Help! Onze kat mauwt veel, vooral 's nachts – tips en ervaringen gezoc

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Help! Onze kat mauwt veel, vooral 's nachts – tips en ervaringen gezoc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 20:35

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een probleem waar we al een tijdje mee zitten. Ongeveer een jaar geleden hebben we twee lieve katjes geadopteerd, beide vrouwtjes. Het zijn echt schatjes, maar één van de twee is een enorme uitdaging.

Ze is heel speels, druk en vraagt veel aandacht – wat op zich prima is. Maar er is één ding waar we geen oplossing voor vinden: ze mauwt ontzettend veel. En dan niet zomaar mauwen, maar echt heel hard, op willekeurige momenten en plekken. Soms lijkt het alsof ze ons zoekt, maar als we naar haar toe gaan, loopt ze gewoon weg en begint ergens anders weer te mauwen.

Het meest lastige is dat ze dit ook ’s nachts doet. Ze kan gerust een uur lang mauwen, en zelfs als we haar negeren, houdt ze niet op. Als ik 's nachts even naar het toilet ga, blijft ze daarna vaak even stil, maar een paar uur later begint het gewoon weer opnieuw. Het verstoort onze nachtrust behoorlijk, en we weten niet goed wat ze hiermee wil zeggen of hoe we dit kunnen stoppen.

We hebben al heel veel geprobeerd om haar uit te dagen en bezig te houden:

Ze krijgt dagelijks eten via voerspelletjes.

We spelen vaak met haar.

Haar omgeving 's nachts is groot: ze heeft de gang, overloop en zolder tot haar beschikking. Overdag mag ze ook in de woonkamer en overige kamers. Dit is ze vanaf kitten gewend.

Haar etenstijden en onze robotstofzuiger hebben we aangepast, zodat die 's nachts niet meer in gebruik zijn (daar reageerde ze namelijk op).

Ondanks alles blijft ze mauwen. Onze andere kat is veel rustiger en heeft minder aandacht nodig, dus het lijkt echt iets van háár te zijn.

Het is verder een echte kieskeurige dame. Zo wilde ze niet op onze eerste kattenbak met houtkorrels, dus hebben we nu twee grote open bakken met fijn kattengrit, die ik direct na gebruik schoonmaak – anders doet ze haar behoefte op de mat. Ze drinkt liever uit een glas dan uit een gewoon bakje, al is haar drinkfontein ook favoriet. En krabben? Dat deed ze eerst aan de meubels, maar dat hebben we gelukkig grotendeels opgelost door overal krabmateriaal neer te zetten.

Ik ben echt dol op haar, het is een heerlijk beestje, maar het mauwen – vooral ’s nachts – willen we echt graag aanpakken. Heeft iemand tips of ervaringen met een kat die veel mauwt? Hoe kan ik dit gedrag begrijpen én veranderen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten en hoop dat iemand ons verder kan helpen!

Alvast super bedankt!

Emj_23

Re: Help! Onze kat mauwt veel, vooral 's nachts – tips en ervaringen gezoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:45

En als je haar gewoon in het hele huis laat rondlopen? Dus ook de slaapkamerdeur op een kier laat zodat ze je kan bereiken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:46

Of alleen op zolder als je daarmee je nachtrust terugkrijgt?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 20:52

Ze zijn nog zo druk en speels dat ik ze niet in het hele huis kan laten. Voorbeeld: toen wij dat wel deden hebben ze de gordijnen kapot geknaagd en ook onze zwarte kraan was aan geknaagd. Die is nu dus niet helemaal zwart meer. De vaas lag kapot, etc. Dat kan dus alleen met ons erbij. Slaapkamer wil ik dicht houden, omdat ik allergisch ben. Overdag gaat dat omdat ik de haren uit mijn gezicht kan houden. 'S nachts met hun in de kamer lukt dat natuurlijk niet. Ik heb daar helaas veel last van.

De zolder is een grote, open ruimte, dus geen deur.

Maar daarbij doet ze het dus ook overdag. Dus ik vraag me ook gewoon echt af waarom ze mauwt. Ik begrijp haar mauw helaas niet.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:57

Misschien filmen en dan bespreken met een kattengedragsdeskundige?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:59

Best kans dat er Siamees in zit, die ouwehoeren nogal graag :D

zonnebloem18

Hoe oud is ze?

Hevonen

Is ze soms doof? Wij hebben een dove kat die ook, vooral 's nachts' heel veel en hard miauwt. Hij heeft ook vaak niet door dat je er bent, tot hij je ziet.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:04

Misschien helpt het om net voor het slapen te spelen. En dan wat intensiever zodat ze echt moe is.

