Speld in de voer hooiberg gezocht...mono eiwit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Speld in de voer hooiberg gezocht...mono eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 18:49

Hoi!

Mijn mastin espanol(gecastreerde reu) van bijna 7 blijft last houden van een onrustige huid en terugkerende gist infecties.
Uiteraard staat hij onder behandeling van de DA wanneer het noodzakelijk is maar daar komen we ook niet heel veel verder mee.
Het is allemaal niet dramatisch maar genoeg voor mij om er 'iets aan te willen doen'

Voorgeschiedenis:

Hond komt uit Spanje, is in NL eerder geplaatst geweest wat niet goed ging en 2 jaar geleden bij mij gekomen.
Bij mij is hij op farmfood graanvrij geperste brok komen te staan.
Oorontstekingen, gistinfecties af en aan.
Ontlasting wisselend.
Over gegaan op farmfood zalm en een enorme outbreak van hotspots, bacteriële huidinfecties en 4 maanden zware medicatie.
Uiteraard de FF direct de kliko in, en over gestapt op Fokker Press fit(geperste, graanvrije brok).
Snacks ook allen graanvrij.
Probiotica, omega gold en detox gedaan. Huid werd langzaam beter, oren bleven schoon, gist was rustig, ontlasting goed(1x pd en stevig).
Tot 3 weken geleden....
Gist weer terug(poten en oren) en een erg vette huid met wat pukkeltjes en schilfers.
Daarnaast regelmatig anaalklieren.
Na 14 dagen fungiconazol eigenlijk niet de verbetering waar ik op hoop.
De DA raad nu een eliminatie dieet aan of een uitgebreid allergie onderzoek.

Wat zoek ik:

Een brok, bij voorkeur geperst, met een mono eiwit op basis van konijn, hert, paard of eend.
Geen maïs. Geen kip. Geen ei(poeder). Bij voorkeur zoete aardappel ipv aardappel en graan en glutenvrij.
Hoog in vlees(min 40%) en dan bij voorkeur vers vlees en geen vleesmeel.
Tot 10 euro de kilo.

Vers vlees gaan voeren is geen optie helaas.

Ik ben me al een paar dagen suf aan het googlen maar zie door de bomen het bos niet meer!
Ik heb o.a Mac's mono protein op mijn lijst en Carnis Rabbit en Jarco.

Wellicht zijn hier mensen met goede tips en/of ervaringen!
Veel dank alvast namens Rocco en mij!

Afbeelding

123321

Re: Speld in de voer hooiberg gezocht...mono eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:03

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:20

Ik kwam via Google deze site tegen. De brokjes lijken redelijk overeen de komen met wat je zoekt, maar er zit wel gevogelte vet in. Ook hebben ze daar gestoomde maaltijden die uit 1 eiwitbron bestaan.

Helaas zit dat vogelvet in de meeste brokken, dat maakt het zo lastig. Voor onze hond met intoleranties zijn we gestoomde maaltijden gaan voeren, Die waren gewoon veel makkelijker te vinden…
Succes met de zoektocht!

https://www.inbalance-petfood.nl/nl/inb ... -gram.html

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:24

Hmm ik zou me niet vast pinnen op enkel een voedselallergie. Is de ontlasting goed na de nieuwe uitbraak 3 weken geleden?
Ik zou een consult inplannen bij een dermatoloog en eens kijken wat die zegt. Ja is duur maar telkens nieuwe zakken voer ook, zeker voor zo'n joekel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:28

Ik heb ook een hond met allergieën en jeuk.
Hij kan oa niet tegen kip, rund en lam, en een aantal granen.
Mijn hond heeft een bloedonderzoek gehad bij Nextmune/artuvetrin in Lelystad, dat ging gewoon via mijn eigen dierenarts.

Hij krijgt nu Ydolo brokken, met als eiwit eend.
Maar ik geef ook wel eens de wild fish.

Mijn honden geef ik 's ochtends vers vlees paard/konijn van Kivo en 's avonds de ydolo brokken.
Maar alleen de brokken kan ook prima hoor.

Als snack krijgt hij s avonds een konijnenoor met vacht.

Sterkte met je hond, allergieën jeuk is heel erg lastig.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-12-24 19:32, in het totaal 4 keer bewerkt

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:29

Je zou kunnen kijken naar nature of wilderness. Wie weet zit daar wat tussen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 19:50

Dank voor de tips al zover!
Met zijn gewicht van 70 kilo eet hij zo'n 800 tot 1000 gram brok per dag of 1500 gram vers(of een combi van beiden).
@mika, hier ook de konijnenoren met vacht, die zijn in 3 min op.
Ik zit nu te denken aan een hele hertenpoot :D

@Nyaleti, ja ontlasting is goed sinds hij op de Fokker staat(inmiddels ruim 3 maanden).

