Hondenbrok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 10:39

Hallo allemaal,

Zondag komt ons pup uit Roemenië aan. Ze kreeg daar voorheen Edgard & Cooper gevoerd, de puppy variant. Omdat ze afhankelijk zijn van donaties krijgen ze op dit moment Primal Spirit. Dit is een brok voor volwassen honden, en ze hebben geen puppy variant. I.v.m. de darmen had ik graag hetzelfde voer aan gehouden, maar om nu een volwassen brok aan een pup te gaan voeren lijkt me niet heel verstandig i.v.m. een andere samenstelling.

Wat zouden jullie aanraden?

Toch de volwassen brok blijven voeren? En vervolgens gaan mixen? Alleen de kleinste zak is 12kg, dus die heb je ook niet zomaar 'op' gemixt. Terug Edgard & Cooper gaan voeren? Of meteen maar gaan voor een hele andere brok?

Welke brok raden jullie aan?
Ik hoor vaak dat merken zoals Royal Canin helemaal niet zo goed zijn, maar ik heb mij er verder nooit in verdiept. De prijs maakt niet uit.

Mijn vorige hond heeft 10 jaar Frolic (+vlees) gegeten :') Dus dat is nou niet echt een goed voorbeeld, en wil dit ook zeker niet opnieuw gaan voeren.

Kabayo

Re: Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:50

Ik voer Edgar en Cooper, erg tevreden over. Ook onze pup krijgt de volwassen veriant, al komt vandaag voor de pup royal canin binnen. Niet perse mijn soort voer. Maar dit is de giant variant (wel weer een puppy brok). Omdat ze zo schrokt en ik wil dat ze normaal de brokken eet. Deze brokken zijn erg groot waarbij kauwen bevorderd word

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:53

Hoe oud is ze?

Het "gevaar" van volwassen brok aan een te jonge pup voeren is de scheve balans tussen calcium en fosfor. Ook is het calciumpercentage het eerste jaar van belang en wil je een brok geven waar alle nutriënten inzitten die voor het opgroeien belangrijk zijn. Zeker het eerste jaar gebeurt er veel in het lijf van de pup en met goede voeding kun je dit ondersteunen.

Qua overgang is ideaal om inderdaad te mengen over een periode van minimaal een week, maar als je geen voer meekrijgt is dat lastiger, zeker met zulke grote zakken (grote zakken raad ik sowieso af ivm houdbaarheid van de brok). Als de pup dichter bij de 15 weken dan de 9 maanden zit zou ik eerder kiezen voor meteen starten met een kwalitatieve puppybrok. Welke brok het beste passend is verschilt per individu. Daarnaast is de reis en het wennen aan een nieuw thuis ook alweer een enorme aanslag wat het systeem van de ene pup beter kan verwerken dan de andere.
Op de site Voerwijzer kun je veel info vinden over (puppy)brokken en ze vergelijken.
Je mag me ook een pb sturen om even met je mee te kijken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:59

Als ze het goed deed op de edgard, gewoon terug overgaan naar die. Dat is een kwalitatief heel goede voeding (de prijs ook wel) en meestal geeft dat totaal geen problemen.
Als ze al diarree doen moet je eerder denken aan giardia dan aan voedingsgerelateerde issues.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:10

Dat is wat te kort door de bocht. Hoewel giardia een grote boosdoener is, zeker onder pups (wegens een nog ontwikkelend darmmicrobioom en afweersysteem), zijn er tal van redenen waar een pup of hond diarree van kan krijgen. Zeker ook voedingsgerelateerd. Slappere ontlasting bij een overgang tussen voedingen is niet iets om direct zorgen om te krijgen, de ene hond kan het beter hebben dan de andere en zeker bij voedingen die wat verder van elkaar afliggen kan het lichaam zeker reageren in de eerste dagen. Ongeacht of het een top voeding is of een supermarktbrok.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:33

Leo schreef:
Hoe oud is ze?

Het "gevaar" van volwassen brok aan een te jonge pup voeren is de scheve balans tussen calcium en fosfor. Ook is het calciumpercentage het eerste jaar van belang en wil je een brok geven waar alle nutriënten inzitten die voor het opgroeien belangrijk zijn. Zeker het eerste jaar gebeurt er veel in het lijf van de pup en met goede voeding kun je dit ondersteunen.

