bange hond, vuurwerk, welk middel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

bange hond, vuurwerk, welk middel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 22:56

Wel, dit is onze 2de jaar met Boris en vuurwerk. En Boris is er bang voor. Onze andere hond niet overigens. Die vind snuffelen in de bosjes veel belangrijker. Omdat het oud traditie is in Nederland om nu al te beginnen met knallen, zitten wij nu al met puppy pads in huis stront en pis te ruimen... jottem. ((Overigens geen probleem, als het zo moet.. dan maar zo))

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer als het om kalmerende middellen gaat. Ik wil geen lam-geslagen hond, maar iets dat de stress laag houd zodat hij zich een stuk prettiger voelt. Binnen is het goed te doen, dan komt hij gewoon bij ons liggen. Eten doet hij nu nog wel, als het maar bij ons is. Is overigens een Boomertje (kruizing maltezer, yorki, chihuahua)

Welke werkzame stof moet ik aan denken, en welke juist niet.
Is het vrij verkrijgbaar, of via een dierenarts.

Avelienvd

Re: bange hond, vuurwerk, welk middel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:05

Mijn hond deed het heel goed op sileo.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 23:08

Sileo gaat hem niet worden, we moeten enkele dagen achter elkaar kunnen gebruiken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:13

Die van mij krijgt Sanal relax, is vrij verkrijgbaar, maar moet je eigenlijk al wat dagen van tevoren geven om een spiegel op te bouwen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 23:19

Klopt, ik ben gewoon te laat. Vorig jaar viel het mee, was het echt alleen oudjaars dag ineens. Nu wou hij niet mee naar buiten en wou daar ook niks doen. Dan valt het mee dat het een kleine hond is. Dit is alleen zo geen houdbare situatie. Helemaal omdat na maandag 90% van de mensen hun vuurwerk in huis heeft en daardoor dus veel meer vroegtijdig word afgevuurd.

Volgend jaar dus echt al een dikke week vooraf beginnen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:21

Mijn hond staat dit jaar voor het eerst op de vuurwerkbundel van PUUR: Tranquil vanaf begin december, Nervo vanaf half er bij en nu krijgt hij Calm bij duidelijke stress door de knallen (sinds eerste kerstdag zo nodig).
Je kunt nu echter geen spiegel meer opbouwen, wel zou je de calm evt in combo met de nervo kunnen proberen.
Een ander product waar ik hele goede ervaringen van hoor is Hokuo Nagomi, oa met Valeriaan.
Ik gebruik een husmuff bij veel knallen (geluiddempende "muts"), die kun je voor volgend jaar overwegen. Daarnaast kalmerende muziek en een verstuiver per vandaag.

Het is zo rot. Sterkte komende dagen!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:26

Wij hebben vorig jaar voor het eerst Tessie gekregen van de dierenarts, voor onze doodsbange knul hielp dat echt wel heel goed. Het was niet volledig weg, de angst, maar wel beduidend minder en beter te managen dan voorgaande jaren. We zijn alle andere opties al doorgewerkt, van trainen, tot oorkleppen, thundershirts, andere medicatie. Niks hielp. Hij is echt DOODSbang van vuurwerk. Hijgen, trillen, piepen, vluchtdrang, paniek..

Tessie mag je maximaal 9 aaneengesloten dagen geven en werkt vrij snel na toediening. Wel veel bijwerkingen dus goed in de gaten houden hoe je hond er op reageert en het kan wel een sederend effect hebben bij een te hoge dosering. Dat was voor ons ook even uittesten, maar het is vorig jaar erg goed bevallen.
Dit jaar verhuisd en wonen we buitenaf en hopelijk dus weinig tot geen vuurwerk, maar de Tessie staat wel klaar indien nodig.
https://www.dierenkliniektiel.nl/medicijnen/tessie/

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:39

Wat naar dat jullie honden ook zo bang zijn.
Ik geef dit jaar voor het eerst cbd druppels en dat zorgt tot nu toe bij haar voor een stuk mildere reactie op vuurwerk. Gewoon van kruidvat.

