Welk kattenras is niet tot weinig verharend ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Welk kattenras is niet tot weinig verharend ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 23:18

Voor mijn lieve, bejaarde mama ben ik op zoek naar een raskat die geen tot weinig haar verliest en ook weinig vachtonderhoud vraagt.

Zelf hebben we een cornish rex en wij vinden dit een geweldig ras en dit ras zou perfect aan bovenstaande beantwoorden, maar mama vindt haar een beetje té aanwezig :):) en ook qua uiterlijk niet mooi. Als we die lijn doortrekken vallen naaktkatten en oosterse types ook af.

Vroeger had mama een Perzische kat waar ze helemaal gek van was, maar dat zou qua vachtonderhoud nu iets té zijn omwille van artrose in haar handen. En, tegenwoordig zijn die neusjes ook zo kort :( .

Uiteraard heeft elke kat zijn karakter maar een aanhankelijk, rustig type heeft wel de voorkeur.

Verder wil ik toelichten dat mama fysisch en geestelijk tiptop is, ervaring met katten heeft, wij back-up zijn en wanneer mama iets zou overkomen, de kat bij ons komt wonen.

Hebben jullie een idee en ev ook een tip voor een betrouwbare fokker die gezondheid voorop stelt?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:45

Misschien ook een idee om in het asiel te kijken naar een wat oudere kat? Er zitten vaak oudere katten in het asiel die ook van oude mensen zijn geweest of om wat voor reden in het asiel zijn gekomen. Kittens zijn toch meestal niet erg rustige types :+

Ook voor een jongere kat zou je in het asiel kunnen kijken. Die stromen helaas over met katten...

Lukasje

Re: Welk kattenras is niet tot weinig verharend ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 00:14

Ik heb ook niet gezegd dat ik per se een kitten zoek?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:19

Geen haar verliezen bestaat niet en mijn ervaring als trimster is dat de langharige vaak qua haarverlies in plukken verharen, iets wat ik zelfin elk geval minder vervelend vind. Het is wellicht een optie om gewoon een langhaar te kiezen en deze regelmatig te laten trimmen dan hoeft ze het niet zelf te doen.
Brits kortharen zijn ook erg leuk maar willen wel eens bewerkelijke vachten hebben.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 00:35

Anna79 schreef:
Geen haar verliezen bestaat niet en mijn ervaring als trimster is dat de langharige vaak qua haarverlies in plukken verharen, iets wat ik zelfin elk geval minder vervelend vind. Het is wellicht een optie om gewoon een langhaar te kiezen en deze regelmatig te laten trimmen dan hoeft ze het niet zelf te doen.
Brits kortharen zijn ook erg leuk maar willen wel eens bewerkelijke vachten hebben.

Laten trimmen is geen probleem! Aan welk langharig ras denk je dan? Ik heb ook een ragdoll gehad en dat vond ik qua haarverlies rampzalig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:44

Ik heb een Heilige Birmaan gehad en die vond ik erg meevallen. Maar ik kom van de boerderij dus misschien is mijn referentiekader wel harig :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:45

Langsgaan bij het asiel.
Dan weet je ook dat het karakter kan matchen, bv een rustige kat die alleen kan zijn.
Kitten is sowieso af te raden als ze een rustige kat wilt (je vraagt wel tips voor een fokker..) .

'Simpel' een HTK kat kan perfect matchen. Hier een met een soort dubbele vacht en die verliest wel meer haren dan de htk met een standaard platte vacht.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 01:25

Best wel wat fokkers hebben of weten herplaatsers, vandaar!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 01:25

ruitje schreef:
Ik heb een Heilige Birmaan gehad en die vond ik erg meevallen. Maar ik kom van de boerderij dus misschien is mijn referentiekader wel harig :D

:D :D

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 08:13

Wat betreft Perzen, er zijn fokkers bezig de neus er weer terug op te fokken. Ze zullen ook wel moeten, anders is het einde oefening voor het ras.
Qua verharen en vachtonderhoud zou ik er alleen niet aan beginnen. Ik ben nu aan mijn 3e pers en verharen in plukken en daardoor minder erg? Nou... :+
Maar misschien kun je een exotic met neus vinden? Minder vachtonderhoud (maar ze verharen natuurlijk wel..) dan een Pers, vaak wel ook het wat luie, mensgerichte karakter. Al zijn er altijd uitzonderingen op de regel.
Je zou ook op sites als verhuisdieren kunnen kijken, want er zijn natuurlijk ook gewoon kalme Europese kortharen op de wereld en bij een wat oudere kat is dat bij elke soort wel duidelijk.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 08:17

