Kat ineens onzindelijk HELP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J30d

Kat ineens onzindelijk HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 22:45

Wij hebben sinds een paar maanden problemen met onze kater. Gijs is een Scottish fold van 5 jaar en altijd samen met onze poes beer geweest. Heeft toen hij 1,5 was periode gehad dat hij soms sporadisch voor de bak poepte en is daarna gecastreerd. Probleem opgelost tot afgelopen zomer. Toen begon meneer weer sporadisch tot aan dagelijks voor de bak te poepen. Dit vonden we vervelend en even bij de dierenarts langs geweest. Kon geen reden vinden en was gezond op beginnende artrose na , merk je niets aan.

Paar dagen na ons bezoekje begon hij ineens in huis te plassen. Beneden naast de koelkast en voor de kattenbakken. Weer bij dierenarts langs , konden niets vinden. Er werd een gedragsdeskundige geadviseerd. Hier zijn wij nu ook 2 maanden mee bezig en diverse dingen geprobeerd maar niets lijkt te helpen. Ik begon de moed eerlijk gezegd te verliezen en deskundige weet het zelf ook niet meer. Ik zal even een lijstje maken met dingen die we doen/hebben gedaan. Hij plast continue voor de kattenbakken op uitloopmatjes of er net naast ook is hij tegen de bak aan gaan plassen aan de voorkant. Hij poept sinds het plassen in huis wel op de bak maar dit vind ik nog tien keer erger. We hebben de gehele zolder moet afsluiten omdat hij daar overal op de grond rondom de bakken plaste en tegen het schot en muur (advies gedragsdeskundige).

- 3 kattenbakken voor 2 katten (open en dicht geprobeerd hij gaat enkel op een dichte bak)
- Kattenbakken verschillende plekken geprobeerd
- verschillende maten kattenbakken
- Ander grind geprobeerd
-Gecheckt door dierenarts
-plasplekken schoonmaken met groene zeep, 70% alchohol en/of urineverwijderaar (advies gedragsdeskundige)
-Kattengedragsdeskundige in de arm genomen
-puppy pads voor de kattenbak
- belonen bij goed gebruik van de bak
- 2x per dag bakken schoonmaken
- zindelijkheidstraining proberen
- Echte binnenkat , vind buiten eng
-Bach remedie geprobeerd
- geen veranderingen in huis of bij ons zelf

We zijn het spoor bijster het is de liefste kat die er is maar we weten niet meer wat we moeten en durven zo niet amper het huis te verlaten. Het is een hele pittige periode en ik merk dat onze andere poes ook steeds geïrriteerder op hem wordt terwijl dit voorheen nooit was lees; samen in elkaar verweven slapen. Nu niet in elkaar verweven maar wel in de buurt. En ze slaat en blaast steeds sneller naar hem dan eerst. Dit laatste is nu sinds 1-1,5 week. Het plassen speelt sinds december.

Alle tips en tricks zijn welkom!! _/-\o_

Esplen

Re: Kat ineens onzindelijk HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:59

Je zou een tijd novacam kunnen geven om te kijken of het niet willen plassen op de bak pijngerelateerd is. Onze kat met artrose wilde ook niet meer op de bak, nu met pijnstilling (solensia) wel. Wanneer een kat artrose heeft schijnt het moeten hurken op grit pijn te kunnen doen waardoor ze buiten de bak gaan plassen.

Succes, erg vervelend probleem. Hopelijk vind je snel een oplossing.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 23:04

Esplen schreef:
Je zou een tijd novacam kunnen geven om te kijken of het niet willen plassen op de bak pijngerelateerd is. Onze kat met artrose wilde ook niet meer op de bak, nu met pijnstilling (solensia) wel. Wanneer een kat artrose heeft schijnt het moeten hurken op grit pijn te kunnen doen waardoor ze buiten de bak gaan plassen.

Succes, erg vervelend probleem. Hopelijk vind je snel een oplossing.

