Natvoer kat, goed voor de poes slecht voor baas...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Natvoer kat, goed voor de poes slecht voor baas...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 07:40

Ik lees steeds vaker aanbevelingen voor natvoer. Poes wil wel! Maar veranderd ook in een ontzettend wanhopige 'ligt bijna op sterven' zeurmachine!

Je wordt er stapelidioot van. De hele dag jammert ze en loopt me voor de voeten -O-

Naast (pogingen tot) natvoer krijgt ze brokjes uit de voermachine, een keer of 6 per dag een afgewogen portie. Aangezien madam nogal stevig is kan dat ook niet verhoogd worden. Ze zeurde voorheen ook voor brokjes maar dankzij de voermachine is dat gelukkig veel minder geworden.

Tips?

Amber_anne

Re: Natvoer kat, goed voor de poes slecht voor baas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 07:48

Er bestaan ook voer automaten voor natvoer

Voer daarnaast een compleet natvoer, dat vult beter en is van betere kwaliteit dan de supermarkt zakjes

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 07:50

Op vast moment geven maar dat had jij vast ook bedacht haha en dat vaste moment niet doen s ochtends als eerste als je uit bed komt. Dan namelijk vlot einde nachtrust :D dus bijvoorbeeld als jij gaat koken of s avonds gaat eten. Naar bed gaan is ook zo'n moment van niet doen dat kost je je avond rust. Ben je overdag thuis kun je het ook tussen de middag en avond eten doen en dan brokjes verminderen. Vlees voedt anders dan brok dus kun je meer voeren, meer vocht, verzadigder gevoel maar toch minder voedingsstoffen dus eerder afvallen/op gewicht blijven. Ik mengde er altijd water door

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:17

Ik heb hier ook een automatische voeder voor natvoer. Die werkt met een icepack onderin. Ik vertrouw dat niet heeeel erg, dus zorg dat er nooit eten voor langer dan 12 uur in zit. Ik vul ook nog aan met 2x per dag brokjes uit een andere voerautomaat.

Omdat natvoer minder kcal per gram bevat is het zeker voor katten met overgewicht een mooie oplossing voor meer buikvulling zonder dat er meer kcal in zitten.

En inderdaad wat hierboven ook genoemd wordt, zorg dat je een compleet natvoer hebt. Dwz dat het geschikt is om als volledig voer te geven. Veel in de supermarkt (is naar mijn weten) niet volledig maar juist aanvullend voer. Zelf voer ik bijvoorbeeld MAC's en Animonda Carny via Zooplus.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:12

Goed natvoer had ik trouwens. Van die lekker prijzige van de dierenwinkel :o

Madam kreeg het rond 17uur. Maar 'voor de zekerheid' zeurde ze nog steeds de hele freaking dag erom.

Ik kon het eens vergeten, of ineens besluiten het ook sochtends te voeren, of middernacht, dan is het maar goed dat ik weet dat ze ervoor klaar staat om het ook dan op te eten! Heel dienstbaar! Natuurlijk 8)7

Dank de tips! Maar echt iets waar ik nog niet aan dacht zie ik hier niet.

Voeratomaat had ik naar gekeken maar ik twijfel ook wat aan het frisblijven ervan en als het vlot na het vullen gevoerd wordt dan snapt ze nog steeds dat ik ermee te maken heb en blijft ze zeuren vrees ik.

Voorlopig moet ze nog maar brokjes eten denk ik

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:26

Bekend probleem. Sinds ze 's avonds natvoer krijgen, moet je serieus oppassen als je naar de keuken loopt om drinken te pakken.. Voor je het weet rent er een kudde katten tussen je benen door en breek je je nek. En mauwen dat ze doen als ze beseffen dat ze nog niks krijgen...

Hier staan ook altijd brokken, maar dat vlees...

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:28

Hoe lang voer je nu natvoer? Katten hebben rustig een paar weken nodig om aan een nieuwe routine te wennen. Ik zou wel echt proberen vast te houden aan die vaste routine en niet opeens op een ander tijdstip voeren.

Ik heb jaren geleden een kat geadopteerd die uitgehongerd van straat was geplukt, dus zij was om begrijpelijke redenen obsessief bezig eten. Door een vaste routine is dat met veel geduld beter geworden en is het zeuren, eten jatten, etc. ook minder geworden.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:28

Bekend probleem. Hier krijgt 'ie een beetje voordat wij naar bed gaan, maar voor de zekerheid gaat 'ie rond 19:30 al voor de televisie staan :Y)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:36

Ik vind jullie wel ondankbaar personeel voor jullie katten hoor. :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:20

Jup hier ook. Ze krijgen rond 16.00 uur een beetje voor de lekker, maar elke keer dat ik naar de keuken loop zit meneer paraat. En schreeuwen dat ie doet, helemaal als ik met een bord in mn hand terugkom, want stel je voor dat het voor hem is en dat ik het opeet :oo

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:42

Onze kat krijgt elke avond op hetzelfde tijdstip natvoer. Elke keer dat we opstonden om eten of drinken te pakken of naar de wc te gaan, sprong zij ook op omdat ze dacht dat ze eten kreeg.

