Kattenbrok wat goed vult

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Kattenbrok wat goed vult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 16:46

Onze twee katten zijn allebei te zwaar momenteel. Ze wisselen altijd veel van gewicht, maar de laatste tijd zijn ze te zwaar. Ze krijgen 4 keer over de dag eten. 3 keer brokken en 1 keer natvoer. Ze krijgen Applaws Kip, die heb ik toendertijd uitgekozen omdat deze brok hoog in dierlijke eiwitten(80%) is en laag in koolhydraten(minder dan %15).

Ik geef ze natuurlijk minder voer, maar ze worden daar heeeeel irritant van. Echt tot het vermoeiende af. Guuz heeft al last van stress waar hij nu al medicatie voor krijgt, maar als hij honger heeft gaat hij dus weer rondjes lopen en slaat hij bijna het eten uit m'n handen. Ik heb al geprobeerd hem voer te geven in voerpuzzels etc, maar hij is te slim en eet bijna net zo snel als uit een bakje _O-
Meer voerbeurten verspreiden over de dag wil ik niet, want dat lijkt me gewoon niet de oplossing. Ik heb ook een automatische voerbak geprobeerd, maar hij zit dan de halve dag te bekokstoven hoe hij bij dat eten kan komen en dat geeft hem ook geen rust.

Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een brok waar ze beter voldaan van zijn, zonder dat het dik maakt. We hebben al 2 verschillende dieetbrokken van de dierenarts geprobeerd, en eentje zelf gekocht op zooplus(weet even niet meer welke) maar dat helpt niks.
Ik heb trouwens ook geprobeerd om meer natvoer te geven. Maar hielp helaas ook niet.

Momo94

Re: Kattenbrok wat goed vult

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:49

Ik heb zelf goede ervaringen met opti life kat sterilised/light, dat deze bij katten een goed gevulder gevoel geeft. Alleen sommige dingen, wat wij denken dat de kat nog steeds honger heeft, kan ook aangeleerd gedrag zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:51

Heb je wel eens vers vlees gegeven? Ik geef ook Applaws, maar daarnaast ook vers vlees (kvv). Daar zijn ze zoveel meer van verzadigd dan van brokken. En ook langer verzadigd. De brokken lijken sneller te verteren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 16:57

Vers vlees wel geprobeerd maar ik vind dat gedoe. Ik geef Animonda carny, dat is vrijwel even vers, maar makkelijker om te geven.

Momo hier weet ik precies wanneer ze honger hebben. :') Ik ga eens kijken naar die brok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:58

Ja die geef ik ook. Maar geeft echt niet zoveel verzadiging als vers.
Wild Freedom deed het hier trouwens ook wel goed. Maar de brokken zijn vrij groot, daar had de oudste teveel moeite mee.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 17:12

Ik zit even te kijken maar Wild Freedom is lager in eiwit en hoger in koolhydraten dus dat valt dan al af.

Liefst blijf ik bij brokken. Het stomme is, dat ze al gewoon netjes slank zijn geweest met deze voersamenstelling. Maar waarom ze nu zo te dik zijn snap ik ook niet helemaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:14

Is de samenstelling van het voer niet veranderd?
En zijn het binnenkatten?
Of ook buiten, dat ze misschien ergens anders eten krijgen?
Heb je Purizon al geprobeerd?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:15

Kwalitatief minder voer gaan geven en liefst light brok die van zichzelf niet zwaar is. Kun je meer voeren qua volume en krijgen ze minder binnen. Of 2x brok en 2x vlees omdat vlees veel minder aan zet en je qua volume veel meer kan voeren. Ik voer hier wilde katten bij. Neem ik goedkoopste jumbo brok 2 kg zit de voeremmer vol. Pak ik 2 kg goedkoop lidl voer zit de emmer 3/4 vol. Dat betekent dus dat lidl brok zwaarder is en ik van jumbo meer hoeveelheid/volume moet voeren om toch net zoveel grammen te geven. Zoiets zou je moeten uitzoeken en dan mogelijk andere kwaliteit dat begrijp ik ook wel maar deze katten eten uiteraard verse prooien dus vind dit prima als aanvulling

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:16

Earth schreef:
Ik zit even te kijken maar Wild Freedom is lager in eiwit en hoger in koolhydraten dus dat valt dan al af.

Liefst blijf ik bij brokken. Het stomme is, dat ze al gewoon netjes slank zijn geweest met deze voersamenstelling. Maar waarom ze nu zo te dik zijn snap ik ook niet helemaal.

Ze worden ouder en waarschijnlijk rustiger

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 17:25

Daihyo schreef:
Is de samenstelling van het voer niet veranderd?
En zijn het binnenkatten?
Of ook buiten, dat ze misschien ergens anders eten krijgen?
Heb je Purizon al geprobeerd?

Het zijn idd binnenkatten. Purizon hadden we eerst maar daar is dus wel de samenstelling van veranderd en daar gingen ze niet goed op, kregen ze diarree van.