Pijnstilling al geprobeerd hielp niets. Dierenarts adviseerde toen ook na 1 maand te stoppen…

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:09

Bij het checken bij dierenarts ook de urine gecontroleerd op blaasgruis?
Altijd het eerste waar je aan denkt bij opeens overal plassen, dat is niet altijd met bloed ( tenminste bij onze kat niet toen)

Succes en sterkte

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:09

Meestal heeft onzindelijkheid te maken met onzekerheid. Het kan zijn dat hij een andere kat ziet of ruikt en daardoor zijn territorium gaat afbakenen. Dat kan natuurlijk ook door het contact met de andere kat komen maar ik ga er vanuit dat de gedragsdeskundigen dat al hebben gecheckt?
En het kan soms iets zijn wat we als mens nauwelijks waarnemen. Onze katten werden boos op elkaar en eentje plaste wel eens op de mat, bleek toen ik een keer bij de keuken stond dat er een kat door onze tuin loopt. Hij doet verder niks, hij loopt er alleen maar maar blijjkbaar was dat genoeg redenen voor de katten om daar stress van te krijgen. Ik heb toen een paar keer kattengrid(vies) in de voortuin gegooid zodat ze hun eigen geur ruiken en nu is het over.

Ander iets kan komen dat de kat zich onveilig voelt. Zijn er genoeg hoge plekken of plekjes waar hij terecht kan? Maar ook dat moet een gedragsdeskundige gecheckt hebben.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 07:54

Yes het begon op zolder bij de bak waar hij geen andere katten ziet. En de deskundige gaf aan dat dit geen territorium afbaken is. We hebben inderdaad veel plekjes inclusief hoogteverschil. Hij plast wel altijd rond de bak ongeacht waar deze staat nooit ineens midden in de kamer. Urine etc is destijds ook nagekeken ook bloedgeprikt en kwam ook niks uit.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:06

Is er bij de dierenarts een röntgenfoto gemaakt van zijn bekken en rug? Scottisch folds staan bekend om artrose maar ook om spondylose. Vergroeiingen in de rug. Dit kan zeer pijnlijk zijn en ook onzindelijkheid geven. Bij onze vorige kat werkte novacam niet maar Solensia wel.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 08:19

Leandra schreef:
Is er bij de dierenarts een röntgenfoto gemaakt van zijn bekken en rug? Scottisch folds staan bekend om artrose maar ook om spondylose. Vergroeiingen in de rug. Dit kan zeer pijnlijk zijn en ook onzindelijkheid geven. Bij onze vorige kat werkte novacam niet maar Solensia wel.

Nee dat (nog) niet. DA heeft toen gevoeld en metacam voorgeschreven om te proberen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:14

Misschien is het dan een idee om dat voor te stellen aan de dierenarts. Het kan zijn dat daar het probleem zit. Dan kan de dierenarts ook gelijk blaas stenen uitsluiten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:47

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:48

Leandra schreef:
Misschien is het dan een idee om dat voor te stellen aan de dierenarts. Het kan zijn dat daar het probleem zit. Dan kan de dierenarts ook gelijk blaas stenen uitsluiten.

Zou ik ook voorstellen - vooral ook omdat jouw andere kat nu geïrriteerd op hem reageert.
Dat is voor mij dubbel een aanwijzing dat de reden medisch is.
.

Katten hebben dit veel sneller door als wij mensen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:03

Ik zag laatst een aflevering van "My cat from hell" en daar was ook een kat die het niet op de bak deed.

Die had pijn met poepen.
Zijn poep was veel te droog. En die bleek later ook iets met zijn darmen te hebben. Wat er overigens pas bij dierenarts 3 uitkwam omdat die Jackson Galaxy bleef hameren dat er iets mis moest zijn.

Dingen die hij meld zijn:
-Wat krijgt de kat te eten. Alleen brok of ook natvoer? Van alleen brok kan het zijn dat de poep te droog word.
- Eventueel zijn poep laten nakijken bij de dierenarts.

Dit is niet dezelfde aflevering, maar wel hetzelfde probleem.
Hij geeft verschillende tips:
https://youtu.be/35RQ3wuxIg0?si=8mtH1SQVCihazKhc

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:58

Mijn eerste ingeving, helemaal als het met een gedragsdeskundige ook niet veranderd is dat het toch echt medisch is. Ik lees hier dat het ras gevoelig is voor problemen, probeer deze allemaal uit te sluiten en daarnaast ga door op urine weg problemen.

Onze kat begon ook hetzelfde gedrag te vertonen en ook al was zijn urine schoon met onderzoeken, hij bleek een enorme blaassteen te hebben (gezien via rontgenfoto) en had hier enorm veel last van. Hij is toen met spoed geopereerd en sinds dien is het probleem helemaal weg.
Onze kat was overigens buiten het plassen gewoon zichtzelf. Hij speelde veel, rende door het huis, was knuffelig, at goed enz enz. Dus buiten het plassen geen enkele rede om iets medisch te verwachten.

