Welke brokken voor een grote jonge hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Welke brokken voor een grote jonge hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 12:10

Ik heb al eerdere topics over brokken doorgenomen maar dat ging meestal over brokken voor een volwassen hond.

Wij hebben een kruising Wetterhoun x Berner Sennen die nu 10 maand is en rond de 35 kilo. Hij krijgt vanaf pup al Carocroc Puppy Large brokken. Dit kreeg hij van de fokker en ben ik gewoon mee doorgegaan. Dat ging eerst prima en het werd goed gegeten maar de laatste tijd lijkt hij er geen zin meer in te hebben. Ik krijg de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid er op de meeste dagen niet in, simpelweg omdat hij pas eind van de middag eens begint aan de brokken. Hij laat ze rustig de gehele dag staan. Soms als ik er wat zalmolie op doe of een paar kattenbrokjes, begint hij er wel aan en eet hij ze op. Maar heb niet het idee dat hij er zin in heeft.

Daarnaast vind ik zijn ontlasting wat wisselend. Eigenlijk vind ik het de laatste tijd wat te vaak aan de zachte kant. Ook vind ik het vervelend dat dit merk niet verkocht wordt bij de Welkoop. We hebben thuis een melkveebedrijf en zijn dus met het bedrijf klant bij de Welkoop en ik koop daar het voer voor al onze dieren, behalve voor de hond. Nou wil ik niet een goede geschikte brok laten staan omdat de Welkoop het niet heeft, maar het zou wel gemakkelijk zijn en een voordeel als het wel daar verkocht wordt. Als het daar niet te koop is dan zou ik het graag bestellen bij een website waar je makkelijk kan bestellen en die snel levert.

Ik zoek dus eigenlijk een brok voor puppy's / honden in de groei van grote rassen. Het mag best duurder zijn dan de Carocroc maar de prijs hoeft niet verdubbeld te worden. :o Het is fijn als de Welkoop het verkoopt, zoniet dan graag een merk wat makkelijk te bestellen is. Ik weet dat in Carocroc wel graan zit en misschien is het vanwege zijn ontlasting wel goed om een brok zonder graan te proberen? Nou mochten jullie tips hebben dan heel graag want ik vind het onwijs moeilijk om op internet wijs te worden uit al die verschillende merken. Het zou fijn zijn als hij weer graag eet. :D

Alvast bedankt - ook namens Bowie!

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:15

Kijk eens bij het merk Prins.

Goed Nederlands merk, niet bekend a label maar wél echt goed.
Heeft veel typen en soorten.

Welkoop verkoopt het. (Ik haal het er ook)
De brokken die mijn hond krijgt zijn niet altijd standaard op voorraad, maar ik bestel gewoon op voorhand.
Prins heeft zoveel typen en soorten, krokant, geperst (en ook KVV) in zoveel samenstellingen dat welkoop moeilijk àlles op voorraad kunnen hebben.

Verder zou ik afstappen langzaamaan van puppybrok.
Leeftijd is prima om rustige aan over te stappen op volwassen brok.

Gewoon wat je nu hebt een poosje mengen met de nieuwe brok die je kiest.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:19

Jildau

Re: Welke brokken voor een grote jonge hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 12:32

Oh dankjewel daar ga ik eens naar kijken! Ik heb trouwens juist geleerd dat het bij een groot ras verstandig is om wat langer puppybrok te voeren omdat ze ook langer doorgroeien dan kleine honden. Vandaar dat ik dacht dat ik nog een paar maanden puppybrok kon geven. Hij is nog in de groei.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:42

Je kunt half half doen een poos.

Of desnoods Prins pup en Prins adult combineren.

Of Prins pup kiezen.

Maar ergens komt natuurlijk het moment van overschakelen een keer, en ik weet eigenlijk niet beter dan dat vanaf 10 maanden prima kan als start van overschakel proces.

Maar ik heb zelf ook geen écht grote honden.

