Muizen houden.. aantal vragen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PaulSimonFan

Muizen houden.. aantal vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 16:51

Ik ben me al aan het inlezen op Google. Maar ik zie wat uiteenlopende berichten. Dus ik dacht, ik vraag hier ook even!

Mijn dochter heeft voorheen een hamster gehad. In een geweldig mooi verblijf. Bak van 100 bij 50 bij 50cm. Met 25 cm dik nestspul. (Zaagsel gemengd met dat cotton fresh). Met tig huisjes en tunnels en dingetjes. Met geperste brokjes, meelwormen, kruiden, van die tarwe en bloemetjes. Alles wat goed was voor de hamster. En ze was er heel netjes in Met alles bijhouden!

Hamstertje is er helaas niet meer.

Nu ben ik dus aan t oriënteren.. wat nu.
Ze vond het altijd jammer dat hij overdag sliep. En niet zo heel tam was. (Was een hele mooie syr die liever niet opgepakt werd, zodoende mocht ze hem enkel aaien :knuffel: ).

Nu dacht ik aan kleurmuisjes! Overdag actief. Vaak heel tam te krijgen. En super speels :+:

Alleen... Ik wil liever niet weer een nieuw verblijf kopen. Ik kom vam deze al niet meer af :Y)

Mijn vragen zijn als volgt;

- kan ik muizen in dit verblijf houden. 100 bij 50 bij 50 cm. Mits we heeeel veel klim en speel materiaal erin maken?
- kunnen muisjes per 2? Of is dat te weinig?
- hoeveel en welk strooisel is nodig? (Zaagsel gemengd met cotton fresh? Dit gebruikten wij voor d e hamster en staat er beide nog)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

En een laatste vraag. Wie heeft er muizen? En wikt een inspiratie foto sturen van hun verblijf? *\%/*

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:11

Nog een aanvullende vraag.

Wat is beter?

2 mannetjes? Of 2 vrouwtjes?
(Indien 2 kan)

Hevonen

Re: Muizen houden.. aantal vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:13

Muizen zijn heel leuk, en volgens mij kan dat prima in die bak, maar je kunt ook aan ratten deken. Tamme ratten zijn heel mensgericht en zijn ook erg leuk in de omgang. Ik heb beide gehad, beide leuk, maar qua contact winnen ratten het. Je kunt in zo'n hok prima 2 muizen of ratten houden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:15

Ik kan je helaas geen advies geven wat betreft muisjes (alleen ooit eens eentje gehad in een grijs verleden). Wij hebben nu een Chinese dwerghamster, welke vaak overdag wakker is. Ze is supernieuwsgierig en heel erg tam. Ze springt zo op je hand en gaat graag met je mee. Dus mocht je eventueel toch een hamster overwegen, kan ik je dit ras sowieso aanraden!

Ik vind overigens wel dat hamsters minder stinken dan muizen.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:17

noviceh schreef:
Ik kan je helaas geen advies geven wat betreft muisjes. Wij hebben nu een Chinese dwerghamster, welke vaak overdag wakker is. Ze is supernieuwsgierig en heel erg tam. Ze springt zo op je hand en gaat graag met je mee. Dus mocht je eventueel toch een hamster overwegen, kan ik je dit ras sowieso aanraden!

Ik vind overigens wel dat hamsters minder stinken dan muizen.

Dwergjes komen er zowieso niet in. Ik heb er vroeger 4 gehad, waarvan 3 vals ;( -O-

Ze wilt liever ook geen hamster meer. Ze is bang dat ze gaat vergelijken met haar oude hamstertje.
En wilt echt graag een diertje dat overdag wakker is.
En mij lijkt het zelf veel leuker om 2 of meer beestjes te hebben, en dat ze onderling spelen <3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:18

Ik zou voor ratten gaan! Die zijn rete slim en heel gezellig <3. Doordat ze een slag groter zijn is het hanteren ook makkelijker

Wel ervoor zorgen dat je ze bij een fijne fokker haalt zodat het tam maken al voor een deel gedaan is. Dat scheelt enorm
Laatst bijgewerkt door troi op 17-12-24 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:18

Hevonen schreef:
Muizen zijn heel leuk, en volgens mij kan dat prima in die bak, maar je kunt ook aan ratten deken. Tamme ratten zijn heel mensgericht en zijn ook erg leuk in de omgang. Ik heb beide gehad, beide leuk, maar qua contact winnen ratten het. Je kunt in zo'n hok prima 2 muizen of ratten houden.

Ratten zijn me te groot :o O:)

Lijkt me ook dat de bak dan wel klein is. Ratten zijn zo van de ene naar de andere kant :Y)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:19

Muizen kunnen zeker prima in de bak!
Mannetjes kunnen niet samen, dus dat zou ik niet aanraden. De kans dat die gaan vechten is dan groot. Ik zou voor vrouwtjes gaan, er is een berekening om uit te rekenen hoeveel er in kunnen, maar die weet ik niet meer uit mijn hoofd. Ik heb al een tijd geen muizen meer.
Ze houden ook van dikke bodembedekking en iets om te klimmen inderdaad. Ontstoft zaagsel en cotton fresh is prima als bodem.