Wij hebben toen ook alles geprobeerd op jouw lijstje maar niks hielp. We stonden op het punt om hem een ander thuis te zoeken waar hij ook naar buiten kon maar als laatste kans wilde we toch nog een keer medisch uitsluiten met echo's, rontgenfoto's enz en toen kwam de steen dus naar boven. Hij heeft ruim 1 jaar ermee gelopen voor het eindelijk aan het licht kwam.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:02

MarlindeRooz schreef:
Alle Scottish fold katten hebben Osteochondrodysplasia. Dat kan echt pijn veroorzaken. Meer dan met metacam op te lossen is. En pijn is weer een bekende oorzaak van buiten de bak plassen en poepen.

https://icatcare.org/articles/scottish- ... odysplasia

Mijn nichtje had ook een Scottish fold en inderdaad ook bovenstaand ziektebeeld. Kwam ook naar boven toen hij opeens overal ging plassen en ook veel ruzie kreeg met de andere kat in huis (ws geïrriteerd door de pijn oid).

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 16:36

Vandaag bij de DA geweest. Uit blaas echo kwam niks en uit de urine ook niet enkel hoog eiwit gehalte dus toch voor zekerheid op kweek gezet. Bloed geprikt horen daar vanmiddag de uitslag van inclusief screening op hartruis. DA vond hem erg benauwd dus stelde de BOS operatie voor (mocht hij inderdaad geen hartproblemen hebben). Maar indien er niks uit de urine kweek komt (uitsluiten nierbekontsteking) zijn we toch moedeloos wat betreft het plassen. En wat voor een levenskwaliteit heeft hij? Benauwd, artrose (mogelijk hartproboeem) en plasproblemen… Daarnaast kregen we te horen dat het steeds lastiger wordt om Scottish folds te mogen houden (begrijpelijk gezien de medische problemen). Het is zo lastig de liefste kat ooit en dan nu zoveel problemen…

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:53

Fijn dat je hem laat onderzoeken. Medische problemen zijn vaak de oorzaak van plasproblemen. Je kunt wat betreft de bak ook nog dingen proberen die sowieso comfortabeler zijn met de problemen die hij al heeft; zo fijn mogelijk grit bv van almo nature of catsan naturel, altijd geurloos. Een bak met lage instap en anders is een opvangbak voor onder de wasmachine een hele goeie. Of een grote plastic bak waar je zelf een opening vanaf de grond in maakt dan geeft hij wel 'muren'. Om goed te kunnen draaien als kat zijnde moet de bak 1.5 bij 1.5 keer de kat zijn. Ik volg mee.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:59

Heeft hij een korte snoet? Tegenwoordig is dat er wel meer uitgefokt toch? Of heeft dat ook met die kraakbeen afwijking te maken? Vind jij hem ook benauwd? Dat hij pauzes inlast tijdens het spelen bijvoorbeeld?
Ben je bij een Anicura of Evidensia geweest?

Wek top dat je hem door de molen hebt gehaald!
Wat hier boven wordt geopperd, de pijnstillers, is echt geen slecht idee. Het is een Fold.. Even hard gezegd maar ga er maar vanuit dat hij ergens pijn heeft.
Pijn = stress en dat kan weer onzindelijkheid geven.
(Mits er niks uit de onderzoeken komt)

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:05

Ook al is hij erg jong, test ook schildklier.
Ik heb een zelfde iets meegemaakt en bijna een jaar lopen zoeken naar de oorzaak. Pas toen ik zei test nu maar alles wat er te testen valt kwam schildklier naar boven. Ook mijn kat was erg jong maar schildklier was dusdanig erg dat het apparaat het op de praktijk niet eens meer kon meten zo hoog.

Uiteindelijk is hij hiervoor behandeld in Gent en toen waren de onzindelijkhuidproblemen ook opgelost.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:26

Mijn kat had ook rare problemen die bij de schildklier wegkwamen (hij had agressieve kanker, bleek later).

Overigens heeft mijn kat ook naast de bak geplast bij zijn vorige eigenaar, maar dat kwam doordat het te druk in huis was met andere katten. Bij mij was dat zelden een probleem (bij mij was hij alleen).