Je zou de vraag zelfs via chat kunnen voorleggen aan het care team van Prins.

10 maanden oude hond, groot ras.
Je wil overschakelen van voer, denkt aan Prins.
Adviseren ze meteen volwassen, eerst nog pup, of al gemengd. En waarom. (En welke van de tig soorten brok adviseren ze)

Volgens mij krijg je redelijk snel antwoord ook via die chat.

Niet geschoten altijd mis zeg maar.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:01

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:08

Zo extreem groot is jou hond niet en zou absoluut overstappen. Nu is bij vele merken puppy brok een aanfluiting. Bijvoorbeeld cavom is het puur de brok grote en oke 0,1% verschil qua calcium in de brok. Ik zou dus goed kijken naar verschil in samenstelling tussen pup en volwassen brok. Persoonlijk voer ik niet 1 merk en al helemaal niet 1 smaak zo lang ze niet allergisch zijn. Rund voer ik eigenlijk nooit en verder wissel ik af. Had leuke aanbieding van acana en daarna van eukanuba en er voor was het royal canin. Zo houdt ik mijn reu met ballen en bijbehorende hormonen redelijk aan het eten. Hij wordt wat ouder dus minder hormoon gedreven maar nog steeds periodes dat hij amper eet tenzij vuile pens, blikvlees, vers vlees, langhoudbare worst of aardappels, soep enz. Het zijn soms net kliko's hier haha

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 13:16

dierenfan schreef:
Zo extreem groot is jou hond niet en zou absoluut overstappen. Nu is bij vele merken puppy brok een aanfluiting. Bijvoorbeeld cavom is het puur de brok grote en oke 0,1% verschil qua calcium in de brok. Ik zou dus goed kijken naar verschil in samenstelling tussen pup en volwassen brok. Persoonlijk voer ik niet 1 merk en al helemaal niet 1 smaak zo lang ze niet allergisch zijn. Rund voer ik eigenlijk nooit en verder wissel ik af. Had leuke aanbieding van acana en daarna van eukanuba en er voor was het royal canin. Zo houdt ik mijn reu met ballen en bijbehorende hormonen redelijk aan het eten. Hij wordt wat ouder dus minder hormoon gedreven maar nog steeds periodes dat hij amper eet tenzij vuile pens, blikvlees, vers vlees, langhoudbare worst of aardappels, soep enz. Het zijn soms net kliko's hier haha

Haha heerlijke nuchtere reactie. Ik lees op de verpakkingen van verschillende brokken dat een hond van 30+ kilo bij volwassen gewicht gezien wordt als "large". Bowie was met 9 maanden 35 kilo dus denk dat hij wel onder groot valt maar inderdaad zeker niet extreem groot.

Bowie maak je het meest gelukkig met kattenvoer van de Aldi maar denk niet dat dat een goed idee is. :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:17

Nee, kattenvoer is doorgaans te zout voor honden.

Daarom vinden ze het ook zo lekker. :')
Hier nog 1 die met liefde kattenvoer snackt als hij de kans krijgt.
Meestal dus niet ~~}>

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:59

Op voerwijzer.com kan je alle hondenbrokken vergelijken. Zelf voer ik geperste brokken, dus geen krokante brokken. Dit omdat ik dan kan combineren met vers vlees, en de kans op een gekantelde maag schijnt iets kleiner te zijn. Maar de geperste brokken van een aantal merken zijn voor alle leeftijden.( oa farmfood, biofood en er zullen er nog wel een aantal zijn) En die merken wissel ik ook wel eens af. Er zit minder graan in en geen toegevoegde onnodige stoffen. Bevalt ons prima

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:12

Hier momenteel ook aan het tobben qua ontlasting.
Hebben britt fresh gehad. Farmfood. Bij beide een mooie drol als start en daarna dunner.
Op diepvries vlees was het mooie ontlasting maar we willen graag brokken voeren.
Nu zitten we op Virbac baby Veterinary hpm

