Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sterregoud schreef:Ik geef altijd pensstaafjes, maar die kunnen dus wel op.
Nyaleti schreef:Dierenoppas Amersfoort heeft een alternatief van de stokken hout geloof ik. Een of ander gewei? Weet het niet meer precies.
_xDyan schreef:Volgens mij hangt dit ook samen met het aanleren van bepaald gedrag.
Als het kauwartikel veel wordt afgenomen omdat jij vindt dat ze het niet meteen op moeten eten, leren ze het ook niet te laten liggen. Ik denk dat je voor een groot soort Rawhide moet gaan, en dat niet moet afnemen. Maar vind jij dat ze te fanatiek kauwen (dus ivm de tanden) dan pak je het wel even af en geef je het niet veel later weer terug, net zo lang tot het wel rustig gaat.
De hertengeweien zijn overigens ook geen kauwartikelen, maar schraapartikelen. Een hond moet het merg uit het bot schrapen, wat dus wel ontzettend goed is voor de tanden op die manier… maar dat moet een hond inderdaad wel leren want kauwen op deze artikelen is inderdaad niet goed voor de tanden…
StableDoor schreef:Als dierenarts die veel tandheelkunde bijscholingen heeft gevolgd raad ik diepgevroren winterpeen aan. En voor algemeen: als je iets van een kauwspeeltje geeft, moet je het nog kunnen induwen met een nagel. Lukt dat niet, dan is het te hard voor het gebit.
Myfairytale schreef:StableDoor schreef:Als dierenarts die veel tandheelkunde bijscholingen heeft gevolgd raad ik diepgevroren winterpeen aan. En voor algemeen: als je iets van een kauwspeeltje geeft, moet je het nog kunnen induwen met een nagel. Lukt dat niet, dan is het te hard voor het gebit.
Yes, dat laatste wist ik!![]()
Daarom wil ik ook geen stukken (hard) hout, geweien, etc.
Ze krijgen hier al wel eens wortel, maar winterpeen kan ik ook nog wel eens doen en invriezen ook.![]()
Alleen is dat nog wel weer op te eten. Al zal dat minder lekker zijn dan dierlijk materiaal.
StableDoor schreef:Dat vrees ik ook, op bijscholing hebben we dit onderwerp besproken want eigenaren vragen er natuurlijk veel naar, maar er is maar weinig echt veilig voor de tanden. Sommige kongs zijn zacht genoeg maar dan heb je weer de honden die dat aan stukken bijten en inslikken, zoals de hond van mijn oudersOf ze kauwen zo veel op iets (bijv. tennisballen) dat de tanden in die vorm afslijten, ook weer niet de bedoeling.
Fem schreef:Zelf hebben wij Nylabones en T-bones.
De honden zijn er dol op. Al verkiezen ze echt kauwmateriaal boven de 'nepperds'.
Zelf geef ik liever geen koffie hout/olijf hout/etc. Omdat het vaak te hard is en juist hun tanden kan beschadigen.
Al denk ik persoonlijk dat het ook wel ligt aan de 'lompheid' van je hond. Als je weet dat je hond nogal enthousiast of overijverig is met zo iets, dan kun je dat beter niet geven
Sowieso mogen ze bij ons alleen kauwen onder toezicht.
love_mandy schreef:Koffie hout/wortel is nog redelijk zacht. Volgens mij is dat het zachtste hout wat je kan krijgen.
Mocht je geen nylabones willen geven kun je ook eens kijken naar de puppy sleutels. Deze zijn zacht, buigbaar etc dus die kunnen geen kwaad voor de tanden. Ik vrees alleen wel dat als je echt stevige kauwers hebt ze deze kapot bijten.
Anders heeft Sodapup ook nog verschillende knaag speeltjes.
kiwiwitje schreef:Eigenlijk is er niks veilig wat je zonder toezicht kan geven.
Nyla/olijf etc of dat te hard is hangt vooral af van t kauwgedrag van je hond. Als ie er als een idioot op los gaat is dat inderdaad geen optie. Maar honden die rustig knabbelen is dat geen probleem.
Van alle snacks kunnen stukken afkomen of stukken over blijven die in de keel terecht komen waardoor een hond kan stikken.
Hier krijgen mijn honden gevulde en bevroren kongs als ik wegga want mijn honden slopen dat niet. Maar er zijn er genoeg die het wel slopen en opeten. Het likken van de kong geeft t zelfde effect als kauwen qua endorfines. Voor het schoonmaken van t gebit niet natuurlijk.