De vraag hoe oud de pup/jonge hond is was ook de eerste die mij te binnen schoot.
Persoonlijk ben ik geen fan van puppyvoer tot ze een jaar zijn. Ik heb te vaak jonge honden gezien die een flinke groeispurt kregen met bijkomende groeipijn. Eigenlijk allemaal stonden ze nog op puppyvoer en als ze dan op voer voor volwassen honden werden gezet waren de klachten meestal heel snel over.

Leo schreef:
Qua overgang is ideaal om inderdaad te mengen over een periode van minimaal een week, maar als je geen voer meekrijgt is dat lastiger, zeker met zulke grote zakken (grote zakken raad ik sowieso af ivm houdbaarheid van de brok). Als de pup dichter bij de 15 weken dan de 9 maanden zit zou ik eerder kiezen voor meteen starten met een kwalitatieve puppybrok. Welke brok het beste passend is verschilt per individu. Daarnaast is de reis en het wennen aan een nieuw thuis ook alweer een enorme aanslag wat het systeem van de ene pup beter kan verwerken dan de andere.
Op de site Voerwijzer kun je veel info vinden over (puppy)brokken en ze vergelijken.

Hier kan ik mij verder helemaal bij aansluiten. En ook fijn als iemand even mee wil kijken.

Mijn ervaring/mening is dat zodra je een beetje ervaring hebt als hondeneigenaar je op het oog en gevoel moet voeren. Met uitgangspunt de basisbehoeftes van honden. Maar niet strak volgens lijstjes, want de ene hond is de andere niet.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 11:38

Hij is ongeveer 4 maanden, dus echt nog wel jong.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 11:44

Leo schreef:
Hoe oud is ze?

Ik stuur je even een PB!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:15

Ik heb mijn pup, op aanraden van de fokkers, naast een goede puppybrok en vlees, ook nog oa geitenyoghurt, babyvoeding, hokamix, glucosamine, en volgens mij nog een paar dingen gevoerd. Voordeel was dat ze meteen aan alles gewend raakte, en haar hele leven alles kon verdragen, bijna nooit gedoe gehad met diarree of spugen of darmproblemen.. Ik voer zonder problemen kliekjes enzo.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:48

Toen Mira kwam ( ook van YBFFL) , toen werd gezegd ( meer op aangedrongen) dat ik die edgard en cooper brokjes moest geven, ik ben al helemaal geen brok voerder, maar op hun aandringen een zak gekocht ( 12 kilo nog wel..), Mira kwam, rook het verse vlees wat mijn honden krijgen ,en probeerde deze uit de bek van mijn rottweiler te jatten wat dus uitliep op een boze rottweiler, maw, Mira krijgt vanaf de eerste dag ( zoals alle andere honden hier overigens) vers vlees, de zak Edgar en cooper hebben we gedoneerd :+

Gewoon voeren wat je wil voeren...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:56

Als je echt brok wil voeren, zou ik persoonlijk voor de Edgar & Cooper gaan en in een keer de adult variant. Je pup is al eens veranderd van brok, dus het gaat geen grote verandering voor hem zijn als je terug switched.

Ik heb zelf nooit puppybrok gevoerd, ik hoor vooral klachten van groeipijnen bij pups/jonge honden die aangepast puppyvoer krijgen. De fokkers waar mijn honden van kwamen voerden vers, dus heb zelf ook altijd kvv geven en af en toe een kwalitatief goede brok, ook nooit problemen gehad met de consistentie van de stoelgang door verandering van voer, tenzij het iets bevatte waar ze allergisch voor waren.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 16:07

Wat vinden jullie van het merk Caro Croc? Dit werd door de plaatselijke dierenwinkel aanbevolen als zelfde kwaliteit als Edgard Cooper (ze zegt dat je daar vooral voor het merk/de reclames betaald).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:25

Ingrediënten Carocroc 23/12 Original hondenvoer
Vleesmix (27%), dierlijk eiwitextract (19%), maïs, tarwe, gevogelte (9%), dierlijk vet (gevogelte, rund), rijst, rijstzemelen, tarwegries, bietenpulp, gehydrolyseerde kippenlever, lijnzaad, mineralen.