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:24

Onze hond (labrador nota bene) is erg kieskeurig, maar doet het erg goed op Darf geperste brokken. :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:07

Ik voer "Orijen large breed puppy" aan mijn koningspoedelreu van 9 maanden. Dit is het eerste voer waarop hij echt goede ontlasting heeft en het ook met smaak eet. Anders was het ofwel dat hij het goed at, maar dat zijn ontlasting slecht was. Of zijn ontlasting was goed, maar hij at het na 3 dagen niet meer :')

Ik dacht eerst dat het hele dure brok was, maar het valt wel mee omdat hij er minder van eet dan van andere merken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:18

Ik heb een Duitse dog van net 1 jaar en ik dacht ook bij groot ras zo lang mogelijk puppy Brok geven. Nou dat heb ik geweten, hij kreeg groeipijnen. Dus daarna overgestapt op volwassen brok. Ik voer hem meadowfield brokken, heeft een hoog vlees percentage en hij doet het er heel goed op. Hij glanst mooi, ik ruik hem niet en poept 2x per dag. Ik voer geperste brok omdat deze uit elkaar valt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:52

Kattenvoer is voor katten en katterige honden die weigeren hondenvoer te eten haha. Mijn lastige eter is ook half labrador maar het eet gedeelte heeft hij absoluut niet geërfd. Ik haat gal spuug opruimen dus als hij vroeger al 1,5 dag niet gegeten had kreeg hij wat kattenvoer. Zomaar een hand en dan uurtje laten een hand kattenvoer met hand hondenbrok oid of vuile pens dat is hier erg vaak de redder in nood.
Elk merk zegt compleet te zijn voor honden dus moet het merk niet uit maken als je het heel erg kort door de bocht bekijkt. Ik neem maar gewoon wat ik goedkoop vind in directe omgeving via marktplaats of eukanuba vanuit de welkoop aanbieding die er ontzettend vaak is of via zooplus. Ik probeer wel regelmatig de betere merken als acana, wolf of wilderness, profine enz te voeren. Maar nu heeft de lidl ook graanvrij hondenvoer die kip lusten ze ook wel. Royal canin vinden ze echt heerlijk, farmfood ook en cavom is het einde (maar dikmaker!). Er zijn eigenlijk maar weinig merken die ik nog niet gevoerd heb. Ook gewoon uit nieuwsgierigheid maar ook omdat ik ze graag afwisselend voer. Ze hebben hier erg sterke darmen!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:06

Hier heel tevreden over Eukanuba!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 20:09

Ik ben net met hond in de Welkoop geweest en heb een proefverpakking Smølke Puppy Maxi meegenomen. Nou dat vreet ie op alsof ik hem snoepjes geef. Weet nog niet of dit zijn voer gaat worden maar ben wel blij om te zien dat er brokken bestaan die hij wel graag eet wat niet voor katten bedoeld is. :D Nu nog afwachten of hij het blijft eten natuurlijk.

Monnette: handige site! Farmfood en Biofood spreken me ook aan. Zag ik ook bij de Welkoop liggen in grote zakken.

VogeltjeM: Orijen zag ik ook maar schrok wel van die prijs. Zal eens opzoeken hoeveel je ervan moet geven want als dat veel scheelt is het wel de overweging waard.

Fjordjes: Ik heb geleerd dat dat ook te maken heeft met het percentage calcium en ook de verhouding tussen calcium en fosfor? Dat zat bij Carocroc volgens mij wel goed. Heb geen groeipijnen meegemaakt nog met Bowie.

Dierenfan: nou groot gelijk heb je met de kattenbrokken. Ik strooide nu steeds een paar kattenbrokjes over de Carocroc heen zodat hij begon met eten. Maar hij werd nu wel zo handig dat hij alleen de kattenbrokjes eruit ging eten.

Change3x: Eukanuba ook zien staan. Nog niet in verdiept!

