zebravinkjes in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

zebravinkjes in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 11:28

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje; ik heb voorheen forpussen gehad, hele leuke vogels, maar toch wel erg luidruchtig en best veeleisend qua aandacht.
ik overweeg een koppeltje rustigere vogels te nemen, want vind wat zachte vogelgeluidjes wel gezellig.
hoeft niet persee tam, of in die mate dat je ze wel kan hanteren maar ze geen aandacht nodig hebben.
dacht aan catharina parkieten, maar die schijnen enorme flatsen te hebben en toch ook wel graag los te vliegen, dat is met mijn hondje met jachtinstinct niet handig, en de flatsen wordt ik zelf niet blij van.
vroeger toen ik nog thuis woonde, hadden we een stelletje zebravinken, ik kan mij herinneren dat die wel grappige geluidjes maakten en vrij rustig waren qua geluid. maar klopt dat? ik was nog erg jong.
ik zou ze graag in de huiskamer houden, in een mooie ruime kooi op voet of kamervoliere, met zn 2en.
wat hebben deze vogels precies nodig qua verzorging en kooiverrijking? kan je ze iets tam (als in hanteerbaar zonder stress) krijgen?
is de Ferplast Giulietta 5 een leuke kooi voor 2?
en wat voor voer (in kleinverpakking) is aan te raden voor ze, en wat hebben ze daarnaast nog meer nodig?
is dit iets, en moet daar dan nog grit/kiezel/eivoer bij? https://dierencompleet.nl/product/prest ... he-vogels/
of dit, maar dat bevat suikers; https://dierencompleet.nl/product/beaph ... penzaad-2/
Laatst bijgewerkt door veneri op 31-12-24 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:01

Ik heb zebravinkjes gekweekt zowel in een binnenvoliere als een buitenvoliere, leuke vogeltjes met telkassa geluidjes van de mannen. <3 maar beweeglijk, altijd bezig of met elkaar of met rondvliegen nestjes bouwen enz. Ze vliegen graag en veel en hebben graag de ruimte om zich heen. tenminste die van mij wel en maakten ook best wat stof.

Mijn buitenvoliere met binnenhok was 2,5 bij 2 meter. Binnen had ik ze later in deze, wat in mijn ogen het minimaalste is dat ze nodig hebben voor max 4 vogels /2 paartjes. Bij teveel willen ze elkaar nog al eens lastig vallen in de nestjes

https://www.petsplace.nl/ferplast-volie ... gJZevD_BwE

Goed fijn zaadvoer, fijn grit of maagkiezel, ze waren hier ook gek op die roze of witte mineralen blokken :j . Natuurlijke takken gebruikte ik als stok gemengd met die plastic stokjes ( maar daar maakte ik omstukken van van natuurlijk materiaal om de nagels te slijten.

Ze zijn kwetsbaar en stresserig bij vastpakken. Dat vergt wel concentratie en dat ze je gewend zijn. Anders krijgen ze zo een hardstilstand van de stress :(:)
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-12-24 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 12:03

Laatst bijgewerkt door veneri op 31-12-24 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:04

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 12:06

dank je, het spannende daaraan vind ik de grote deur met zulke bewegelijke (niet tamme) vogels.
wat vind je van de tweede link die ik heb toegevoegd in het vorige bericht?
wat zou de minimale maat zijn voor een koppeltje, dan ga ik daar even op zoeken.
is er verder een goede informatieve website over het houden en verzorgen van deze vogels binnenshuis?
Laatst bijgewerkt door veneri op 31-12-24 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:09

Ik zou een zo groot mogelijke kooi aanbieden, dus inderdaad in de richting waar Karuna een link van heeft gedeeld.
Hou er wel rekening mee dat ze kun koppies niet door de tralies moeten kunnen steken.
De eerste kooi die je zelf deelt is echt veel te klein. De tweede is veel te smal.
Wij hebben thuis vroeger ook zebravinkjes gehad. Leuke vogels maar wel heel stressgevoelig en snel neurotisch :D
Ik zou ze wel proberen om tam te maken zodat ze ook zoveel mogelijk los in huis kunnen vliegen.
Op die manier krijgen ze genoeg beweging en blijven ze fit en gezond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:12

Voor ik het vergeet een belangrijk iets voor de vinkjes en leuk vermaak voor jezelf een goed badje,ze zijn gek op badderen <3

