Welke van de 2? Corgi of Ijslandse schapenhond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AbleToDream

Welke van de 2? Corgi of Ijslandse schapenhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 17:17

Hoi allemaal,

wij zijn aan het zoeken naar een nieuwe aanvulling voor ons gezin binnen een jaar of 2/3 dus
langzaamaan overal al wat informatie aan het inwinnen over rassen, nu spreekt voor ons de Corgi
en de Ijslandse schapenhond ons wel aan, we zijn voor beiden al reeds eens langs geweest bij mensen met deze rassen maar ik hoor graag nog eens rond of hier mensen zijn die ervaringen kunnen delen
over de pro's en con's van beiden rassen zonder ze te verheerlijken.

We zijn een actief huishouden en gaan graag wandelen, vriendlief gaat graag joggen ook dus beweging genoeg kunnen we zeker voorzien, enige er soms wel dagen zouden zijn dat de hond 8u alleen zal zitten als we beiden moeten gaan werken.

Wie heeft er eentje of meerdere rondlopen en kan ons van wat inzichten voorzien?
Of kunnen jullie nog een ander ras aanraden dat bij deze 2 aanleunt (maar geen border collies zijn)

Nanna

Re: Welke van de 2? Corgi of Ijslandse schapenhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:22

Los van energie niveau en soms 8 uur thuis zitten, wat spreekt je aan in de karakters van de honden? Of wat zou je graag terug willen zien in een hond? Er zijn denk ik nog wel wat rassen die tegen deze 2 aanleunen zoals om iets te noemen, de toller bijvoorbeeld, maar dat moet je wel liggen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:23

8 uur alleen thuis is te lang, simpel. Je vergist je erin dat als je dan thuis komt je ook nog moeten schoonmaken, eten, slapen, vrienden etc etc..van te voren denk je altijd dat als je dan thuiskomt alle aandacht naar de hond gaat, maar dat is gewoon niet waar en niet eerlijk naar de hond.

De welsh corgi zou ik dan ook direct afraden..die verzinnen dan wel iets om je aandacht dan te krijgen (en dat zijn niet de manieren waar je blij van wordt) Ze zijn super slim, manipulatief en zeer zelfstandig. Wij noemen ze wel de haflingers onder de honden, je moet dat echt kunnen waarderen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:28

Zijn jullie ook bij fokkers langs geweest of alleen bij eigenaren? Wij hebben in onze zoektocht met 2 fokkers van ijslandse herders contact gehad (gebeld). Deze gaven beide, de ene feller dan de ander, aan dat het een ras is wat moeite kan hebben met alleen blijven en dat sommigen het nooit leren. Ook gaven ze aan maximaal 1 a 2 oppasadresjes te hebben omdat het hele gevoelige honden zouden zijn die er niet goed op gaan om vaak bij anderen te zijn. Daarom hebben wij er vanaf gezien. Niet dat we onze hond veel alleen wilden laten. Maar ik moet wel een halve dag naar kantoor kunnen een paar keer per week.

Wij zijn uiteindelijk voor een finse lappenhond gegaan.

Edit. En 8 uur achter elkaar is inderdaad te lang. Wij beperken het tot max 6 uur als het niet anders kan en anders oppas of mijn vriend komt tussen de middag thuis om een eind te wandelen.
Laatst bijgewerkt door Gaabje op 04-03-25 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:29

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen dat een 'Corgi' geen ras is. Als fokker zijnde krijg ik bij mensen die praten over het overwegen van een 'Corgi' dus ook wel snel een beetje een afkeer, want hoeveel heb je je dan ingelezen :+

Dus welke van de twee zou je dan overwegen? En inderdaad wat Nanna ook al vraagt, wat spreekt je aan in de karakters?

