Ouder hondje met extreme verlatingsangst inslapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peppalover10

Ouder hondje met extreme verlatingsangst inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 12:32

Hallo allemaal,

Ik zit met een behoorlijk probleem. Tot negen maanden geleden heb ik 2 chihuahua's gehad, ze waren dikke vriendinnetjes en lagen altijd samen. Sinds de andere begin dit jaar is overleden kan mijn hondje geen seconde meer alleen zijn. En dan ook echt geen seconde. Normaal douchen is zelfs bijna niet te doen.

En als er wel iemand thuis heeft dan heeft ze nog geen moment rust want ze is continu gefocust en oplettend of er niemand weggaat. Eigenlijk is ze aan het overleven en is het geen leven meer.

Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar, ik ben zoveel mogelijk thuis, of één van mijn dochters is thuis maar soms is ze gewoon een paar uur alleen, we kunnen geen van alleen continu thuis zijn.
Ze is veranderd in een onzeker en zenuwachtig hondje en ik vind dat een zielig.

Ze is ruim 13 jaar, heeft hartproblemen (medicatie sinds een maand of 3) en ze krijgt hierdoor steeds vaker hoestbuien en heeft het dan ook benauwd. Eet weinig. De momenten dat ze alleen is,loopt ze continu heen en weer en piept ze. (Camera).Echt de hele tijd. Daarna als er iemand thuis komt hoest ze meer dan anders door de spanning. De laatste tijd denk ik steeds vaker aan inslapen, ook omdat ik sinds de echo van drie maanden terug weet dat haar hart behoorlijk vergroot is en ze hier ondanks medicatie last van heeft.
Maar ze is ook nog regelmatig vrolijk en rent nog en doet gek. Ik vind het zo ontzettend moeilijk.

Wil er iemand met mij meedenken?

Anomien

Re: Ouder hondje met extreme verlatingsangst inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:37

Ik vind je gedachte eigenlijk juist heel eerlijk.

Vooral thuis een mooie dag geven. En dan einde dag ook thuis vredig in laten slapen.

En dan niet meer zoeken naar een andere oplossing, je oude hondje zal toch een onrustige periode tegemoet gaan bij een verandering. Met de vraag of ze de verandering trekt ja of nee.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:38

Is het een optie om er tijdelijk een 'leenhond' ofzo bij te nemen van het asiel. Kijken of dat haar helpt, en dan met de afspraak dat die hond weer terugkan als jou hondje overlijdt?

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 12:41

SnuitjeLove schreef:
Is het een optie om er tijdelijk een 'leenhond' ofzo bij te nemen van het asiel. Kijken of dat haar helpt, en dan met de afspraak dat die hond weer terugkan als jou hondje overlijdt?

Een hondje erbij zie ik niet zo zitten. En ze is zelf zo klein en kwetsbaar (1,5 kilo), dat een hondje erbij niet zo makkelijk is.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:50

Ach, wat verdrietig.. Ik zou met de dierenarts overleggen. Er bestaat rustgevende medicatie voor honden, wellicht kan dat haar wat ondersteunen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:53

Snap de gedachtegang wel. Maar wat heb je al geprobeerd? Heb je contact gehad met een gedragstherapeut? Of in overleg met de dierenarts kalmerende medicatie?
Ik zou in iedergeval wel het een en ander proberen anders vind ik het wel unfair om haar te laten gaan.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:03

Nyaleti schreef:
Snap de gedachtegang wel. Maar wat heb je al geprobeerd? Heb je contact gehad met een gedragstherapeut? Of in overleg met de dierenarts kalmerende medicatie?
Ik zou in iedergeval wel het een en ander proberen anders vind ik het wel unfair om haar te laten gaan.

Vroeg ik me ook af, heb je er al iets van een gedragdstherapeut bijgehaald? Wellicht dat dat echt kan helpen.

Maar als je dat niet wilt of kunt, vind ik inslapen geen gekke gedachte. Ze heeft een mooie leeftijd en je wilt ook niet dat ze te ver aftakelt door haar kwalen. Ik zou het overleggen met de dierenarts zodat je de beste keuze kunt maken. :)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:06

Zou zeker een ervaren gedragsdeskundige inschakelen. Voor verlatingsangst kun je een hoop technieken toepassen. Mocht de kwaliteit van leven mbt het hart te slecht worden kun je altijd nog laten inslapen natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:12

Overleg met je arts,ik denk in dit geval dat inslapen echt helemaal geen raar idee is.
Want het leven voor jouw hondje is momenteel wel zwaar zo.
Ik denk dat de behandelend arts je hier wel goed in kan adviseren.
Sterkte ,is zwaar om ze zo te moeten zien :(:)

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 13:17

Rustgevende medicatie is inderdaad al geprobeerd, dat hielp niets. Geld voor een gedragstherapeut heb ik simpelweg niet, ik leef van een minimum inkomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:25

Zoals ik het lees: het is een last/ probleem en wil je er vanaf. Alleen praat je het voor jezelf goed met dat het dit en dat mankeert en het gedrag.