Edgard:
Samenstelling
verse kip 40%, aardappel, erwten, erwteneiwit, kippenvet, lijnzaad, kippensaus, mineralen, visolie, kruiden 0,2% (goudsbloemblaadjes, brandnetel, braambesblaadjes, venkel, karwijzaad, kamille, melisse), mannan-oligosachariden (MOS), fructo-oligosachariden (FOS), mango 0,04%, bosbessen 0,04%, appels 0,04%, aardbeien 0,04%, wortels 0,04%, tomaten 0,04%

Carocroc zou ik als een alternatief voor een royal canin aanraden, als graanvrij niet persé een must is, maar is zeker niet vergelijkbaar met edgard cooper, puur al door het feit dat het niet graanvrij is.

Goedkopere alternatieven voor edgard cooper zijn: wolf of the wilderness, taste of the wild, simpsons

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:28

Booooo schreef:
Wat vinden jullie van het merk Caro Croc? Dit werd door de plaatselijke dierenwinkel aanbevolen als zelfde kwaliteit als Edgard Cooper (ze zegt dat je daar vooral voor het merk/de reclames betaald).

Ik ben niet direct bekend met Carocroc dus ik heb het even bekeken. In de analyse zie ik erg veel toevoegingen als tarwe, gerst, mais, giers, gluten enz. Het dierlijk eiwit is niet gespecificeerd, er staat "gevogelte". Dit kan dus van alles zijn, met wisselende bron. Ik denk dat er absoluut veel betere brokken te vinden zijn :j

Dit artikel geeft nog wat tips op een rijtje waar je op moet letten bij het uitkiezen van een brok:
https://voerwijzer.com/zo-kies-je-goede-puppybrokken/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:29

Ik geef al jaren Wolf of the Wilderness. Daar ben ik tevreden over, en mijn hond eet het goed. Bij Zooplus heb je goedkope probeerverpakkingen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:30

Heel eerlijk, Carocroc zou er hier nooit inkomen. Het komt van een bedrijf dat begon met veevoer (graan) en er later hondenvoer bijnam. Om die reden zal ik ook geen Optilife kopen.
Maar goed ik heb/had honden met voedselallergieën en dat speelt ook mee in mijn keuze als ik toch eens een zakje brokken koop. Maar alle merken die ik "geschikt acht vallen in dezelfde prijscategorie van Edgar&Cooper en daar zie ik weinig tot geen reclame van...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:31

Ik vind het hele brokkenbos nogal een gedoe zeg. Ze zeggen allemaal dat ze goed zijn..

Farmfood?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:50

Kijk eens naar Brit, daarvan de Fresh reeks, daar heb je brokken met ok ingredienten voor een normale prijs met een zeer hoog gehalte aan vlees, tot wel 70% en niet enkel kip als hoofdingredient.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:04

Cioccolato schreef:
Ik vind het hele brokkenbos nogal een gedoe zeg. Ze zeggen allemaal dat ze goed zijn..

Farmfood?

Klopt hoor, en fabrikanten zijn zeer goed in marketing..

Farmfood bevat ook veel granen, sterker nog: het eerste dierlijke eiwit is pas het 5e (!) ingredient op de lijst en dan is het ongedefinieerd (vleesmeel).
Een opgroeiende pup heeft minimaal 28% dierlijke (!) eiwitten nodig, liefst is dat percentage nog wat hoger.
Het percentage eiwitten op de zak en de ruwe analyse is tenzij specifiek aangegeven, een combinatie van plantaardig en dierlijk eiwit.

Merken die ik zelf graag aanraad zijn Farmina N&D, Celtic Connection, Ydolo semimoist, Essential Living en Carnilove. Maar zo zijn er meerdere merken waar je echt goed mee uit kunt komen :j
Brit is er idd ook zo een die echt wel mooie soorten heeft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:07

Als de prijs niet uitmaakt zou ik echt Mcadams gaan voeren, dat is hele kwalitatief goede brok.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:13

Acana, Celtic connection, Naturis, Darf heeft hier helaas niet gewerkt, terwijl dit best hoog aangeschreven brokken zijn. Brit doet zijn werk in ons geval, Engelse setter met rode poten en jeuk. Hij is terug helemaal bijgetrokken op Brit, wel niet op de Fresh reeks, maar op de hypoallergeen variant.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:04

Ik voerde voorheen biofood maar volgens mij is die ook niet zo geweldig.

Ik voer dus nu Edgar en Cooper

Hoe is royal canin? (De giant variant)

Als ik echt ruim in geld zit wil ik heel graag Platinum voeren, maar dat kost nogal wat. Of is die niet zo geweldig als ik denk?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 20:29

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:18

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 23:06

Ja maar daar wil ik niet van afhankelijk zijn..