Tuinvogeltelling 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Tuinvogeltelling 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 11:52

mooney

Re: Tuinvogeltelling 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:23

Ik!

Belangrijke voor de starters, je telt maximale aantallen van soorten die je in 1 keer ziet (zodat je niet hetzelfde vogeltje dat steeds terug komt meerdere keren telt). Dus zie je 1 koolmees, daarna 3 tegelijk en daarna 2 tegelijk, dan heb je er 3 geteld.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 12:33

Nog een tip wat ik zelf wel eens doe, als je echt grote aantallen vogels in je tuin hebt dan kan het makkelijker zijn om een paar foto's te maken, dan kan je ze vanaf de foto tellen. Dan zitten ze tenminste stil :+ denk aan grote groepen huismussen enzo.

Hier is vandaag de score van mijn tuin :D normaal zitten er meer vogels, maar vandaag even niet. Ik voer ze elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip, en vandaag heb ik dat gecombineerd met tellen.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:26

Wat een luxeprobleem. Hier gewoon 0,0 vogel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:39

Ik ga er denk ik morgen eens voor zitten, maar vrees dat het heel veel foto's maken wordt. Zit altijd een gigantische zwerm mussen hier, stuk of 50 van 3 soorten. En af en toe ook een mezeninvasie. Hoop dat wanneer ik ga tellen ook de spechten, boomklevers en 4 soorten vinken langskomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:48

Ik doe dit al jaren, maar ik word er eigenlijk best wel triest van. Vroeger was ik enorm trots op mijn lijstjes. Veel vogels en veel verschillende soorten, ook de wat minder bekendere. Dat is al een hele tijd flink terug aan het lopen en deze ochtend heb ik een schamele 3 houtduiven en 3 eksters geteld. :(

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:52

Ik, uiteraard :)

Ik heb aan de achterkant van mijn appartement sinds kort een vogelbalkon, en daar heb ik zojuist alle hangers en voerbakken, en het vogelbadje schoongemaakt en weer met fris voer en water gevuld.
Met dit druilerige weer is het toch niet zo druk, dus ik ga morgenochtend pas tellen. Als het goed is, is het dan ook wat droger!
Laatst bijgewerkt door Zolala op 25-01-25 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:53

Ik heb geteld.
Maar kreeg wel een melding bij de heggemus dat het aantal van 12 niet kon kloppen.
Nou eeeuhm… als ik niet bij huis maar in stal/rondom stal had geteld. Daar hebben we honderden mussen waaronder ook de huismus.

We hebben heeel veel heg en 10 km houtwal.
Veel weide. Dus die mussen gaan allemaal in de stapel pallets zitten en in de heggen. Er is weinig ander alternatief

Verder zie je natuurlijk nog meer soorten op het moment dat de telling over is.

Doorgegeven stand
12 heggemus
2 huismus
Roodborst
Kraal
8 koolmees
7 pimpelmees

Met voederplaats. En omdat hier nauwelijks wordt gevoerd, is dit zowat de enige voederplaats
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anomien op 25-01-25 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:54

Oh wauw, eten ze uit je hand??

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 14:55

Mega cute!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:57

Suzanne F. schreef:

Yes… 8 koolmezen en 7 pimpelmezen.
Ik doe het al jaren. Eerder ook zwaluwen.

Ook geprobeerd met een gaai, maar dat wou niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:00

Anomien schreef:
Suzanne F. schreef:

Hoe krijg je dat voor elkaar? Hoelang moet je wel niet stilzitten en wachten? :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:00

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:02

Suzanne F. schreef:
Anomien schreef:

Hoe krijg je dat voor elkaar? Hoelang moet je wel niet stilzitten en wachten? :+

Niet… ik kan enkele zelfs zachtjes aaien.
Zie tweede filmpje
Ik heb dat vaker met vogels. Ik doe blijkbaar iets goeds.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 15:03

Owww ik hou hiervan!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:06

Wat schattig zeg, dat ze zelfs op het raam tikken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:11

Suzanne F. schreef:
Wat schattig zeg, dat ze zelfs op het raam tikken.

Ja, dat spel hadden ze snel door.
Ik werk vanuit huis en dan weten ze dat ik boven bij de dakkapel zit. Ik heb daar ook nootjes en vanalles klaar liggen. Op een schaaltje.