Voor de brokken werken we met een automatische voermachine. Zodra ze die hoort, springt ze er op af. Dat had ze binnen een paar dagen door. Ze bedelt absoluut niet meer om haar brokjes.
Toen hebben we voor het natvoer ook maar een alarm gezet. Ik had nog een oude Nokia liggen. Die gebruiken we nu met een vogeltjesgeluid als wekker. Werkt voor onze kat fantastisch. Opstaan is niet langer de trigger voor natvoer, dat is de wekker. Als die gaat is ze ook wel echt in alle staten. :') Maar de rest van de avond is ze tenminste relatief rustig.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:58

Kikka schreef:
Bekend probleem. Hier krijgt 'ie een beetje voordat wij naar bed gaan, maar voor de zekerheid gaat 'ie rond 19:30 al voor de televisie staan :Y)

_O- _O- sorry, geen oplossing maar moest hier even smakelijk om lachen.

Bij mij krijgt ze alleen in het weekend (en als ik er aan denk :o ) natvoer. Poes is altijd blij met eten (geen voerautomaat buiten vakanties) en krijgt in de avond pas eten als ik thuis ben van paardlief.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:00

Hier is ook een van de katten obsessief als het om eten gaat. Hierom zit er een kinderslot op de koelkast en op de prullebak omdat madam er anders inzit.
Maar echt last van zeuren heb ik niet. Op eventjes na als ik net klaar ben met eten en nog niet naar de keuken loop.

Hier krijgen ze sochtends natvoer als ik uit bed kom en er wordt niet gezeurd tot ik rechtop in bed zit maakt niet uit of ik om 6uur opsta of om 10 uur. en s'avonds nadat ik gegeten heb (dus alleen gezeur als ik niet snel genoeg opsta) Hier zijn het dus geen vaste tijden dat ze gevoerd worden maar na vaste handelingen en dat werkt hier erg goed.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:09

Hier ook bekend. Sinds ons oudje meer zachtvoer krijgt vraagt ze ook steeds meer om zachtvoer. Al staan er altijd brokken. Soms doen we een klein beetje water bij de brokken. Dan eet ze die wat beter en zeurt ze iets minder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:12

Mijn ervaring is juist als je niet op vaste momenten eten geeft ze minder gaan zeuren. Ik vind 6x per dag best veel. En het klinkt alsof hij honger heeft, zit er wel genoeg voedingsstoffen in? Komt de kat ook buiten?
Ik zou ze verder gewoon laten zeuren en 2x daags eten geven

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:15

Chanen schreef:
Onze kat krijgt elke avond op hetzelfde tijdstip natvoer. Elke keer dat we opstonden om eten of drinken te pakken of naar de wc te gaan, sprong zij ook op omdat ze dacht dat ze eten kreeg.

Voor de brokken werken we met een automatische voermachine. Zodra ze die hoort, springt ze er op af. Dat had ze binnen een paar dagen door. Ze bedelt absoluut niet meer om haar brokjes.
Toen hebben we voor het natvoer ook maar een alarm gezet. Ik had nog een oude Nokia liggen. Die gebruiken we nu met een vogeltjesgeluid als wekker. Werkt voor onze kat fantastisch. Opstaan is niet langer de trigger voor natvoer, dat is de wekker. Als die gaat is ze ook wel echt in alle staten. :') Maar de rest van de avond is ze tenminste relatief rustig.

Dat is echt een hele slimme! Mijn kat is nogal obsessief met eten. Overdag als ze brokjes uit de automaat krijgt is ze heerlijk rustig. Maar in de avond geef ik haar eten, en dan elke keer als ik naar de koelkast loop zit ze weer te bedelen, ook al heeft ze net eten gehad :') .. Ik ga dit ook maar eens proberen komende weken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:29

troi schreef:
Goed natvoer had ik trouwens. Van die lekker prijzige van de dierenwinkel :o

Madam kreeg het rond 17uur. Maar 'voor de zekerheid' zeurde ze nog steeds de hele freaking dag erom.

Ik kon het eens vergeten, of ineens besluiten het ook sochtends te voeren, of middernacht, dan is het maar goed dat ik weet dat ze ervoor klaar staat om het ook dan op te eten! Heel dienstbaar! Natuurlijk 8)7

Dank de tips! Maar echt iets waar ik nog niet aan dacht zie ik hier niet.

Voeratomaat had ik naar gekeken maar ik twijfel ook wat aan het frisblijven ervan en als het vlot na het vullen gevoerd wordt dan snapt ze nog steeds dat ik ermee te maken heb en blijft ze zeuren vrees ik.

Voorlopig moet ze nog maar brokjes eten denk ik

De prijs van het natvoer zegt helaas niets over de kwaliteit van het voer. En of het compleet voer is. En de meeste voermerken die ik ken in een standaard dierenwinkel, zijn niet het gezondst en goedkoopst.