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 17:28

Ja je hoort wel dat hij echt benauwd is. Hij is nooit “stil” om het zo maar te zeggen. Hij speelt wel graag maar is ook na 5 minuten klaar en ligt dan 6 uur te slapen. Wij zijn nu onder behandeling bij De Wijher in Roermond. Hopelijk horen we zo de uitslag mbt eventuele hartproblemen. Kattenbak hebben we alle maten staan inmiddels ook de XXL voor Maine coons. Verschillende soorten grind op advies van de gedragsdeskundige ook geprobeerd , vergeten erbij te zetten :z Ik hou jullie op de hoogte…

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 18:01

Bloedwaardes inclusief schildklier zijn perfect en ook geen hartproblemen. Dus dat is in ieder geval fijn nieuws maar dat maakt ook dat er (nog) geen reden gevonden is voor zijn plasproblemen…

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:04

Maar heb je ook heel fijn grit geprobeerd dat bijna zand is? Want dat is echt het minst pijnlijk onder de pootjes. Zelfde geld voor echt lage instap, de meeste kattenbakken hebben dat gewoon niet. Daarom het advies om toch eens die wasmachine bak met fijn grit te proberen. Aan de ene kant fijn dat er niks met zijn hart is, aan de andere kant raar dat hij altijd geluid maakt. Hoe sta je tegenover de 2 weken pijnstilling die hier geopperd word? Pijn geeft stress en stress kan bij katten ook Feline idiopatic cystitis geven. Wat te lang verhaal om hier te typen maar je ziet dan ook geen blaasgruis of stenen en nsaid kan daarin ook ondersteunen. Hoe dan ook is er iets aan de hand, de kat kiest er nooit vrijwillig voor om naast de bak te plassen. Wat stelt de dierenarts voor als volgende stap? De vraag is ook niet of hij osteochondrodysplasie heeft maaar hoeveel pijn hij er al van heeft helaas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:14

Zijn er ook röntgenfoto’s van de rug gemaakt? Nu je weet dat hij een gezond hart/blaas/schildklier heeft zou je hem ook op een flinke dosis pijnstillers kunnen zetten om te zien of het daar wegkomt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:38

-O-
BigOne schreef:
Zijn er ook röntgenfoto’s van de rug gemaakt? Nu je weet dat hij een gezond hart/blaas/schildklier heeft zou je hem ook op een flinke dosis pijnstillers kunnen zetten om te zien of het daar wegkomt.

Dit is ook mijn vraag :)

Vervelend ts, geef het niet te snel op. Als er sprake is van pijn dan is het denk ik wel de moeite waard om te kijken of hij nog een tijdje pijnvrij en happy mee kan.

Het zou wel een oorzaak kunnen zijn, pijn en stijfheid door oa artrose, spondylose of bijv knieschijf etc dat het hurken bijvoorbeeld pijn doet, het in en uitstappen, stabiliteit van de korrels, te gladde vloer om de bak heen etc.

Wbt niet het plas probleem maar wel de scottish probleem kwa skelet en kraakbeen, staan al z’n eten en drinkfonteinen/bakken op hoogte? Dat is ook erg prettig.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 22:09

Er zijn geen röntgenfoto’s gemaakt, DA gaf aan dat ze nu al weten dat er vergroeiingen zitten. Dat kunnen ze voelen. Al had ze niet het idee dat hij perse pijn/last heeft van de artrose. Wel maakt ze zich zorgen over zijn benauwdheid door BOS. We hopen binnekort de prijsopgave te ontvangen. Ik heb geen idee aan welk bedrag we zouden moeten denken. Mocht iemand dat wel hebben hoor ik het graag!

Verder gaf ze aan dat CBS druppels altijd een optie zijn en anders kom je op opiaten uit qua medicatie. Maar ze zag daar zelf nu niet direct de aanleiding voor. Maandag hopen we de uitslag van de urine kweek te ontvangen en ergens hopen we ook dat er iets uit terugkomt zodat we iets hebben wat het plasprobleem verklaard. Komt hier niets uit moeten we weer in gesprek met de DA.

Het is een hele lastige situatie ik zit hier al maanden mee en de afgelopen weken nog meer. En het is constant verdriet vanuit mijn kant, door alle zorgen en de energie die dit kost. Het is de liefste kat die er is en ik wil hem een leven geven die pijnvrij is, vol met liefde en kwaliteit. De komende dagen gaan we ook samen de gesprekken aan wat het eerlijkste is naar Gijs toe. Hopende op meer duidelijkheid maandag..

Qua grind hebben we ook super fijn grind geprobeerd maar daar wilde hij totaal niet op. Echte diva als het op bakken en grind aan komt _O-

Lage instap hebben de inmiddels ook een bak van , echter merken we er weinig verschil van want hij gebruikt het liefste de “normale” bakken…

Puzzelen puzzelen puzzelen