Pisgeur uit bank krijgen, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Pisgeur uit bank krijgen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 22:19

Hi allen!

Door de stress van afgelopen dagen heeft 1 van mijn katten gisteren op de bank geplast. Balen! Bank staat er net een paar dagen :(

Ik krijg de geur er met geen mogelijkheid uit, inmiddels heb ik m 2x schoongemaakt met een (bank)reiniger. Die dus water sprayt en opzuigt etc, jullie kennen het vast/hopelijk wel.
Ook behandeld met een speciale spray tegen geurtjes en vlekken op de bank.

Heeft iemand toevallig dé tip om er vanaf te komen? :(:

De bank waar het om gaat:
https://huus.nl/banken/hoekbank-sterre/

Ro0sje

Re: Pisgeur uit bank krijgen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:22

Schoonmaak azijn al geprobeerd?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:23

Je hebt urine off. Dat kan goed helpen. Maar ik heb ook gehoord een sopje van groene zeep kan helpen.

Onze kat had wel op de bank gespuugd, dat kregen we er wel aardig uit met Marcels greensoap.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:25

Bij mijn kleed hielp V.anish tapijtspray voor ongelukjes van dieren. Weet niet precies de naam meer. Ik zag het wel gebeuren dus het werd wel meteen schoongemaakt. Balen hoor, succes met poetsen en pas op dat de stof niet verkleurd.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:26

Volgens de website is de stof makkelijk te onderhouden en schoon te maken met een vochtige doek :') Ik zou het insmeren met de vlekkenspray van Vanish. Daarna wat wasparfum op een vochtig doekje en er over heen gaan. Niet te hard, anders boen je de stof vaal. Dat kan de vieze lucht wel verbloemen.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:28

Groene zeep of biotex (groen) gebruiken wij als de katten eens gepist hebben en de geur lijkt er wel mee weg te gaan. Beide middelen zouden de eiwitten of enzymen (weet niet meer precies wat :') ) van pis oplossen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 22:32

Urine off heb ik gelijk even besteld, zou morgen binnen moeten komen.

Ik keek net weg toen het gebeurde, dus heb vrij snel kunnen ingrijpen qua schoonmaken. De vlekken zijn gelukkig niet zichtbaar, maar de geur is erg aanwezig. Met schoonmaakmiddelen ben ik bang dat er iets van bleek in zit en ik straks ook nog vlekken erbij heb (hoewel liever dat dan die geur :’) )

Ik ga echt iedere optie af die genoemd wordt, bedankt voor de input!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:34

Heb je een reinigingsmiddel gebruikt in de spray extractie machine?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 22:35

Nee, in de instructies stond nadrukkelijk om helder water te gebruiken zonder iets van schoonmaakmiddelen erin

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:52

Ah oke. In mijn machine kan ook een reinigingsmiddel en dat werkt fantastisch.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:03

Kattenurine krijg je echt alleen goed schoon met een schoonmaakmiddel met enzymen erin. Onder andere biotex (groen of blauw, maakt niet uit) aardige hoeveelheid oplossen in warm tot heet water (hoe warmer hoe sneller de enzymen werken). Dit op de plek doen, goed veel. Even laten inwerken. Daarna kun je het opzuigen met zo'n meubelreiniger. Dat zou ik een paar keer herhalen om het echt goed te reinigen.

Er zijn ook sprays met enzymen, zoals urine off. Die werken ook maar je zult de bank wel echt flink moeten verzadigen met vloeistof, en ik zou het er zelf het liefst ook zoveel mogelijk weer uit zuigen om de urine echt te verwijderen. Daarom zou ik toch gaan voor een meubelreiniger en biotex. Als je het kussen van de bank af kunt halen zou je het kussen zelfs helemaal nat kunnen maken met biotex en laten drogen.

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:04

Ervaringsdeskundige hier. Alles geprobeerd, niks werkt. Enige dat hier geholpen heeft is een bedrijf laten komen die de bank een dieptereiniging gegeven heeft en ook heeft ontgeurd. Het schijnt iets met enzymen te maken te hebben. En nóg, als ik er sterk aan de plek ruik, denk ik het te ruiken, maar misschien zit het in m’n hoofd :o

Zij adviseerden ook echt om er niet met schoonmaakmiddelen op te gaan, dit schijnt het proces voor hen nog lastiger te maken en het eindresultaat te beïnvloeden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:06

Azijn
Soda
Dettol (geurloos)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:18

Zou een dikke laag baking powder iets kunnen uitrichten? Ik gebruik het vaak om vieze luchtjes ergens uit te krijgen.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:19

Geen azijn, ammoniak of chloor gebruiken.
Dat trekt juist alleen maar meer aan voor de kat om daar opnieuw te plassen.

Beste kan je inderdaad iets op enzym basis, zoals urine off of csi urine.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:19

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:26

Wat voor meubelreiniger heb je? Je zou toch verwachten dat daar een reinigingsmiddel in kan, met alleen water maak je niet schoon.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:27

Hier ook regelmatig tevreden klanten gehoord over de Ecodor UF2000!
Laatst bijgewerkt door TheNovelist op 03-01-25 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:28

PeeltjE schreef:
Ervaringsdeskundige hier. Alles geprobeerd, niks werkt. Enige dat hier geholpen heeft is een bedrijf laten komen die de bank een dieptereiniging gegeven heeft en ook heeft ontgeurd. Het schijnt iets met enzymen te maken te hebben. En nóg, als ik er sterk aan de plek ruik, denk ik het te ruiken, maar misschien zit het in m’n hoofd :o

Zij adviseerden ook echt om er niet met schoonmaakmiddelen op te gaan, dit schijnt het proces voor hen nog lastiger te maken en het eindresultaat te beïnvloeden.

Zou dit ook laten doen. Heeft iemand die ik ken voor €80 laten doen dus dat is te overzien.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:30

Wij hebben na een plasongeluk van de poes, de bank laten reinigen door een expert. Ondanks direct behandelen met Biotex en HG urineverwijderaar bleef de geur.

Na de reiniging dus niet meer, lees dat dat niet helemaal duidelijk is. :=
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 03-01-25 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:41

Ik heb 10 jaar een onzindelijke ex-kater gehad en Ecodor UF 2000 was voor mij het wondermiddel.
Enzymen halen de geur weg, niemand die bij mij op visite kwam heeft ooit opgemerkt dat er ergens geplast was.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:48

Hier een aantal jaren geleden precies hetzelfde probleem. Heb meerdere dingen geprobeerd en uiteindelijk heeft voornamelijk deze spray geholpen:

https://www.bol.com/nl/nl/p/ecopets-uri ... %20plekken.

De lavendelgeur verdwijnt met een paar dagen en de urine lucht verdwijnt helemaal.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:00

Een sopje met soda en groene zeep dan is de geur weg :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:09

hoogendroog schreef:
Zou een dikke laag baking powder iets kunnen uitrichten? Ik gebruik het vaak om vieze luchtjes ergens uit te krijgen.

Nee helaas, dat werkt niet omdat het te diep zit.

Je hebt voor je meubel reiniger ook speciaal spul voor huisdieren geuren. Dat samen met het katten urine spul zou je een eind moeten kunnen komen maar waarschijnlijk moet je het een paar keer herhalen.

Ik heb helaas ook een bank/stoel plasser hier, heel vervelend.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 01:03