Kosten metacam kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Kosten metacam kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 23:14

Sinds een maand of 4 staat mijn seniorkat op metacam vanwege artrose. Ik haalde elke keer als het bijna op was een nieuw flesje van 15 ml, daar was het nu ook weer tijd voor dus een belletje naar de dierenarts gedaan en de assistente vroeg of ik niet liever een flesje van 30 ml wilde, ja prima. Naar de dierenarts gereden, medicatie opgehaald, betaald en weer naar huis.

Ik weet niet eens meer hoe of waarom precies, maar eenmaal thuis kwam ik erachter dat ik in verhouding met de prijzen die ik op internet zag staan, best een heel stuk meer betaal.

Het gaat om de 0,5mg/ml (katten/cavia) versie. Voor 15 ml betaalde ik +/- 36 euro en nu voor de 30 ml heb ik +/- 55 euro betaald.

Op internet zie ik bij dierenapotheken dit soort bedragen staan:
Afbeelding

Dus ik vroeg mij af wat jullie betalen voor de metacam (de 0,5mg/ml variant)?
Mijn kat is 'patient' bij de Anicura en ik weet dat zij niet de goedkoopste zijn maar ik ben wel al jarenlang erg tevreden over de zorg voor mijn dieren tot nu toe, en m'n kat krijgt ook gewoon metacam als ze dat nodig heeft, ook als het 55 euro kost, maar ben wel benieuwd.

Ik wil dit topic overigens graag alleen over de kosten van de metacam houden, ik ben me bewust van andere opties zoals Solensia en de voor- en nadelen daarvan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:22

Online is het uiteraard goedkoper. Maar daar kun je niet zelf bestellen, alleen de dierenarts kan dat, dus zie die 36 euro nog wat als inkoop prijs.
Of misschien op recept maar voor recept uitschrijven betaal je ook rustig €15 en niet elke dierenarts wilt dat (voor een Metacam zie ik dat echt niet gebeuren).

Nu is AniCura idd duurder met alles en kan het best zijn dat je bij een andere dierenarts bv maar €45 betaald.

Soms kun je middelen voor honden gebruiken voor katten. Die Metacam flesjes voor honden zijn groter dus dat scheelt ook weer in prijs. Maar ook daar moet je dierenarts maar net achter staan. En overleg dan aub heel goed over de dosering (en neem niet aan van iemand online) en let dan ook echt goed op met het doseren thuis, want "een beetje teveel" is dan in verhouding heel veel te veel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:24

je kan wel zelf bestellen, is idd veel goedkoper, maar je moet recept van je da. kunnen overleggen en die vragen daar ook geld voor. Heb dit ooit voor mijn hond gedaan en dat scheelde echt heel heel veel zelfs incl. receptkosten.

manumol

Re: Kosten metacam kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:41

Zit er een Ranzijn dierenarts bij jou in de buurt?

Voor mijn Boerboel heb ik druppels nodig tegen incontinentie. Met een flesje doe ik ongeveer anderhalve maand, de druppels krijgt ze 2x per dag.

bij AniCura betaal ik 15€ per flesje meer, dan bij Ranzijn. Zelfde flesje, zelfde leverancier.

Ze willen wel graag het dossier door gestuurd hebben van het dier, en er kan gevraagd worden om eens in de zoveel tijd het dier even na te kijken, voor ze de medicatie mee geven. Mijn hond hebben ze nog nooit gezien en schrijven recept van uit het dossier wat door gestuurd is.

Voor de rest zit ik gewoon bij AniCura met de dieren qua behandelingen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:55

Ik betaal voor een flesje 30 ml €23. Kan ophalen wanneer ik het nodig heb.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:27

xoranlover schreef:

Dat is wel heel goedkoop. Krijg jij fokkers korting?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:31

Ik betaal voor 32ml metacam hond €36, daar zit 1,5mg/ml in. Ik koop het voor cavia's, want die hebben in verhouding enorm veel nodig. Wat deze dierenarts voor de kattenvariant vraagt weet ik niet.

Bij mijn andere dierenarts was ik voor 25ml novacam (dat is hetzelfde middel) kat steeds €25 kwijt, dat is ook al een flink verschil met jouw dierenarts.

Beide klinieken waar ik kom zijn geen onderdeel van een keten.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 06:05

In dit geval kan je de honden variant, zoals Nyaleti zegt, NIET gebruiken voor katten! Dat kan dodelijk zijn. De honden variant bevat namelijk 1,5mg/ml zoals de cavia’s. Katten hebben de 0,5mg/ml nodig. Helaas, in bijna geen enkel geval kun je hondenmiddelen voor katten gebruiken.

Pittige prijs inderdaad. Denk dat het bij ons ib Belgie ook zo duur is. Je zou kunnen vragen/kijken of hetzelffe product onder een andere naam/merk verkocht word dat eventueel goedkoper is. Online kan je dit alleen als dierenarts aankopen, maar da’s ook al gezegd.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:22

Nyaleti schreef:
xoranlover schreef:

Dat is wel heel goedkoop. Krijg jij fokkers korting?

