Wat doen hond erg bang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Wat doen hond erg bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 15:39

Goedemiddag,

Allereerst hoop ik dat t hier goed staat..

M'n zusje heeft een Friese stabij van 1 jaar oud gekocht toen ie zo'n beetje 16 weken oud was bij (achteraf gezien) een broodfokker ;(

Nu heeft ze al een gedragstherapeut erbij gehad maar dat heeft niet echt z'n vruchten afgeworpen helaas! Nu is ze teneinde raad en heeft ze t asiel gebeld, ik ben t hier absoluut niet mee eens.. laat ik dit voorop stellen.. maar ik kan helaas niks verder doen, dan hier advies vragen.

Dus hebben jullie nog tips of trucs? Of een gedragsdekundige waar de hond tijdelijk intern kan?

Het gaat om de omgeving Zwolle, maar denk dat ze wel een stukje wilt rijden voor de juiste gedrags therapeut..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:43

Is het echt angst of komt dit voort uit pijn? Je zegt al broodfokker, dus denk dat de ouderdieren niet op gezondheidsgebreken zijn onderzocht? Ik zou een bezoekje DA of honden fysio zeker nog overwegen en als ze niets vinden vragen of ze een kuur van zeg maar 2 weken mee mag met pijnmedicatie. Kijken of dat verschil maakt.

Goof

Re: Wat doen hond erg bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:46

Je info is zo summier, zo kan niemand iets adviseren.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 15:47

Goof schreef:
Je info is zo summier, zo kan niemand iets adviseren.

Ik heb ook niet alle info uiteraard ik probeer puur te voorkomen dat de hond in t asiel beland..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:49

Wellicht een tip om naar een bewegingsdeskundige te gaan. Ik kan je evt een doorgeven via PB. Heb hier meerdere honden zien opknappen. Ook kwamen er grotere problemen aan her licht. In samenwerking met een dierenarts en osteopaat lijkt mij dit een goede stap :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:50

Kun je iets meer vertellen? Hoe uit de angst zich? Is het altijd zo geweest? Is het ernstiger geworden? Wanneer uit zich het vooral? Wat is er allemaal al geprobeerd?

Misschien dat iemand aan de hand van meer info een gedragsdeskundige kan tippen. Ook als je zelf contact op gaat nemen met willekeurige deskundige zou je wat meer info moeten kunnen geven. Ik neem aan dat de eigenaar daar voor openstaat en wil meewerken?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 15:50

SandraWierda schreef:
Is het echt angst of komt dit voort uit pijn? Je zegt al broodfokker, dus denk dat de ouderdieren niet op gezondheidsgebreken zijn onderzocht? Ik zou een bezoekje DA of honden fysio zeker nog overwegen en als ze niets vinden vragen of ze een kuur van zeg maar 2 weken mee mag met pijnmedicatie. Kijken of dat verschil maakt.

Wat ik weet is dat hij bij de dierenarts is geweest voor check up en de entingen etc. Hij vind alles in huis eng alles wat nieuw is blaft ie tegen, buiten blaft ie tegen alles wat ie tegen komt... bijten doet ie niet, t is echt blaffen en weg springen/lopen voor t geen dat eng is..

Ik zal eens vragen of pijn is uitgesloten..

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 15:51

Kabayo schreef:
Wellicht een tip om naar een bewegingsdeskundige te gaan. Ik kan je evt een doorgeven via PB. Heb hier meerdere honden zien opknappen. Ook kwamen er grotere problemen aan her licht. In samenwerking met een dierenarts en osteopaat lijkt mij dit een goede stap :j

Mag ik vragen wat een bewegingsdeskundige hierin zou kunnen betekenen?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 15:54

Jessix schreef:
Kun je iets meer vertellen? Hoe uit de angst zich? Is het altijd zo geweest? Is het ernstiger geworden? Wanneer uit zich het vooral? Wat is er allemaal al geprobeerd?

Misschien dat iemand aan de hand van meer info een gedragsdeskundige kan tippen. Ook als je zelf contact op gaat nemen met willekeurige deskundige zou je wat meer info moeten kunnen geven. Ik neem aan dat de eigenaar daar voor openstaat en wil meewerken?

Ik heb op iemand anders de angst zo goed als ik kon omschreven, wat ik weet is de angst altijd al zo geweest vanaf dat de hond in huis is gekomen.

Er is een gedragsdeskundige bij geweest, hier heeft ze een paar x een consult bij gehad en medicatie om hem meer ontspannen te krijgen.. maar dit helpt niet (voldoende)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 16:04

Beauty26 schreef:
Kabayo schreef:

Mag ik vragen wat een bewegingsdeskundige hierin zou kunnen betekenen?

