We zijn rustig weer op zoek naar een hond..
Nu vind ik reizen met de hond heel belangrijk (hiken, kamperen) maar weet ik ook dat bepaalde landen bepaalde rassen verbieden. Landen waar we graag heen gaan zijn Noorwegen, VK en de Benelux. Oost Europa, Oostenrijk en Zwitserland behoren ook tot onze interesse.
Het lastige van deze regels vind ik ook dat ze kruisingen met deze rassen of rassen met dezelfde uiterlijke kenmerken ook verbieden. Dat is dus vaak gissen of je hond hier wel of niet onder valt.
Even een sidenote: wij willen geen ras dat daadwerkelijk op de lijst staat, maar hebben wel enkele kruisingen gezien die mogelijk kenmerken hebben.
Bijvoorbeeld een kruising Amerikaanse bulldog. Dit ras staat niet op de verschillende lijsten maar kan mogelijk wel uiterlijke kenmerken hebben van rassen op de lijsten.
Wil graag voorbereid zijn, zodat we niet straks een reis gepland hebben en de hond in beslag wordt genomen of je weer huiswaarts kan.
Mijn vraag aan Bokt
- in hoeverre wordt hier streng op gecontroleerd en op welke manier (en je ervaring per land)
- stel je komt de grens over in de UK, kun je dan alsnog aangehouden worden als je in een stadje op bezoek bent?
- wat zijn de gevolgen als je als toerist komt? Wordt er dan anders gehandhaafd? In Duitsland geldt een bezoek van max 4 weken. Maar kunnen ze in andere landen je hond ook afpakken op basis van mogelijke uiterlijke kenmerken, als toerist zijnde?
- stel je hond is geen kruising met een ras op de lijst, maar je wordt wel gecontroleerd - hoe bewijs je dan dat je hond geen kruising van die rassen? Is het paspoort dan voldoende?
Ik heb me dus wel ingelezen. Maar zie het praktisch nog niet helemaal voor me hoe de controle/handhaving er uit ziet.
Graag geen tips en adviezen over het kiezen van een ras. Wij hebben ruime ervaring en weten wat we doen. We zijn niet nadrukkelijk op zoek naar een 'HR-ras'.