Op vakantie met hond - verboden rassen/kruisingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Op vakantie met hond - verboden rassen/kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 10:36

De titel is misschien een beetje vaag maar ik wil toch een poging wagen, want Bokt weet veel :)).

We zijn rustig weer op zoek naar een hond..
Nu vind ik reizen met de hond heel belangrijk (hiken, kamperen) maar weet ik ook dat bepaalde landen bepaalde rassen verbieden. Landen waar we graag heen gaan zijn Noorwegen, VK en de Benelux. Oost Europa, Oostenrijk en Zwitserland behoren ook tot onze interesse.

Het lastige van deze regels vind ik ook dat ze kruisingen met deze rassen of rassen met dezelfde uiterlijke kenmerken ook verbieden. Dat is dus vaak gissen of je hond hier wel of niet onder valt.

Even een sidenote: wij willen geen ras dat daadwerkelijk op de lijst staat, maar hebben wel enkele kruisingen gezien die mogelijk kenmerken hebben.

Bijvoorbeeld een kruising Amerikaanse bulldog. Dit ras staat niet op de verschillende lijsten maar kan mogelijk wel uiterlijke kenmerken hebben van rassen op de lijsten.
Wil graag voorbereid zijn, zodat we niet straks een reis gepland hebben en de hond in beslag wordt genomen of je weer huiswaarts kan.

Mijn vraag aan Bokt
- in hoeverre wordt hier streng op gecontroleerd en op welke manier (en je ervaring per land)
- stel je komt de grens over in de UK, kun je dan alsnog aangehouden worden als je in een stadje op bezoek bent?
- wat zijn de gevolgen als je als toerist komt? Wordt er dan anders gehandhaafd? In Duitsland geldt een bezoek van max 4 weken. Maar kunnen ze in andere landen je hond ook afpakken op basis van mogelijke uiterlijke kenmerken, als toerist zijnde?
- stel je hond is geen kruising met een ras op de lijst, maar je wordt wel gecontroleerd - hoe bewijs je dan dat je hond geen kruising van die rassen? Is het paspoort dan voldoende?

Ik heb me dus wel ingelezen. Maar zie het praktisch nog niet helemaal voor me hoe de controle/handhaving er uit ziet.

Graag geen tips en adviezen over het kiezen van een ras. Wij hebben ruime ervaring en weten wat we doen. We zijn niet nadrukkelijk op zoek naar een 'HR-ras'.

TinkerTreas

Re: Op vakantie met hond - verboden rassen/kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:30

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik weet wel dat een stichting in Spanje een kruising met een "verboden ras" alleen naar Nederland liet vliegen. Omdat dat ras in Frankrijk verboden is.
Dus dan zou het alleen om doorreis gaan.
Andere honden van hun gaan ook vaak over de weg naar Nederland.
Ik zou er denk ik geen risico mee willen lopen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:39

Omdat dit topic beter op Beestenboel past, verplaats ik hem daarheen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:09

Citaat:
Maar kunnen ze in andere landen je hond ook afpakken op basis van mogelijke uiterlijke kenmerken, als toerist zijnde?
Al enige tijd geleden stond er op Bokt een noodkreet van iemand. De pitbull/HR-hond (look-a-like) van een vriend/kennis die zich niet aan de regels had gehouden was in Frankrijk in beslag genomen en stond op de nominatie voor euthanasie. Kan het topic zo snel niet terug vinden.
Dus ja, die regels gelden ook voor toeristen.

Hier vind je veel informatie:
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/op-reis-met-mijn-huisdier/dier-mee-uit-land-buiten-eu/hond-of-kat-mee-op-vakantie

Ik zou niet gokken op of ze wel of niet streng zijn en me aan de eisen van het land houden als ik mijn geliefde dier mee zou nemen op reis. Ik zou niet het minste risico willen lopen dat mijn huisvriend ergens in het buitenland opgesloten wordt en misschien zelfs ingeslapen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:18

Hiken en kamperen met honden/kruidingen van de HR lijst tja...niets is onmogelijk maar het is niet voor niets een HR ras of kruising. Bijbehorend gemiddeld karakter wordt de gemiddelde hiker of kampeerder niet erg vrolijk van. Je kan natuurlijk duimen, hopen en verwachten dat jij net die goedsul treft maar realistischer gezien zijn ze gemiddeld qua karakter minder geschikt voor deze activiteiten. Overigens ook qua vacht, bouw en gezondheid. Veel zijn snel kouwelijk, slechte bouw (zeker de Amerikaanse bulldog) waardoor kilometers maken dag in en uit een uitdaging kan zijn. Afgezien van de gezondheid qua allergieën. Voeding en omgeving allergieën komen veel voor binnen die rassen/kruisingen.