Heel veel honden zijn scheef, houden de rug vast, zitten vast in de borst, hebben vaak een niet passend tuig wat hindert, of nekklachten. En al die ongemakken of pijn kan weer uiten in angst.

Diegene doet ook ontspanningsmassage, aromatherapie en bewust aanraken. Dus kan misschien op meerdere vlakken helpen

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 16:06

Is het echt angst, of kan het ook opgekropte stress/teveel energie zijn?

Heeft ze bijvoorbeeld al eens een duidelijk dagritme, met bijvoorbeeld een lange wandeling smorgens daarna voer en daarna even een momentje rust. Het is nog een jonge hond van een ras wat erg druk kan zijn. Waarschijnlijk is hij over een half jaar of jaar al anders dan nu
Ik heb zelf een hond die ontzettend snel overprikkeld is, ze is van dezelfde leeftijd. Bij haar werkt voorspelbaarheid in de dag erg goed.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 16:09

Ik weet niet of het geduld van je zus misschien al een beetje op is omdat de hond niet makkelijk is? Anders heeft van alles oefenen echt wel zin. Misschien helpt zelfs cursus of even opnieuw naar cursus gaan wel om de hond wat zelfvertrouwen te geven.
Of fietsen? Dat ie bezig is met een taak en daardoor niet gefocust kan raken op iets in de omgeving wat eng kan zijn?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 16:13

Dit gedrag kan ook komen van buikklachten volgens mijn dierenarts die maag-darm deskundige is.

Ze werkt bij Dierenkliniek Epe Centrum! Top kliniek echt waar! Vraag naar Linda als je belt!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 16:13

Stabijen zijn al geen makkelijke honden, en uit de broodfok natuurlijk helemaal niet.
Ik ken ze als honden die erg goed gedijen op rust en regelmaat en inderdaad snel angstig zijn. Heeft je zus kinderen?

Je zou inderdaad eens een fysio kunnen proberen, bij stabijen komt ook heup dysplasie veel voor, en overal zo heftig op reageren kán ook voortkomen uit pijn.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 16:14

Dahlia85 schreef:

Heeft ze bijvoorbeeld al eens een duidelijk dagritme, met bijvoorbeeld een lange wandeling smorgens daarna voer en daarna even een momentje rust. Het is nog een jonge hond van een ras wat erg druk kan zijn. Waarschijnlijk is hij over een half jaar of jaar al anders dan nu
Ik heb zelf een hond die ontzettend snel overprikkeld is, ze is van dezelfde leeftijd. Bij haar werkt voorspelbaarheid in de dag erg goed.

Of het echt angst is, durf ik niet te zeggen, kan ook goed opgekropte stress/energie zijn.. lange wandelingen doet ze geloof ik niet met hem, geloof dat ze meer de "normale " rondes doet.. de hond is idd erg snel overprikkeld dat heeft diegene van cursus ook aangegeven, maar m'n zusje werkt 36 uur in de week met 2 kinderen van 7 en 14 jaar ... en heeft dus ook niet zeeën van tijd

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 16:15

Dahlia85 schreef:
Ik weet niet of het geduld van je zus misschien al een beetje op is omdat de hond niet makkelijk is? Anders heeft van alles oefenen echt wel zin. Misschien helpt zelfs cursus of even opnieuw naar cursus gaan wel om de hond wat zelfvertrouwen te geven.
Of fietsen? Dat ie bezig is met een taak en daardoor niet gefocust kan raken op iets in de omgeving wat eng kan zijn?

Ze heeft idd cursus met m gedaan (puppy cursus en dan een gedragsdeskundige) fietsen heeft ze geloof k nog niet met m gedaan...net ff gevraagd de fiets kent ie idd niet, want de fiets vind ie ook eng!
Laatst bijgewerkt door Beauty26 op 20-12-24 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 16:17

Warboel schreef:
Stabijen zijn al geen makkelijke honden, en uit de broodfok natuurlijk helemaal niet.
Ik ken ze als honden die erg goed gedijen op rust en regelmaat en inderdaad snel angstig zijn. Heeft je zus kinderen?

Je zou inderdaad eens een fysio kunnen proberen, bij stabijen komt ook heup dysplasie veel voor, en overal zo heftig op reageren kán ook voortkomen uit pijn.

Hoi, zoals gezegd heeft ze idd kids 2 stuks waarvan 1 wat drukker is die is 7 jaar en 1 van 14 jaar. Rust en regelmaat zeg je, ik geloof dat de regelmaat meer is, ochtend een ronde, middag en avond maar niet echt iets met hersen werk of zo..

Fysio kan ik er ook nog eens doorgeven.