Overigens denk ik ook dat de kans groot is dat ze doof is. Ik volg donut the cat op instagram en die maakt ook zoveel geluid, bijna alsof hij schreeuwt (hij is ook doof).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:06

Wij hebben twee jonge katten en eentje daarvan is ook echt heel erg lawaaierig.Miauwt veel en hard. Kan inderdaad ook aan het ras liggen, hier zit ook wat Oosters door qua uiterlijke kenmerken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:10

Misschien een gekke vraag maar weet je zeker dat ze geholpen is? Mijn kat uit het asiel bleek achteraf niet gesteriliseerd en was krols. Vooral in de nacht was het niet te doen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:13

Hier ook een mauw-kat. Kan op random momenten eindeloos mauwen, niet heel hard gelukkig maar wel met een mega irritante klaagtoon. Ik heb nog geen oplossing gevonden. Doof is onze kat zeer zeker niet want hij komt direct als je z'n naam noemt.

Heb dus geen tips maar ik ken het leed.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 21:25

Ze is pas 1 en absoluut niet doof. Als ik haar roep komt ze direct en gewoon tegen haar praten reageert ze ook op. Ze is gestereliseerd. Fout gaan kan natuurlijk, maar dan zou je het op bepaalde momenten verwachten lijkt mij. Niet altijd.

Het is een europees korthaar, maar vader onbekend. Dus wie weet wel iets van raskat/siamees? Maar toch mauwt een kat om een reden zou ik denken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:31

Nou wij hebben ooit een kat gehad die inderdaad om een reden mauwde. Die was namelijk dement op het laatst.
En nu hebben we er ook 1 bij die om een reden mauwt. Namelijk dat hij een Bengaal is :D
Die gaat gewoon soms ook overdag terwijl hij alle aandacht kan krijgen ergens staan schreeuwen (want wat hij doet kun je geen mauwen noemen soms)
Wij zijn blij dat we vrijstaand wonen _O-

Kan dus maar zo zijn dat het deels vanuit vader ,die onbekend is, komt hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:34

Ze is julie 's nachts dus "kwijt" ? want mag niet in de slaapkamer ivm allergie en als je er even uit moet is ze tijdje stil. Probeer de standaard puppy, etc. oplossing van tshirt/lap die naar julie ruikt in de mand eens.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:36

Als medisch uitgesloten is: Een hond die steeds blaft wordt opgevoed. Waarom doen mensen dat niet bij een kat?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:40

Die van mij kan ook echt krijsen. Echt zo vreselijk hard en dat je ook denkt: Wat is er nou weer aan de hand. Vaak niets, maar soms wil ze naar buiten, of pudding :+

Maar die ouwehoert sowieso veel, ook zachtjes. Vergaderingen online zijn ook een feest, ze moet altijd meedoen.

Ik heb er geen oplossing voor. Het is zoals het is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:41

Mijn siamezen willen ‘s nachts ook weleens staan miauwen boven.
Dan stuur ik ze naar beneden.
Wil wel kunnen slapen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:42

Hier was de oplossing: slaapkamerdeur op een kier. Ze komen bijna iedere nacht wel even op bed, maar liggen ook geregeld op een krukje in de hoek van de kamer. Toch gezelliger dan buitengesloten worden. Misschien kun je een fijn ligplekje creëren dat geaccepteerd wordt als compromis? Mijn man is ook allergisch (vandaar dat ook wij in eerste instantie de deur dicht hadden), maar hij heeft eigenlijk alleen last van onze eigen katten als hij een paar nachten van huis geweest is. Blijkbaar kan je lijf aan ze wennen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:49

Ik heb een gehad die veel miauwde ‘s nachts, deed je de slaapkamer open dan zat ze er meteen achter.
Daar hadden we echt naast de slaapkamerdeur een slaapplek voor haar gemaakt en dan was het goed, en kreeg ze vlak voor het slapen wat vlees.

Zou zeker deze pagina doorlezen,staan hele goede tips in
https://pluizenleven.nl/blogs/blog/waar ... KSXX11obz3

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:54

Benzz schreef:
Die van mij kan ook echt krijsen. Echt zo vreselijk hard en dat je ook denkt: Wat is er nou weer aan de hand. Vaak niets, maar soms wil ze naar buiten, of pudding :+

Maar die ouwehoert sowieso veel, ook zachtjes. Vergaderingen online zijn ook een feest, ze moet altijd meedoen.