Ik heb zelf drie Cardigans, dus mocht je iets over hun willen weten vraag maar raak :)

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:43

IJslandse hond is ontzettend leuk, lief en actief, maar 8 uur alleen thuis gaat ‘m echt niet worden.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:48

Wij wilde misschien ook gaan kijken voor een ijslandse herder. Echter lees ik vaak genoeg dat die echt niet alleen kunnen zijn. Dus die keuze hebben wij laten vallen. Ze blijken ook behoorlijk vocaal te zijn.
Ik vind 8 uur alleen zijn echt lang.. vergeet niet dat ze 's nachts ook alleen zijn. Dus dan is het echt een lange tijd wat ze alleen zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:53

Als je van wandelen en joggen houdt zou ik een hond nemen met langere benen, die makkelijker het tempo kan bijhouden. Dat is ook leuker stel je wilt fietsen met de hond. Dan val je niet om.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:54

Een paar uur alleen valt over het algemeen wel prima aan te leren en vocaal, tsja, dat hangt ook van de fokker en het opvoeden af. Ik ben bij een fokker geweest waar alles je de oren van het hoofd blafte en bij twee fokkers waar het (ook met een hoop honden) gewoon stil was. En de mijne wil wel naar vogels blaffen, maar stopt als ik sssst zeg en doet dat niet binnenshuis. Wandelen en joggen en fietsen vindt ze helemaal top.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:59

Ik ben alleenstaande geweest op een flat 4 hoog met een boxer, labrador x rottweiler en een duits/mechel/hollander kruising. 3 zeer actieve honden en moest gewoon fulltime werken. Een zeer goede vriendin 2 straten verderop met huis en tuin had 2 herders en 2 husky's. Zo'n 4x per maand vielen onze diensten samen en was de hele bende 8 a 9 uur alleen thuis. Verder konden we het (deels) voor elkaar opvangen door afwisselende diensten. De nachtdiensten bleven ze sowieso alleen thuis tenzij onweer of dergelijke dan sliep de hele roedel en ik eventueel ook in haar huis ivm de rust voor allemaal en met 7 honden in de lift van dit kaliber was niet erg handig haha.
Zo lang alleen is niet voor elke hond weg gelegd maar hier konden ze het allemaal hoor. Voordien een goede wandeling maar niet te zot ivm dan teveel drinken en nadien boswandeling of lange wandeling door de bebouwde kom van minimaal een uur en dan was iedereen weer tevreden. Ik leef mijn hele leven al voor mijn honden. Uiteindelijk jarenlang werk gehad waar ze mee naartoe konden maar ze zijn eigenlijk beter af met relaxt thuis blijven. Mijn herder was regelmatig overprikkeld door te weinig rust op de werkdagen. Ik liet ze dus ook gerust bewust urenlang in de auto liggen of thuis ipv mee en activiteiten. De laatste jaren gebeurd het eigenlijk nooit meer. Afgelopen zomer is het 1x voorgekomen. Prachtig weer toen dus emmer water, kleden buiten en in bijkeuken. Rondje van 20 minuten gedaan en hup de tuin in en tot over 8 uur. Was prima gegaan. Zoek iemand in de buurt waar je zoiets mee kan opzetten. Altijd fijn om achter de hand te hebben. Zeker als je hond eens ziek is. Bij diaree wil je ze geen 8 uur alleen in huis hebben :D

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:16

Hier een Welsh Corgi Pembroke, dus als je specifieke vragen hebt dan ben je van harte welkom! Geen ervaring met het andere corgi-ras en de ijslandse schapenhond overigens.

8 uur alleen is veel. Hoe vaak hebben jullie dat in de week? Wij hebben dit 1x per week, maar dan wordt ze s middags 2 uur meegenomen door de uitlaat. Dus lekker uitrazen, aandacht en spelen. Vaker dan die 1e keer in de week zou ik dat ook niet willen, ik merk wel echt aan haar dat ze ons mist die dag, ondanks dat ze het hartstikke goed doet op deze manier.