Het is ook niet makkelijk, maar wees gewoon eerlijk.

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 13:35

Ragdollcat schreef:
Zoals ik het lees: het is een last/ probleem en wil je er vanaf. Alleen praat je het voor jezelf goed met dat het dit en dat mankeert en het gedrag.

Wauw, bizarre reactie dit. Het beestje is oud en heeft serieuze hartproblemen waardoor ze regelmatig benauwd is vaak hoest. En ze kan geen rust meer vinden doordat ze continu in de gaten houdt of ze niet alleen wordt gelaten. Maar begrijpend lezen is blijkbaar lastig voor je, geeft niet hoor.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:37

Misschien heb je het al gedaan, maar dat weet ik niet.

Zou het helpen om een plek te maken en het nest gevoel na te bootsen? Net als veel mensen voor pups doen. Dus hol achtig, warme kruik, knuffelbeest, iets van een wekkertjes die zachtjes tikt?

Ik vind deze zelf heel lastig, want ik snap wat je zegt. Het is nu geen leven voor de hond een jullie. Daarnaast heeft hij problemen (en leeftijd) dus herplaatsing bij iemand met een kleine hond zal moeilijk
zijn. Misschien is er toch iets met een asiel te regelen. Zeker het proberen waard. Misschien hebben die nog een oudje zitten die waarschijnlijk niet snel herplaatst wordt of een kat die jouw hond gezelschap kan geven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:40

Nou heel eerlijk, ja het niet alleen kunnen zijn is super vervelend.
Maar verder medisch lijkt het dier ook in de laatste fase te zitten.
Het hoesten en benauwdheid zijn wel slechte indicatoren. Ook het minder eten is een teken dat het slecht gaat.
Misschien slechter dan het dier laat zien.

Ik zou met de dierenarts een eerlijk gesprek hebben over het perspectief.
Een gedragsdeskundige is leuk verzonnen maar bij een senior hond met gezondheidsproblemen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:41

Ragdollcat schreef:

Heb je ook oplossingen? Ik denk dat er bij elke huishouden het wel nodig is dat je allemaal even weg moet, ze kan nu niet eens douchen zonder dat de hond stress heeft. Een hondje van die leeftijd met aandoeningen wil je ook absoluut niet herplaatsen.

Ts is het echt begonnen sinds de ander is weggevallen? Of langzaam onstaan? Dementie kan ook een rol spelen in verlatingsangst namelijk.

Een gedragstherapeut zou misschien nog het proberen waard zijn, maar heb je het idee dat je hondje nog plezier heeft? Zijn er nog meer goede dan slechte momenten(buitenom de verlatingsangst bedoel ik dan) is er nog een reden dat ze weinig eet? Mijn hond at niet meer en bleek een slechte nierfunctie te hebben.

Ps. Ik ben altijd blij dat je bij een hond makkelijker de keuze hebt voor euthanasie dan bij mensen waar vaak een lang traject aan vooraf gaat. Dit terwijl een hond niet eens kan zeggen dat hij er klaar mee is en een mens wel.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-10-24 13:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:42

peppalover10 schreef:
Ragdollcat schreef:

Wauw, bizarre reactie dit. Het beestje is oud en heeft serieuze hartproblemen waardoor ze regelmatig benauwd is vaak hoest. En ze kan geen rust meer vinden doordat ze continu in de gaten houdt of ze niet alleen wordt gelaten. Maar begrijpend lezen is blijkbaar lastig voor je, geeft niet hoor.

Nee hoor.

Het is mij gewoon duidelijk.
Het is ook moeilijk…. Maar wees dan gewoon eerlijk.

Het is ook nogal wat, en je kan niet meer weg.
Het is ook zielg voor het hondje.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 27-10-24 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:42

Afhankelijk van het hartprobleem en hoe goed de dierenarts hem kent, zou dit kunnen vallen onder inslapen vw gedrag. En soms heb je dan een verklaring nodig van een gedragstherapeut dat inslapen inderdaad de beste optie is. Iets om in je achterhoofd te houden.

Wat heb je al veranderd / geprobeerd of getraind behalve het thuis zijn? Is er inderdaad een plekje wat ze als haar veilige plek kan zien?
Belangrijke factor is wel dat zij als jullie thuis zijn ook haar rust niet pakt..

Op FB is er een groep honden gedrag en training Nederland. Doe eens een oproep of zij tips hebben met een minimaal budget.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:43

Je hebt tegenwoordig van die knuffels met een hartslag. Zou dat niet wat voor haar zijn? Het is eigenlijk voor puppies, maarja wat niet deert.. Zijn volgens mij niet duur, dus baat het niet..
Wellicht dat het ook een beetje dementie is, dat icm verlatingsangst, veranderingen kan natuurlijk heel veel stress opleveren.