Een paar van mijn honden hebben standaard een nylabone liggen en eentje dogwood(die is wel minder hard/stevig dan nyla) omdat ze rustig kauwen. Op momenten van bezoek kauwen ze fanatieker en krijgen ze kophuid staven/rollen/platen en/of kongs
Machie schreef:Ik heb gerolde kophuidplaten die ik wel kan laten liggen. Dat is net niet lekker genoeg om in 1 keer op te eten. Maar dat kan natuurlijk wel op.
Siggislief schreef:Ik heb dan geen honden, of bijna...maar dan in Kattenlichaampjes.. (Maine Coon)
Maar werd mij aanbevolen om zo nu en dan een harige gedroogde konijnen oor te geven
voor het gebit van de kat tegen tandsteen. Misschien iets voor jouw honden?
(En natuurlijk is het wel eetbaar, en denk dat het ook in 1 hap-slik-weg is)
Myfairytale schreef:Hier kauwen ze ook alleen onder toezicht, maar ik heb er geen invloed op hoe hard/fanatiek ze kauwen helaas. Het enige wat ik dan kan doen is het afnemen (met het risico dat de focus erop veel groter wordt) of zorgen dat ze veilig spul krijgen.
GDG schreef:Ik heb het opgegeven. Mijn kauwers willen iets waar wat afkomt, of eetbaar is (en dan moet het op). Dus ofwel het is zo weg, ofwel het is niet interessant.
Voor de grote kauwbehoefte geef ik dikke kophuidplaten, daar zijn ze rustig een uur mee zoet en dan zijn ze zo moe dat ik ze zonder enige moeite ruil voor een klein snackje. Vervolgens droogt de plaat weer op en wordt weer hard en kunnen ze de volgende keer weer opnieuw beginnen.
Maar iets laten liggen wat veilig en interessant genoeg is en niet eetbaar? Vergeet het maar. Kauwspeeltjes zijn ook niks want wederom: ofwel zacht genoeg om te slopen dus snel 'op', ofwel te hard en niet interessant.
Ik heb trouwens wel af en toe nylabones, die worden weleens gepakt maar na een paar weken is het niet meer zo interessant.
mika11 schreef:Nylabones vindt mijn kleine hondje wel interessant. Ik heb een mandje in de kamer staan waar er verschillende in liggen en vaak s avonds pakt hij er 1 uit. Of soms meerdere en verzamelt hij ze op het kleed.
Om de zoveel weken doe ik ze een paar minuten in kokend water.
Dan blijft het wat hygiënischer en daarbij komt de geur die het aantrekkelijk voor ze maakt ook weer terug.
Myfairytale schreef:GDG schreef:Ik heb het opgegeven. Mijn kauwers willen iets waar wat afkomt, of eetbaar is (en dan moet het op). Dus ofwel het is zo weg, ofwel het is niet interessant.
Voor de grote kauwbehoefte geef ik dikke kophuidplaten, daar zijn ze rustig een uur mee zoet en dan zijn ze zo moe dat ik ze zonder enige moeite ruil voor een klein snackje. Vervolgens droogt de plaat weer op en wordt weer hard en kunnen ze de volgende keer weer opnieuw beginnen.
Maar iets laten liggen wat veilig en interessant genoeg is en niet eetbaar? Vergeet het maar. Kauwspeeltjes zijn ook niks want wederom: ofwel zacht genoeg om te slopen dus snel 'op', ofwel te hard en niet interessant.
Ik heb trouwens wel af en toe nylabones, die worden weleens gepakt maar na een paar weken is het niet meer zo interessant.
Nou, dat dik gedrukte dus hier precies zo! Jij weet het wat beter te verwoorden.![]()
Ik ga het toch maar gokken op nieuw speelgoed waar ze veilig op kunnen kauwen (WestPaw, etc) en dan toch maar iets van die kophuidplaten dan en dan ruilen tegen een heel lekker, klein snackje. Kunnen ze toch even aan hun kauwbehoefte voldoen.
irisdepony schreef:Als ik mijn hond van die plastic-achtige bijt speeltjes gaf ( doe ik dus niet meer ), dan kreeg ze altijd aanvallen van buikpijn !
Dus nu alleen nog maar dingen van stof of gewoon een tak uit de tuin