Femke_Tweety: ik heb Prins vanmiddag een chat gestuurd om advies - nog even wachten op een reactie.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:15

Ik voerde cavom puppy Brok, zul je even moeten checken dan. Maar van de dierenarts moest ik direct omschakelen naar volwassen brok.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:15

Dat (Smolke) hebben wij vanuit de fokker gevoerd. Schijnt ook niet heel hoog aan geschreven te zijn qua vlees gehalte. Hier ook geen mooie ontlasting ermee

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:24

Smolke was hier ook geen hoogvlieger. Eukanuba wel en eigenlijk maandelijks heeft welkoop wel aanbieding de grote 12 kg zakken voor 36,95 ik probeer altijd vis te bestellen maar de lam en kip bevalt de honden ook prima. Ik neem graag vis ivm dat voor mijn oudere herder met wat artrose erg goed is naast extra omega's en groenlipmossel. Purizon vind ik ook fijn voer. Zooplus en bibita soms echt leuke voer aanbiedingen om in de gaten te houden.

Geperste brok is ideaal bij grote en slecht etende honden ivm de vertering er van maar ook omdat de brok zwaar is dus weinig volume qua voeren. Jarenlang daarom best veel farmfood, lukullus, cavom enz gevoerd maar nu ze ouder zijn, beter eten, meer honger hebben en sneller dik pak ik meer de 'gewone' brok. Ik doe daar gerust vers vlees door of dag vers en dag er op weer brok. Ze hebben hier magen van beton haha

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:27

Onze Hovawart krijgt Eukanuba puppy large breed brokken, daar doet hij het super op en deze kunnen tot 12 maanden gegeven worden.

Hij is nu 8 1/2 maand en 40 kg.

Brekz.nl heeft daar altijd een leuke aanbieding voor, 15+3 kg voor minder dan 50 euro.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:01

Femke_Tweety schreef:
Nee, kattenvoer is doorgaans te zout voor honden.

Daarom vinden ze het ook zo lekker. :')
Hier nog 1 die met liefde kattenvoer snackt als hij de kans krijgt.
Meestal dus niet ~~}>

Even hier op inhaken. Dit is dus niet waar. Hondenbrok is juist meer gezout dan kattenbrok. Dat is mede een van de redenen waarom dierenartsen en dierenopvangen altijd kattenbrok aanraden voor het voeren van egels. Omdat het minder zout heeft en meer vlees.

Ts, ik zou vooral wegblijven bij a merken zoals royal canin, prins, hills, etc. omdat het kwaliteitsgezien niet beter is dat het voer van de supermarkt.
Voerwijzer is een hele goede, ONAFHANKELIJKE, bron.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:11

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:42

Er is al veel gezegd over merken etc. Nog een kleine opmerking over aanbevolen hoeveelheid, daar hoef je je niet al te blind op te staren. Kijk naar je hond en wat hij nodig heeft. Mag wat minder zijn dan aanbevolen hoeveelheid. Als je er ver onder gaat zitten moet je wel uitkijken dat er wel voldoende voedingsstoffen binnenkomen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:05

Jildau schreef:
Oh dankjewel daar ga ik eens naar kijken! Ik heb trouwens juist geleerd dat het bij een groot ras verstandig is om wat langer puppybrok te voeren omdat ze ook langer doorgroeien dan kleine honden. Vandaar dat ik dacht dat ik nog een paar maanden puppybrok kon geven. Hij is nog in de groei.

Dit is echt onzin. T enige waar je op moet letten is dat de calcium/ fosfor verhouding niet te hoog is. Ivm groeipijn.

Ik voer zelf carnilove en farmina lam pumpkin aan mijn honden. Ik zou gaan voor een brok met minder/geen graan en ben zelf geen fan van mais in brokken. . En een hoger vleesgehalte. Carocroc.
Je zou evt ook kunnen kijken naar wellness core. Dat ligt uit mn hoofd wel bij de welkoop. Of eukanuba grain free.

Ik bestel carnilove bij chewies.