Konijn verlamde achterpoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Konijn verlamde achterpoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 07:27

Mijn konijn heeft plotseling verlamde achterpoten.
Gistermorgen met buiten laten niks opgevallen en rond 9.00 was het mis.
Meteen naar de dierenarts die haar teste op pijnprikkel in beide achterpoten en die is der wel nog.
Maar hij meende een hernia op basis van onderzoek.
Met pijnstilling en ontstekingsremmer naar huis in de hoop dat hiermee een eventuele ontsteking te doen remmen en slinken.
Heel veel meer kon er niet gedaan worden.
Ze eet als een bootwerker en keutel goed, plassen is vaak wat lastiger te zien maar ga zo nog even haar blaas checken.
Maar ze kan niks met haar achterhand.
Hier moet snel verbetering in komen want dit is natuurlijk niet goed.

Klara zat al iets meer dan een jaar alleen door veel pech met konijnen en een verhuizing.
Eigenlijk leek zij het prima te vinden. Maar ik meende toch dat er een vriendje bij moest. Zo gebeurde precies een week geleden zaterdag. Klara is van zichzelf niet zo'n beweger en moest nu met een vriendje ineens veel meer bewegen (hebben de hele tuin ter beschikking) waarschijnlijk is dat nu de trigger geweest, wat opzicht best logisch is. Het koppelen ging helemaal zonder problemen, hij is een heel lief mannetje.
Klara is een Duitse hangoor van ruim 4 kg.
Ik vind dit zo zuur, nu denk ik echt, had ik haar maar alleen gelaten. Maar goed het zal evengoed wel een keer eruit zijn gekomen.
Morgen ga ik terug naar de dierenarts voor te kijken wat we nog kunnen doen. Hij zei dat een hernia op röntgen slecht of niet te zien is, dan moet je al een mri laten maken. Maar meer behandeling is er amper.
Ook als het iets anders van het bewegingsapparaat is is er weinig anders te doen.
Iemand nog een idee wat ik kan doen??

Desi_2409

Re: Konijn verlamde achterpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 08:16

Ach wat sneu.. belangrijk is dat ze nog wel controle over de blaas heeft. En haar nu rust geven, kleine ruimte zodat ze kan herstellen. En een pijnstiller. Hopelijk verbetert ze snel!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 08:21

Ik zat even te zoeken op internet. E. Cuniculi is meestal de oorzaak.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 08:28

imaudy schreef:

Ja dit had ik ook gelezen, maar ik denk echt dat het teveel aan beweging best aan de orde is nu.
Ik heb al eens een konijn gehad en die krijgen dat toch ook die scheve kop.

Ze plast trouwens ook zelfstandig, wilde net blaas checken maar toen voelde ik al nat onder haar kont.
Ik heb vanmorgen wel het idee dat ze de pootjes zelf wat meer onder de massa trekt, gister bleef ze steeds liggen met lange poten.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 09:09

Misschien een stomme vraag, maar heb jij de 2 konijnen samen goed in de gaten gehouden? Ik lees dat er een man bijgezet is. Kan het misschien zijn dat deze nog hoog in zn hormonen zit ( kan zowel met z’n balletje, als net zonder door castratie) en haar misschien bezeerd / beschadigd heeft in zijn enthousiasme? Een konijn stopt namelijk niet na 1 wippie :+

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:16

Ze krijgen niet altijd meteen een scheve kop bij EC, hier startte het met urineverlies. Bijna onzichtbare eerste tekenen. Sterkte voor en met je konijn, ik zou zeker EC noemen bij de dierenarts.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:28

Scheve kop krijgen ze inderdaad niet altijd. Ik zou wel meebehandelen voor EC of bloed laten nemen om het te testen. Als je met EC te lang wacht, word de kans op herstel alleen maar kleiner.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:37

Heb er 2 gehad met EC, die begonnen met de evenwichtstoornissen en dan scheve kop. Urineverlies heb ik niks van gemerkt.

Heb ze beide op dezelfde dag laten inslapen omdat ondanks medicatie er geen verbetering was.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:45

Heb het vorig jaar gehad met een Duitse reus voedster .
Naar DA gegaan . Maar nooit duidelijk geworden wat het was . Ze ging zienderogen achteruit. Elke keer meer .
Hebben haar laten inslapen .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:36

Gombal schreef:
Misschien een stomme vraag, maar heb jij de 2 konijnen samen goed in de gaten gehouden? Ik lees dat er een man bijgezet is. Kan het misschien zijn dat deze nog hoog in zn hormonen zit ( kan zowel met z’n balletje, als net zonder door castratie) en haar misschien bezeerd / beschadigd heeft in zijn enthousiasme? Een konijn stopt namelijk niet na 1 wippie :+

