Veilig kauwmateriaal hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Veilig kauwmateriaal hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 22:16

De titel zegt het eigenlijk al, ik ben op zoek naar veilig kauwmateriaal voor honden, maar wat wel veilig is voor de tanden!

Ik weet dat er veel op de markt is, zoals diverse stukken hout (olijfboom, koffiehout, dogwood, etc.), maar dat is veel te hard. Heb hierover ook al eens contact gehad met veterinaire tandartsen.

Om dezelfde reden vallen bijvoorbeeld geweien (ook doorgezaagd) af.

Nylabones ben ik geen fan van.

Het liefst niet iets wat ze op kunnen eten, zoals luchtpijp, kophuid, die yakstaven, etc. want dat moet op. Natuurlijk kan ik het wel afnemen, maar ik wil het graag voor ze laten liggen, zodat ze het kunnen pakken als ze er behoefte aan hebben.

Onze honden kauwen heel graag, vooral 's avonds, maar ik ben enorm bang dat ze hun tanden beschadigen.

Misschien hebben bokkers nog goede tips?

sterregoud

Re: Veilig kauwmateriaal hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:28

Ik geef altijd pensstaafjes, maar die kunnen dus wel op.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:30

Dierenoppas Amersfoort heeft een alternatief van de stokken hout geloof ik. Een of ander gewei? Weet het niet meer precies.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:36

Volgens mij hangt dit ook samen met het aanleren van bepaald gedrag.
Als het kauwartikel veel wordt afgenomen omdat jij vindt dat ze het niet meteen op moeten eten, leren ze het ook niet te laten liggen. Ik denk dat je voor een groot soort Rawhide moet gaan, en dat niet moet afnemen. Maar vind jij dat ze te fanatiek kauwen (dus ivm de tanden) dan pak je het wel even af en geef je het niet veel later weer terug, net zo lang tot het wel rustig gaat.

De hertengeweien zijn overigens ook geen kauwartikelen, maar schraapartikelen. Een hond moet het merg uit het bot schrapen, wat dus wel ontzettend goed is voor de tanden op die manier… maar dat moet een hond inderdaad wel leren want kauwen op deze artikelen is inderdaad niet goed voor de tanden…

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 22:47

sterregoud schreef:
Ik geef altijd pensstaafjes, maar die kunnen dus wel op.

Die zijn hier inderdaad ook heel snel op.

Nyaleti schreef:
Dierenoppas Amersfoort heeft een alternatief van de stokken hout geloof ik. Een of ander gewei? Weet het niet meer precies.

Geweien vind ik te gevaarlijk, maar was inderdaad al even aan het kijken op de site van hun. :)

_xDyan schreef:
Volgens mij hangt dit ook samen met het aanleren van bepaald gedrag.
Als het kauwartikel veel wordt afgenomen omdat jij vindt dat ze het niet meteen op moeten eten, leren ze het ook niet te laten liggen. Ik denk dat je voor een groot soort Rawhide moet gaan, en dat niet moet afnemen. Maar vind jij dat ze te fanatiek kauwen (dus ivm de tanden) dan pak je het wel even af en geef je het niet veel later weer terug, net zo lang tot het wel rustig gaat.

De hertengeweien zijn overigens ook geen kauwartikelen, maar schraapartikelen. Een hond moet het merg uit het bot schrapen, wat dus wel ontzettend goed is voor de tanden op die manier… maar dat moet een hond inderdaad wel leren want kauwen op deze artikelen is inderdaad niet goed voor de tanden…

Klopt, geweien moeten ze schrapen. Maar vind het echt veel te link en ben veel te bang dat ze erop gaan kauwen. En ook het schrapen vind ik absoluut geen fijn idee.

Ik begrijp wat je bedoelde wbt de rawhide, maar ze krijgen hier geen rawhide, wel kophuid.
Maar omdat we meerdere honden hebben kan ik iets wat eetbaar is niet laten liggen. :n
Niet eetbaar spul wel.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:56

Als dierenarts die veel tandheelkunde bijscholingen heeft gevolgd raad ik diepgevroren winterpeen aan. En voor algemeen: als je iets van een kauwspeeltje geeft, moet je het nog kunnen induwen met een nagel. Lukt dat niet, dan is het te hard voor het gebit.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 23:03

StableDoor schreef:
Als dierenarts die veel tandheelkunde bijscholingen heeft gevolgd raad ik diepgevroren winterpeen aan. En voor algemeen: als je iets van een kauwspeeltje geeft, moet je het nog kunnen induwen met een nagel. Lukt dat niet, dan is het te hard voor het gebit.

