Poes wazig oog, spoednummer of morgenochtend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Poes wazig oog, spoednummer of morgenochtend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 21:46

Zojuist viel mij op dat onze kitten van 6,5 maand een wazige, rodige gloed om haar linker oog heeft. Uiteraard gaan we hiervoor de dierenarts bellen maar ik vroeg mij af of dit een gevalletje spoed is of dat dit morgenochtend gebeld moet worden. Het viel mij ineens op in bepaald licht, maar mijn vriend zag het niet gelijk.

Ook hoor ik graag of iemand een idee heeft wat dit kan zijn. Ze was gister en vanochtend wel een beetje moe, maar verder heeft ze geen andere verschijnselen en eet, poept en speelt nog goed.

Hieronder een foto
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:51

Absoluut bellen. Zeker gezien het verschil van pupil grootte.

Denk dat je met ogen liever te vaak aan de bel trekt dan dat ze evt blind raken.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 24-10-24 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 21:51

Het gaat dus om het linker oog op de foto

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 21:51

Dus wel spoednummer?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:52

Lijkt op een beschadigd hoornvlies.
Tenminste zo ziet dat er bij mijn kat uit ( inmiddels aan beide ogen geopereerd)

Maar het oog staat gewoon open?
Geen vlies eroverheen? (Derde ooglid)
Poes eet en drinkt?

Dan zou ik wachten tot morgen.

Pupil lijkt gelijk, maar vertekend door de waas.

SnuitjeLove

Re: Poes wazig oog, spoednummer of morgenochtend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 21:55

Pupil verschil zie ik ook niet zo goed. Ze knijpt het oog wel een beetje dicht af en toe, lijkt wel of er in de ooghoek wat ooglid zit ofzo

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:55

Ik zou hiermee durven wachten tot morgen. Oog verder ziet er op de foto rustig uit, niet dik, ze lijkt er niet overdreven mee te knijpen, niet heel vochtig en derde ooglid ziet er normaal uit.

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:57

ik zou hier ook over twijfelen! maar waarom niet even de spoed bellen en gewoon overleggen met de assistente of zij het nodig vinden om het nu te bekijken of dat het kan wachten tot morgen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:57

Als je in de buurt zit van een kliniek die 24/7 iemand heeft staan kun je altijd bellen. Als je de dierenarts thuis stoort zou ik het tot morgen laten gaan

Het is niet levensbedreigend namelijk

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:58

SnuitjeLove schreef:
Pupil verschil zie ik ook niet zo goed. Ze knijpt het oog wel een beetje dicht af en toe, lijkt wel of er in de ooghoek wat ooglid zit ofzo

Dan zou ik durven wachten.

Wij hebben al 8 jaar een kat met constant beschadigingen aan zijn oog. Lang verhaal.

Maar zolang het vlies er niet overheen zit kan je vaak wel wat uren wachten.
Afblijven verder en morgenvroeg gelijk bellen.

Spoedkliniek laat je vaak gewoon komen... En is een duur grapje..alleen de drempel over is vaak al 230 euro in de avond of weekend.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:59

Misschien een vuiltje? Ik bedoel als ik een stof of zandje in mijn oog heb dan ziet mijn oog er ook fijn uit en dan ga ik tranen en knijpen van de pijn

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 21:59

Ja dienstdoende spoeddierenarts zit op dit moment niet bij onze eigen zie ik net op de website. Maar bij de kliniek 15km verderop. Ik kan wel even bellen voor advies, we hebben geen auto helaas.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:02

Ik zou niet wachten.. mocht de poes verder ook ziek worden hou dan oculairen fip in je achterhoofd..

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:05

Ook ik zou het risico niet willen nemen en op zijn minst voor advies bellen.

Aangezien er geen auto beschikbaar is kan je bij twijfel altijd vragen naar een werk 06 of mail om daar meerdere foto’s uit verschillende hoeken heen te sturen die nu bekeken kunnen worden. Stuur ook een foto waarbij je het ooglid wat omlaag houdt en eentje waar je met schuin ligt bij het oog langs schijnt.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:10

Ik zou gewoon eens kijken hoe het er morgen uitziet. 3e ooglid zit nog netjes. Als de poes zich verder normaal gedraagt zou ik morgenochtend ff bellen of je voor t weekend langs kan komen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:11

Ik zou sowieso bellen. Ogen zijn kwetsbaar dus ik zou die beslissing bij de dierenarts neerleggen of het kan wachten tot morgen of niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:12

Met ogen neem ik eigenlijk nooit risico. Dat kan zo enorm rap gaan. Vaak is het niks, maar als het wel iets is, is een nacht erg lang. Die 24 uurs klinieken kun je gewoon bellen en ze laten je echt niet voor niks komen, daar hebben ze het veel te druk voor (hier een keer een gebroken pootje waarvan de assistent bleef aanhouden dat we het gewoon even moesten aankijken omdat veel dieren de poot niet willen belasten na een pijntje.. :') ). Alleen geen auto ter beschikking kan lastig zijn als ze de kat toch willen onderzoeken..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:23

Aankijken en morgenochtend bellen. Dier gedraagt zich normaal en oog ziet er wel wat wazig uit maar verder geen bloed, of uitpuilende ofzo. Oftewel geen directe spoed. Veranderd de situaties kun je altijd nog heen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 22:25

Mijn vriend geeft aan niet te willen bellen, omdat we nu toch geen kant op kunnen met de poes. En om haar nu 15km in de fietsmand te gaan vervoeren gaat haar denk ik ook geen goed doen. Ze slaapt nu, ze prutteld wel als we haar aaien. Verder heeft ze ook geen diarree en heeft ze net nog een beetje willen spelen en eet ze nog. Haar oog ziet er zo uit als op de foto. Op de waas en licht rode kleur na zie ik nu niks anders.
Ik heb de wekker nu gezet en bel de dierenarts zodra ze open zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:51

Ik zag ook als eerste pupilgrootte verschil. Ook na beter kijken vind ik dat spannend. Pupilverschil is vaak hersenschade (bij mensen) en meestal aanleiding tot medische zorg met enige spoed.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:01

Hutcherson schreef:
Ik zag ook als eerste pupilgrootte verschil. Ook na beter kijken vind ik dat spannend. Pupilverschil is vaak hersenschade (bij mensen) en meestal aanleiding tot medische zorg met enige spoed.

Mee eens.

Ik zou zeker overleggen met de DA. Ook als je nu niet direct vervoer hebt (want bij spoed is er altijd wat te regelen).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:02

Ik zou durven wachten even met lauw water wat schoon spoelen en dan morgen langs de dierenarts.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:17

15km op de fiets is geen doen met een kat.
Ze eet en speelt wat. Ik durf het wel aan te kijken tot morgenvroeg.
Wel zou ik voor vannacht een wekker zetten om even te checken.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 23:27

Ja, met onze andere poes zou ik dat wel aandurven. Die is heel rustig in de fietsmand en rugzak. Maar deze schreeuwt al moord en brand bij het ritje van 5min naar onze eigen dierenarts. Daarnaast is de route die ik dan af zou moeten leggen over een donkere dijk langs het water.

Wel een goede tip om vanacht even een wekker te zetten!
Ik ga het oogje niet proberen schoon te maken met water, ik durf er niet aan te zitten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:48

Ik zou het dier de stress niet aan doen op de fiets. Dat komt het oog zeker niet ten goede.

Ik zou er mee durven wachten tot volgende dag. Maarja ieder moet zo’n inschatting voor zichzelf maken.