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:15

Canabidol

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 01:07

Een advocaatje

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 01:23

Geen middel om in te geven, misschien met zo grote angst en niet thuis te doen een optie om hem naar een pension paar dagen in platteland te doen wat afgelegen ligt? Of anders een kamer inrichten met dikke gordijnen dicht en harde muziek en tv radio aan en zijn mand of bench erin. Kijk uit met een middel zoals Zylkele, de angst krijgt de hond dan helemaal mee maar kan alleen niet meer bewegen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 01:37

Sabri schreef:
Geen middel om in te geven, misschien met zo grote angst en niet thuis te doen een optie om hem naar een pension paar dagen in platteland te doen wat afgelegen ligt? Of anders een kamer inrichten met dikke gordijnen dicht en harde muziek en tv radio aan en zijn mand of bench erin. Kijk uit met een middel zoals Zylkele, de angst krijgt de hond dan helemaal mee maar kan alleen niet meer bewegen

Kijk uit met onzin verspreiden.
Er is ooit een middel geweest wat dit deed. Dat is al járen nergens meer te verkrijgen. En het was al helemaal geen Zylkene. Zylkene is harstikke veilig.

Voor Zylkene ben je te laat. Voor de meeste middelen ben je te laat.
Puur Nervo kun je nog proberen om het scherpe randje er af te halen. Te vinden bij de Pets Place.
Verder veilige plek maken, alles pot dicht en gordijnen dicht en afleiding geven als een bevroren likmat of een lekkere kauwstok. Ook na de stress dit aanbieden, dan worden ze weer wat rustiger.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 02:31

Sabri schreef:

Waar haal je deze onzin vandaan?

Zylkene is juist iets wat je nog zou kunnen proberen als je in de supplementen hoek wil blijven. Als het echt niet te houden is, kan de dierenarts je evt medicijnen voorschrijven die je een dag of 3-5 kan geven. Pexion is daar bijvoorbeeld geschikt voor. Maar als het binnen goed te doen is, weet ik niet of je naar die middelen moet willen grijpen.

Zylkene kan nog kans hebben dat het zo kort erop wat gaat doen, maar ik vrees weinig. Voor 9 van de 10 andere middelen, een Telizen bijvoorbeeld, ben je helaas echt te laat om nog echt resultaat te verwachten. Daar mag je in november/begin december al wel mee beginnen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 07:33

Wat bij mijn Honden (en die van vrienden) al jaren goed werkt is advocaat geven.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 07:40

Ik werk bij dierapotheker en ik zou als ik jou was eens contact met ze opnemen wat op korte termijn zou kunnen helpen. Wij verkopen heel veel spul voor zo’n momenten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 07:54

Puur nervo werkt op alcohol basis en mijn ervaring is dat het per direct werkt. Zelf doe ik zelf samenstellen van bach bloesem methode. Is ook op alcohol basis en werkt ook erg vlot/dezelfde dag. Zeker als je sterk doseert. Advocaat werkt ook prima maar lastig juist te doseren voor x aantal dagen. 2x per dag buitenaf wandelen en indien mogelijk met de auto daar naartoe rijden kan ook goed helpen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 08:00

Ik geef puur tranquil en puur nervo, maar heb niet het idee dat het heel veel doet of mijn hond is gewoon te bang.
Hij is zo bang dat hij van gekkigheid niet weet wat hij doet en staat te trillen als een rietje.
Het enige wat bij de mijne helpt is dicht in zijn buurt blijven tv/ radio wat harder aan en met een bal tegen de muur gooien als hij een bal beet heeft. Mijn hond is van het principe bal is life en fixeert hier dan dus volledig op.
Afgelopen jaren hebben we oud en nieuw zo doorgebracht en nu gaan we dat weer zo doen :D

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 08:15

Vorig jaar heb ik als extra afleiding onze honden van ca 23.50 uur tot 24.30 uur gevoerd met hele kleine stukjes frikandel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:21

Nyaleti schreef:
Er is ooit een middel geweest wat dit deed. Dat is al járen nergens meer te verkrijgen.

Dat waren middelen met acepromazine. Het spul dat ook in tranquigel (voor paarden, daar heeft het niet die bijwerking van het gehoor versterken) zit.
En hier en daar is dat nog steeds in omloop (vorig jaar bood Aldi of Lidl of zo het nog aan) dus als je iets vrij verkrijgsbaar wilt kopen, check dan dat dit middel er niet in zit.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:55

Adaptil is ook wel fijn, maar ik weet niet of je daar te laat mee bent..