En anders, vind ik inslapen echt zo gek niet. Hartproblemen, veel stress, geen rust vinden,.. is natuurlijk ook gewoon geen leven voor het beestje.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:43

rare reactie idd..

voorbeeld mijn vriendin wilde haar hondje laten inslapen...bijna 14 ,doof,staat tegen een muur te blaffen met haar neus ,onzindelijk ,mager .

advies dierenarts,nou mevrouw ..ik heb wel wat pillen voor haar gemoedsrust. |o

Nou echt, zelf de keuze maken die voor haar eerlijk zijn.dat is de enige echte goede gedachten ts
En niet via bokt je mening vragen,jij weet wat goed voelt... hondje heeft een fijn leven gehad!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:48

aisa schreef:
rare reactie idd..

voorbeeld mijn vriendin wilde haar hondje laten inslapen...bijna 14 ,doof,staat tegen een muur te blaffen met haar neus ,onzindelijk ,mager .

Nou echt, zelf de keuze maken die voor haar eerlijk zijn.dat is de enige echte goede gedachten ts
En niet via bokt je mening vragen,jij weet wat goed voelt... hondje heeft een fijn leven gehad!

Precies dat.
Ik ben het eens.

Heeft n fijn en goed leven gehad.
Dan is het in laten slapen oke, zeker als het nogal wat mankeert en niet happy is.

Maar ik proef toch wel dat ze ervanaf wilt en somt dan van alles op om het voor zichzelf goed te praten.

Het is ook niet makkelijk, maar wees dan wel eerlijk.

Ooit hadden we ook n hondje van 14 met epileptieaanvallen die erger werd ondanks de medicijnen en dementie. Blaft ook tegen de muur, was ook blind en doof en liet ook van alles lopen in de eigen mand.

Toen hebben we het in laten slapen, we kijken naar het welzijn van het dier.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 27-10-24 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 13:49

Ik heb maanden terug inderdaad een knuffelhondje met hartslag gekocht, hielp niets. Veilig en warm nestje heeft ze in de bench, slaapt ze prima in, maar wederom alleen als er iemand is. Zodra ik mezelf beweeg op de bank is ze wakker en loopt ze achter me aan. Zelfs even naar de wc kan ze niet hebben en piept ze achter de deur. Haar hart bonkt regelmatig zo hard dat het te horen is zelfs als ze niet bij je op schoot ligt. Het alleen zijn opbouwen probeer ik al bijna 10
maanden maar er valt niets op te bouwen want ze heeft niet eens rust al ligt ze naast me, ze blijft continu alert of ik niet opsta of wegga.

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 13:51

Ragdollcat schreef:
aisa schreef:
rare reactie idd..

Precies dat.
Ik ben het eens.

Heeft n fijn en goed leven gehad.
Dan is het in laten slapen oke, zeker als het nogal wat mankeert en niet happy is.

Maar ik proef toch wel dat ze ervanaf wilt en somt dan van alles op om het voor zichzelf goed te praten.

Het is ook niet makkelijk, maar wees dan wel eerlijk.

Ik wil nergens vanaf en helemaal niet van een dier waar ik zielsveel van hou. Maar ik zie dat het leven van haar lijden wordt en dat is iets wat ik niet wil.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:52

Dat is gewoon moeilijk.
Ze kan geen minuut alleen meer zijn.

En je kent je hond het beste.

Ik weet hoe het is, ik heb ook zelf veel dieren gehad.
Dit soort dingen zijn gewoon niet leuk en moeilijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:57

Tja, dacht al, waar blijven de reacties dat het gemakkelijker voor jou is . Ik vind dat je heel reeel naar de situatie kijkt. En verlatingsangst is heftig, ik heb er eentje geadopteerd die het ook heeft. Het gaat redelijk want nog andere hond.
Jouw hond heeft ook nog eens serieuze gezondheidsproblemen, dan is het imo goed dat je niet afwacht tot ze dood neervalt maar in gesprek gaat met je da. Sommige mensen denken overal een oplossing voor te hebben maar jouw hondje, jij kent haar het beste. Succes en sterkte.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:03

Je posts zijn nogal verwarrend ragdollcat. Je verwijt TS dat ze de keus wil nemen voor inslapen omdat ze van hem af wil, maar een andere oplossing lijkt je niet echt te geven. Maar tegelijkertijd zeg je dat het wel een goede keus is?

TS zo te lezen ben je er al erg lang mee bezig zonder vooruitgang en zit je in het stadium dat je alles binnen je macht al geprobeerd hebt. Ik snap ook dat je niet kiest voor een hond(je) erbij in dit geval, is geen gegarandeerde oplossing, is lastig met zo'n klein hondje en hogere kosten. Ik zou goed voor jezelf op rij zetten wat je hebt geprobeerd, wat je nog zou willen proberen binnen wat haalbaar is en als daaruit komt dat je alles gehad hebt en duidelijk ziet dat de hond nog ongelukkig is de keus maken. Dat kun je al gedaan hebben natuurlijk, en dan begrijp ik heel goed je gedachte. Al helemaal met haar gezondheid in het achterhoofd wil je ook niet dat haar hart er ineens mee stopt door de stress.. dan denk je waarschijnlijk had ik maar.

Heel veel sterkte met je keus en besluit!