Yes, dat laatste wist ik! :j
Daarom wil ik ook geen stukken (hard) hout, geweien, etc.

Ze krijgen hier al wel eens wortel, maar winterpeen kan ik ook nog wel eens doen en invriezen ook. :D

Alleen is dat nog wel weer op te eten. Al zal dat minder lekker zijn dan dierlijk materiaal. :))

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:06

Myfairytale schreef:
StableDoor schreef:

Yes, dat laatste wist ik! :j
Daarom wil ik ook geen stukken (hard) hout, geweien, etc.

Ze krijgen hier al wel eens wortel, maar winterpeen kan ik ook nog wel eens doen en invriezen ook. :D

Alleen is dat nog wel weer op te eten. Al zal dat minder lekker zijn dan dierlijk materiaal. :))

Je kan ze evt misschien in bouillon laten marineren en daarna invriezen? Zelf nog nooit gedaan maar geeft misschien wel een extra lekker smaakje. Idd gaat het wel vrij snel op, maar voordeel is weer dat het goedkoop is.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 23:31

Oh nee, ze hoeven het juist niet op te eten, liever niet zelfs.
Gaat me er eigenlijk om dat ze kunnen kauwen als ze willen, maar niet opeten.
I.v.m. met meerdere honden in huis kan ik iets eetbaars niet laten liggen en ander kauwmateriaal wel. :)

Al ga ik de tip van de winterpeen zeker proberen. :j

Maar ik vrees een beetje dat wat ik graag zou willen, niet bestaat. :')

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:53

Dat vrees ik ook, op bijscholing hebben we dit onderwerp besproken want eigenaren vragen er natuurlijk veel naar, maar er is maar weinig echt veilig voor de tanden. Sommige kongs zijn zacht genoeg maar dan heb je weer de honden die dat aan stukken bijten en inslikken, zoals de hond van mijn ouders :') Of ze kauwen zo veel op iets (bijv. tennisballen) dat de tanden in die vorm afslijten, ook weer niet de bedoeling.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 06:59

Zelf hebben wij Nylabones en T-bones.
De honden zijn er dol op. Al verkiezen ze echt kauwmateriaal boven de 'nepperds'.

Zelf geef ik liever geen koffie hout/olijf hout/etc. Omdat het vaak te hard is en juist hun tanden kan beschadigen.
Al denk ik persoonlijk dat het ook wel ligt aan de 'lompheid' van je hond. Als je weet dat je hond nogal enthousiast of overijverig is met zo iets, dan kun je dat beter niet geven

Sowieso mogen ze bij ons alleen kauwen onder toezicht.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:06

Koffie hout/wortel is nog redelijk zacht. Volgens mij is dat het zachtste hout wat je kan krijgen.

Mocht je geen nylabones willen geven kun je ook eens kijken naar de puppy sleutels. Deze zijn zacht, buigbaar etc dus die kunnen geen kwaad voor de tanden. Ik vrees alleen wel dat als je echt stevige kauwers hebt ze deze kapot bijten.
Anders heeft Sodapup ook nog verschillende knaag speeltjes.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:47

Eigenlijk is er niks veilig wat je zonder toezicht kan geven.
Nyla/olijf etc of dat te hard is hangt vooral af van t kauwgedrag van je hond. Als ie er als een idioot op los gaat is dat inderdaad geen optie. Maar honden die rustig knabbelen is dat geen probleem.
Van alle snacks kunnen stukken afkomen of stukken over blijven die in de keel terecht komen waardoor een hond kan stikken.

Hier krijgen mijn honden gevulde en bevroren kongs als ik wegga want mijn honden slopen dat niet. Maar er zijn er genoeg die het wel slopen en opeten. Het likken van de kong geeft t zelfde effect als kauwen qua endorfines. Voor het schoonmaken van t gebit niet natuurlijk.