Heb je andere specifieke vragen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:25

xSannee schreef:
Hier een Welsh Corgi Pembroke, dus als je specifieke vragen hebt dan ben je van harte welkom! Geen ervaring met het andere corgi-ras en de ijslandse schapenhond overigens.

8 uur alleen is veel. Hoe vaak hebben jullie dat in de week? Wij hebben dit 1x per week, maar dan wordt ze s middags 2 uur meegenomen door de uitlaat. Dus lekker uitrazen, aandacht en spelen. Vaker dan die 1e keer in de week zou ik dat ook niet willen, ik merk wel echt aan haar dat ze ons mist die dag, ondanks dat ze het hartstikke goed doet op deze manier.

Dan is ze ook geen 8 uur alleen, en als ze daadwerkelijk 2 uur met de uitlaat meegaat dan zijn die uren daarna appeltje-eitje en waarschijnlijk scheelt jullie dit ook een wandeling bij thuiskomt, ze is immers al lekker wezen wandelen en rennen.

Daar is over nagedacht en een goede oplossing.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:55

KimD schreef:
xSannee schreef:

Dan is ze ook geen 8 uur alleen, en als ze daadwerkelijk 2 uur met de uitlaat meegaat dan zijn die uren daarna appeltje-eitje en waarschijnlijk scheelt jullie dit ook een wandeling bij thuiskomt, ze is immers al lekker wezen wandelen en rennen.

Daar is over nagedacht en een goede oplossing.

Thanks, wij vinden dat ook hoor! Het was meer even een voorbeeld voor TS hoe wij zo'n dag oplossen. Dat is prima 1 dag in de week, als je alle dagen 8u van huis bent is het lastiger (en kostbaar elke dag uitlaat of opvang :)) )

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:15

Hier loopt een Cardigan in het rond.
Idd wel echt een ondernemend mannetje. Maar wel een ontzettend lief, grappig, actief en sociaal hondje.
Ik heb al ruim 35 jaar een Cardigan (dit is mijn 3e) maar nooit meer dan 1 tegelijk. Als je meer informatie wilt stuur je maar een PB.
Wij hebben de paarden aan huis en Bentley loopt veel buiten en er is wat ruimte. Het gebeurd ook eigenlijk nooit dat er langer dan 5 uur niemand thuis is.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 10:32

Nanna schreef:
Los van energie niveau en soms 8 uur thuis zitten, wat spreekt je aan in de karakters van de honden? Of wat zou je graag terug willen zien in een hond? Er zijn denk ik nog wel wat rassen die tegen deze 2 aanleunen zoals om iets te noemen, de toller bijvoorbeeld, maar dat moet je wel liggen.

Van beide rassen (voor de corgi was dat de pembrokes), de honden die we ontmoet hebben al waren allemaal zeer vriendelijk naar mensen en kinderen toe, heel speels en nieuwsgierig en met zin om te leren. Dus een leergierige hond, die graag actief mee buiten gaat en overal heen mee kan gaan, goed overeen komt met katten en sociaal is naar andere mensen.

Tollers ken ik van ziens en heb ik al eens ontmoet bij de fotoshoots die ik deed vroeger, maar verder nog niet echt bekend met het ras, daar kan ik ook nog wel eens wat naar onderzoeken misschien en inlezen.

Gaabje schreef:
Zijn jullie ook bij fokkers langs geweest of alleen bij eigenaren? Wij hebben in onze zoektocht met 2 fokkers van ijslandse herders contact gehad (gebeld). Deze gaven beide, de ene feller dan de ander, aan dat het een ras is wat moeite kan hebben met alleen blijven en dat sommigen het nooit leren. Ook gaven ze aan maximaal 1 a 2 oppasadresjes te hebben omdat het hele gevoelige honden zouden zijn die er niet goed op gaan om vaak bij anderen te zijn. Daarom hebben wij er vanaf gezien. Niet dat we onze hond veel alleen wilden laten. Maar ik moet wel een halve dag naar kantoor kunnen een paar keer per week.