Naast dat ik nooit het risico zou willen lopen op inbeslagname zou ik dat ook allemaal mee nemen in overweging. Ik heb zelf in de RAD periode een labrador x rottweiler gehad. Was volledig zwart en enkel erg grof gebouwd voor een lab en afwijkend karakter tov gemiddelde labrador. Overal stond hij als labrador kruising geregistreerd. Dat Rottweiler zou er absoluut niet vlot uitgehaald worden maar wel allert op geweest qua vakanties. Hoewel hij dan echt een heerlijke lompe schurk was die je werkelijk in elke situatie kon plaatsen. Het kan zeker wel natuurlijk maar heb een plan B in je hoofd bij deze rassen/kruisingen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:22

Waarom niet gewoon een stamboom dan?
Wat is er zo speciaal aan am bull kruising dat je dat risico wil lopen? Als reizen met de hond belangrijk voor je is blijf dan weg bij deze kruisingen of koop er èèn met stamboom dan ben je ook van het gedoe af. Alle lookalikes zijn gewoon verboden. In noorwegen wordt bij de boten sowieso gecontroleerd. Verder wat minder maar als ze je controleren. Denk aan alcohol controle dan ben je echt de Sjaak en je hond kwijt.

Als wandelen in de natuur je ding is zou ik sowieso meer waarde hechten aan de gezondheid dan een look.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 17-01-25 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:23

Ik heb hier geen verstand van, maar hou er ook rekening mee dat regels kunnen veranderen de komende 15 jaar. En de tendens is momenteel zover ik weet dat dergelijke regels alleen maar scherper worden ipv soepeler.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:14

Bedankt voor jullie reacties! Frankrijk is dus echt uit den boze. Gelukkig trekt dat ons ook helemaal niet en hoeven we ook niet doorheen te reizen.

Ladyson je hebt wel een goed punt daar. Gelukkig zit ik met m'n werk aardig in de dierenwetgeving dus ik zal de ontwikkelingen goed bij kunnen houden.

Voor de duidelijkheid: we zijn in eerste instantie niet op zoek naar een pup. En zoeken niet naar een bepaald ras. Het toeval wil dat er nu enkele honden onze interesse hebben gewekt op basis van karakter en eigenschappen (geen verlatingsangst bv) maar wel kenmerken hebben of gekruist zijn met rassen van enkele lijsten.
Looks zijn voor ons absoluut niet belangrijk en gezondheid zéker wel. We zijn ons zeker bewust van kenmerken die met het ras meekomen. Wij hebben ervaring met molossers. Ook kamperen en hiken met een hond zijn we ervaren mee. Onze vorige hond was een molosser herplaatser en ging ook altijd mee op vakantie.
Een labrador of toller zou bij wijze van net zo welkom zijn, zolang het individu maar bij onze situatie past, al zijn wij ook zeker flexibel :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:21

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:23

Met een lab of toller ben je iig overal wel welkom.
Molossers zijn dat ook niet altijd.

Ik snap dat de honden nu een plekje zoeken en dat je opnhun karakter bent gevallen. Dan is het de keuze maken hond adopteren en met vakantie een opvang zoeken of binnen nl op vakantie want in Duitsland zijn ze al niet meer welkom..

Of wel wachten tot er een leuke match is met een ras/kruising die niet aangezien wordt voor gevaarlijk.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:56

In Duitsland zijn ze wel welkom, voor een max periode van 4 weken. In sommige gemeenten gelden aanvullende regels, daar zullen we dan naar moeten informeren.
https://www.zoll.de/DE/Privatpersonen/R ... l?nn=18628

Opvang zoeken voor de hond is geen optie, de hond gaat absoluut mee :j

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 16:02

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:14

Wij hebben 1 vuilnisbakje die in Spanje niet aan de HR- eisen voldoet maar wel voor de zekerheid in de doorreis door Frankrijk een muilkorf bij ons en een verklaring van de dierenarts dat de hond nooit incidenten heeft veroorzaakt en al 7 jaar lang zeer gezond is. Meer voor de zekerheid, maar Frankrijk is ook wel erg streng. Ver weg lijkt hij namelijk wat uiterlijke kenmerken van de Stafford te hebben maar hij is veel kleiner. Toch om het risico te beperken hebben we dit voor de zekerheid geregeld..