Houd er wel rekening mee dat muizen echt veel meer stinken als hamsters O:)

Edit even op Facebook gekeken, zo’n 5 a 6 moeten er zeker in kunnen. Een groepje is ook wel leuker dan twee. Dan hoef je ook niet hals over kop op zoek naar een nieuw muis/opnieuw koppelen als er eentje overlijd
Laatst bijgewerkt door love_mandy op 17-12-24 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:19

Ik heb inmiddels contact met 2 mousery's. 1 met 2 mannetjes. (Evt mogen ze alle 4 mee van haar :Y) ).
En 1 met 2 vrouwtjes.

Ik persoonlijk vind de mannetjes mooier.

Maakt het geslacht veel uit?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:21

love_mandy schreef:
Muizen kunnen zeker prima in de bak!
Mannetjes kunnen niet samen, dus dat zou ik niet aanraden. De kans dat die gaan vechten is dan groot. Ik zou voor vrouwtjes gaan, er is een berekening om uit te rekenen hoeveel er in kunnen, maar die weet ik niet meer uit mijn hoofd. Ik heb al een tijd geen muizen meer.
Ze houden ook van dikke bodembedekking en iets om te klimmen inderdaad. Ontstoft zaagsel en cotton fresh is prima als bodem.

Houd er wel rekening mee dat muizen echt veel meer stinken als hamsters O:)

Oke de vrouwtjes dus!! :Y)

Het stinken maak ik me niet zo heel veel zorgen om. We zijn de paardenmest gewend :7 En de hamster roken we heeelemaal niet *\o/*
Dus met vaak verschonen zal het vast prima te doen zijn!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:23

Ja ik zou vrouwtjes zeker aanraden over mannetjes.
Mannen stinken ook nog meer :')
Ik heb altijd groepjes vrouwen gehad, met welke mousery’s heb je contact? (Mag ook in pb)

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:28

love_mandy schreef:
Ja ik zou vrouwtjes zeker aanraden over mannetjes.
Mannen stinken ook nog meer :')
Ik heb altijd groepjes vrouwen gehad, met welke mousery’s heb je contact? (Mag ook in pb)

Degene waar ik nu contact mee heb is een kennis van een vriendin.
Wat ik van vriendin begrijp fokt deze zo nu en dan een nestje. (Niet meer dan 2x nestjes in totaal per jaar wat ik begrijp. Dus echt voor de fun 1keer een nestje). Zitten de muisjes er heel netjes bij.
En ze mogen enkel weg naar degelijke huisjes.

Geen echte mousery dus deze. (Wel contact met 2 andere die wat kortbij zitten, maar daar bij 1 enkel mannetjes. En bij de ander nog maar 1 vrouwtje).

BlackClaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:31

Als huisdier raad ik ook echt vrouwtjes aan. Je verkijkt je echt snel op de geur. (Ik heb vroeger muizen gefokt)

Mannen kunnen echt lastiger samen, als het al kan. Ik raad dat zelf echt af.

Persoonlijk zou ik er ook 3 of 4 nemen dat als er een overlijd je niet met 1 alleen overblijft

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:44

kan ik muizen in dit verblijf houden. 100 bij 50 bij 50 cm. Mits we heeeel veel klim en speel materiaal erin maken?
Ja dit kan zeker! Muizen houden naast klimmen trouwens ook heel erg van graven. In dit formaat bak zou ik 4 tot 6 muizen doen.

Kunnen muisjes per 2? Of is dat te weinig?
Het kan, maar ik raad het af. Als er eentje overlijd zul je meteen weer moeten koppelen.
Ik raad je in jouw bak aan er 4 tot 6 te nemen.

Hoeveel en welk strooisel is nodig? (Zaagsel gemengd met cotton fresh? Dit gebruikten wij voor d e hamster en staat er beide nog)
Ik raad je aan om zeker 15-20 centimeter bodem te doen, hoe meer is altijd beter natuurlijk. Muizen graven namelijk ook heel graag!
Ik mix zelf Plospan of Allspan met katoen&katoen.

Wat is beter? 2 mannetjes? Of 2 vrouwtjes? (Indien 2 kan)
NOOIT mannetjes samen houden, zeer grote kans dat ze elkaar de tent uit vechten.
Dus altijd voor een groepje vrouwtjes gaan, zou er dus wel meer houden dan 2.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:17

PaulSimonFan schreef:
Ik heb inmiddels contact met 2 mousery's. 1 met 2 mannetjes. (Evt mogen ze alle 4 mee van haar :Y) ).
En 1 met 2 vrouwtjes.

Ik persoonlijk vind de mannetjes mooier.

Maakt het geslacht veel uit?