Edit. En 8 uur achter elkaar is inderdaad te lang. Wij beperken het tot max 6 uur als het niet anders kan en anders oppas of mijn vriend komt tussen de middag thuis om een eind te wandelen.

Voor de ijslandse herders zijn we al reeds bij een fokker eens gaan kijken, de pembroke corgi's was bij eigenaars die een volwassen hond hadden en net enkele maanden een 2e pup.
Bij de fokker van de ijslandse herders bevestigde ze net dat ze heel sociaal zijn naar onbekenden toe (en dat zagen we ook als we binnen kwamen) en ze bij hen gerust wel enkele uren alleen kunnen zijn, indien er vooraf/nadien genoeg aandacht is voor de hond en dat dit zo geleidelijk aan wordt aangeleerd en opgebouwd. De fokker daar liet ook weten dat ze idd vocaal zijn, maar dat dit met correcte training en begeleiding kan worden afgeleerd. Ze lieten ons weten dat ze een goede familiehond zijn en gerust ook rustig in de zetel komen liggen, maar ook meteen paraat zijn om mee buiten te gaan en actief bezig te zijn.

Wat maakte bij jullie de doorslag om dan voor een Finse lappenhond te gaan?

Drico schreef:
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen dat een 'Corgi' geen ras is. Als fokker zijnde krijg ik bij mensen die praten over het overwegen van een 'Corgi' dus ook wel snel een beetje een afkeer, want hoeveel heb je je dan ingelezen :+

Dus welke van de twee zou je dan overwegen? En inderdaad wat Nanna ook al vraagt, wat spreekt je aan in de karakters?

Ik heb zelf drie Cardigans, dus mocht je iets over hun willen weten vraag maar raak :)

We zijn bij Pembrokes gaan kijken, via die mensen lieten ze ons ook wel weten dat Cardigans iets meer eenkennig/gereserveerder zijn, we hebben via die mensen ook een uitnodiging gekregen om eens mee te gaan op een wandeling met beide rassen die ze via hun kenissengroep elk jaar doen om ze zo beiden eens te ontmoeten en nog meer te weten te komen over de verschillen van beiden.

xSannee schreef:

Ik ben elke dag nodig op kantoor helaas, geen optie om van thuis te werken, maar 1 dan in de week 1u vroeger thuis, mijn vriend kan tot 3 dagen van thuis werken of halve dagen van thuis werken met veel keuze daarin welke dagen. Hij moet van tijd tot tijd ook wel eens op business reis maar in die gevallen kan mijn vader invallen die het dorp verder woont en tussendoor dan passeert voor de kat eens als ik gaan werken ben. Soms kan het wel eens zijn dat we beiden een hele dag gaan werken als het belangrijke dagen zijn, maar in geval van een hond kan ik dan wel op mijn vader rekenen om eens over huis te gaan, hij is op pensioen sinds vorig jaar en zorgt nu tussendoor ook al vaak voor de kat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:47

AbleToDream schreef:
De fokker daar liet ook weten dat ze idd vocaal zijn, maar dat dit met correcte training en begeleiding kan worden afgeleerd.

Het probleem is, dat als je niet thuis bent je niet kunt trainen en begeleiden. Ik lees in je post dat jij 5 dagen van huis bent, je vriend in ieder geval 2 hele en tot 3 halve dagen. Dit leest echt als zo'n situatie waarin de hond alle ruimte heeft om de hele dag om niks te gaan zitten blaffen. Niet alleen Ijslandse Herders zijn vocaal, corgi's ook. Ik zou hier dus niet aan beginnen zolang dit de situatie is...

