Wat is een fijn kattentuigje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ViveChopin07

Wat is een fijn kattentuigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 15:48

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar eeen fijn tuigje voor onze (jonge) katten. De standaard tuigjes met halsbandje/bandje om de buik lijken mij niet erg prettig voor de kat, aangezien er dan druk komt op de nek als ze op onderzoek uit gaan. Het tre ponti liberta tuigje heb ik ook geprobeerd maar die pasvorm vond ik bij onze katten niet zo mooi. Heeft er iemand nog suggesties van fijne tuigjes, die het liefst ook niet ontsnappings gevoelig zijn :+ ik hoop iets passends te kunnen vinden! :D

Yv_

Re: Wat is een fijn kattentuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:09

Ik lees even stiekem mee; kampioen worstelmeuiteentuigje hier

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:20

Ik gebruik Tre Ponti. Ik vind het fijne tuigjes, maar ze zijn niet 100% escape proof. Die van ons komen er niet uit, maar het kán wel. Ik vraag me af of er tuigjes zijn die dat wel zijn.
Afbeelding

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 18:35

jojoleinee schreef:
Ik gebruik Tre Ponti. Ik vind het fijne tuigjes, maar ze zijn niet 100% escape proof. Die van ons komen er niet uit, maar het kán wel. Ik vraag me af of er tuigjes zijn die dat wel zijn.
[ Afbeelding ]

Die heb ik ook geprobeerd, maar vond ze zo stom op hun schouders vallen terwijl ze eigenlijk zelfs nog aan de ruime kant waren
Het leken me verder wel fijne en veilige tuigjes voor de katten, dus jammer dat ze niet pasten zoals ik had gehoopt

Afbeelding

Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:55

Ik gebruik beroni tuigjes. Die zijn langer in de rug en de eerste “correctie “ is op de buik om de band.
Vooral fijn omdat het riempje op de rug ook versteld kan worden.

Afbeelding
Afbeelding

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:35

Ik volg ook even mee. Onze kater mag onder toezicht dit jaar mee aan een tuigje.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:36

ViveChopin07 schreef:
jojoleinee schreef:
[ Afbeelding ]

Die heb ik ook geprobeerd, maar vond ze zo stom op hun schouders vallen terwijl ze eigenlijk zelfs nog aan de ruime kant waren
Het leken me verder wel fijne en veilige tuigjes voor de katten, dus jammer dat ze niet pasten zoals ik had gehoopt

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oh wat gek, bij ons zit het wel echt boven de schouder. Hier beter te zien

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:36

ViveChopin07 schreef:
jojoleinee schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb ook deze, ik vind ze wel fijn op zich.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:38

Ik heb ook tre ponti gehad vonden mijn katten echt niet fijn. Dus die weg gedaan. Met deze is de hele schouder vrij en dat vinden ze wel fijn.

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 20:16

xoranlover schreef:
Ik gebruik beroni tuigjes. Die zijn langer in de rug en de eerste “correctie “ is op de buik om de band.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik ga hier even verder naar kijken, lijkt me idd fijn dat je ze bovenop ook kunt verstellen zodat ze bij de oksels niet gaan 'snijden'

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 20:29

jojoleinee schreef:
Oh wat gek, bij ons zit het wel echt boven de schouder. Hier beter te zien

[ Afbeelding ]

Die lijkt wel goed te passen idd. Misschien zijn onze katten een beetje apart gevormd :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:20

Ik ben ook erg benieuwd naar die Beroni. Die staat hier op de planning om te kopen. Wij hebben TrePonti gehad altijd voor onze Maine coon dame, maar ik vind ze toch ook niet zo fijn zitten perse. Maar ik kwam niet weg met die simpele H-tuigjes van de winkel, dus in dat opzicht was de TrePonti wel echt fijner vond ik. Maar wil echt zoiets als Beroni, wat meer zo’n Y-tuig lijkt te zijn, vergelijkbaar als wat voor honden ook een van de meest prettige tuigen zijn qua pasvorm en schouder vrijheid.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:22

Ik heb de xxs van EzyDog, die is mooi stevig en makkelijk aan te trekken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:23

Ik vind dat Safety harness van Beroni ook wel interessant uit zien. Doet me denken aan zo’n anti-ontsnapping tuig bij de hond. Dus voor wie ook echt zekerheid wilt mbt niet kunnen ontsnappen, zou daar ook nog naar kunnen kijken;

>> https://www.kattentuigje-24.nl/beste-ka ... lichtblauw

En als ik bv op langharige kat zoek, kom ik ook dit nog tegen:
https://www.kattentuigje-24.nl/vluchtbe ... =SW10258.1

Maar vind dat wel echt ‘veel’ tuig op het oog. Iemand ervaring met zo’n vergelijkbaar tuig?