@Gerardyolo, ik ben ze ook tegen gekomen in mijn zoektocht maar nog niet erg enthousiast.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:07

Hier was ik ook tevreden met Real Nature Wilderness, bv pure duck of pure lamb. Ik kan een proefzakje voor je maken van de pure duck als je wilt. Te koop bij Fressnapf of tegenwoordig ook in NL bij (voormalig) Jumper (nu Maxizoo).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:20

Wij voeren de Macs mono Protein paard aan onze katten (1 kat met allergieën) en zijn er erg tevreden over

We gingen van een kat met af en aan diaree naar een kat met perfecte ontlasting. Overigens hebben alle katten goede ontlasting op deze brok. Ik wil eigenlijk een brok gaan toevoegen maar weet nog niet zo goed welke

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:32

Heb je al eens gekeken naar Vet-Concept? Ik heb geen dieren erop staan, heb me er nooit echt in verdiept maar ik weet dat zij brok hebben op basis van verschillende dingen, o.a paard, geit, konijn, buffel etc. Maar wat er verder in zit weet ik niet.

Raad je dierenarts een mono-eiwit of gehydroliseerde eiwit aan? Daar zit wel verschil in.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 20:35

De DA raadt een allergietest aan, waar ik het op zich ook wel mee eens ben maar de 10k DA kosten komt dit jaar al in zicht... dus ik dacht, eerst die voeding eens onder de loep.
Daarin is mono prima volgens de DA.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:47

Of je een mono-proteïne geperste brok gaat vinden met een vleesgehalte van 40% twijfel ik aan. Door de wijze van produceren hebben geperste brokken over het algemeen een lager vleesgehalte tov een hoger gehalte koolhydraten. Ik heb deze in ieder geval nog niet gevonden (maar zou ze erg graag willen weten ook!) Vleesgehalte wordt vaak aangegeven in percentage vers vlees, wat je eerst terug moet rekenen naar droge stof voor je een effectief vleesgehalte weet.

Ydolo semi-moist zouden wel een goede optie kunnen zijn, worden ook middels een vorm van persing geproduceerd én zijn zuiver mono proteïne met een hoog vleesgehalte. Ik denk dat dat een van de beste brokken momenteel op de markt zijn als je een zuivere mono proteïne zoekt die eveneens hoog in (vers) vlees en graanvrij is.

Een eliminatie dieet is sowieso heel verstandig, al is het maar om een voedselallergie uit te sluiten. Daarnaast kan het helpen het hele systeem wat tot rust te brengen. Denk er wel aan dat ook de eventuele snacks en beloningsbrokjes van hetzelfde eiwit moeten zijn en absoluut geen andere extra's geven. :)
Een test voor allergieën kan daarna een volgende stap zijn zodat je hem gerichter kunt helpen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 21:41

@leo, ja i know! Ik ben bereid af te stappen van mijn geperste wens haha.
Ik moet zeggen dat de brokken van Ydolo idd met stip bovenaan staan qua % vlees.
Ik zit nog wel te twijfelen aan bijvoorbeeld de combi persbrok+kvv, daarbij zou ik wel geperst kunnen blijven voeren maar door de kvv toch hoger in voedingsstoffen.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:59

Wildgirl schreef:
Dank voor de tips al zover!
Met zijn gewicht van 70 kilo eet hij zo'n 800 tot 1000 gram brok per dag of 1500 gram vers(of een combi van beiden).

@Nyaleti, ja ontlasting is goed sinds hij op de Fokker staat(inmiddels ruim 3 maanden).

@Gerardyolo, ik ben ze ook tegen gekomen in mijn zoektocht maar nog niet erg enthousiast.

Konijn kun je dan al niet als eliminatiedieet gebruiken.
Het moet echt een eiwit zijn wat je nog nooit gegeven hebt.

Je hebt ongeveer hetzelfde nodig als ik, ik heb vers gevoerd, purizon, en nu real nature wilderness.
Ydolo is de volgende in de lijst om te proberen (betreffende hond is een zeikerd :') )

Er komt steeds meer passend voer, mijn hond mag wel rund, maar vooral dat gevogeltevet en eipoeder blijft lastig.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:05

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 23:07

@verara, De konijnenoren krijgt hij pas sinds een paar dagen, de klachten waren daarvoor al aanwezig.
Real nature wilderness staat hier ook op het lijstje maar heeft ook weer kip verstopt erin zitten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:28

Wildgirl schreef:

Haha de hertenpoten lagen hier ook in de dierenwinkel, ik zat er over te twijfelen.
Maar mijn vriendin had er 1 gekocht voor haar hond, en de hond vindt het geweldig!
Alleen haar hond was helemaal vies en vet geworden van de poot, en moet ze elke keer haar hond wassen na kauwen op die poot.
En aangezien ik langharige honden heb, begin ik er maar helemaal niet aan. :+

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:59

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:11

Mocht je de acana willen proberen dan wil ik je best een portie opsturen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 03:48

Wildgirl schreef:
Real nature wilderness staat hier ook op het lijstje maar heeft ook weer kip verstopt erin zitten.

