Medical Pet Shirt en slecht humeur hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Medical Pet Shirt en slecht humeur hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 19:57

Hoi!

Afgelopen dinsdag (14 januari) is ons Lhasa Apso teefje gesterilliseerd. Operatie was heel goed gegaan, maar we merkte wel echt dat ze zeker 2 tot 3 dagen bij heeft moeten komen van de narcose en operatie.
Nu heeft ze sinds thuiskomst een MPS aan, wat mij veel fijner lijkt dan een kap.

Laat onze dame nu is een drama queen zijn en nooit, maar dan ook echt nooit, iets aan haar lijf wilt. Een tuigje haat ze, een truitje haat ze. Een halsband is echt de max, maar waag het niet om er een naamtag aan te doen want dat is ook niet oké. :=

Wij merken dus echt dat haar humeur zo beinvloed wordt door het dragen van dit shirt. Ze ligt vooral in haar bench of mand, is niet te motiveren voor een korte speelsessie en wil buiten vooral heel snel haar behoefte doen en dan naar binnen. Tussendoor heeft ze een boze bui en maakt ze duidelijk dat ze haar leven nu even niet leuk vindt. :+ Als we het broekje dichtdoen, begint ze nu ook te grommen.

Heeft iemand tips om het wat draagzamer te maken? Aankomende vrijdag is pas de controle bij de DA.

Nyaleti

Re: Medical Pet Shirt tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:00

Checken of het wel door het shirtje komt.
Even af doen als je naast haar zit en als je gaat uitlaten (over de stoep, schoon en droog).
Als ze dan sip blijft, is het misschien verstandig eerder terug te gaan naar de dierenarts.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:07

Misschien vindt je hondje een kap wel fijner. Het is even uitzoeken. Je hebt ook opblaasbare/zachte kappen en misschien is alleen een onderbroek aan ook een idee. Met uitlaten en spelen gewoon uit doen, als je erbij bent uit doen. Succes.

JesdaJinn

Re: Medical Pet Shirt en slecht humeur hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:09

Mijn pomeriaan heeft zn poot gebroken. Nu bijna 6 weken geleden en wanneer ie alleen was kreeg die een kap om maar als ik er bij was dan had ie niks om. Misschien voor jou ook een idee dat dat wel werkt?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 20:11

Mijn gevoel zegt dat het aan- en uitdoen van het shirt haar vooral stress oplevert.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:12

Zitten er knoophechtingen op de wond of is het onderhuids gehecht? Indien onderhuids gehecht, mps lekker uitdoen. Grote kans dat ze helemaal niet aan de wond zit

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:13

Heeft je hond niet ergens anders pijn? Gevoelige maag of darmen? Aangezien ze ook andere zaken niet fijn vindt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:15

De wereld vergaat niet ook al denkt je hond van wel. Mijn katten waren ervan overtuigd dat ze niet eens konden lópen met zo'n ding aan. Tja, jammer dan. Na 10 dagen mocht het shirt uit (en de hechtingen) en een uur later klommen ze alweer in de krabpaal.
Gewoon laten gaan, hond went wel (of niet) en die anderhalve week is zo om.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:16

Zou je het niet zonder kunnen proberen? Als ze veel aan de wond zit kun je ‘t dan alsnog weer aandoen. Mijn hond heeft niks aan of omgehad na haar sterilisatie en alleen de eerste twee dagen wilde ze wel af en toe eraan zitten (maar was dan goed af te leiden). Keurig en snel genezen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 20:17

FleurSandro schreef:
Zitten er knoophechtingen op de wond of is het onderhuids gehecht? Indien onderhuids gehecht, mps lekker uitdoen. Grote kans dat ze helemaal niet aan de wond zit

Het zijn oplosbare hechtingen, dus ik denk dan onderhuids gehecht? Ze heeft met het shirt aan overigens nog geen enkele keer geprobeerd aan haar hechtingen te zitten. Ze wil vooral zichzelf tussen haar beentjes schoonmaken. :+

Hettieheks schreef:
Heeft je hond niet ergens anders pijn? Gevoelige maag of darmen? Aangezien ze ook andere zaken niet fijn vindt.