Beneden vliegen ze ook vaak bij het raam waar ik ben. Maar dan wel aan de zijde van de dakkapel raam. Ik beloon ze vaak. In het voorjaar nemen ze hun jongen ook mee. Die zitten dan schuchter op een takje te wachten.

Buiten leg ik ook voer. Maar dan komen ze niet op mijn schouder zitten ofzo. Ze herkennen me wel.

Inmiddels worden de mussen ook tammer. Voorheen joeg ik ze weg. Had er weinig mee. Er zijn er hier gewoon zoveel!

Tot ik doorhad dat ze het in Nederland heel slecht deden. Toen ben ik ze meer gaan waarderen.

Mijn oudste meid van 2,5 jaar vindt het gooien van nootjes uit het raam ook al leuk. Vogels durven ook dicht bij haar te komen als ik er bij ben. Ik probeer bewust die vogelliefde door te geven.

Ik koop veel voer. En als er geen voer te koop is, geef ik de mensen nootjes. Zelfs cashew nootjes. Ongezouten dat wel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:35

Maar jullie hebben niet dat als je bezig bent de voedertafel op te ruimen/ aan te vullen dat een vogel al eerder aanschuift dan dat je weg bent?
Dacht dat dat al wel vaker voorkwam…

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 17:52

Jahoor, dat heb ik hier ook. Maar zo vrijwillig op je handen komen zitten dat doen ze hier niet. Ik heb wel een tortel gehad met een hoofden fetisj, maar die was ook door mensen opgevoed dus dat vind ik anders. Als ik mijn hoofd liet zien dan moest hij erop zitten, en boos joh als je hem eraf wou halen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:20

Super schattig!
Hier zijn ze echt niet zo tam, blijven op afstand. Als ik het voer bijvul zitten ze in de heg of in de appelboom verontwaardigd te zijn dat ik er sta en niet snel genoeg ben. :))

Mussen zaten hier de eerste jaren helemaal niet, de laatste 3 jaar hebben ze mijn voederhuis ontdekt met de coniferenhaag ernaast. Ideale plaats voor de mussen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:23

Ze zijn hier zo schuw, als ik al een vogel in de tuin heb dan. Ik ben blij als ik een koolmeesje of pimpelmeesje op 5 meter afstand te zien krijg. En als ik ook maar iets beweeg zijn ze weg.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:26

Vroeger zag ik nooit een mus aan een vetbol hangen. Lijkt wel alsof de mus steeds behendiger is geworden. Ze eten rustig van een vetbol.

Is dat jullie ook opgevallen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:31

Anomien schreef:
Vroeger zag ik nooit een mus aan een vetbol hangen. Lijkt wel alsof de mus steeds behendiger is geworden. Ze eten rustig van een vetbol.

Ik dacht dat musjes altijd al van vetbolletjes aten?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 21:53

In mijn beleving leren huismussen heel traag (of de kolonie in mijn wijk is gewoon traag van begrip haha). Ik kan nieuwe voerhuisjes ophangen, en dan gaan er rustig maanden overheen voordat mijn huismussen het ontdekt hebben. In de tussentijd hebben alle mezen het binnen een uur al gespot en in gebruik, en die mussen kunnen ernaast zitten en er naar kijken... Maar afkijken en leren? Nah, mijne niet...
Pas als één huismus hier iets nieuws ontdekt, dan pas gaan de andere huismussen interesse tonen en de mus na-apen. Maar ze zijn duidelijk niet zo slim als mezen.

Ik heb al 5 jaar mezenbollen hangen, en daar landt nooit een mus op, ze snappen het niet. Bij mijn ouders in de wijk waar ik ben opgegroeid, hingen de mussen soms met 4 tegelijk aan een bol...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:18

Suzanne F. schreef:
Anomien schreef:

Ik dacht dat musjes altijd al van vetbolletjes aten?

Ja, ze lusten het ook wel. Maar ik zag ze er nooit aan hangen zoals een mees dat doet.
Ze probeerde het een enkele keer wel, maar het lukte niet.

Tegenwoordig zie ik ze dat vaak doen.
Maar ik lees net dat iemand ze dommer vindt. De mezen zijn hier inderdaad ook sneller met alles.