Waar lees je dat? Ik heb dat gevoerd, juist omdat er geen kip, rund, ongedefineerd gevogeltevet en/of ei in zit namelijk. Dan heb ik het specifiek over de pure duck, pure lamb en pure salmon qua mono-proteïne varianten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 04:22

Wij hebben inmiddels jarenlange ervaring op gebied van voedselallergieen en intoleranties bij honden.

En sindskort het merk wolfsblut in het assortiment omdat er veel vraag was naar droogvoer met wat specialere vleessoorten. (Zo hebben we struisvogel, geit etc)

We hebben enkele soorten met mono proteïne en ik denk dat deze nog aardig in je richting komt.
Het is alleen geen geperste brok en op basis van paardenvlees

https://hypoallergeenvoorhonden.nl/wolf ... ain-adult/

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:19

Ik heb ook een hond met allergieën en eigenlijk voor de meest gangbare eiwitbronnen. Van de gangbare kan ze tegen konijn, maar haar beste eiwitbron is struisvogel. Ik voer ook Wolfsblut. En ben blij om te lezen dat er meer Wolfsblut in het assortiment hebben opgenomen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:42

Neonlight schreef:
Ik heb ook een hond met allergieën en eigenlijk voor de meest gangbare eiwitbronnen. Van de gangbare kan ze tegen konijn, maar haar beste eiwitbron is struisvogel. Ik voer ook Wolfsblut. En ben blij om te lezen dat er meer Wolfsblut in het assortiment hebben opgenomen.

Ik ben heel blij met wolfsblut als merk, want eindelijk een merk met "specialere" diersoorten qua vlees. Enige minpunten vind ik dat sommige aardappel én zoete aardappel in 1 hebben en dat het vlees gehalte niet bijster hoog is....

Maar vaak komen mensen bij ons terecht als ze al een lange zoektocht achter de rug hebben en dan bijv al vlees hebben gevoerd met konijn etc. En dan is een eliminatie dieet opstarten lastig, want je wil het liefst een eliminatie dieet opstarten met een vleessoort die ze niet of heel weinig gegeten hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:21

Wolfsblut is inderdaad 1 van de weinige merken met de vreemdere vleessoorten en dan ook niet gemengd met gangbare. Want blijf nog vaak de toevoeging kip of rund tegenkomen.

Op dit moment voeren wij 2 soorten, ze krijgt de Jack Rabbit 's morgens en de Western Cape 's avonds, en daar nog een lepel natvoer door.
Natvoer is meestal konijn (struisvogel is in Nederland niet aan te komen, daar moeten we voor naar Duitsland) en soms kameel, eend of gans. Als we eend of gans hebben krijgt ze de ene dag konijn en de andere dag eend of gans, na veel proberen werkt deze combinatie het beste.
We willen toch andere soorten beperkt bijvoeren, omdat de kans anders aanwezig is dat ze juist allergieën tegen konijn of struisvogel gaat ontwikkelen.

Tenslotte, eliminatie dieet was wat onze DA ook aanraadde. We moesten beginnen met haar enkel het voer te geven wat ze toen kreeg. Dat had dus niet gewerkt en met hetgeen ze aan allergieën had waren we lang bezig. Wij hebben een haaranalyse laten doen. Kost iets meer dan een consult bij de DA maar we wisten niet alleen haar allergieën maar ook haar beste eiwitbronnen.
Bij onze hond uitte het zich in de darmen, helaas heeft ze nu dus wel een verdikte dunne darm hieraan overgehouden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:40

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de adviezen van dierenartsen juist vaak in de wind sla, omdat die heel vaak gebaseerd zijn op hun eigen dierenartsenvoeding. en laat die voedingen nou juist vaak (dus niet altijd voordat mensen geprikt zijn) helemaal niet passen in een allergie dieet.....

Waar wij ook hele goede resultaten mee behaald hebben is het merk canagan. En de bestellingen komen inmiddels door heel nederland (niet via ons, maar op onze site's beland) dus het merk wint ook echt aan populariteit.
We hebben heel wat honden er al mee opgelapt, simpel de vis variant was bij heel veel al voldoende. Want juist bij vis zien we heel weinig allergieen, het zijn vaak de kip en rund waar de honden allergisch voor zijn.