Zover ik weet niet. Ze eet goed en doet haar behoeftes en dat ziet er ook gezond uit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:21

Heb je al eens geprobeerd het shirt uit te laten?
Mijn hond heeft geen shirt of kap gehad, maar die zat er ook niet aan

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:32

Ik zou ook eens kijken wat ze doet als het shirt uit blijft, op de momenten dat je gewoon erbij bent. Zodra je een week verder bent na de operatie is zo'n shirt sowieso niet meer nodig echt en daar zit je bijna aan dus tenzij ze overmatig gaat likken zal er nu niet snel iets gebeuren met de wond; bij twijfel wanneer je slaapt e.d. zou je het wel nog kunnen doen. Even kijken wat ze doet zonder shirt, en anders toch ook gaan uitsluiten of er niks anders aan de hand is maar best kans dat het een overdreven reactie is op ongemak na de operatie nu omdat ze gewend is dat ze weinig te dragen heeft normaliter als je zegt dat ze niks anders accepteert als halsband en hierin dus heel duidelijk nu haar mening laat weten.

edit;
Dat ze niet te motiveren is voor spelen e.d. vind ik ook wel begrijpelijk dag 5 na de operatie. Elk individu is natuurlijk anders. Sommigen zijn na 1 dag al weer happy en anderen hebben langer nodig om mentaal te herstellen van zoiets. Je kunt eventueel wat meer voer speeltjes/snuffelen e.d. inzetten maar anderzijds; als ze even een weekje of 2 weken rustiger aan doet is natuurlijk ook niet erg en zou haar zelf het tempo hierin laten aangeven :j Arya van ons is op de 'oude manier' geopereerd, dus niet laparoscopisch en had dus een flinke jaap aan wond op haar buik maar was dan weer wel al vrij snel vrolijk en die moest ik juist een beetje temperen - als het aan haar lag had ze buiten al lekker los lang leve de lol rond gerend vanaf dag 3 :') Kan zo verschillend zijn per individu en situatie. Blijft idd een buikoperatie waarin toch een beste ingreep is gedaan, laparoscopisch of niet.

Verder uiteraard wel gewoon blijven opletten of haar gedrag idd niet echt heel erg veranderend blijft aanhouden en evt idd op vaste tijden elke dag temperaturen om in de gaten te houden dat er geen onderliggend iets aan de hand is zoals een infectie bv. aanvullend op gewoon dagelijkse wond check.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-01-25 20:41, in het totaal 3 keer bewerkt

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:33

Ibbel schreef:
De wereld vergaat niet ook al denkt je hond van wel. Mijn katten waren ervan overtuigd dat ze niet eens konden lópen met zo'n ding aan. Tja, jammer dan. Na 10 dagen mocht het shirt uit (en de hechtingen) en een uur later klommen ze alweer in de krabpaal.
Gewoon laten gaan, hond went wel (of niet) en die anderhalve week is zo om.

Hier ben ik het mee eens. Het is even 10 dagen niet anders. Het is wel goed om de wond in de gaten te houden. En als je twijfelt of ze zich echt beroerd voelt door misschien een infectie zou je haar kunnen temperaturen.

Aflaten zou ik niet doen. Als ze er toch aan gaat zitten is een wondinfecties wel een risico. Ook al is het onderhuids gehecht, het is nog steeds een wond en een hondenbek zit vol bacteriën. En in korte tijd kunnen ze best schade aanrichten door te likken of te krabben. En ik voorspel dat ze het niet zo leuk zal vinden als je alsnog het shirtje weer om wil doen, aangezien ze nu al gromt.

Sterilisatie is een redelijk standaard operatie maar alsnog een buikoperatie. Het is niet gek dat een dier daar een tijd pijnlijk en beurs van is. Hoe ze zich gedraagt kan ook gewoon een normale reactie zijn

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:35

FleurSandro schreef:

Dit. Er zijn zo ontzettend veel dierenartsen die al helemaal niet meer zo'n ding om doen, en uit ervaring kan ik je vertellen dat ook dat meestal gewoon goed gaat.

De grootste irritatie bij zo'n operatie is vaak het gebied dat geschoren is, niet eens de wond zelf.
Als het verder een hond is die niet overdreven aan alles wil likken, had ik best gedurft om de MPS uit te doen. Wel even op een dag / tijd dat je haar in de gaten kan houden, loopt het echt de spuitgaten uit dan kan je hem weer om doen. Geeft misschien wel stress, maar dit ding nog een week om houden geeft ook stress blijkbaar.

Mocht ze er in een ongezien moment wel heel even aan likken, heb je echt niet zomaar hechtingen eruit of een infectie. Echt niet. Daar moet ze wel flink haar best voor doen.