Bij ons was het juist het vrouwtje dat op de gecastreerde ram sprong. Zeker als ze veel bewegen niet gewend is kan dat best voor problemen zorgen.

veel sterkte, ik hoop dat ze gauw weer de oude is. Dat het een gevalletje spierpijn is oid.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:45

Hier ook een keer een rammetje verloren met hersenvliesontsteking. Het eerste wat ik zag was wel een schuin koppie en alleen nog maar rondjes kunnen lopen. Laten behandelen maar helaas verlamming achterpoten en ook incontinent dus met 3 jaar moeten laten inslapen. Groot verdriet was dat!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:52

imaudy schreef:

Dat was bij mijn konijn ook het geval. Ik heb het nog een paar dagen geprobeerd want hij kon zijn achterpoten nog wel intrekken bij een kriebel. Maar uiteindelijk gaf hij het toch op en heb ik hem laten gaan.

Sterkte TS!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:58

Verandering als nieuwe er bij en dan plots geen werkende achterpootjes klinkt als ongeluk. Het is dat ze kennelijk kan plassen, anders had ik gezegd rug gebroken.
Konijn die niet mobiel is, vervuild zichzelf en kan ook geen blindedarmkeutels eten (geeft vorm van ondervoeding), schoonhouden en overwegen hoe lang dit mag duren voordat je beslissing neemt over inslapen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:03

Het eerste wat inderdaad door mijn hoofd schoot was ook e.cuniculi. Helaas weet ik uit ervaring dat niet elke DA deze ziekte herkent.

Mijn voedster had 2.5 jaar geleden hier een zware aanval van gehad. Daardoor rechts verlamd geweest. Vloog ineens in blinde paniek door het hok. Binnen het uur stond ik bij de Spoed DA. Helaas zag zij niet dat het EC was, maar constanteerde wel verlamming. Met medicatie en dwang voeding naar huis gegaan.
Dag daarna naar mijn eigen DA gegaan met nogmaala spoed. Zij wierp een blik op haar en zei: EC tot het tegen deel is bewezen. We hebben haar als EC behandeld en dankzij een hele lieve vriendin die wist wat ze moest doen is mijn voedster er bovenop gekomen en huppelt ze vrolijk rond. Wel dagelijks pijnstilling nu ivm artrose. 7 jaar oud inmiddels <3 .
Dit is echter alleen met echt intensieve zorg voor elkaar te krijgen. Flink veel kosten maken en precies weten wat je doet, maar ook een konijn hebben dat keihard mee wilt vechten voor herstel en dat wilde mijn voedster. Elke dag was er verbetering.
Het enige wat mijn voedster vooraf liet zien is dat ze wat meer dronk. Verder niks.

Beterschap met je konijn <3 . Hopelijk knapt ze snel weer op!
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 08-12-24 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:15

Juist bij stress ( aanslag op de weerstand) komt de parasiet tot uiting trouwens. Er zijn tig andere kleine symptomen die als eerste aanleiding gezien kunnen worden. Ik heb jaren konijnen gehad en ik heb ze er altijd doorheen gekregen als ze EC hadden. Waar ik niet zag dat jouw konijn dit heeft hoor, ik hoop alleen dat ze spoedig herstelt!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:18

E. Cuniculi kan latent aanwezig zijn en bij stress plots voor symptomen zorgen. Dat de klachten zijn ontstaan na het krijgen van een nieuw maatje wil niet zeggen dat rugletsel waarschijnlijk de oorzaak is. Zonder verder onderzoek is er dus niks over te zeggen en zou ik EC niet uit willen sluiten!
Een draaikop of evenwichtsproblemen zijn mogelijk, maar zeker niet noodzakelijk aanwezig bij EC. Zit het konijn buiten? Mocht het EC zijn is warmhouden belangrijk, net als snelle behandeling.

Heeft de dierenarts echt hele duidelijke aanwijzingen gevonden voor een hernia? Zo nee, zou ik als het mijn konijn was toch een behandeling voor EC willen starten, een snelle start geeft de beste kans op goed resultaat.

En op je gedachte 'had ik haar maar alleen gelaten', heel begrijpelijk dat je dat nu denkt want dit wil je natuurlijk niet. Maar een konijn alleen is echt niet diervriendelijk dus je hebt het juiste gedaan door een maatje te vinden! Neem dat jezelf niet kwalijk want alleen laten is niet goed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 14:23

tamary schreef:
Verandering als nieuwe er bij en dan plots geen werkende achterpootjes klinkt als ongeluk. Het is dat ze kennelijk kan plassen, anders had ik gezegd rug gebroken.
Konijn die niet mobiel is, vervuild zichzelf en kan ook geen blindedarmkeutels eten (geeft vorm van ondervoeding), schoonhouden en overwegen hoe lang dit mag duren voordat je beslissing neemt over inslapen.