Niet op medicatie. Oh is trouwens wel loxicom. Zelfde werkzame stof als metacam. Die heb ik ook wel eens maar meestal loxicom.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:29

Bij onze Evidensia kliniek betaalde ik de laatste keer (juni) €38,50 voor 30ml.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:06

Furst schreef:
In dit geval kan je de honden variant, zoals Nyaleti zegt, NIET gebruiken voor katten! Dat kan dodelijk zijn. De honden variant bevat namelijk 1,5mg/ml zoals de cavia’s. Katten hebben de 0,5mg/ml nodig. Helaas, in bijna geen enkel geval kun je hondenmiddelen voor katten gebruiken.

Pittige prijs inderdaad. Denk dat het bij ons ib Belgie ook zo duur is. Je zou kunnen vragen/kijken of hetzelffe product onder een andere naam/merk verkocht word dat eventueel goedkoper is. Online kan je dit alleen als dierenarts aankopen, maar da’s ook al gezegd.

Ik heb jarenlang paard novacam (goedkopere metacam variant) aan mijn honden gegeven. Paard was 10x zo sterk dus het hondenspuitje voor 4 kg vullen voor 40 kg hond. De rekensom was absoluut niet moeilijk en ik had 3 honden van gemiddeld 40 kg op pijnstilling. Was destijds 35 euro per jaar jwiht voor de hele club :D
Ik zie dus totaal niet in waarom hond niet voor kat kan tenzij! hulpstoffen giftig zijn in hond variant voor katten. Op basis van enkel bovenstaande info is hond variant 3x zo sterk als kat. Ze heeft nu kat en kat doseerspuit. 6 kg kat geef je op hond variant dan voor 2 kg in kat doseerspuit en je zit keurig op de juiste hoeveelheid. Dit is natuurlijk onvolledige berekening met te weinig info wat je moet inhoudelijk meer vergelijken. Het is echter kort door de bocht om direct te roepen dat het giftig is. Op basis van jou info is het 3x sterker, niet giftig ;)

Overigens op de paard variant ook een duuf gered die een raam gemist of eigenlijk geraakt had. 3 dagen 1 druppel en hij vloog weer. Waarschijnlijk letterlijk een paardenmiddel geweest :+ maar wel effectief ((was overlegt met dierenarts))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:08

Furst schreef:

Je kan gewoon 1/3 van de dosis geven, zo moeilijk rekenen is dat nou ook weer niet.
Of je verdunt het spul, is ook geen rocket science.

Ik verdun al jaren novacam van de paarden (15 mg/ml) tot hondendosering als ik het nodig heb. Je pakt 10 ml paardenspul, voegt er 90 ml water aan toe, en je hebt 100 ml van de juiste hondendosering.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:27

Furst schreef:

Kan hoor. Hetzelfde spul maar andere verhoudingen en dosering. Daarom moet je ook op de dosering letten.
Maar ik zie een keten hier niet zo snel in mee gaan want officeel mag het niet en ze moeten dan metacam hond uitschrijven.
Sommige dierenartsen doen het wel maar bv alleen als je vaste klant bent of ze bv weten dat je minima bent.

Met veel medicatie kan het inderdaad niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:28

Ik haalde altijd 2 flesjes per keer ivm verzenden (mijn da zit op 30 minuten afstand) en betaalde dan 74,18 in totaal. komt uit op 37 euro per flesje ongeveer

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:44

xoranlover schreef:
Niet op medicatie. Oh is trouwens wel loxicom. Zelfde werkzame stof als metacam. Die heb ik ook wel eens maar meestal loxicom.

Hier ook Loxicom gehad. 30ml voor 19 euro bij de DA.
Wel in BE.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:07

Ik betaal voor 4x 15 ml 74 euro.....(2x duo verpakking meloxidyl)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:36

Ikzelf zou nooit zomaar verdunnen en beginnen uitrekenen. Je wil het niet oo je geweten hebben als er iets misgaat.

Ik heb trouwens idd ook de Meloxidyl! Volgens mij betaal ik die ook niet zoveel

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:38

Dit werkt met alle medicatie zo. Als je synulox gaat halen is dat bij elke dierenarts een ander tarief.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:49

Dat uitrekenen is toch niet spannend? Stel dat je van de kattenvariant 1.2ml nodig hebt, dan geef je van de hondenvariant 0.4ml. Voor cavia's kun je zelfs hele schema's per variant vinden zodat je weet hoeveel je met de spuitjes moet geven waar alleen kilo's hond of kat op vermeld staan. Voor andere dieren bestaat dat misschien ook wel.