MissyNr1 schreef:
Sterilisatie is een redelijk standaard operatie maar alsnog een buikoperatie. Het is niet gek dat een dier daar een tijd pijnlijk en beurs van is. Hoe ze zich gedraagt kan ook gewoon een normale reactie zijn

Daar moet ze geen last van hebben, er vanuit gaande dat deze hond gewoon netjes op de pijnstillers staat. Wat doorgaans echt wel standaard is.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:14

Ik heb genoeg problemen gezien in de praktijk. Ook gevalletjes van "ik had de kraag er maar even af". En dan toch maar antibiotica om de boel op te ruimen.

En ook al staat ze op de pijnstilling: het advies is niet voor niks om je hond 10 dagen aan de lijn uit te laten, niet te laten springen, etc. Het is en blijft een buikoperatie. En het gaat niet alleen om de buikwand maar ook de interne wonden van het verwijderen van de eierstokken moeten genezen. Het lijf heeft daar nu eenmaal tijd en energie voor nodig.

Ik snap het grote probleem vaak niet zo. Waarom het risico nemen. Het is maar voor 10 dagen en zo'n drama is het nou ook weer niet. Maar goed, ieder z'n eigen ervaringen. En als de hond gromt als je aan het shirtje komt zou er ook iets scheef kunnen zijn in de eigenaar-hond verhouding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:34

Je kan een sterilisatie echt niet vergelijken met sterilisatie poes of castratie hond. Hoewel het een routine klus is, is het wel een fikse buik operatie.
Dus ja, na een paar dagen mogen ze nog rustig zijn ondanks pijnstiller.

Ik had net gemist dat het een kleine hond is, die zou ik niet zonder wond bescherming uitlaten. Gewoon met shirtje aan dus. Zo dicht bij de grond, ff door het gras of wat modder.. Infectie risico vind ik dan te groot.

En wat hierboven staat, helemaal mee eens. Even een onbewaakt moment en dat ze dan toch er aan gaan zitten.. Ik heb te vaak gezien dat ze het open hebben gehaald, ze weer terug onder narcose moesten om het schoon en dicht te maken. Dan zit je met een fikse antibiotica kuur en nog veel langer met zo'n stomme kap of shirtje.
Ik zou nu nog een paar dagen doorzetten. Maar dan wel uitsluiten of het het shirtje is of dat ze gewoon echt uit haar hum is en je dus eerder terug moet naar de dierenarts.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:50

Soms he.. Soms is 't gewoon verrot en is het wat het is. Er is niets mis mee dat ze dat pakje vervelend vind. En d'r humeur gewoon niet leuk is maar is 't een kwestie van door de zure appel bijten tot de hechtingen eruit zijn of opgelost. Niet meer en niets minder. Het is geen periode die leuk is of leuk te krijgen. En moet jij even streng zijn want als je toe geeft en ff een kap afzet of pakje uit doet kan ze in een paar seconden het hele gebeuren verlengen met een dikke infectie en antibiotica. Dan maar even stom zijn. Over paar dagen ben je er vanaf en is ze het gauw genoeg vergeten.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:16

VillaNeusjes schreef:
Soms he.. Soms is 't gewoon verrot en is het wat het is. Er is niets mis mee dat ze dat pakje vervelend vind. En d'r humeur gewoon niet leuk is maar is 't een kwestie van door de zure appel bijten tot de hechtingen eruit zijn of opgelost. Niet meer en niets minder. Het is geen periode die leuk is of leuk te krijgen. En moet jij even streng zijn want als je toe geeft en ff een kap afzet of pakje uit doet kan ze in een paar seconden het hele gebeuren verlengen met een dikke infectie en antibiotica. Dan maar even stom zijn. Over paar dagen ben je er vanaf en is ze het gauw genoeg vergeten.

Dit inderdaad. Het is even rot dat je hond zich zo voelt, maar de dierenarts zal niet voor niets een MPS hebben aangetrokken bij haar. Ik zou in elk geval doorzetten tot vrijdag en dan met de dierenarts overleggen hoe verder. :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:24

Ja weet je, hier is net deze week ons hondje van 13 jaar geopereerd aan (helaas weer) een melkkliertumor. Aan een kant was de melklijst 3 jaar geleden al compleet verwijderd.
En dan nu een razendsnel groeiende nieuwe tumor.
Dan blijft echt het shirt aan of de kap om hoor.
Ik neem daar geen enkel risico mee, wat zijn 10 dagen op een nog goed jaar of twee?