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:53

Gaabje schreef:

Voor de ijslandse herders zijn we al reeds bij een fokker eens gaan kijken, de pembroke corgi's was bij eigenaars die een volwassen hond hadden en net enkele maanden een 2e pup.
Bij de fokker van de ijslandse herders bevestigde ze net dat ze heel sociaal zijn naar onbekenden toe (en dat zagen we ook als we binnen kwamen) en ze bij hen gerust wel enkele uren alleen kunnen zijn, indien er vooraf/nadien genoeg aandacht is voor de hond en dat dit zo geleidelijk aan wordt aangeleerd en opgebouwd. De fokker daar liet ook weten dat ze idd vocaal zijn, maar dat dit met correcte training en begeleiding kan worden afgeleerd. Ze lieten ons weten dat ze een goede familiehond zijn en gerust ook rustig in de zetel komen liggen, maar ook meteen paraat zijn om mee buiten te gaan en actief bezig te zijn.

Wat maakte bij jullie de doorslag om dan voor een Finse lappenhond te gaan?
[/quote]

Het feit dus dat 2 fokkers ons waarschuwden dat er echt wel een reële kans is dat je een ijslandse hond hebt die niet of nauwelijks alleen kan blijven.

Bij de finse lappenhond is dat geen veelvoorkomend probleem en daarnaast was de finse lap net iets gematigder waar de ijslandse hond wat feller en gevoeliger zou zijn.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:17

Ik denk (ongeacht het ras) dat jullie eens goed op een rijtje moeten zetten hoe veel & hoe lang de hond alleen moet zijn. 8 uur is eigenlijk voor geen enkele hond een pretje. Dus die dagen wil je eigenlijk al iets anders "regelen".

Wij zeggen altijd gekscherend dat onze corgi kletst. Slaat ze op alles aan? Nee, zeker niet. Maar vind ze overal wat van? Zeker wel :))
Dus om te voorkomen dat ze eindeloos blaft of aanslaat is er wel veel getraind daarop.

Ik denk dat die van ons heel ongelukkig zou worden als wij 3 dagen, 8 uur weg zouden zijn, zelfs als ze dan meegaat met de uitlaat oid. Het zijn echt hele sociale honden die graag bij de baas zijn.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:41

Ik heb hier een kruising waar je aan zijn bouw kan zien dat hij Corgi bloed heeft. Mijne is dus zeker geen rashond, maar een mengelmoes. Hij heeft echter wel karaktertrekken van een Corgi en dus ook de bouw.

In het begin heb ik de spelregels uitgelegd aan hem, ik kreeg de mijne met ongeveer 6 jaar. Hij was op zoek naar het leiderschap, wat ik direct heb opgeëist. Hij luistert voortreffelijk en is altijd als eerste uit zijn bed als we naar buiten gaan. Hij is nu 10 of 11 en liever lui dan moe. :)) En het is een pretbek, hij vindt alles leuk. Dus qua karakter is het echt een leuke hond.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:01

Ik vind het een beetje vreemd dat je al bij diverse mensen met deze rassen langs geweest bent maar bij beide de juiste rassen niet weet te benoemen.

Krijg ik gelijk een hele rare vibe van en voor mij zou zo'n kandidaat al afgedaan hebben moest ik die rassen fokken.

Het is geen Corgi en het is al zeker geen IJslandse Schapenhond.

Het is een Pembroke of een Cardigan en het is een IJslandse Hond of IJslandse Herder.
Dat is toch echt wel de basiskennis...

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 13:16

Little_Gift schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat je al bij diverse mensen met deze rassen langs geweest bent maar bij beide de juiste rassen niet weet te benoemen.

Krijg ik gelijk een hele rare vibe van en voor mij zou zo'n kandidaat al afgedaan hebben moest ik die rassen fokken.

Het is geen Corgi en het is al zeker geen IJslandse Schapenhond.

Het is een Pembroke of een Cardigan en het is een IJslandse Hond of IJslandse Herder.
Dat is toch echt wel de basiskennis...