Als je kat te dik is en zeurt om eten, is natvoer toch echt een betere optie. De meeste natvoer soorten zijn laag in calorieën en hoog in eiwitten, brok meestal niet. Als er weinig eiwitten in het voer zit, zijn ze ook minder verzadigd.
En natvoer vult veel beter dan brok. En geef dan het natvoer op een lidmat oid, dan doen ze er langer over. En voer op vaste tijdstippen, hun inwendige klok past zich daar prima op aan.

Onze te dikke kater is afgevallen op een dieet van bijna alleen maar natvoer. En heeft geen enkele keer gezeurd om meer eten. Hij krijgt 3x per dag brok en 4x natvoer.

Om de brokjes fris te houden in de voerautomaat, Max voor een paar dagen voorraad erin doen. Natvoer kan ook in een voerautomaat met koelelementen. En kijk eens bij catmoneo, veel informatie over geschikt voer.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 03-02-25 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:31

Kabayo schreef:
Mijn ervaring is juist als je niet op vaste momenten eten geeft ze minder gaan zeuren. Ik vind 6x per dag best veel. En het klinkt alsof hij honger heeft, zit er wel genoeg voedingsstoffen in? Komt de kat ook buiten?
Ik zou ze verder gewoon laten zeuren en 2x daags eten geven

Voor katten is het gezond om meerdere keren per dag een kleine portie te eten. Heb je een kat die alles in één keer op eet, dan is 2x per dag voeren echt te weinig en de porties te groot.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:38

Hier 2 sure feed automaten in gebruik met zo’n bakje in 2-en gedeeld. Ze krijgen tussen 16.00 en 17.00 eten hierin; samen 1 blikje natvoer en brokjes. Aangepast per kat voor de avond / nacht.
Smorgens krijgen ze weer brokjes.
Als het natvoergedeelte dan op is, is dat zo. Is dat niet op, kunnen ze er toch nog van eten tot volgende avondronde.
Dus geen gezeur hier…want ze kunnen altijd eten.

En ja, natvoer staat dan niet “koel” oid maar ja, de blikjes waar ik het uit haal ook niet & ze zijn nooit ziek…
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 03-02-25 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:39

Esther
Oh onze boerderijkat krijgt 1x per dag z'n bakje gevuld. Al doet ie daar wel er hele dag mee en hij ziet er prima uit

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:39

Ik beveel mijn klanten nooit natvoer aan, ook om deze reden, ze gaan enorm jengelen en schooien.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:00

Schuur_ schreef:
Ik vind jullie wel ondankbaar personeel voor jullie katten hoor. :+

:D :))

Wij hebben een boerderijkat en die eet volop muizen, en andere dingen die ik niet weten wil. Er staat altijd wel een bakje met brokjes, maar dat eet hij beperkt.
De Kvv van de hond gaat er ook prima in, ondanks de pens.
Voor onze kat (of hond) wordt als hoofdvoer absoluut vers/KVV aangeboden. Schooien werk je zelf in de hand en stopt vanzelf zodra ze weten wanneer het tijd is voor eten, of onregelmatig voeren, dat is nog beter. Voor ons is schooien in elk geval geen reden geen vers te voeren. En eerlijk; ik vind het een beetje een domme reden het daarom niet te adviseren.

Het enige waar hij om wil zeuren is een beetje yoghurt, daar is hij dol op, hond trouwens ook.
Overdag ligt mijnheer Edgar (Allen Poes)in z'n mandje te pitten, hij is vooral 's nachts actief.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 03-02-25 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:05

Kabayo schreef:
Esther
Oh onze boerderijkat krijgt 1x per dag z'n bakje gevuld. Al doet ie daar wel er hele dag mee en hij ziet er prima uit

Dat is ook helemaal prima, jouw kat kan zelf reguleren. En vangst misschien tussendoor nog ‘n muisje, zodat hij meerdere kleine eetmomenten per dag heeft.
Maar veel katten kunnen dat niet, dus dan is meerdere keren per dag voeren nodig.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:05

Zonnetje81 schreef:
Ik beveel mijn klanten nooit natvoer aan, ook om deze reden, ze gaan enorm jengelen en schooien.

Om welke reden(en) nog meer niet dan?

Onze kat krijgt 1x per dag natvoer rond 18.00 uur als wij thuiskomen. Hij zeurt er echt nooit om, komt zich alleen even melden op dagen dat we om die tijd al wel thuis zijn en het al 18.01 uur is :+ Alsof meneer kan klokkijken.

Ik vind het altijd wel een gezellig ritueel. Je komt thuis, kat blij dat je er bent, sleutels wegleggen en dan lopen we samen naar de koelkast om z'n bakje te pakken dat daarna onder luid gespin leeg gegeten wordt.

Wij zijn begonnen met natvoer geven op aanraden van de dierenarts nadat meneer een keer verstopt heeft gezeten. Door wat vettigheid en het extra vocht in z'n voer daar nooit meer last van gehad.

Dus behalve het op een vast tijdstip voeren heb ik geen tips. Maar zo'n voermachine klinkt wel als een goede oplossing.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:07

Even een vraag tussendoor, moet je natvoer koud geven? Het staat bij mij altijd gewoon in het keukenkastje. Ze eten het prima.