Een paar van mijn honden hebben standaard een nylabone liggen en eentje dogwood(die is wel minder hard/stevig dan nyla) omdat ze rustig kauwen. Op momenten van bezoek kauwen ze fanatieker en krijgen ze kophuid staven/rollen/platen en/of kongs

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:08

Ik heb gerolde kophuidplaten die ik wel kan laten liggen. Dat is net niet lekker genoeg om in 1 keer op te eten. Maar dat kan natuurlijk wel op.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:19

Ik heb dan geen honden, of bijna...maar dan in Kattenlichaampjes.. (Maine Coon)

Maar werd mij aanbevolen om zo nu en dan een harige gedroogde konijnen oor te geven
voor het gebit van de kat tegen tandsteen. Misschien iets voor jouw honden?

(En natuurlijk is het wel eetbaar, en denk dat het ook in 1 hap-slik-weg is)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 12:58

StableDoor schreef:
Dat vrees ik ook, op bijscholing hebben we dit onderwerp besproken want eigenaren vragen er natuurlijk veel naar, maar er is maar weinig echt veilig voor de tanden. Sommige kongs zijn zacht genoeg maar dan heb je weer de honden die dat aan stukken bijten en inslikken, zoals de hond van mijn ouders :') Of ze kauwen zo veel op iets (bijv. tennisballen) dat de tanden in die vorm afslijten, ook weer niet de bedoeling.

Tennisballen krijgen ze hier om die reden ook niet.
Nou moet ik zeggen dat ze daar ook niet echt op kauwen, als ze er eens een keertje een gevonden hebben ofzo.

Fem schreef:
Zelf hebben wij Nylabones en T-bones.
De honden zijn er dol op. Al verkiezen ze echt kauwmateriaal boven de 'nepperds'.

Zelf geef ik liever geen koffie hout/olijf hout/etc. Omdat het vaak te hard is en juist hun tanden kan beschadigen.
Al denk ik persoonlijk dat het ook wel ligt aan de 'lompheid' van je hond. Als je weet dat je hond nogal enthousiast of overijverig is met zo iets, dan kun je dat beter niet geven

Sowieso mogen ze bij ons alleen kauwen onder toezicht.

Hier kauwen ze ook alleen onder toezicht, maar ik heb er geen invloed op hoe hard/fanatiek ze kauwen helaas. Het enige wat ik dan kan doen is het afnemen (met het risico dat de focus erop veel groter wordt) of zorgen dat ze veilig spul krijgen.
Dus geen hout inderdaad of geweien of yakstaven etc.

Nylabones ben ik geen fan van. Zal vast aan mij liggen hoor, maar dat wil ik ze niet geven.

Denk toch dat ik aan grotere kauwproducten moet denken en dan toch later misschien ruilen voor iets anders kleins, zodat ze 's avonds wel even wat te kauwen hebben.

love_mandy schreef:
Koffie hout/wortel is nog redelijk zacht. Volgens mij is dat het zachtste hout wat je kan krijgen.

Mocht je geen nylabones willen geven kun je ook eens kijken naar de puppy sleutels. Deze zijn zacht, buigbaar etc dus die kunnen geen kwaad voor de tanden. Ik vrees alleen wel dat als je echt stevige kauwers hebt ze deze kapot bijten.
Anders heeft Sodapup ook nog verschillende knaag speeltjes.

Ik dacht ook dat koffiehout zachter is inderdaad, maar wil ik niet geven, want blijft alsnog te hard helaas.
De puppysleutels zal ik nog even naar kijken.
Zat ook nog te denken aan WestPaw, zij hebben ook nog wat materiaal wat bestand is tegen kauwen. Alleen vinden ze dat vaak niet zo leuk en pakken ze het liefst wel iets van hout. ;(
Maar ja, als ze dat niet meer hebben, gaan ze hopelijk over op iets anders. :D

kiwiwitje schreef:
Eigenlijk is er niks veilig wat je zonder toezicht kan geven.
Nyla/olijf etc of dat te hard is hangt vooral af van t kauwgedrag van je hond. Als ie er als een idioot op los gaat is dat inderdaad geen optie. Maar honden die rustig knabbelen is dat geen probleem.
Van alle snacks kunnen stukken afkomen of stukken over blijven die in de keel terecht komen waardoor een hond kan stikken.