Zit op een rot plek, ik weet van de vorige keer nog hoe moeilijk het was om alle hechtingen er goed in te houden tot het genezen is. het risico lopen dat een hond van 13 nog een keer (onnodig) onder narcose moet of een ontsteking oploopt?
Dus vind-het-niet-leuk of zitten sjagerijnig te doen? Jammer dan, is voor haar eigen bestwil.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:25

MissyNr1 schreef:
En als de hond gromt als je aan het shirtje komt zou er ook iets scheef kunnen zijn in de eigenaar-hond verhouding

Weet je hoe rot het is als iemand tegen je zegt dat jij niet goed genoeg bent voor je hond? Dat de band niet oké is? Het is al afschuwelijk als je eigen hond met agressie op je reageert. Maar als iemand dan ook nog verteld dat het komt door de relatie die je hebt met je hond is dat helemaal een domper.

TS, terug naar de dierenarts en daar kijken wat er speelt is het meest verstandige. En behalve de buik laat ook even de achterhand checken. Even een goede controle en kijken hoe ze reageert op aanrakingen, buigen en strekken van heupen en knieën. Het is goed mogelijk dat daar toch iets is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:00

Hettieheks schreef:
MissyNr1 schreef:
En als de hond gromt als je aan het shirtje komt zou er ook iets scheef kunnen zijn in de eigenaar-hond verhouding

Weet je hoe rot het is als iemand tegen je zegt dat jij niet goed genoeg bent voor je hond? Dat de band niet oké is? Het is al afschuwelijk als je eigen hond met agressie op je reageert. Maar als iemand dan ook nog verteld dat het komt door de relatie die je hebt met je hond is dat helemaal een domper.

Hier sluit ik me bij aan. Vind de opmerking ook echt niet oké en ook niet terecht. Zoveel honden die atypisch reageren en afreageren op hetgeen wat kortbij is, soms een eigenaar, waarbij dit echt niet komt door de band tussen eigenaar-hond. Zeker wanneer er potentieel ongemak/pijn in het spel is of extreme stress plus hoogstwaarschijnlijk nu een hormoonhuishouding wat totaal over de flos is.

Onze hond had met haar eerste loopsheid een hele pittige schijnzwangerschap en vertoonde toen ook atypisch gedrag richting ons en onze kat. Heeft ze ervoor Nooit gedaan en erna ook niet (ondertussen gecastreerd). Zo zwart/wit is het niet. En het betekend zeer zeker niet dat je als eigenaar idd schuld hebt in zo’n gedrags uiting in zo’n situatie.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:11

Goh ik raak blijkbaar een gevoelige snaar :)

Ik zeg: zou kunnen. Meer niet. Ik zeg niks over niet goed genoeg zijn voor je hond. Lees het hoe je het wil lezen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 13:23

Met de band is niks mis.. We hebben vanochtend nog knuffelend samen uitgeslapen terwijl mijn vriend al naar het werk was. :+ Ik vind overigens niks mis met even je ongenoegen laten merken. Ik vind ook niet altijd alles leuk. :Y)

De hechting ziet er verder echt dikke prima uit. Ze houdt het mokken denk ik gewoon goed vol.

Baal er gewoon van om haar zo te zien. Ze is altijd zo vrolijk en speels, en nu heb ik er geen kind aan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:37

Maar dat je er geen kind aan hebt is toch logisch. Zou je zelf ook zijn, na een operatie. Wat is dan ff 10 dagen.. kijk als ze nu de hele dag overstuur is.. maar gewoon rustig en wat uit haar hum lijkt me zoals je kon verwachten.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:39

Tja sommige honden vinden het gewoon heel stom. Die van mij wil ook niks aan, en blijft ook de depressie zelve tot het uit is. Maar soms heb je gewoon ff stomme momenten in je leven, zeker na momenten als een operatie, waar je gewoon ff doorheen moet. Ook bij mensen geld dat. Grootste verschil is dat je zo'n hond niet kan uitleggen dat het voor zijn eigen bestwil is, en dat maakt het extra vervelend. Maar als er wel een infectie komt, gaat je hond zich nog veel erger voelen en duurt het nog veel langer voor ze weer normaal zichzelf kan zijn.

Gewoon advies van de DA opvolgen (en bij twijfel nieuw advies vragen). En dat zal waarschijnlijk zijn shirtje aanhouden.