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:23

Mijn ouders hebben een kruising Vizsla x Fila Brasileiro. Ontzettend lieve en sociale hond en hij lijkt meer op een Duitse dog, maar we stellen hem absoluut niet bloot aan dit soort dingen, zeker om zijn Brasileiro bloed.

Deze honden kunnen gewoon geeuthaniseerd worden, en als ik jou was zou ik zou mijn hond zijn leven niet wagen in de hoop dat ik er mee wegkom, zeker niet als de regels je ruimte geven voor interpretatie. Je bent namelijk niet de enige die een uitzondering wil voor zijn of haar dier.

Neem je verantwoordelijkheid, neem een hond waarvan je zeker weet dat hij niet de kans heeft om gepakt te worden, en als je wel zo'n hond hebt, laat ze bij familie, vrienden of een dierenpension.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:32

Macs schreef:
In Duitsland zijn ze wel welkom, voor een max periode van 4 weken. In sommige gemeenten gelden aanvullende regels, daar zullen we dan naar moeten informeren.
https://www.zoll.de/DE/Privatpersonen/R ... l?nn=18628

Opvang zoeken voor de hond is geen optie, de hond gaat absoluut mee :j

Tja in Duitsland was het een paar jaar terug niet zo duidelijk. Ik ken dus wel meerdere mensen die hun hond een tijd kwijt zijn geweest of erger. In Duitsland zijn ze best streng erop en in Scandinavië waar je volgens mij heen wil ook. Je bent hem dan kwijt hè. Ik hoop dat je het beseft.

In Duitsland hebben ze zelfs verschillende regels per staat als het gaat om o.a muilkorf plicht.

En je hebt verklaringen nodig van goed gedrag van je hond etc. De papierwinkel moet in orde zijn.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 17-01-25 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:34

Spanje zijn de regels bij mijn weten per afgelopen jaar een stuk strenger geworden. Ik geloof niet dat alle websites al volledig bijgewerkt zijn.

In frankrijk staan soms expliciet borden dat Cat1 en Cat2 honden niet welkom zijn
Ik heb dat in ieder geval zelf gezien bij een camping en bij een strand.

Als jullie gewoon zorgeloos op pad willen kunnen, blijf dan gewoon echt weg bij kruisingen met.

Regels kunnen veranderen, dus wat nu kan kan mogelijk in de toekomst niet.

Jullie hebben nog niet een hond gekozen, dus je kunt gewoon nog 'verstandig' kiezen. (Iemand die zo'n type hond al heeft zal hem niet wegdoen als regels veranderen, maar jullie hébben nog geen hond. Wees gewoon wijs)

Los daarvan nog zijn veel van dit type rassen en kruisingen gewoon Helena niet zo geschikt voor wat jullie willen. Je maakt ze er niet per se blij mee, en sommige zijn ook gewoon echt niet fijn te managen in drukte met veel mensen en veel andere dieren(En ja, er zijn altijd uitzigderingen, bla bla)
Kies liever voor een type dat past bij jullie wensen.

Veel wijzer dan nu al concessies doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:34

Macs schreef:
_San87_ schreef:
Misschien heb je iets aan deze site:
https://www.woefwelkom.nl/regels-per-la ... -per-auto/

Dankje! Die is duidelijk en overzichtelijk :j

Graag gedaan.

Ik zou wel echt navraag doen voor wat betreft Duitsland (sowieso ieder land waar je naartoe gaat, tbh...), daar heb je per deelstaat ook nog weer andere regels soms.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:37

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:02

Ik heb even een deel van de LICG info doorgekeken,

Maar Amerikaanse Buldoggen en kruisingen daarvan zijn in sommige landen ook specifiek verboden.

Ik heb ze niet allemaal nagelopen, bij het tweede land dat specifiek ook Amerikaanse Buldoggen noemde vond ik het wel genoeg. (Zelf heb ik een ras dat overal welkom is)

De twee landen die ik zo tegen kwam zijn Denemarken en Ijsland (het kunnen er meer zijn)

Spanje heb ik even op een Spaanse site gekeken, daar kom ik naast specifiek genoemde rassen ook tegen:
Boven de 20 kilo, korte gespierde nek en brede kaken.

Dus daar kom je mogelijk ook in de problemen met Am Buldogg kruising.