Geen nood om zo aanvallen te doen dankjewel... wat voor jou misschien basiskennis is is niet voor iedereen hetzelfde. We zijn aan het uitkijken naar rassen en informatie aan het inwinnen over wat en hoe, sorry als er hier en daar eens een verkeerde benaming word gebruikt?? :?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:21

Mijn vriend en ik hebben met zo'n zelfde werkschema als jullie van een hond afgezien. Wij vonden het niet eerlijk tegenover het dier en hebben daarom twee katten genomen. Is toch wat makkelijker te regelen.

Is dat een overweging?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:22

Aardig zijn is gratis he. :=

Goed dat jij je verdiept in een passende hond TS. Is een uitlaatdienst geen optie op de werkdagen? Of dagopvang?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:24

Niks aanvallends aan hoor.
Gewoon objectief.

Als je info aan het inwinnen bent, dan is toch het eerste wat je tegen komt, hoe het ras benoemd wordt?

Ik begrijp het gewoon simpelweg niet dat dat niet het eerste is wat je leert...

Plus dat jullie toch al een stap verder zijn met jullie kennis opdoen gezien de ontmoetingen met fokkers en eigenaars... Heeft daarvan ook nog niemand benoemd hoe het ras heet dan?

En als ik nog een goede tip mag geven... ik zou opletten met fokkers die

1) niet de juiste benaming kennen of je niet corrigeren als je een foute benaming gebruikt

2) beweren dat hun ras getraind kan worden tot 8u alleen blijven op een dag

Goede fokkers gaan zo niet te werk en ik zou niet willen dat je bij broodfokkers terecht komt met alle ellende van doen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:04

Sorry hoor maar een fokker die aan geeft dat een bepaald ras gemiddeld 8 uur alleen kan zijn is onbetrouwbaar? Haha wat een klinkklare onzin!! Sommige rassen hebben diverse individuen die dat niet en nooit kunnen maar ontzettend veel meer honden kunnen met gemak 8 uur alleen zijn. Het ligt er aan hoe vaak het gebeurd, de leeftijd van de hond en wat er rondom gedaan wordt. In de zomermaanden en bij gewoon goed weer zet ik ze hier in de tuin en deels binnen. Van te voren lekkere wandeling genoeg water en kleedjes en succes jullie. Totaal geen probleem hoor. Niet sporadisch en zelfs niet meerdere keren per week. Gewoon omdat ik rondom bijna teveel met hun doe. Hier plan ik bewust rustdagen in nu ze 7 en 8 jaar zijn. Anders gaat mijn herder narrig worden. Zeker als je een vader hebt die gerust met lekker weer er een ommetje mee rond gaat zie ik al helemaal geen probleem. Al zou ik persoonlijk niet aan een pup beginnen en ook niet aan een hond onder de 3 jaar als in het eerste jaar al zeer regelmatig vele uren alleen thuis zijn er in zit. Zulke jonge honden kunnen er gemakkelijk moeite mee hebben. Ik had voor mijn herder als pup een extra pup oppas die hem op de 8 uur werkdagen in huis had in haar roedel. Gezien hij behoorlijk agressief gedrag ging vertonen al vanaf 6 a 7 maanden leeftijd heb ik toen dat al stop moeten zetten. Zij kon hem naar mijn idee daarin onvoldoende begeleiding geven en dat vond ik gevaarlijk. Dat was niet voorzien en erg onhandig maar het is uiteindelijk helemaal goed gekomen. Uiteindelijk wel een periode gehad van veel slopen want ruim 8 uur in een bench zag ik niet zitten. Dan maar steeds puin ruimen. Gelukkig was het dus niet eens wekelijks dat het voor kwam en had wel grote pup ren (16 panelen) waarin hij dan zat met nog 1 a 2 honden en veilig sloopwerk. Was hij sociaal gebleven had ik absoluut langer gebruik van de oppas gemaakt. Dat is zo'n onvoorzien puntje waardoor ik in zulke leefomstandigheden niet nog eens een pup zou nemen. Gelukkig hier al jaren een heel andere situatie