Het moet deze week inderdaad echt verbeteren anders laat ik haar inderdaad gaan. Ga haar zo echt niet heel lang laten liggen.
Ik vind het gewoon zo kl•te dat ze zo graag wil. Eten en alles gaat goed.
Het is dat ze gister nog reageerde op de pijnprikkel anders had ik haar al laten gaan misschien.
Vind het heel erg moeilijk.
Ze lijkt soms zelf haar pootjes weer zelf eronder te zetten, maar verder kan ze niks.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 14:26

Even voor de duidelijkheid, het mannetje is 6 of 7 jaar en al jaren gecastreerd. Het is een rustig ventje en ik heb nog geen 1 aanvaring gezien, het is echt een super match.
Morgen weer contact opnemen met de dierenarts

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 15:49

Zoals ze er nu bij ligt, ga ik t niet lang meer rekken ongeacht wat het is.
Dit is niet konijnwaardig.
Ze ligt lekker warm onder een deken en hou haar zo goed mogelijk comfortabel.
Ik heb het ea gelezen ook over EC en als ze al zo verlamd zijn is de prognose slecht.
Ik heb al eens een konijn gehad hiermee en dat was ook een lijdensweg.
Ik hoop op een wonder, maar realistisch....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:32

O nee wat verschrikkelijk :(

Niet kunnen bewegen zou ik ook niet konijnwaardig vinden, voor een prooidier ook erg stressvol. Bij verdenking van EC zou ik wel laten testen, al dan niet post mortem, ivm gezondheid van het tweede konijn

Heel veel sterkte :knuffel: het zijn zulke mooie maar kwetsbare dieren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 17:00

Fly_high schreef:

Niet kunnen bewegen zou ik ook niet konijnwaardig vinden, voor een prooidier ook erg stressvol. Bij verdenking van EC zou ik wel laten testen, al dan niet post mortem, ivm gezondheid van het tweede konijn

Ze lijkt idd wel stress te hebben, ze wil vanalles maar het kan niet.
Ik ga haar minimaal iedere 2 uur even van de plek halen om niet in haar drolletjes en plas te liggen.
Maar ze is erg gefrustreerd en boos. Ze bijt dan ook echt.
Ook medicatie geven is geen makkelijk iets. Ze heeft echt ongemak.
Ze eet nog steeds als een bootwerker, dus ik verwen haar maar een beetje. Ook tegen het mannetje is steeds wat boos, hij weet zich er niet echt raad mee.
Vind het voor hem ook zo sneu, hij is hier pas een week en wat ga ik met hem doen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:17

jesito schreef:
Fly_high schreef:

Ze lijkt idd wel stress te hebben, ze wil vanalles maar het kan niet.
Ik ga haar minimaal iedere 2 uur even van de plek halen om niet in haar drolletjes en plas te liggen.
Maar ze is erg gefrustreerd en boos. Ze bijt dan ook echt.
Ook medicatie geven is geen makkelijk iets. Ze heeft echt ongemak.
Ze eet nog steeds als een bootwerker, dus ik verwen haar maar een beetje. Ook tegen het mannetje is steeds wat boos, hij weet zich er niet echt raad mee.
Vind het voor hem ook zo sneu, hij is hier pas een week en wat ga ik met hem doen?

Als ze eet is ze nog voldoende comfortabel. Als her niet verbeterd kun je haar morgen in laten slapen.
Ik heb ook een paar Duitse hangoren gehad, waren wat fellere types :+
Mannetje op marktplaats, is volgens mij best veel vraag naar oude gecastreerde mannetjes omdat mensen niet aan een tweede jong dier weer willen beginnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 17:35

Vindt het evengoed heel verdrietig. En ik heb niks met levende dieren weg doen. Maar ja maar eens eerst hopen dat er nog iets positiefs gebeurd

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:47

jesito schreef:
Vindt het evengoed heel verdrietig. En ik heb niks met levende dieren weg doen. Maar ja maar eens eerst hopen dat er nog iets positiefs gebeurd

Ik ook niet hoor, maar ik zie wel eens een oproepje staan voor een ouder diertje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 00:17

Hopelijk knapt het konijn toch nog op... wat betreft het nieuwe konijn: ik heb heel snel gelezen, dus weet niet of hij afkomstig is van een opvang, mocht dat het geval zijn, kun je hem, mocht het misgaan met je konijn, niet zomaar aan een ander geven, maar moet hij terug naar de opvang, bij de meeste dierenasielen en opvangen is dat de regel.