Ik denk ook aan een heilige birmaan

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 08:38

Waarom een raskat en niet gewoon een Europees korthaar? Die hebben geen vachtonderhoud. Ze verharen wel maar dan moet je maar even stofzuigen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:20

Bij dieren houden horen nou eenmaal de haren!
Ik vind het altijd zo vreemd als mensen niet verharende dieren zoeken.
Ga dan naar de speelgoedwinkel en koop een nep kat…
De rassen die je aanhaalt zijn al schoolvoorbeeld van waarom je dergelijke doorgefokte dieren niet moet willen hebben. Zoveel gezondheidsproblemen.
Ik vind het persoonlijk erg triest als mensen dieren zo naar hun hand willen zetten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:41

Een gewone HTK kat uit het asiel kan wat verharen betreft prima. Onze vorige kat hoefde in ieder geval nooit gekamd.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:42

Noorse boskat… ja de vacht is middellang maar we hebben daar echt totaal geen onderhoud aan… een keer per 14 dagen of zo eens een kammetje er door halen is voldoende om ze mooi te houden, de rest doen ze zelf…. Dat kammen doen we eigenlijk meer voor de gezelligheid….

De haren verliezen ze in plukjes en zijn makkelijk op te ruimen, ook stofzuigen gaat prima, mijn ervaring met kortharige katten is dat die haren in je kleren en meubels en tapijten steken en lastiger op te zuigen zijn dan die zachte lange haren van de Noorse…

Karakter van onze 3 katten is rustig, aaibaar en vriendelijk… eentje heeft wel eens de gekke 5 minuten maar dat blijft bij 5 minuten… het zijn slimme katten

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:01

Wij hebben 2 Bengalen. Prachtige raskat. Maar kort haar. Geen onderhoud aan nodig. Ze houden zelf hun vacht bij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:05

Bengalen zijn erg aanwezig :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:05

Wij hebben heilige birmaan. Hebben al meer dan 20 jaar birmanen. Die haren echt in plukken. Niet echt klittende vacht en makkelijk in onderhoud. Top karakter en heel lief.
Kijk eens op site van felikat dan Birmanen en herplaatsers.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:12

PaulSimonFan schreef:
Wij hebben 2 Bengalen. Prachtige raskat. Maar kort haar. Geen onderhoud aan nodig. Ze houden zelf hun vacht bij.

Wij hebben ook een Bengaal, ik neem aan dat die van jou ook gezellig vocaal zijn en mega zoomies hebben? Lijkt mij in deze situatie niet helemaal gepast. :')

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:12

Charteux? Ze verliezen wel haren in de rui, maar tussendoor toch minder. En het zijn ander soort haren. Heel zacht. En op zich rustige katten. Beetje kat uit de boom kijk katten.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:22

'Aanhankelijk, rustig type heeft de voorkeur' en dan een Bengaal aanraden _O-

TS, ik zou ook eens in een asiel gaan kijken. Ook bij de 'gewone' htk katten zijn er zoveel vachtverschillen, de ene verhaart bij het leven en de ander is twee keer per jaar een week in de rui en is daarmee klaar :+

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:27

Toen ik over het haar las dacht ik ook meteen: oh Bengalen net als wij en toen stond er rustig en dacht ik: ooohh neeeeee doe maar absoluut niet.

Aanhankelijk zijn die van ons wel en bepaalde periodes van het jaar zijn het zelfs echte schootkatten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:37

Lukasje schreef:
Ik heb ook niet gezegd dat ik per se een kitten zoek?

Je had het over fokkers, daarom ging ik ervan uit :) Ik wist niet dat die ook oudere katten verkochten.

Toch zou ik zeker eens een kijkje bij het asiel nemen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:40

BarbaLala schreef:
Bij dieren houden horen nou eenmaal de haren!
Ik vind het altijd zo vreemd als mensen niet verharende dieren zoeken.
Ga dan naar de speelgoedwinkel en koop een nep kat…
De rassen die je aanhaalt zijn al schoolvoorbeeld van waarom je dergelijke doorgefokte dieren niet moet willen hebben. Zoveel gezondheidsproblemen.
Ik vind het persoonlijk erg triest als mensen dieren zo naar hun hand willen zetten.