En ja een grotere kooi is echt een must voor ze. Hoe groter hoe meer natuurlijke beweging ze maken hoe actiever ze zijn en hoe leuker om naar te kijken. Met wat nest materiaal en het juiste nestje (ze waren hier gek op kleine gevangenisjes) daar kunnen ze uren en uren mee bezig zijn. *\o/*

En je krijgt er vanzelf handigheid in, juist door de grotere kooi kunnen ze van je weg als je in de kooi moet zijn voor bvwater voer of takjes, :j

Die tweede is die hogere toch? Daar kunnen ze wel mee vooruit denk ik
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-12-24 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 12:14

badje; check!
en verder, geven ze iets om speelgoed?
Laatst bijgewerkt door veneri op 31-12-24 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 12:19

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:33

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:38

veneri schreef:
ik vind deze verblijven wel mooi, maar de voliere lijkt mij lastig met schoonmaken door diverse lichamelijke klachten. dit is de voliere 84,5 x 65,5 x 165 cm: https://dierencompleet.nl/product/ferpl ... ere-hemmy/
of de grootste maat van de kooi: 81 x 41 x 64 cm : https://dierencompleet.nl/product/ferpl ... genschap=6

maar die zijn beiden te klein voor 1 koppeltje?

Die bovenste is ok en makkelijk schoon te maken :j ook met mijn destijds compleet verrotte lijf inclusief deels verlamming. Lade eruit aan de onderkant leeggooien schoonmaken en weer terug doen. De klep in het midden is groot en valt naar beneden waardoor ontsnappen lastiger is dan bij een naar beneden klepje of opzij

Voerbakjes en badjes ophangen zodat je zo min mogelijk hebt liggen op de lade.

De zitstokken en takken kun je met wat creatieviteit vlak boven de onderbak beginnen met bevestigen :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-12-24 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 12:39

maakt het dak het niet erg donker in de kamervoliere? en zou je er wel goed bijkunnen om de tralies aan de binnenkant schoon te maken?
is met mijn chronische schouder aandoening vrij lastig denk ik. de kooi kan je nog op zijn kant leggen om er bij te kunnen.

los door de kamer vliegen zou als ze eenmaal tam zijn, voor een uurtje of iets dagelijks wel kunnen, wanneer de hond in de werkkamer bij mijn man is. maar is dat ook aan te raden met zulke snelle vogels? denk aan tegen muren en ramen aanvliegen enzo, zou het doodeng vinden.
Laatst bijgewerkt door veneri op 31-12-24 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:41

veneri schreef:
badje; check!
en verder, geven ze iets om speelgoed?

Nest materiaal en een nestje. Ik gebruikte kokosvezel (raakt niet in de knoop, sommige zachtere spullen kunnen zorgen voor vastgeraakte pootjes of opgehangen vogeltjes die verstrikt raken in de draden %) ) daarvoor daar konden ze uren mee slepen en bezig zijn. Wilgentakjes met blad (let op gifvrij) en ze peuterden zorgvuldig die blaadjes ervan af. :Y)
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-12-24 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:41

Bij losvliegen sowieso altijd de gordijnen dicht. Muren zien ze wel, maar glas herkennen ze niet.
Onze papegaai snapt wel dat hij niet door glas heen kan omdat we het hem uitgebreid hebben laten zien, maar zeker de eerste maanden altijd extra voorzichtig zijn tot ze weten dat ze er niet doorheen kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:43

Los vliegen zou ik bij die kleine wurmen niet echt aandurven. Vangen als ze niet zelf terug gaan is stressvol. En ze zijn zo klein dat ze gemakkelijk ergens achter verdwijnen of vallen bij een aanvlieging -O-

Mijn truc met de tralies, een oude tandenborstel iets vochtig maken (alleen water geen zeep) en daarmee eens per week op mijn gemakje van buiten af alles afborstelen. Dan krijg je de tralies rondom goed schoon zonder dat je de meest onhandige bochten hoeft te maken met je lichaam
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-12-24 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 12:44

allebei enorm bedankt voor de tips, ik ga mij er nog even verder in verdiepen.
kan je ook 2 mannetjes samen nemen als je geen nestjes wil, of zijn nestjes met mannetje/vrouwtje ook te voorkomen?
slapen deze vogels op stok, of in een nestkastje of iets dergelijks?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:47

Ik heb 4 zebravinken in buiten in een volière van 3 bij 6 gehad. Ze maakten echt van de hele ruimte gebruik en vlogen heel veel. Ze maakten ook veel nesten van hooi en stro die ze op de grond vonden.