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:14

Ik hoor goede verhalen over Pexion, een middel wat vaak voor geschreven wordt bij epilepsie bij honden.
Het werkt op de angst zonder het dier te versuffen.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:44

Onze oudste is erg bang en krijgt dit jaar voor het eerst pexion, maar daar ben je idd laat mee want de eerste 2 dagen kunnen ze juist heftiger reageren. Het werkt hier wel, hij reageert nog wel maar minder heftig, niet meer meteen op de eerste knal en hij herstelt sneller. Vond met name de eerste dagen de bijwerkingen wel naar, hij liep de eerste paar uur na het geven dan echt wankel door het huis.

Vorig jaar Zylkene gegeven en dat hielp toen wel redelijk (wel echt al op tijd begonnen, eind november), maar toen werd er ook vrijwel alleen rond oud en nieuw afgestoken. Nu begonnen de knallen al half november en zagen we gewoon te weinig effect. Gecombineerd met het feit dat ie een beetje dement wordt werd ie echt heel erg onrustig, vandaar toch maar medicatie.

Tessie zou idd nog moeten kunnen. Hoor qua vrij verkrijgbare middelen om me heen wel goede ervaringen met pet remedy spray, maar heb het zelf niet uitgeprobeerd.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:45

Tessie of Pexion kan je eventueel nu nog helpen. Verkrijgbaar via de dierenarts. Waarbij Pexion ook eigenlijk al eerder gegeven moet worden

En voor het volgende jaar. In het voorjaar al starten met een training. Het gaat alleen maar erger worden.
Mijn telefoon stond roodgloeiend toen de klok terug ging en het eerder donker was. Honden gaan dat soort dingen echt koppelen. Het wordt een voorspeller voor een nare periode.

Puur nervo kan misschien verlichting geven maar ik ben bang als je hond zo angstig is dat het niet afdoende gaat helpen. Een thundershirt, of een hushmuff zijn dingen die mogelijk ook nog verlichting geven

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:46

TeSzZz schreef:
Onze oudste is erg bang en krijgt dit jaar voor het eerst pexion, maar daar ben je idd laat mee want de eerste 2 dagen kunnen ze juist heftiger reageren. Het werkt hier wel, hij reageert nog wel maar minder heftig, niet meer meteen op de eerste knal en hij herstelt sneller. Vond met name de eerste dagen de bijwerkingen wel naar, hij liep de eerste paar uur na het geven dan echt wankel door het huis.

Vorig jaar Zylkene gegeven en dat hielp toen wel redelijk (wel echt al op tijd begonnen, eind november), maar toen werd er ook vrijwel alleen rond oud en nieuw afgestoken. Nu begonnen de knallen al half november en zagen we gewoon te weinig effect. Gecombineerd met het feit dat ie een beetje dement wordt werd ie echt heel erg onrustig, vandaar toch maar medicatie.

Tessie zou idd nog moeten kunnen. Hoor qua vrij verkrijgbare middelen om me heen wel goede ervaringen met pet remedy spray, maar heb het zelf niet uitgeprobeerd.

Dat is ook naar zeg. Heb je geen opbouw gekregen bij de Pexion? Want als je dat opbouwt en rustig begint heb je daar over het algemeen geen last mee

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:00

Hettieheks schreef:
Dat is ook naar zeg. Heb je geen opbouw gekregen bij de Pexion? Want als je dat opbouwt en rustig begint heb je daar over het algemeen geen last mee

Nee volgens de dierenarts was het beste om meteen te beginnen en was wel gewaarschuwd voor bijwerkingen die meestal binnen 24-48 uur wegtrekken. Die 48 uur klopte wel, maar kwam inderdaad pas later tegen dat met opbouwen de bijwerkingen vaak minder zijn, en aangezien we nog ruim genoeg voor oud en nieuw zaten had dat gewoon gekund dus ik baal er wel van. Moet eerlijk zeggen dat de hond er verder geen duidelijke stress ofzo van leek te hebben gelukkig, maar het zag er wel naar uit en had het hem graag bespaard.
Als hij er volgend jaar nog is (hij is nu 13) dan hoop ik eigenlijk dat ie tegen die tijd gewoon stokdoof is. Maar mocht dat niet zo zijn dan vind ik pexion zeker wel een optie, alleen idd rustiger opgebouwd.