Omdat niet iedereen zin heeft in overal haar? Onze chihuahua haart enorm uit; met aaien heb je een halve bontjas aan je hand evenals de mand en eigenlijk elke plek waar hij langer ligt, terwijl de shih Tzu amper haren verliest, waardoor je niet elke dag twee keer per dag hoeft te stofzuigen. Dat is nogal een verschil. En de een heeft hier wel zin en tijd voor en de ander niet :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:01

Hier een Maine coon en tussen de rui periodes in vind ik het verharen echt heel erg meevallen. Ik vind de gemiddelde korthaar kat echt veel erger verharen jaar rond en waarbij de haren echt heel irritant overal in blijven steken en dat vind ik met de langhaar haren minder erg bv dus ik zou nav mijn eigen ervaringen ook meteen weer voor een langhaar gaan in de toekomst, specifiek in mijn geval een MC. * Daarbij doet voer ook veel voor een vacht dus ook hierin is vaak winst te behalen plus algehele gezondheid is ook van invloed op vacht dus zeker met herplaatsers/oudere katten moet je hier wel rekening mee houden omdat ze toch vaker al iets hebben of sneller zouden kunnen ontwikkelen wat invloed kan hebben op vacht/verharen. Al kun je hierin wel ondersteunen. Maar in principe zijn er dus wel meer factoren die meespelen mbt vacht conditie en hoe ze verharen - al weet je dat bij sommige type vachten wel dat het in de basis al sowieso al erger zal zijn tov een andere vacht natuurlijk.

Karakter van onze MC dame is an zich wel vrij rustig. Ze kan wel eens haar gekke momentje hebben maar als ik zie wat veel andere katten uithalen en hoe ze zich gedragen… dan wrijf ik me toch altijd in de handjes met hoe braafjes ze is haha. Maar ik ben ook altijd heel veel thuis geweest in haar kitten tijd en heb echt heel veel energie gestoken wel in het ‘opvoeden’ voor zover het gaat natuurlijk (maar veel dingen zijn wel degelijk te sturen). Aanhankelijk is ze ook zeker weten, op haar manier.. ze is geen schootkat die de hele tijd echt op schoot wil liggen, maar ze ligt wel altijd bij me/tegen me aan en volgt me Ooooveral en praat ook constant tegen me haha. Ik vind de MC echt fantastisch en zou er zo nog 5 bij willen hebben (oooooit). Ook als kitten zijnde was ze altijd wel wat meer chill tov de gemiddelde HTK kittens welke ik ken bv (ik was dus wel veel thuis dus dat kan ook vertekenen misschien) al had ze uiteraard wel haar streken, maar wel ‘anders’ vond ik.

Enige nadeel is bij onze kat dat ze wel eens klitten heeft, maar ik denk dat dit met name komt door de combinatie van veel spelen met de hond (herder) die dan constant in haar ‘hapt’ als ze op de rug ligt en ze zich slecht laat borstelen, ondanks proberen te wennen vanaf kitten tijd haha. Het is ook vooral als ze in haar winter vacht zit en dus echt dikke vacht heeft en dan vooral bij de oksels. Maar bij veel katten is borstelen wel aan te leren en als ze gewend zijn is het niet veel werk. In ons geval is dat wel iets minder, maar ik heb daar een tondeuse en katten knip schaar voor en scheer of knip het dan gewoon snel even weg :') zie je dan ook niet eens.

En tov asiel vs fokker zou ik persoonlijk eerder naar een fokker gaan wie de kittens van kleins af aan ziet opgroeien. Wie weet kom je er eentje tegen wie al een meer volwassen kat als herplaatser wil aanbieden, wat wel vaker gebeurd en heb je een kat waar je wel een beter beeld bij hebt tov een asiel kat. Maar een lokaal asiel langs gaan kan uiteraard altijd alsnog een goede aanvulling zijn, want wie weet zit er toch wel gewoon echt net DE kat voor jou.

Maar ik denk dat je hoe dan ook wel echt ergens vrede moet nemen met verharen als je een kat wilt en zeker als het een binnenkat zou worden die gewoon altijd thuis rondloopt. Ik snap dat je het weinig tot niet wilt, maar dat is wel echt bijna onmogelijk denk ik als je hierin een vrij harde eis stelt. Je hebt tegenwoordig wel ook super fijne borsteltjes waarmee je haar van meubels e.d. kunt wrijven/halen dus als je dat in huis hebt maak je het jezelf ook al een stuk makkelijker :) Misschien voor je moeder zelf lastiger om bij te houden, maar eventueel kun jij dat stukje opvangen bv? afhankelijk van hoeveel tijd je ervoor hebt.