Denk dat ik uiteindelijk toch gewoon voor deze ga:

>> https://www.kattentuigje-24.nl/easy-wal ... hoofd-rood

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:02

Ik kijk nog steeds mee, maar vooralsnog maar 1 gezien die denk ik daadwerkelijk kan helpen (en wat ik nog niet geprobeerd heb) tegen het eruit worstelen van Drizz. Dat is die uit het tweede linkje van Cursebreaker, maar lijkt me niet dat een kat zich daar comfortabel in voelt?

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:10

cursebreaker schreef:
Ik vind dat Safety harness van Beroni ook wel interessant uit zien. Doet me denken aan zo’n anti-ontsnapping tuig bij de hond. Dus voor wie ook echt zekerheid wilt mbt niet kunnen ontsnappen, zou daar ook nog naar kunnen kijken;

>> https://www.kattentuigje-24.nl/beste-ka ... lichtblauw

En als ik bv op langharige kat zoek, kom ik ook dit nog tegen:
https://www.kattentuigje-24.nl/vluchtbe ... =SW10258.1

Maar vind dat wel echt ‘veel’ tuig op het oog. Iemand ervaring met zo’n vergelijkbaar tuig?

Denk dat ik uiteindelijk toch gewoon voor deze ga:

>> https://www.kattentuigje-24.nl/easy-wal ... hoofd-rood

De eerste 2 opties lijken me voor de kat niet erg comfortabel om te dragen, zeker gezien die van ons ook nog moeten wennen aan het aanhebben van een tuigje is dat misschien een beetje teveel van het goede :') de 'gewone' beroni lijkt me tot nu toe nog de fijnste optie

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:11

Yv_ schreef:
Ik kijk nog steeds mee, maar vooralsnog maar 1 gezien die denk ik daadwerkelijk kan helpen (en wat ik nog niet geprobeerd heb) tegen het eruit worstelen van Drizz. Dat is die uit het tweede linkje van Cursebreaker, maar lijkt me niet dat een kat zich daar comfortabel in voelt?

Heb jij de Beroni ook al geprobeerd? En zo ja, waarom was je daar niet tevreden over als ik vragen mag? :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:37

Ik heb niet perse bepaalde merken geprobeerd, of althans, ik weet ze niet meer. Gewoon wat in de dierenwinkel aangeraden werd of wat ik van vrienden of familie te leen kreeg om te proberen of dat beter ging. Van goedkoop tot serieus geld, van bijna antiek tot splinternieuw uit de winkel, maar de modellen zijn hetzelfde als wat hierboven wordt aangegeven. Van de standaard simpele dingetjes met alleen de hals verstelbaar, tot hele gewagen van 1 stuk met nog extra "aansnoer"mogelijkheden op verschillende plekken, etc. Heb echt al zat geprobeerd, maar helaas tot nu toe nog niets waarbij ik denk ja, nu mag je alleen de tuin in. Want als ze niet eruit ontsnapt, hangt ze zichzelf of een ledemaat zowat eraan op -O- . Behalve zoiets als dat dat tweede linkje van Curse, dat heb ik nooit geprobeerd. Maar als ik dat aan zou moeten doen, kan ik net zo goed een handdoek pakken en daar 4 gaten in knippen :')? Lijkt me alles behalve comfortabel?