Bedankt

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 16:18

MarlindeRooz schreef:
Dit gedrag kan ook komen van buikklachten volgens mijn dierenarts die maag-darm deskundige is.

Ze werkt bij Dierenkliniek Epe Centrum! Top kliniek echt waar! Vraag naar Linda als je belt!

Thx! Ik ga t doorgeven

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:11

Hoeveel motivatie heeft je zus nog? Als zij al de handdoek in de ring heeft gegooid en heel de dag loopt te mopperen omdat ze niet de ideale hond heeft, haalt een gedragstherapeut of wat dan ook niks uit. Zeker als het ook gewoon in de aard van het beestje zit (al dan niet door een slechte start), moet je zelf keihard aan de bak.

Soms is herplaatsen gewoon het beste. Die hond gaat nog 10 jaar mee. Ze heeft hem nu nog geen jaar en is er klaar mee. Is zij bereid om dag in dag uit keihard aan de bak te gaan, te trainen en met heel het gezin consequent te zijn? Je kan investeren in een gedragstherapeut maar als jij thuis niks doet of er na een paar maanden mee stopt, ben je zo terug bij af.

Asiel is geen optie voor zo'n hond. Dan is die helemaal bang en zit die daar oneindig.
Ik zou contact opnemen met Stichting Charlotte Angles. Niet hun rasgroep maar wie weet kennen ze nog iemand anders. Zij ondersteunen en begeleiden ook met herplaatsen vanuit huis en zoeken geschikte kandidaten uit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:50

Beauty26 schreef:
Dahlia85 schreef:

Of het echt angst is, durf ik niet te zeggen, kan ook goed opgekropte stress/energie zijn.. lange wandelingen doet ze geloof ik niet met hem, geloof dat ze meer de "normale " rondes doet.. de hond is idd erg snel overprikkeld dat heeft diegene van cursus ook aangegeven, maar m'n zusje werkt 36 uur in de week met 2 kinderen van 7 en 14 jaar ... en heeft dus ook niet zeeën van tijd

Helaas voor de hond, maar waarschijnlijk is het dier in het asiel beter af. Waar ik me als naaste dan nu op zou richten zou zijn om advies te zoeken wat een echt goed asiel is, waar ze de ervaring en het netwerk hebben om met zo'n hond aan de slag te gaan. Want bij jouw zus gaat dat niet meer lukken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:58

Klinkt alsof je zus er geen energie voor heeft. Kan jij het dier niet opvangen en gaan trainen?

Op zo'n jonge leeftijd kan daar echt nog wat aan gedaan worden. Vraag hulp aan lokale hondenscholen, laat hem nakijken bij de dierenarts.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:06

Een Stabij is niet bepaald een eenvoudige familiehond. Ze zijn jagers en hoeders van nature en vaak nogal nerveus aangelegd.
Hopelijk kan een gedragsdeskundige helpen, maar het kan evengoed zijn dat gezin en hond niet matchen.
Hopelijk hebben jullie succes.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:21

Beauty26 schreef:
SandraWierda schreef:

Wat ik weet is dat hij bij de dierenarts is geweest voor check up en de entingen etc. Hij vind alles in huis eng alles wat nieuw is blaft ie tegen, buiten blaft ie tegen alles wat ie tegen komt... bijten doet ie niet, t is echt blaffen en weg springen/lopen voor t geen dat eng is..

Ik zal eens vragen of pijn is uitgesloten..

Mijn stabij van een goede fokker blaft uit angst ook naar alles.
Na veel trainen gaat het buitenshuis goed, maar in huis met bezoek is het hopeloos.

Mijn ervaring is dat er de laatste jaren veel ‘angstige’ stabij zijn.

Als je zus hier niet mee kan omgaan is een andee huis wellicht cvoor beide beter.

Stichting Zino doet aan herplaatsen aan honden met onder andere een rugzakje. Je zou hun kunnen benaderen en kijken of ze kunnen helpen een passend huisje te vinden. Dit is beter dan zo een hond in het asiel te stoppen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:30

Hoor het meer bij Friese stabij .
Maar 2 jonge kinderen en 36 uur werken. Geen oordeel hoor maar heeft zus nog energie voor een hond die veel stabiliteit en rust en training vraagt?
Dan is het beter om te herplaatsen

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:34

boedjang schreef:
Hoor het meer bij Friese stabij .
Maar 2 jonge kinderen en 36 uur werken. Geen oordeel hoor maar heeft zus nog energie voor een hond die veel stabiliteit en rust en training vraagt?
Dan is het beter om te herplaatsen

Dit dus!

Het heeft ons ontzettend veel tijd gekost en nog is ze angstig/onzeker. En dus moeten we soms dingen aanpassen om alle leuk te houden.