Ik werd hierop gewezen door een dierenarts omdat ik een cavia had die jarenlang novacam nodig heeft gehad. Hij ging van €350 in het eerste jaar naar af en toe een paar tientjes := Verdunnen zou ik ook niet durven, maar dat komt ook omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:57

Mijn dierenarts heeft ooit uitgelegd dat iig de metacam van andere merken niet 1 op 1 over te nemen zijn van hond op kat en andersom qua dosering.

Dier_en_arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:12

Verdunnen met water is niet aan te raden; de medicatie wordt hier instabiel van en is daarmee niet betrouwbaar effectief. Het kan ook nog ervoor zorgen dat je een overdosis geeft, omdat het zich niet goed mengt, waardoor de ene ml meer kan bevatten dan de andere.
1/3 van de honden dosering kan theoretisch wel, maar is voor katten vaak lastig om te doseren omdat de bijgeleverde doseerspuit niet nauwkeurig laag doseren kan voor de gemiddelde kat. Overigens; een dierenarts mag geen honden medicatie voorschrijven als hetzelfde middel ook voor de kat is geregistreerd.
Prijsverschillen tussen praktijken zijn er zeker, afhankelijk van het merk en de inkoopprijs die zij moeten betalen. Dierenarts hoppen kan, maar medicatie voorschrijven zonder het dier te hebben gezien is zelfs met een patiëntenkaart niet altijd mogelijk - en vaak medisch discutabel, op enkele uitzonderingen na - waardoor je alsnog elders een onderzoek/consult moet betalen.
Voorbeeld: een hond op incontinentie medicatie die bij dierenarts A komt voor de medicatie en bij dierenarts B voor de overige zorg. Incontinentie medicatie geeft een verhoogd risico op blaas infecties. Doordat de medicatie bij dierenarts A wordt gehaald staat dit niet actief bij dierenarts B, en worden vroege signalen vaak gemist met in de praktijk soms erge infecties tot gevolg. Dan ligt de signalering dus eerder bij jezelf als diereigenaar en dat moet je je wel bewust zijn.
Bron; ik ben zelf praktiserend dierenarts.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:53

Ik geef Atrosan van Vogel is goedkoper en ook gezonder voor de kat.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:15

Meloxidyl is volgens mij weer voordeliger dan de metacam. Loxicom is idd volgens mij ook goedkoper, al weet ik dat niet zeker.

Dus je zou eens met je kliniek kunnen overleggen of het scheelt als ze een ander merk bestellen :j
Of idd een recept vragen en zo online bestellen; wie weet is het zelfs met receptuurkosten alsnog goedkoper.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:16

Zonnetje81 schreef:
Mijn dierenarts heeft ooit uitgelegd dat iig de metacam van andere merken niet 1 op 1 over te nemen zijn van hond op kat en andersom qua dosering.

Dan toch wel uitgelegd voor zijn eigen portemonnee....al tientallen jaren doe ik gerust omrekenen enz en echt nog nooit nadelige gevolgen door gezien. Zelfs bravecto haal ik de zwaarste tablet (tm 56 kg uit mijn hoofd) en verdeel dat tussen mijn honden van iets meer dan 40 kg en iets minder dan 20 kg. Juist omdat het bravecto is neem ik het iets onder aanbevolen dosering en verdeel de tablet naar gewicht. Ze zijn inmiddels 8 en 6 jaar en kerngezond.

Ook met de kat als deze medicijnen nodig had vroeg ik 2 of 3 tabletten van veel hogere dosering die ik zelf kleiner maakte. Dat was ook veel makkelijker er in te krijgen. Zij is inmiddels 19 jaar.

Nu Belgische dierenarts en sporadisch pijnstilling nodig dus heb ik ook loxicom 100 ml voor de hond voor 46 euro. Staat ook gelijk aan metacam.

Zelf verdunnen met water zou ik niet aanraden omdat je dan af moet wachten hoe het mengt. Juist veel minder qua volume moeten geven vind ik een voordeel voor het laten innemen ervan. Ik zou daar niet zelf aan sleutelen maar het houden bij de omreken cijfers en hoeveelheid.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:19

Moon_light94 schreef:
Meloxidyl is volgens mij weer voordeliger dan de metacam. Loxicom is idd volgens mij ook goedkoper, al weet ik dat niet zeker.

Dus je zou eens met je kliniek kunnen overleggen of het scheelt als ze een ander merk bestellen :j
Of idd een recept vragen en zo online bestellen; wie weet is het zelfs met receptuurkosten alsnog goedkoper.

Ik heb een dierenarts gehad..niet voor niets gehad...die vroeg waarom ik het recept wou van sporimune (heel andere medicatie) aangegeven dat het via internet 60 euro per verpakking goedkoper was en daarmee mijn maandelijkse kosten van 150 euro per alleen aan medicatie flink zou zakken. Dat begreep ze en ze ging met assistent overleggen. Ze kwam terug en voor 60 euro wilden ze wel steeds een recept leveren dat eenmalig te gebruiken was....ik heb die dierenarts gehad..