geeft bij jullie, dat de kat ook honden/mensenvoedsel (begrijp ik uit het verhaal tenminste) eet en dat ‘gewoon even wegjagen’ dus geen optie is?

Is het misschien wel haalbaar om binnen en evt ook op het erf een ruimte met luikjes te maken waarachter het eten voor de eigen dieren staat? En dan uiteraard ook heel goed opletten dat er bijv op het aanrecht niks achterblijft. Ik denk dat je de grootste kans hebt dat de kat op den duur permanent(er) wegblijft als er ook daadwerkelijk niks meer te halen valt. Idd van de zotte om allemaal te moeten gaan doen voor de overlast van andermans kat maar als de eigenaren echt niks kunnen/willen doen en je wel de rust in eigen huis wil bewaren heb je weinig keus. Al het andere staat of valt bij hoe consequent je daarin kan zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 15:21

Wij zouden denken dat het wegjagen door de hond ook niet echt heel leuk is. Die vliegt er als een dolle achteraan. Maar het maakt toch weinig indruk.

Er is niet benadrukt hoeveel trek de kat heeft en dat hij overal aanzit, ook niet-kattenvoer. Het is waarschijnlijk te simpel om te denken dat hij te weinig eten krijgt. Van collega's hoor ik dat er soms katten zijn die echt alles aan eten proberen te grijpen. Wij zijn dat gewoon niet gewend. Wel zag hij er een tijd geleden erg slecht uit. Hij had in de periode daarvoor niet bij ons gegeten. Nu hij wel bij ons eet, is het een dikke spekker.

Het wegzetten van eten zou inderdaad helpen om de beloning weg te halen! Maar ik maak me dan wel zorgen om de oudere kat. Die is echt mager geweest en eet de hele dag door mini beetjes van het voer waar hij op dat moment zin in heeft. Er staan daarom eigenlijk altijd verschillende bakjes voor hem klaar. Met alleen de geadopteerde kat zouden we waarschijnlijk wel afgepast kunnen voeren. Die vangt ook nog wel eens een muis.

Emmer water kunnen we proberen als het niet vriest. Weet niet of we er snel genoeg voor zijn. :Y)

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:28

_Lorette_ schreef:
We zijn ook bang dat het gedoe aan beide kanten van het (dichte) luik blijft. : Dan zitten er twee jammerende katten aan de binnenkant voor het luik en een jammerende kat aan de buitenkant.

Ik denk dat je naast de andere problemen hier niet zo'n zorgen over moet maken. Natuurlijk is het irritant, maar na een tijd zal de kat aan de buitenkant hier mee stoppen omdat het voor hem ook niks oplevert. Ik heb weleens in my cat from hell van Jackson Galaxy gezien dat ze een soort watersproeisysteem in de tuin hadden gezet voor een ongewenste kat. Deze konden ze op afstand aanzetten als de indringer in de tuin kwam. Hoefden ze maar een paar x te doen en de kat begreep dat hij niet meer in de buurt moest komen.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:35

Mijn buren hebben een soort voederruimte voor hun katten met een luikje met een chip.
Hun eigen katten kunnen hier dus eten, maar vreemde katten niet.
Ik weet alleen niet of de insluiper bij jullie dan alsnog blijft komen voor honden- en mensenvoer.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:36

Het is een investering maar zou je niet voor de oude kat een voerbak op chip kunnen kopen? Zo’n Surefeed.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:13

Floko schreef:
Mijn buren hebben een soort voederruimte voor hun katten met een luikje met een chip.
Hun eigen katten kunnen hier dus eten, maar vreemde katten niet.
Ik weet alleen niet of de insluiper bij jullie dan alsnog blijft komen voor honden- en mensenvoer.

Dit idd! Een voerkamer en dan in die binnendeur een luik met chip. De insluiper moet dan leren dat er niks meer te halen is.

Overigens zou ik nogmaals het gesprek aangaan met de eigenaren. Beetje suf antwoord dat jullie hem mogen wegjagen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:16

Er zijn ook hondenluiken op chip, maar ik weet niet of de afstand voor de kat dan te groot is.

Er schijnen ook lucht spuit bussen te koop te zijn die reageren op beweging en dan een stoor lucht geven.
Weleens gezien bij my cat from hell.

Ik gebruik de toetsenbord spray van de Action om onze katten te leren dat ze niet aan meubels mochten krabben.
Werkte perfect.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:19

lucifertje schreef:
Het is een investering maar zou je niet voor de oude kat een voerbak op chip kunnen kopen? Zo’n Surefeed.

Ja maar als je een kat zoals de mijne hebt. Die eet 3 brokjes en loopt erbij weg om een half uur later weer 3 brokjes te eten.
Dan werkt dat dus ook niet

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:21

Wbt luik met chip, als de buurtkat echt gaat loeren, is de kans dan niet groot dat die mee glipt wanneer de eigen kat er door gaat?

