Zwangere poes verliest wat bloed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Zwangere poes verliest wat bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 17:51

Dag allemaal, wij hebben onze poes 7 weken geleden bij de kater gehad.
Deze week is ze al 2 keer een heel klein beetje bloed verloren en nu zit er weer een beetje bloed aan haar vulva. Ook ligt er een plasje op een kussentje, het ruikt niet naar urine en is geen bloed.
Ik heb de dierenarts al gebeld, als de kittens nu komen is het echt te vroeg maar volgens haar betekent dit niet dat dit sowieso fout gaat. Uiteraard bel ik weer als ze meer symptomen heeft en gaan we heen als het nodig is, ook in de avond.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, hebben jullie ervaring met een zwangere kat met voortijdig bloedverlies? Kan het zijn dat de bevalling nog even op zich laat wachten, of gaat het altijd fout?

luuntje

Re: Zwangere poes verliest wat bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:02

Geen ervaring mee.
Wens je veel sterkte. Hopelijk blijven de kittens nog even zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:09

Lijkt er toch dat de baarmoedermond open is, bloed en vruchtwater . Zou snel voor een echo gaan om te kijken of de kittens nog leven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:31

Je mag me pben, ik heb veel ervaring maar geen zin om op bokt daarover uit te weiden.

Mijn ervaring is dat dit een slecht teken is. Grote kans dat alles blijft zitten tot de datum van bevalling, dat is normaal bij katten. Alleen dit is vaak wel een slecht voorteken van kittens die al overleden zijn in de baarmoeder. Je kan niks anders doen dan afwachten en hopen dat het allemaal meevalt. De meeste dierenartsen hebben hier ook helemaal geen ervaring mee en zien weinig drachtige katten/fokkers. Daarbij kan je ook echt niks doen, de dierenarts ook niet.

Vroeggeboorte komt bij katten zelden voor, het is niet onmogelijk maar wel zeer zeldzaam.

Puur uit interesse, welk ras is de poes?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:58

Als de kittens overleden zijn doen ze dan geen keizersnede?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:40

TS, het klinkt exact als een baarmoederontsteking:
https://dierenkliniek-oosterhout.nl/kat ... uit-vulva/

Ik zou dus sowieso de dierenarts bellen voor overleg.

@Kabayo, ik denk dat dit heel lastig is.
De baarmoeder bij een kat, zie hieronder, ziet er anders uit dan bij een mens. Er kan 1 (of meerdere) kitten(s) overleden zijn, maar er kunnen ook nog levende kitten(s) in de buik zitten.
Bij een keizersnede weet je zeker dat de nu nog premature kittens ook overlijden.
Citaat:
Anders dan bij mensen heeft een poes niet één baarmoeder, maar twee tubes (waar bij ons de eileiders zitten) waar de kittens in groeien. Waar deze onderaan samenkomen zit de baarmoedermond.
https://felinity.nl/gezondheid/128-2/st ... n-de-poes/

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:56

Kabayo schreef:
Als de kittens overleden zijn doen ze dan geen keizersnede?

Nee hoor die kunnen gewoon geboren worden en ze hoeven niet allemaal overleden te zijn.

Een baarmoederontsteking bij een dracht is ook zeldzaam.

Als kittens een paar dagen te vroeg worden gehaald zijn ze al niet levensvatbaar en dat komt dus heel precies.

Je kan een echo laten maken of ze nog leven maar links of rechtsom kun je nog altijd niks doen. En een echo maken is duur.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 19:01

Bedankt voor jullie ervaringen! Het is een Britse Korthaar. Vandaag is ze fit, actief en gedraagt zich zoals anders. Ik hoop dat alles nog even blijft zitten maar ga meteen naar de dierenarts als er iets verandert.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 01:38

Hoe gaat het nu met de poes?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 08:06

Nog steeds goed. Ze eet, drinkt, poept. Ze is verder alert, trekt af en toe een sprintje en laat zich uitgebreid over haar buik aaien. Onder de staart sindsdien ook schoon.
Ze lijkt zich dus goed te voelen.
8 oktober is ze naar de kater gebracht voor een paar dagen, dus we hopen dat ze nog een dag of 10 blijven zitten.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 10:02