Ze waren niet tam en ik vond ze veel geluid maken. Ik vond het geen vogels voor binnen maar ik weet dat sommige het wel doen

Edit ik had mannetjes samen en ze sliepen in nestkasten (heel incidenteel op een stok)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:48

Nestje slapers had ik al zijn er ook die voorkeur geven aan een stok.

Wat ik deed in het niet broedseizoen binnen. Ze hun gang laten gaan en de eitjes dan verwisselen voor nepeitjes. En inimini roereitjes maken van hun versgelegde eitjes :D :Y) .

Dan liepen ze hun soort van natuurlijke cyclus en krijgen de vrouwtjes geen legnood, ik heb altijd man vrouw koppels gehad en geen ervaring met man man. Ze stopten met broeden na een tijdje, dan nestje weg tot ik merkte dat ze weer nestjes op de bodem gingen maken dan weer nestje erin enz

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:52

Ik vind het eigenlijk ook geen vogels voor binnen. Ze zijn heel snel zenuwachtig en neurotisch.
Maar bij sommige mensen doen ze het wel goed binnen. Je moet wel tegen het éentonige getjilp kunnen :+
Wanneer je vogels binnen wilt houden, zou ik ze wel minstens een paar uur per dag los laten vliegen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 13:09

karuna schreef:
Nestje slapers had ik al zijn er ook die voorkeur geven aan een stok.

Wat ik deed in het niet broedseizoen binnen. Ze hun gang laten gaan en de eitjes dan verwisselen voor nepeitjes. En inimini roereitjes maken van hun versgelegde eitjes :D :Y) .

Dan liepen ze hun soort van natuurlijke cyclus en krijgen de vrouwtjes geen legnood, ik heb altijd man vrouw koppels gehad en geen ervaring met man man. Ze stopten met broeden na een tijdje, dan nestje weg tot ik merkte dat ze weer nestjes op de bodem gingen maken dan weer nestje erin enz

bestaan er zulke kleine nepeitjes?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 13:10

Cayenne schreef:
Ik vind het eigenlijk ook geen vogels voor binnen. Ze zijn heel snel zenuwachtig en neurotisch.
Maar bij sommige mensen doen ze het wel goed binnen. Je moet wel tegen het éentonige getjilp kunnen :+
Wanneer je vogels binnen wilt houden, zou ik ze wel minstens een paar uur per dag los laten vliegen.

jij vind ze niet geschikt voor binnen omdat ze zenuwachtig zijn?
ik kan mij dat vanuit mijn jeugd niet herinneren helaas, dacht dat ze vrij rustig waren.

Catharina parkieten lijken mij ook leuk, en is een tweede afweging naast zebravinken, maar de enorme flatsen houden me tegen. :o
ik wil wel vogeltjes die zich wel prettig voelen in huis, dus het is voor mij wel belangrijk dat een verblijf in de huiskamer geen stress geeft aan de vogels. mochten vinkjes daarom niet geschikt blijken dan hoor ik het graag.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:27

Ik weet dat de discussie hier niet hoort.
Maar hoeveel uur " geniet " jij van de vogeltjes. Die de hele dag "" genieten "" van hun te kleine kooitje :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:31

Ik vind ze niet zo geschikt omdat ze heel stressgevoelig zijn en vrij kwetsbaar bij losvliegen, maar ik vind veel beweging wel een vereiste voor een binnenvogel en wanneer ze niet uit de kooi kunnen vind ik het geen fijn leven voor ze.
Je kunt ze losvliegen wel aanleren overigens, maar ik vind ze geschikter voor een grote (buiten)voliere.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:35

Ik ken het wel omdat mijn zus ze vroeger in de slaapkamer mocht hebben. Oooh wat waren ze mooi.
Maar ze waren ook heel luid! En inderdaad niet blij in een hokje. Uiteindelijk heeft mijn zus ze ook nooit weer gehaald. Omdat het toch geen geschikte binnenvogel leek.

De buiten volière ging wel goed. Wij hadden een groot verblijf met binnen en buiten. En hielden er ook Japanse nachtegaaltjes in.

Maar wat jij schets, zou ik zelf nooit doen. Vooral omdat ik het ook ken van vroeger.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 13:38

anca schreef:
Ik weet dat de discussie hier niet hoort.
Maar hoeveel uur " geniet " jij van de vogeltjes. Die de hele dag "" genieten "" van hun te kleine kooitje :o

doe ff normaal, ik vraag hier niet voor niets advies en lees me in voordat ik besluit er wel of niet aan te beginnen.