Hier krijgen mijn honden gevulde en bevroren kongs als ik wegga want mijn honden slopen dat niet. Maar er zijn er genoeg die het wel slopen en opeten. Het likken van de kong geeft t zelfde effect als kauwen qua endorfines. Voor het schoonmaken van t gebit niet natuurlijk.

Een paar van mijn honden hebben standaard een nylabone liggen en eentje dogwood(die is wel minder hard/stevig dan nyla) omdat ze rustig kauwen. Op momenten van bezoek kauwen ze fanatieker en krijgen ze kophuid staven/rollen/platen en/of kongs

Ze kregen hier altijd dogwood, maar durf het niet meer aan vanwege de tanden, niet eens zozeer vanwege het verstikkingsgevaar. Kwamen wel stukjes af, maar echt heel erg klein en was altijd onder toezicht.

Kongs hebben ze hier ook, net als toppls en nog veel meer. :D
Die slopen ze niet, maar kauwen ze ook niet op.
Ze krijgen zeer regelmatig een limat of een etray en we doen vaak hersenspelletjes, maar 's avonds gaan ze vaak even kauwen. Echt een soort afschalen van de dag lijkt het.
Wij zitten er dan ook rustig bij en we zijn dan allemaal aan het relaxen zeg maar. :))

Ik ga nog eens kijken naar ander speelgoed (al vrees ik dat ze dat niet echt interesseert qua kauwen) en toch ook nog maar eens naar XXL versies van kauwmateriaal en dan toch maar ruilen na een half uurtje bijvoorbeeld voor iets kleiners, maar wel heel lekkers.

Machie schreef:
Ik heb gerolde kophuidplaten die ik wel kan laten liggen. Dat is net niet lekker genoeg om in 1 keer op te eten. Maar dat kan natuurlijk wel op.

Ik ga er naar kijken. :j

Siggislief schreef:
Ik heb dan geen honden, of bijna...maar dan in Kattenlichaampjes.. (Maine Coon)

Maar werd mij aanbevolen om zo nu en dan een harige gedroogde konijnen oor te geven
voor het gebit van de kat tegen tandsteen. Misschien iets voor jouw honden?

(En natuurlijk is het wel eetbaar, en denk dat het ook in 1 hap-slik-weg is)

Oren krijgen ze hier ook, alleen zonder haar. Maar probleem is dat ze die lekker in 1x opeten, wat voor een oor ook, zelfs die grote buffalo oren. :(
Ze zijn dan wel even bezig, maar helaas nog steeds veel te kort. :')

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:06

Ik heb het opgegeven. Mijn kauwers willen iets waar wat afkomt, of eetbaar is (en dan moet het op). Dus ofwel het is zo weg, ofwel het is niet interessant.

Voor de grote kauwbehoefte geef ik dikke kophuidplaten, daar zijn ze rustig een uur mee zoet en dan zijn ze zo moe dat ik ze zonder enige moeite ruil voor een klein snackje. Vervolgens droogt de plaat weer op en wordt weer hard en kunnen ze de volgende keer weer opnieuw beginnen :P .

Maar iets laten liggen wat veilig en interessant genoeg is en niet eetbaar? Vergeet het maar. Kauwspeeltjes zijn ook niks want wederom: ofwel zacht genoeg om te slopen dus snel 'op', ofwel te hard en niet interessant.

Ik heb trouwens wel af en toe nylabones, die worden weleens gepakt maar na een paar weken is het niet meer zo interessant.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:13

Myfairytale schreef:
Hier kauwen ze ook alleen onder toezicht, maar ik heb er geen invloed op hoe hard/fanatiek ze kauwen helaas. Het enige wat ik dan kan doen is het afnemen (met het risico dat de focus erop veel groter wordt) of zorgen dat ze veilig spul krijgen.

Dan zou ik toch echt gaan voor runderkophuidplaten. Wel echt dikke, van goede kwaliteit dus, anders zijn ze alsnog wel snel op. Na een uur fanatiek kluiven zijn ze echt kapot (de honden, niet de platen :') ) en vinden ze het in de meeste gevallen geen probleem dat je ze omruilt voor een lekkere kleine snack. De mijne zijn meestal vooral heel erg opgelucht dat ik 'hun' plaat veilig opberg voor ze zodat ze hem eindelijk niet meer hoeven te beschermen tegen de andere honden :') . En dan veel drinken en voldaan slapen :D .