@dierenfan, daar had ik nog niet aan gedacht. Nu zijn ze allebei nog wel behoorlijk speels. Maar ze zijn natuurlijk geen jonkies meer.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 17:35

Misschien toch nog maar eens purizon proberen. Die is wel heel laag in vetten en hoog in Eiwit...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:04

Je geeft al goed voer met veel eiwitten wat goed vult. De tip om goedkoop voer te gaan geven zou ik dus zeker niet doen.

Ik ben ook absoluut geen fan van 10x per dag kleine beetjes geven. Je kat is dan nooit verzadigd en heeft altijd een beetje honger. 3/4x is top.

Hoeveel ben je minder gaan geven toen je door had dat ze te dik werden? Het beste kun je dat ook in kleine stapjes doen. Bv 5gr er af in plaats van ineens 20gr.

Voerpuzzels en slowfeeders zijn alsnog wel echt top. Als ik kijk naar mijn kat; die kan niet normaal eten en schuift alles naar binnen als hij het in een bakje krijgt. Eet het liefst het bakje ook op. In een slowfeeder is hij ook snel klaar maar toch eet hij meer brokje voor brokje. Veel beter dus.

Ik heb deze slowfeeder:
https://www.zooplus.nl/shop/honden/voer ... of/1926038 vrij groot maar mijn kat is ook niet zo slim en wou frustratie voorkomen.

En deze likmat: vind ik kat vriendelijker dan dat visje van action / petsplace.
https://www.zooplus.nl/shop/honden/voer ... t=982358.0

Ook gooi ik water door het natvoer zodat het meer vult (en is sowieso aan te raden).

Misschien eerst spelen met ze en dan voeren? Dan hebben ze het natuurlijke ritme, 'jagen' eten slapen. Meer spelen en dus meer bewegen is sowieso goed natuurlijk.

En sommige katten hebben nu eenmaal altijd honger. Die van mij zit nooit vol. Zijn droom is om de 3kg zak ineen keer op te vreten :+ maar hij is nu stabiel op gewicht en zit dus gewoon goed. Af en toe heeft ie gewoon dikke vette pech dus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:33

Van die voerspellen heb ik ook inderdaad. Werkt heel fijn! Ze doen er veel langer over en zijn lekker bezig.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 18:38

Ja misschien moet ik dat toch maar weer vaker via voerspellen aanbieden, ik heb ook nog zo'n voerbal, daar is ie wel zeker een half uurtje zoet mee. Enige nadeel is, dat als hij honger krijgt hij met dat ding gaat gooien en dat maakt een rotherrie _O-

Ik ben het afbouwen meer op gevoel aan het doen. Maar misschien moet ik dat wat meer secuur doen door af te wegen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:54

En al eet hij niet perse slomer, het is sowieso goed voor ze om eens een beetje na te denken :D

Bedoel je dat je sowieso op de gok voert? 'een handje' brok? Echt gaan afwegen! Ik weeg al vanaf het begin af en met brokjes probeer ik het in één keer goed te pakken en toch schat ik het nog zo vaak verkeerd in :+ terwijl ze dus al een jaar exact dezelfde hoeveelheid krijgen. Dus inschatten is echt lastig. Zeker als ze te dik worden is afwegen een hele makkelijke tip.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 18:58

Ja we gaven eigenlijk altijd hetzelfde met een lepel scheppen.

Maar je hebt gelijk, we gaan het vanaf nu afwegen :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:54

Even snel gekeken en die Applaws kip zie ik 37% eiwit staan. Er was een Applaws met 44% eiwit dus misschien is daar net wat winst te behalen (hoe de rest van de ingrediënten zijn, weet ik niet).

Uit je OP haal ik dat ze net wat te zwaar zijn, voor de mooi een halve kilo eraf zegmaar. Als dat zo is, zou ik persoonlijk inderdaad beginnen met afwegen (en puzzels). Als je toch over een week bv 40 gram te veel geeft, maakt dat op langer termijn natuurlijk wel verschil.
Gaf je nu Lidl voer, was daar veel te halen maar je voert gewoon goed.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 20:26

Nou ik zeg het met schaamrood op de kaken, maar Guuz is bijna 2 kilo te zwaar. Hij fluctueert al sinds kitten heel erg met zijn gewicht. Kooz is ong 800 gram te zwaar. Dus er moet echt wat veranderen.

Ik zal eens kijken welke Applaws nog meer heeft, ik dacht dat dit de hoogste was.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:30

Ik lees ook even mee met de tips want ik heb een poes van bijna 2 die ongeveer een halve kilo te zwaar is en wat mollig oogt en een kitten van 10 maanden die goed op gewicht is. Hoe doen jullie dat met apart voeren, die van mij eten uit hetzelfde bakje maar doseren zichzelf wel dus hele dag kleine beetjes.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:36

Je zou ook naar Power of nature kunnen kijken. En dan vaker natvoer gedurende de dag verstoppen? In allemaal likmatten en slowfeeders natvoer met een paar brokjes overal verstoppen? Iedere kat z’n eigen voer-zoek gedeelte van het huis. En misschien wat te knagen, kijken of ze dat wat rust geeft. Je hebt best veel kauwspul voor katten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:39

SnuitjeLove schreef:
Ik lees ook even mee met de tips want ik heb een poes van bijna 2 die ongeveer een halve kilo te zwaar is en wat mollig oogt en een kitten van 10 maanden die goed op gewicht is. Hoe doen jullie dat met apart voeren, die van mij eten uit hetzelfde bakje maar doseren zichzelf wel dus hele dag kleine beetjes.