In huis gaat het goed, dat boeit het tuigje haar niks en doet ze gewoon haar ding, maar het moment dat ze buiten is en iets ziet, zorgt dat tuigje voor een soort paniek ofzo? Ze vliegt met een soort van achter/zij/neerwaartse krokodillen sprongen en salto's álle kanten op. Haalt alles en iedereen open die dan in de buurt is. Durf haar door haar nieuwsgierige aard en hardrijdende auto's niet los buiten te laten, maar oefenen aan een tuigje is ook erg lastig door bovenstaande situatie. Want dit gebeurt elke keer. Voortuin, achtertuin, maakt niet uit. Als ze iets ziet, lijkt het alsof er een paniek door dat tuigje komt. Heel af en toe gaat ze weleens los met me mee naar de voortuin als ik wat weg moet gooien en dan is ze heel relaxed. Komt ze ook gewoon naar me toe als ik d'r weer binnen wil hebben. Maar durf het gewoon niet aan door die auto's, wil haar graag langer houden, ze zal niet de eerste kat zijn die op een kliko wordt gelegd :(. Hierdoor komt ze dus niet buiten, want ik durf haar gewoon niet in een tuigje te laten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:40

Ja ik snap je angst idd wel Yv. Ik laat Sansa sowieso niet alleen buiten, ook in tuig niet. Ik heb haar dan altijd aan een lange lijn (heb zo’n hele dunne lijn voor katten speciaal) zodat ze wel haar vrijheid heeft, maar ik zit dan wel ook altijd zelf ook buiten. Mijn droom toen ze jonger was, was om haar lekker mee te nemen op avontuur overal naartoe maar ze HAAT de auto en het is hier ook zo druk overal met honden en loslopende niet luisterende honden dat ik het niet aan durf dus het is voor ons nu ook echt voor alleen in de tuin.

Maar idd die uit dat tweede linkje lijkt me ook eigenlijk niet echt veel en als ik zo jou reactie lees hoe het buiten gaat met tuig om lijkt me dat tuig uit die 2e link idd wel een drama. Vind het ook wel echt teveel materiaal/tuig ook zo op het oog. Kan me ook haast niet voorstellen dat dit idd fijn is qua bewegingsvrijheid. Maar ik denk als je het tuigje gewoon goed afstelt, het normale tuig zoals in linkje 3, ook gewoon prima zou moeten zijn bv. Van wat ik begrijp kunnen ze daar ook niet zomaar uit wanneer deze echt goed is afgesteld.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:49

Zo'n soortgelijk model als uit het derde linkje heb ik vorige nazomer geprobeerd. Aangeraden door de plaatselijke dierenwinkel. Hij was iets anders, want er zat nog een extra gesp op volgens mij (weet niet helemaal zeker meer, mocht 'm terugbrengen, dat is het fijne van een lokale zaak <3 ).
Maar was een instap en volgens mij 1 gesp rondom de nek en dan 2 bij de rug/buik. Daar hing ze zich zowat in op. Het tuigje zat nog wel, half, maar na de sprongen gigantisch scheef en daardoor ook ruimte om er bijv. een poot tussen te krijgen. Het is ook niet zo dat het tuigen te groot zijn of dat ze te los zitten. Misschien wordt ze wat relaxter als ze ouder wordt en als de andere kat er is.

En misschien bestel ik van het voorjaar die uit linkje 3. Misschien was het net dat extra riempje die het probleem veroorzaakte? Ik weet het echt niet. Daarom lees ik lekker mee met zulke topics, want Drizz zal toch niet de enige zijn die zo reageert. Hoop ik :') _O-

Ooo, echt het droomplaatje: kat mee met hiken haha! Supertof!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:17

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:40

De Tre Ponti past prima bij onze Boskat, maar onze Bengaal is er oncomfortabel mee. Voor hem zijn wij dus ook op zoek, het moet wel een gemakkelijk aan/uit trekbaar zijn.

Ik lees en kijk dus mee.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:53

Ik heb die laatste uit de post van Cursebreaker. Ze zijn er hier nog nooit uitgewurmd. Ja 1 keer toen ik aan het proberen was hoe strak die moest. Zodra ik dat tuig pak staat er 1 naast me te springen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:19

xoranlover schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Als ik een Somali zie dan weet ik dat het waarschijnlijk ook een veilig tuigje is voor onze nieuwe aanwinst (abessijn) die ik overeen kleine 4 weken ga ophalen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:05

CrazyCat schreef:
xoranlover schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Als ik een Somali zie dan weet ik dat het waarschijnlijk ook een veilig tuigje is voor onze nieuwe aanwinst (abessijn) die ik overeen kleine 4 weken ga ophalen.

Haha ja mijn abessijn heeft het tuigje ook maar kon daar zo snel geen foto van vinden.

Maar wat leuk!