Duitsland kent per deelstaat en soms zelfs per gemeente soms extra reglementen.
Je kunt er dus níet automatisch vanuit gaan dat als je korter dan 4 weken blijft, dat je dan goed zit.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:17

Het is in ieder geval sinds afgelopen jaar allemaal veel strenger geworden omdat er na de coronajaren veel meer mensen met honden zijn bijgekomen. Dus ook meer eigenaren die reizen met hun dieren.

In 2023 zijn door veel landen de strengere maatregelen aangekondigd en in 2024 beter gehandhaafd.

Wij zitten in de hondenwereld en hebben behoorlijk wat gevallen gehoord waar mensen en honden in de problemen kwamen door deze strengere handhaving.

Vooral de lookalike honden zorgen voor problemen, je hond hoeft niet eens gekruist te zijn met een HR ras, of een ras van de lijst van het desbetreffende land. Als je hond ergens op lijkt dan heb je geen poot om op te staan als het geen rashond is.

Helaas met hele hoge kosten, rechtzaken en in sommige gevallen zelfs euthanasie tot gevolg. Echt verschrikkelijk.

Dat gezegd hebbende, de plannen die je beschrijft icm de hond die je beschrijft matchen in mijn beleving niet.
P
Waarom is het niet hebben van verlatingsangst zo hoog op de lijst?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:17

Sowieso laat ik bij twijfel mijn totaal niet look a like , maar wel reactieve roemeen (in buitenland )niet zo maar los. Als de dood als er iets gebeurt dat ze exit is.
Onze Duitse herder eens kwijt geweest in Oostenrijk omdat die op de berg achter een hert aan ging. Uk wordt je bij grens Sowieso goed gecheckt op alles op orde is.
Onze hond gaat altijd mee, maar ik let wel nog even beter op dat er geen confrontatie tussen soort genoten is.( let altijd uiteraard op)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:47

Ik heb geen HR ras en ook geen ervaring met reizen met HR honden maar we zijn met onze hond wel diverse grenzen over geweest.

Als je naar de UK wilt gaan; ja die controles zijn strikt. Je paspoort wordt bij vertrek uit NL gecheckt en bij aankomst in de UK opnieuw. Je mag standaard de rij uit voor een chip en paspoortcontrole. Terug hetzelfde. Alleen in NL terug is het paspoort niet opnieuw gecontroleerd.

In Oostenrijk en Duitsland geldt muilkorfplicht op specifieke plaatsen en dat wordt ook echt nageleefd, ook voor niet HR rassen. Waar het minder strikt is, moet je in ieder geval het muilkorf bij je dragen.

Wat betreft verlatingsangst; is niet puur genetisch. Iedere hond kan dat ontwikkelen. Er zijn wel idd rassen die er "aanleg" voor hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:10

Ik zou niet willen hiken met een hond die ik niet kan optillen mocht er ergens een probleem oid zijn, dan zit je in de categorie 15-20 kg max gewicht.
En ja de regels in andere EU landen worden strenger, kennelijk is dat noodzakelijk. Daarnaast zelfs met een herkenbare lab, collie oid zorg er ten eerste voor dat je vaccinaties/ontwormingen op orde zijn en die chip werkt! Niet alleen HR hond is een probleem, overbrengen ziektes en parasieten is dat ook. Alles goed dichttimmeren dus op dat punt.

Verder eens met de andere posters hier : kies een hond die geschikt is voor wat je wil, zowel qua bouw als qua karakter. Een minifrutsel als een chi kan nog in een wandelwagen samen met een stuk bagage (en ja die zijn er ook voor ruiger terrein), een grote hond kan meehelpen bagage dragen, maar daar zitten weer andere nadelen aan. Evenals dat maat nog wel eens een factor is in waar je mag komen of stomweg waar ruimte voor is.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:44

Ik zou het risico ook niet nemen. Ik werk in een dierenartsenpraktijk en helaas toch al vaker ellende gehoord. verboden rassen waar mensen dan toch op goed geluk mee zijn gaan reizen en in beslag zijn genomen met de daarbij behorende ellende als gevolg.

Wil je voor safe, ga dan voor een stamboom hond met een ras die overal geaccepteerd word. Deze rassen passen gemiddeld denk ik ook beter bij wat je ermee wil ondernemen zoals ik de openingspost lees. Een paspoort word niet geaccepteerd als bewijs van ras of kruising. Daarvoor moet je een fci erkende stamboom bij je hebben!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 21:14

Dank voor jullie waardevolle tips!