Twee eet-huisjes maken met ieder een eigen sure-flap zodat ze alleen in hun eigen huisje eten hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:39

Hier was de Thrive kip brok erg zuinig in gebruik en ze bleven mooi slank. 90% vlees/eiwitten brok.
Vonden ze ook lekker.

Zo ook Celtic connection kip.85% Ook topvoer!

Ik voer nu Leonardo fresh salmon (en kip). Verse zalm en kip 85%
Hier eten ze beduidend meer van, vinden ze heerlijk.
Maar ik heb ook het idee dat het meer aanzet.
Nu kunnen ze het hebben :D

Verder Purizon en Wild Freedom geprobeerd. Daar was ik minder fan van...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:01

Mijn bengaal had ook enorme drang naar eten, als in, echt enorm. Had een voerautomaat aangeschaft omdat ik haar na sterilisatie ineens aan zag komen en het voer van de hele dag binnen 2 minuten op was, zo kon ik haar meerdere keren per dag geven, omdat ik onregelmatig werkte en ze anders ook soms lang zonder eten zat, of dus op wisselende tijden kreeg.
Ik heb dat apparaat 10x moeten verplaatsen, wou hem op een tafel zetten, zodat de brokjes over de grond gaan en beide katten rustig kunnen eten ipv met hun hoofd dicht bij elkaar in een bakje. Maar het apparaat werd echt aangevallen, er vanaf gegooid, op z'n kop overheen gerold en tegen aan gebeukt, kat deed hele dag niks anders dan naar dat ding staren en er op zitten. Heb hem uiteindelijk vast gezet in een houten frame, nu kan ze hem niet meer schuiven of omgooien. Na een paar weken kwam ze er achter dat het haar niet meer lukte er zelf wat uit te krijgen. Door de hoogte past haar poot ook niet meer in de "trechter" waar het voer uit komt, want dat was ook nog een truc :')
Nu een jaar verder komt er nog steeds elke dag op exact dezelfde tijden voer uit dat ding, en ze kijkt er niet meer naar om, ze gaat alleen nog als die af gaat, en slaat soms zelfs een maaltijd over, dan eet de andere kat die op, en de volgende ronde pakt zij weer, beide hebben totaal geen voernijd gedrag meer.

Ik zag dat je al een voorautomaat geprobeerd had, maar hier heeft volhouden dus wel geholpen. In het begin een beetje sneu, maar dan maar veel afleiden met spelen e.d. het geeft nu enorm veel rust, al heeft dit echt wel even geduurd.
Hier krijgen ze afwisselend nutrivet, purizon, orijen, applaws, maar heb niet het idee dat het uit maakt welke brok ik geef, wat ik voor ze neerzet gaat op :') In de ochtend doe ik dit overigens wel in een slowfeeder. Overdag dus het voerautomaat (3x) en in de avond voor ik naar bed ga navoer. Totaal krijgen ze over 5x per dag. Ochtend en avond het meest voor de verzadiging.
Natvoer precies zo, wissel af tussen animonda carny adult en rauw vlees met water er bij, maar ze eet tot ze er bij neer valt bij wijze van.

Ik heb deze slowfeeder https://www.bol.com/nl/nl/p/cat-it-sens ... gLU4_D_BwE
Beide katten hebben een eigen, en dat weten ze ook precies, op die manier kan ik de porties per kat evt nog wat aanpassen, ze komen toch niet aan elkaars bak, voor de avond doe ik dat ook, de een mag namelijk iets meer hebben dan de ander, en met het voerautomaat is dat natuurlijk lastig te reguleren met 2 katten.

Oohja kleine edit, die voertoren heb ik ook eerst vast moeten plakken :') , want waarom met je poot eruit halen als je dat hele ding om kan gooien met je gewicht. Gewoon een dubbelzijdig plakband eronder gedaan :j

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:00

En als je nu het seniorenvoer van Applaws zou geven? (ik weet niet hoe oud ze zijn?)

Toen ik onze twee katten indertijd had overgezet van Purizon naar Applaws, zijn ze allebei afgevallen (terwijl ze hier zo goed als altijd brokjes hebben staan, ik weeg niks af ofzo). De dierenarts vond het zelfs wat verontrustend, maar nadat ik weer van voer veranderd ben zitten ze weer op hun oude gewicht. Dus tja, hier was Applaws dus het merk waarmee ze afvielen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:06

Meer natvoer, minder brokken.

Degenen die bij mij af moesten vallen kregen 2x pd brokken, totaal ik dacht 33 gram. En dan 2-3x per dag natvoer, per keer 33 gram dacht ik. Zou ik even na moeten kijken.

Purizon sterilised kalkoen.

En natvoer animonda carny, Feringa single meat, Leonardo, en de kuipjes van de Aldi.