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:16

Nylabones vindt mijn kleine hondje wel interessant. Ik heb een mandje in de kamer staan waar er verschillende in liggen en vaak s avonds pakt hij er 1 uit. Of soms meerdere en verzamelt hij ze op het kleed.
Om de zoveel weken doe ik ze een paar minuten in kokend water.
Dan blijft het wat hygiënischer en daarbij komt de geur die het aantrekkelijk voor ze maakt ook weer terug.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 13:34

GDG schreef:
Ik heb het opgegeven. Mijn kauwers willen iets waar wat afkomt, of eetbaar is (en dan moet het op). Dus ofwel het is zo weg, ofwel het is niet interessant.

Voor de grote kauwbehoefte geef ik dikke kophuidplaten, daar zijn ze rustig een uur mee zoet en dan zijn ze zo moe dat ik ze zonder enige moeite ruil voor een klein snackje. Vervolgens droogt de plaat weer op en wordt weer hard en kunnen ze de volgende keer weer opnieuw beginnen :P .

Maar iets laten liggen wat veilig en interessant genoeg is en niet eetbaar? Vergeet het maar. Kauwspeeltjes zijn ook niks want wederom: ofwel zacht genoeg om te slopen dus snel 'op', ofwel te hard en niet interessant.

Ik heb trouwens wel af en toe nylabones, die worden weleens gepakt maar na een paar weken is het niet meer zo interessant.

Nou, dat dik gedrukte dus hier precies zo! Jij weet het wat beter te verwoorden. :j

Ik ga het toch maar gokken op nieuw speelgoed waar ze veilig op kunnen kauwen (WestPaw, etc) en dan toch maar iets van die kophuidplaten dan en dan ruilen tegen een heel lekker, klein snackje. Kunnen ze toch even aan hun kauwbehoefte voldoen.

mika11 schreef:
Nylabones vindt mijn kleine hondje wel interessant. Ik heb een mandje in de kamer staan waar er verschillende in liggen en vaak s avonds pakt hij er 1 uit. Of soms meerdere en verzamelt hij ze op het kleed.
Om de zoveel weken doe ik ze een paar minuten in kokend water.
Dan blijft het wat hygiënischer en daarbij komt de geur die het aantrekkelijk voor ze maakt ook weer terug.

Zie ze meerdere keren voorbij komen en helemaal prima natuurlijk voor wie dat wil en meeleest, maar ik wil ze niet. :o

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:37

Myfairytale schreef:
GDG schreef:

Nou, dat dik gedrukte dus hier precies zo! Jij weet het wat beter te verwoorden. :j

Ik ga het toch maar gokken op nieuw speelgoed waar ze veilig op kunnen kauwen (WestPaw, etc) en dan toch maar iets van die kophuidplaten dan en dan ruilen tegen een heel lekker, klein snackje. Kunnen ze toch even aan hun kauwbehoefte voldoen.

Voor mij is het inmiddels al tien jaar geleden dat ik mijn zoektocht opgegeven heb :') . Maar ik denk echt dat je blij gaat zijn met dikke kophuidplaten en je honden blij en uitgeteld :D .

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 13:53

Ik ga het zeker proberen! Vandaag nog even bestellen. :D

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:25

Als ik mijn hond van die plastic-achtige bijt speeltjes gaf ( doe ik dus niet meer ), dan kreeg ze altijd aanvallen van buikpijn !

Dus nu alleen nog maar dingen van stof of gewoon een tak uit de tuin

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:44

irisdepony schreef:
Als ik mijn hond van die plastic-achtige bijt speeltjes gaf ( doe ik dus niet meer ), dan kreeg ze altijd aanvallen van buikpijn !

Dus nu alleen nog maar dingen van stof of gewoon een tak uit de tuin

Grote kans dat ze dan tijdens het bijten te veel lucht mee binnen heeft gekregen en daar een soort koliek van kreeg.

Ik zou mijn honden overigens nooit op takken laten kauwen, want de splinters die daar vanaf kunnen komen, kunnen een hoop ellende bezorgen in het maag-darm kanaal.

Maar zo zie je maar, ieder heeft er een andere kijk op en dat is ook prima.
:j

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:48

Onze hond eet graag van die kaassticks.