Afbeelding

Nog even voor de beeldvorming, de betreffende dame deze ochtend :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:10

Ah wat een akelig idee is dit hè… duimen draaien dat het ok is met haar kittens…

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:13

Wat spannend, en fijn dat het nu goed gaat. Ze is beeldig <3

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 09:04

Dat is ze zeker :o Bedankt voor het duimen draaien :)

Vanmorgen had moeders wat diarree en een beetje bloed van achter. Morgen is 57 dagen na de eerste dekdatum, en dat zou de eerste “veilige” dag zijn. Nadat ze op de bak was geweest ging ze meteen eten en ze gedraagt zich normaal.
Spannend hoor…

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:13

Dat komt wel rap dichterbij nu, spannend! En een opluchting lijkt me, dat ze morgen veilig zit.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:08

Maeve schreef:
Dat is ze zeker :o Bedankt voor het duimen draaien :)

Vanmorgen had moeders wat diarree en een beetje bloed van achter. Morgen is 57 dagen na de eerste dekdatum, en dat zou de eerste “veilige” dag zijn. Nadat ze op de bak was geweest ging ze meteen eten en ze gedraagt zich normaal.
Spannend hoor…

Het is pas op dag 57 na de laatste dekking dat ze "veilig" zijn qua volledig ontwikkeld.
Als ze namelijk de eerste dekkingen (bijvoorbeeld) niet opgenomen heeft en pas 3 dagen later (ik zeg maar wat) bij de volgende dekkingen wel, dan zijn ze vandaag niet 57 dagen maar pas 3 dagen later... Dan zijn ze vandaag dus pas 54 dagen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:52

Zo werkt het helaas niet. Ze komen als ze af zijn. Komen ze niet dan zijn ze niet levensvatbaar. Reken maar op 63 dagen en heel veel eerder komen ze niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:36

Er kan altijd een probleem ontstaan waardoor ze geboren worden voor ze levensvatbaar zijn en dus sterven of dood geboren worden.

Ze komen heus niet altijd alleen als ze af zijn en ze komen heus niet altijd als ze al af zijn vanzelf.
Er kunnen tig en één dingen fout gaan...

En 63 dagen is absoluut geen vaststaand feit.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 06:42

Ook bedankt voor deze input.
Je kunt je vast voorstellen dat elke gezonde dag er weer een is, en dat ik hoop op een goede uitkomst :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:05

Little_Gift schreef:
Er kan altijd een probleem ontstaan waardoor ze geboren worden voor ze levensvatbaar zijn en dus sterven of dood geboren worden.

Ze komen heus niet altijd alleen als ze af zijn en ze komen heus niet altijd als ze al af zijn vanzelf.
Er kunnen tig en één dingen fout gaan...

En 63 dagen is absoluut geen vaststaand feit.

Vroeggeboorte komt bij een kat zelden voor. Stellen oh als ze nu geboren worden en dan zijn ze levensvatbaar is pertinent niet waar.

Er kunnen dingen fout gaan maar bij een kat blijven dode kittens zitten tot aan de bevallingsdatum.
Als er al een verwerping is dan is dit veel eerder en ook dat komt zelden voor. Er kan van alles fout gaan maar dat is in 99% vd gevallen altijd op de dag van bevallen.

TS kan mij pben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:26

Hier ooit een poes met een miskraam dus het kan wel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:52

marleen_usar schreef:
Hier ooit een poes met een miskraam dus het kan wel.

Dan nog is de kans klein.
Je kan iedereen bang maken met horror verhalen maar uiteindelijk komt het zelden voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:08

Klopt, ik heb in 45 vaak een nest gehad en maar 1 keer verworpen. Kat bleek bacterie te dragen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 19:12

Ik denk dat deze discussie niet nodig is. Ik weet dat er geen garanties zijn.
Ik was gewoon op zoek naar ervaringen met een poes die wat bloed verliest, of je daarna alsnog een gezond nest had of bijv. een of meerdere dode kittens.
Voor nu ben ik blij met een gezonde, vrolijke poes die nog steeds drachtig is en elke dag is er weer eentje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:54

Hoeveel dagen moet ze nu nog ?