Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eapy schreef:Is het echt sproeien? Of urine? Is de kat gecastreerd?
Onlangs veranderingen in/om huis? Nieuwe buren, nieuw schoonmaakmiddel, nieuwe mensen die jij vaak ziet die bijvoorbeeld dieren hebben (die kat zou kunnen ruiken bij thuiskomst)?
_Mar3 schreef:Mijn kat van 11 sproeit steeds vaker op het aanrecht. Op de kookplaat, in de gootsteen... Ik heb zo langzamerhand geen idee meer wat ik eraan kan doen. We hebben in de bijkeuken naast de keuken een kattenbak, en daar plast hij ook gewoon op, hoewel hij het liefste buiten zijn behoefte doet. Maar zodra hij de kans krijgt om op het aanrecht te springen (als we even niet in de buurt zijn), sproeit hij bijna altijd...
Wie o wie heeft de gouden tip om dit te doen stoppen? Voor aluminiumfolie is hij niet bang helaas, dat heb ik geprobeerd.
Hij heeft wel meer van die gekke plekjes waar hij sproeit, bijvoorbeeld in de garage naast een van de fietsen (hij gaat bijna altijd naast dezelfde fiets sproeien). We houden de garage nu dus dicht voor hem. Maar met de keuken kan dat praktisch niet... Als ik het opruim, gebruik ik altijd wat azijn tegen de geur. Maar ook dat weerhoudt hem er niet van om het een volgende keer gewoon weer te doen.
janderegelaa schreef:_Mar3 schreef:Mijn kat van 11 sproeit steeds vaker op het aanrecht. Op de kookplaat, in de gootsteen... Ik heb zo langzamerhand geen idee meer wat ik eraan kan doen. We hebben in de bijkeuken naast de keuken een kattenbak, en daar plast hij ook gewoon op, hoewel hij het liefste buiten zijn behoefte doet. Maar zodra hij de kans krijgt om op het aanrecht te springen (als we even niet in de buurt zijn), sproeit hij bijna altijd...
Wie o wie heeft de gouden tip om dit te doen stoppen? Voor aluminiumfolie is hij niet bang helaas, dat heb ik geprobeerd.
Hij heeft wel meer van die gekke plekjes waar hij sproeit, bijvoorbeeld in de garage naast een van de fietsen (hij gaat bijna altijd naast dezelfde fiets sproeien). We houden de garage nu dus dicht voor hem. Maar met de keuken kan dat praktisch niet... Als ik het opruim, gebruik ik altijd wat azijn tegen de geur. Maar ook dat weerhoudt hem er niet van om het een volgende keer gewoon weer te doen.
Zilverfolie op het aanrecht leggen. Springt hij er nooit meer op.
insun schreef:Als er medisch niets mis is, zou je een spray op bewegingsensor kunnen gebruiken. https://bigshopper.nl/product/petsafe-s ... escription
Daarmee pak je het symptoom (sproeien) aan, maar niet de oorzaak. Wil je echt van het probleem afkomen zul je de oorzaak moeten vinden.
Het sproeien in de garage, altijd bij dezelfde fiets: het kan dat die fiets de geur van een andere kat heeft, doordat een andere kat er bv tegen sproeit. Als eenmaal de geur van zijn eigen urine op de wand van de garage zit, zal hij daar blijven markeren. Daar zou je dit kunnen proberen. https://www.bol.com/nl/nl/p/petsly-urin ... oductImage
Wil je de oorzaak wegnemen, moet je zorgen dat de fiets geen reukjes mee brengt de garage in…![]()
Wat betreft het sproeien op het aanrecht: kan het zijn dat de gootsteen en kookplaat aan de zijde voor een raam geplaatst zijn? Misschien dat hij daar een andere kat kan zien, waardoor hij daar markeert. Dit is maar een gok. Er is een oorzaak. Aan jou om deze te ontdekken.
_Mar3 schreef:Eapy schreef:Is het echt sproeien? Of urine? Is de kat gecastreerd?
Onlangs veranderingen in/om huis? Nieuwe buren, nieuw schoonmaakmiddel, nieuwe mensen die jij vaak ziet die bijvoorbeeld dieren hebben (die kat zou kunnen ruiken bij thuiskomst)?
Hij is gecastreerd. Dacht zelf dat het wel sproeien was, aangezien hij ook gewoon naar de kattenbak gaat en alleen op specifieke plekken echt doelbewust zn plasje achterlaat. Of doen gecastreerde katten dat niet? Volgens mij krijgt hij af en toe stress van de andere katten uit de buurt. Maar die zijn er al jaren. Hij doet het ook al wel echt een langere tijd, maar de laatste maanden echt extreem vaak.
Schoonmaakmiddel zou ik echt over na moeten denken wat dat evt. zou kunnen zijn.
Eapy schreef:_Mar3 schreef:
Hij is gecastreerd. Dacht zelf dat het wel sproeien was, aangezien hij ook gewoon naar de kattenbak gaat en alleen op specifieke plekken echt doelbewust zn plasje achterlaat. Of doen gecastreerde katten dat niet? Volgens mij krijgt hij af en toe stress van de andere katten uit de buurt. Maar die zijn er al jaren. Hij doet het ook al wel echt een langere tijd, maar de laatste maanden echt extreem vaak.
Schoonmaakmiddel zou ik echt over na moeten denken wat dat evt. zou kunnen zijn.
Sproeien is geen urine. Sproeien is horizontaal, urine is verticaal. Sproeien zijn geen kleine plasjes urine. Sproeien heeft een hele aparte geur, en ruikt niet als urine.
Meestal, als een kat op de juiste leeftijd gecastreerd is, beginnen ze niet op oudere leeftijd met sproeien. Dan is het doorgaans iets wat ze na de castratie op jonge leeftijd zijn blijven doen.
Probeer een plasje op te vangen (vraag bij je dierenarts een pipetje, of een zakje Katkor) en breng dit (binnen 2 uur) naar de dierenarts. Als binnen 2 uur niet kan, zet het in de koelkast. Zeg tegen je dierenarts hoe laat je het plasje hebt opgevangen en of het in de koelkast is geweest. Urineonderzoek is rond de €35 en je kunt er heel veel leed mee besparen.
Als je medische oorzaken hebt uitgesloten, kun je kijken naar gedragsoorzaken/stress.
_Mar3 schreef:Ook vanwege het recente onderzoek verwacht ik niet dat het iets medisch is. Ook omdat hij niet mauwt oid als hij plast, hij likt zichzelf niet overdreven schoon, er is geen bloed in zijn urine te vinden. Maar ik houd het wel in mijn achterhoofd, bedankt voor de tips.
Amber_anne schreef:Ik zou eerst het plas laten controleren en daarna een katten gedragstherapeut laten komen. Heb je wel eens naar het programma 'my cat from hell' gekeken van Jackson Galaxy? Heeft ook hele interessante afleveringen, vaak ook over sproeien en dat is toch vaak stress