Ik heb er geen oplossing voor. Het is zoals het is.

Whaha ja als ik in een zoom zit gaat die ene bij ons dus ook vaak idioot lopen doen. Wil aandacht en meedoen.

En de slaapkamerdeur open laten bij die 2 van ons? Laat ik het zo zeggen: ik zou het niemand aanraden _O-

Ze zijn vreselijk lief verder en de meest geweldige katten die ik ooit heb gehad maar dit ras is niet vergelijkbaar met eender welke kat ik eerder gehad heb.

Maarrrrr bij TS kan het natuurlijk best zijn dat ze in de nacht toch graag ook bij haar mensen wil zijn. Misschien moet ze ook alsnog wel wat meer wennen dat kan ook natuurlijk.
Ach eigenlijk kunnen het veel verschillende dingen zijn.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:57

Sommige katten miauwen nou eenmaal meer dan de ander.
Hier 2 katten, even oud. De kater miauwt nooit, soms een schelle als ik z'n eten aan het klaar maken ben. De poes heeft gewoon veel te vertellen en miauwt heel de dag door. Tja, hoort nu eenmaal bij haar.

Je gaat denk ik enorm veel winst maken als ze 's nachts ook overal mag komen. Hoe oud waren ze toen je ze voor het laatst overal (dus ook beneden) hebt laten slapen? Jongere katten zijn nu eenmaal wat wilder. Maar nu ze ruim een jaar zijn is het gekste er wel af.
Of zet de eerste nachten je vaas aan de kant, ergens hoog op een kast ofzo.

Zijn ze gewend om op je slaapkamer te komen of is die overdag ook dicht en verboden terrein? Als ze daar overdag wel mogen komen; toch snachts ook de deur open. Grote kans dat ze alleen even komen kijken en daarna gewoon hun eigen slaap plekje op zoeken.

'snachts miauwen is 9vd10 keer vragen om het baasje want die is ineens weg. (Dementie, medische dingen en een intacte poes / kater daar buiten gelaten).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:57

Melzazu schreef:
[

Whaha ja als ik in een zoom zit gaat die ene bij ons dus ook vaak idioot lopen doen. Wil aandacht en meedoen.

En de slaapkamerdeur open laten bij die 2 van ons? Laat ik het zo zeggen: ik zou het niemand aanraden _O-

Ze zijn vreselijk lief verder en de meest geweldige katten die ik ooit heb gehad maar dit ras is niet vergelijkbaar met eender welke kat ik eerder gehad heb.

Maarrrrr bij TS kan het natuurlijk best zijn dat ze in de nacht toch graag ook bij haar mensen wil zijn. Misschien moet ze ook alsnog wel wat meer wennen dat kan ook natuurlijk.
Ach eigenlijk kunnen het veel verschillende dingen zijn.

Ik wil der ook voor geen goud missen hoor ( sterker nog, ze is ooit weggelopen toen ik een paar dagen weg was, 2 maanden weggeweest. Ik heb 2 maanden 3 keer per nacht gezocht en was letterlijk ziek. 9 kg lichter, uiteindelijk stond ze na 2 maanden ineens weer voor de deur, graatmager en onder de teken).
Maar af en toe :+ :+ :+

Ik denk zelf ook dat het probleem is dat ze niet op de slaapkamer mag. Zou dat als eerste proberen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:07

Benzz schreef:
Ik wil der ook voor geen goud missen hoor ( sterker nog, ze is ooit weggelopen toen ik een paar dagen weg was, 2 maanden weggeweest. Ik heb 2 maanden 3 keer per nacht gezocht en was letterlijk ziek. 9 kg lichter, uiteindelijk stond ze na 2 maanden ineens weer voor de deur, graatmager en onder de teken).
Maar af en toe :+ :+ :+

Ik denk zelf ook dat het probleem is dat ze niet op de slaapkamer mag. Zou dat als eerste proberen.

Oh ik moet er niet aan denken. Maar wat fijn dat ze toch weer terecht kwam zeg!!

Bij die van ons maak ik me verder niet druk dat er iets “mis” is want hij kan nachten lang stil zijn en zo ineens hoor je hem soms wel. Meestal ligt hij heerlijk met zijn zus opgestapeld te slapen :D

Weer ontopic: ik hoop dat TS een oplossing vindt of in ieder geval erachter kan komen waardoor het komt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:22

rien10 schreef:
Als medisch uitgesloten is: Een hond die steeds blaft wordt opgevoed. Waarom doen mensen dat niet bij een kat?

Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel. }>