Ik zou ook zeker even gesprekje met de buren aanknopen, dit gaat wel erg ver qua overlast...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:28

Dat lukt bijna niet.
Dan moet de vreemde kat bijna gelijktijdig mee naar binnen gaan.
Luikje daar de vergrendeling snel dicht gaan.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:31

Maar degene die aangeven het bij de eigenaar vd overlastgevende kat te moeten zoeken, wat verwachten jullie precies dat die voor de kat kan betekenen? Dat ze hun kat voortaan altijd binnen moeten laten?

Hier ook buitengebied en overlast gehad van de katten van de buren. Nadat we er inderdaad ook een geadopteerd hadden, laten helpen, etc. kwamen er steeds mee aanwaaien. Precies wat jij schrijft Lorette dit zijn vuilnisbakken qua eten! Ze eten zelfs de restjes die wij bij de kippen gooien zoals brood, pasta, zelfs komkommer. De indringer kwam ook gerust huizen binnen om verpakkingen open te knagen en te slopen voor eten. Hier was de oplossing een luik op chip in de kantine van de stal. Het duurde een week of 4 van pogingen binnen te komen voordat de indringer het op gaf en daarmee zien we 'm ook niet meer want de beloning is weg. Ik zou daar toch voor gaan; of een aparte ruimte voor voer, bereikbaar dmv luik met chip, of een voerbak met chip. Want eerlijk is eerlijk, altijd eten hebben staan trekt niet alleen andere katten maar soms zelfs ongedierte aan en dan lijkt me ook niet ideaal.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:37

Wat een vervelende situatie.

Als kattenluik op chip lastig is ivm hond, zou ik ook voor de voerbak op chip gaan. Ze kosten een hoop, maar uiteindelijk beloon je de indringer niet meer met voedsel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:40

XladyX schreef:
Maar degene die aangeven het bij de eigenaar vd overlastgevende kat te moeten zoeken, wat verwachten jullie precies dat die voor de kat kan betekenen? Dat ze hun kat voortaan altijd binnen moeten laten?

Hier ook buitengebied en overlast gehad van de katten van de buren. Nadat we er inderdaad ook een geadopteerd hadden, laten helpen, etc. kwamen er steeds mee aanwaaien. Precies wat jij schrijft Lorette dit zijn vuilnisbakken qua eten! Ze eten zelfs de restjes die wij bij de kippen gooien zoals brood, pasta, zelfs komkommer. De indringer kwam ook gerust huizen binnen om verpakkingen open te knagen en te slopen voor eten. Hier was de oplossing een luik op chip in de kantine van de stal. Het duurde een week of 4 van pogingen binnen te komen voordat de indringer het op gaf en daarmee zien we 'm ook niet meer want de beloning is weg. Ik zou daar toch voor gaan; of een aparte ruimte voor voer, bereikbaar dmv luik met chip, of een voerbak met chip. Want eerlijk is eerlijk, altijd eten hebben staan trekt niet alleen andere katten maar soms zelfs ongedierte aan en dan lijkt me ook niet ideaal.

Iedereen begrijpt dat het lastig is met een buitenkat.

Maar het begint natuurlijk bij een goede verzorging van je eigen kat waardoor de kat niet meer op pad hoeft.
Wellicht kunnen ze hem snachts binnen halen.

Je kunt in gesprek gaan om te kijken wat er wel mogelijk is.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:55

XladyX schreef:

Wat ik zou verwachten is geen overlast meer te hoeven ervaren van andermans dier. Ik heb zelf een kat en een paar vogeltjes. Vorige zomer regelmatig twee katten van een paar huizen verderop binnen gehad. Eén van de twee heeft een vogeltje doodgebeten. Kan je de foto’s zo toesturen. Niet leuk. Wat verwacht je als katteneigenaar dan precies van mij? Dat ik 24-7 mijn huis hermetisch afsluit? Oprechte vraag, want ik weet het echt niet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:07

Zo, hallo Bambelien. Ik hoef geen foto's van je dode vogeltjes, waarom is dat relevant? Ook vanuit mij dus een oprechte vraag wat er verwacht wordt van de eigenaar van de kat die overlast geeft want als je goed had gelezen ervaar het probleem van katten die overlast geven ook. Ik snap de toon van jouw bericht naar mij dan ook niet, ik denk dat je gefrustreerd bent over de situatie maar als reactie op mijn bericht lijkt me dat nogal misplaatst. Ik heb zelf geen katten die overlast geven, die van mij ronken de hele dag in het hooi of struinen op eigen erf.