Ik heb twee mannetjes gehad, superleuke beestjes, maar twee mannetjes gaan wel enorm tegen elkaar op "stinken" :+ dan zou ik eerder vrouwtjes aanraden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:07

Leuk! Ik had een verblijf van 165 x 40, daar had ik 5 muisjes in, maar vond dat ook wel het maximale (ik had ze destijds niet in de planning, maar ze moesten weg bij het bedrijf waar ik voor werkte en niemand wou ze hebben, anders gingen ze voor slangenvoer, na dat ik er al weken voor gezorgd had heb ik ze maar meegenomen :') )
Verblijf was hier nog niet af, maar basis ingericht voordat ze kwamen, heb even geen andere foto's.
Maar wel echt leuke beestjes, goed tam te krijgen, maar ik vond ze eerlijk gezegd vooral leuk om naar te kijken, enorm actief, maken er wel een bende van, maak het verblijf niet te mooi, want ze gaan toch herinrichten haha.
Ratten heb ik ook gehad en vond ik nog een stukje leuker, vooral omdat ze groter zijn waardoor ze lekker los door de kamer konden en ook heel tam te maken waren, maar daar is je verblijf niet groot genoeg voor.
Ik zou voor 3 gaan met het verblijf dat je nu hebt.
En let op want ze stinken wel echt, paarden ruiken zalig naast muizenurine.

Tip als je niet extreem veel bodembedekking kwijt wil zijn. Ik zette altijd een hoek af zoals ook te zien op de foto, die vulde ik heel dik en hoog met van dat zachte Cotton spul (ging een half pak in per keer), konden ze heerlijk in slapen en gangen bouwen, de rest van het verblijf was vlas en wat kokos snippers, stuk goedkoper en minder geurend.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:15

Roborovski dwerghamsters zijn ook superleuk! Kunnen in groep, zijn niet agressief (maar wel retesnel) en zijn super actief in dergelijke verblijven.

Muisjes in een groepje (4 of 6 zou ik doen) zijn heel leuk, je kan ook kijken naar de muisjes met satijnvacht of krulhaar, die zijn nog net iets specialer. Ratjes zijn wel net iets makkelijker tam te maken, maar muisjes zijn ook super hanteerbaar, zeker omdat je ze ook gewoon bij de staart kan nemen en zo voorkomen dat ze van je hand springen.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 13:09

Nu ik me meer en meer aan het inlezen ben lijken ratjes me inderdaad ook heel erg leuk!

Moeten die ook in grotere groepjes? Of kunnen die per 2? De bak lijkt me anders zo klein?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:24

ratjes kunnen prima per twee, zijn ook simpeler te koppelen, en heb je ook meer keuze tussen mannen en vrouwen. Twee mannen gaan prima samen als er geen vrouwtjes in de buurt zijn. Mannen zijn vaak ook chiller en tammer, nadeel is dat ze wel grote kale ballen hebben die vrij zichtbaar zijn :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:25

Ratjes kunnen heel goed ook met twee

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:03

Ratten hebben alleen wel hele andere behoeftes dan muizen qua huisvesting, een bak voor hamsters/muizen is dus niet geschikt voor ratten.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:39

PaulSimonFan schreef:
Nu ik me meer en meer aan het inlezen ben lijken ratjes me inderdaad ook heel erg leuk!

Moeten die ook in grotere groepjes? Of kunnen die per 2? De bak lijkt me anders zo klein?

Bak is te klein voor ratten, dus dan moet je weer aan een andere kooi.

En ook ratten wil je minimaal met 3 houden om dezelfde reden als muizen.

Ik heb vooral verstand van ratten ( nooit muizen gehad, maar wel al 25 jaar ratten) maar die zijn best bewerkelijk, dus niet perse kijk dieren.
Wel ontzettend leuk, en slim en aanhankelijk. Je kan bv prima agility doen met ratten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:56

Duhelo schreef:
Roborovski dwerghamsters zijn ook superleuk! Kunnen in groep, zijn niet agressief (maar wel retesnel) en zijn super actief in dergelijke verblijven.
Helaas staan deze op de positieflijst, dit betekent dat de Russische dwerghamster, de Campbelli dwerghamster en de Roborovski dwerghamster vanaf 1 juli 2024 verboden zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:08

oh serieus? Dat wist ik niet! (maar in België misschien nog niet?)

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:36

Muizen zijn super! Ik heb er een flink aantal gehad en heb er nu nog 8. Je kunt makkelijk 8+ muizen houden in 100x50cm. Mannetjes kun je niet samen houden, ook niet als het broertjes zijn. De kans is heel groot dat ze gaan vechten, en dat kan heel plotseling gebeuren. Muizen zijn ook graag met een groter groepje. Zo heb je ook niet gauw dat er een muis alleen komt te zitten. Mocht je meer vragen hebben, dan kan dat altijd ook via Muizenforum op FB, daar zitten veel mensen met ervaring!