Ik heb geen overlast gevende katten en ervaar het juist ook andersom, maar ik ben dus wel benieuwd wat een oplossing zou kunnen zijn zoals Daantjuh aangeeft, zou het kunnen helpen als de kat anders thuis verzorgd wordt? Ik heb geen idee misschien zijn er mensen met ervaring vanaf de andere kant.

Maar heel knullig gezegd, tuurlijk heb je er niet voor gekozen dat de buren een kat nemen en die bij jouw binnen ellende veroorzaakt. Maar nu gaat het om een kat met eigenaar, maar de overlast zou ook kunnen komen van een wild dier; rat, vos, vogel etc. Als ik een bakje voer openlijk in bereik zet van andere dieren dan kan ik ervan uit gaan dat dit opgegeten zal worden. Ik stop de voer voor mijn paarden ook in een voerkist om af te schermen. De vraag is alleen in hoeverre moet je jezelf beschermen en in hoeverre kun je op een andere manier de overlast voorkomen?
Laatst bijgewerkt door XladyX op 10-03-25 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:07

XladyX schreef:

Dat de eigenaren hun eigen tuin afzetten zodat hun kat niet meer kan lastig vallen bij andere.
Ik vind het altijd van de zotte dat je moet zorgen dat jij geen last hebt van andermans dieren. Eigenaren moeten daarin zelf ze verantwoordelijkheid en kosten nemen. :o

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:09

XladyX schreef:
Zo, hallo Bambelien. Ik hoef geen foto's van je dode vogeltjes, waarom is dat relevant? Ook vanuit mij dus een oprechte vraag wat er verwacht wordt van de eigenaar van de kat die overlast geeft want als je goed had gelezen ervaar het probleem van katten die overlast geven ook. Ik snap de toon van jouw bericht naar mij dan ook niet, ik denk dat je gefrustreerd bent over de situatie maar als reactie op mijn bericht lijkt me dat nogal misplaatst. Ik heb zelf geen katten die overlast geven, die van mij ronken de hele dag in het hooi of struinen op eigen erf.

Ik heb geen overlast gevende katten en ervaar het juist ook andersom, maar ik ben dus wel benieuwd wat een oplossing zou kunnen zijn zoals Daantjuh aangeeft, zou het kunnen helpen als de kat anders thuis verzorgd wordt? Ik heb geen idee misschien zijn er mensen met ervaring vanaf de andere kant.

Maar heel knullig gezegd, tuurlijk heb je er niet voor gekozen dat de buren een kat nemen en die bij jouw binnen ellende veroorzaakt. Maar nu gaat het om een kat met eigenaar, maar de overlast zou ook kunnen komen van een wild dier; rat, vos, vogel etc. Als ik een bakje voer openlijk in bereik zet van andere dieren dan kan ik ervan uit gaan dat dit opgegeten zal worden. Ik stop de voer voor mijn paarden ook in een voerkist om af te schermen. De vraag is alleen in hoeverre moet je jezelf beschermen en in hoeverre kun je op een andere manier de overlast voorkomen?

Ik begrijp je aanvallende toon niet zo goed. Misschien heb je mijn bericht verkeer geïnterpreteerd, want ik bedoelde het oprecht niet lelijk. Dus misschien mijn bericht nogmaals lezen op een andere manier?

Dat gezegd hebbende, is mijn antwoord eigenlijk dat het mij niet zoveel uitmaakt hoe het gebeurd, als het maar gebeurd. Beter verzorgen, tuin afzetten, kat binnenhouden. Geen idee. Dat hangt ervan af hoe de situatie bij die mensen thuis is en dat weet ik dus niet. Ik weet niet of de betreffende kat slecht verzorgd wordt en een betere verzorging dan wellicht zou helpen. Ik weet ook niet hoe hun tuin eruit ziet en of het afzetten van de tuin dus een optie is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:17

Vangen en brengen naar het bij jullie verantwoordelijke dierenasiel. Of voordien bellen en vragen of ze hem aan kunnen nemen. Nooit!! aangeven dat je weet wie de (mogelijke) eigenaar is maar heel duidelijk zijn dat jullie alles geprobeerd hebben en jullie eigen dieren enorm lijden onder de aanwezigheid van deze kat. Hopelijk is die kat niet gechipt dan is het verder aan de eigenaar...als ze er werkelijk amper tot niet naar om kijken zit hij top in de opvang tot herplaatsing

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:19

Ik heb het bericht meerdere keren gelezen Bambelien. Ik lees geen antwoord op de gestelde vraag die je quote, op zoek naar een oplossing of uitleg, maar een versterkende reactie over hoe katten bij jou overlast hebben veroorzaakt en dat je daar bewijs van hebt.

edit; zie dat je nu je bericht hebt aangepast met een daadwerkelijke reactie op de vraag die je quote.