Vos en kat vrienden of gevaarlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Vos en kat vrienden of gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 19:25

Toen we net mijn kat wilde binnen roepen in de schemer bijna donker)zag ik in de wei (dacht ik) twee reeën spelen om elkaar aan het dansen de ene weg rennen de andere er achter aan en dan omgedraaid etc. Toen bedacht ik me dat de ene ree wel heel veel wit had. Dus ik roep nogmaals mijn kat Panda, ondertussen verder lopend de wei in, en toen kwam dus wat ik aan zag voor een reedie ... Panda mijn kat dus, rustig op mij afgelopen. Ik pak hem op en ben nog steeds verbaasd dat de ree niet weg rent door mijn aanwezigheid.
Maar hij kwam juist naar me toe en dat bleek dus een vos te zijn. Een groot exemplaar.

Die liep dus gewoon achter mij aan toen ik met de kat op mijn armen naar binnen liep.
Heeft iemand hier ervaring mee is het mogelijk dat een vos en een kat een soort vriendschap hebben of is dit toch preditatiegedrag?

Oh ja, en de reden dat ik ree dacht is omdat je er hier over struikelt, en Panda heeft al eerder een ree besprongen, dat heb ik zelfs gefilmd vanuit mijn keukenraam die dachten lekker hapje te hebben _/-\o_ :')

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:57

Wat een fantastisch mooi verhaal, denk dat er zeker best vriendschap kan ontstaan tussen verschillende diersoorten .. <3
Naar aanleiding van jou verhaal geloof ik niet dat deze vriendschap gevaarlijk is , anders hadden ze samen niet gespeeld :)

Chessie

Re: Vos en kat vrienden of gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:01

Het gebeurt ook wel dat 2 vossen een kat doden (tegen 1 kan een kat zich makkelijker verdedigen). Het is niet altijd vriendelijk
Toen bij onze stal meerder vossen rondliepen heb ik mijn Jack een tijd dichtbij me gehouden ipv los

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:03

Ik heb het wel een keer andersom gehad, de kat die achter de vos aanliep. Allebei in een rustig drafje, geen angst of agressie te zien bij beide dieren. Was eenmalig dus van vriendschap kun je niet spreken. De reactie is eigenlijk hetzelfde zoals mijn beide katers hebben met andere katten uit de buurt. Een soort gedoogconstructie. :D

Uiteraard kan een vos de aanval inzetten en de kat lelijk verwonden. Hopelijk gebeurd dat niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:05

Paar jaar geleden had ik overlast van vossen op het erf en terras.
We hadden toen een bejaarde kat met gebreken, ze wilde ‘s nachts niet meer binnen zijn.
Ze lag onder de heg en paar meter verder liepen er dan 3-4 vossen, ze is nooit gepakt of bedreigd.
Terwijl ze heel makkelijk hapje zou zijn.
Twee jaar later is ze op 15 ,5 jarige leeftijd overleden. Raszuivere Noorse boskat.

Dit heeft wel paar werkjes geduurd, maar die vossen markeerden alles, lucht was niet te harden.
De jager heeft de rekel geschoten.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:12

Kat van m'n zoon kwam laatst binnen door het kattenluikje en meteen daarna stak een vos zijn kop er door. Het leek niet of hij de kat opjoeg. Wilde misschien gewoon graag mee naar binnen. Stikt hier van de vossen en de katten en nog nooit gehoord van problemen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:33

Hier 3 buitenkatten die tot nu toe veilig zijn. Er woont hier 1 vos. Toch ben ik er niet helemaal gerust op

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:37

Ik heb altijd geleerd dat vossen die te tam gedrag laten zien ziek zijn. Dus ook kunnen overdragen aan mens en andere dieren.

Echter is het tegenwoordig best vol voor menig wild dier waardoor het snel went aan de mens. Of moet wennen. Kijk maar naar de wolf.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:39

Er zijn op YouTube meer filmpjes te vinden waarin vossen samenspelen met huisdieren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:41

Hier worden de katers woest als ze vossen horen. Ze stormen direct naar buiten en gaan er achter aan.
Ben er nooit gerust op.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:43

Hoe verleidelijk ook, zorg er in elk geval voor dat je nooit een vos aanraakt en pas ook op je hygiëne rondom je kat nu. Vossen verdragen hondsdolheid redelijk goed waardoor ze het makkelijk verspreiden. Nou 'enten' veel boswachters de vossen met behandeld voer maar toch

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:50

Ik zou bezorgerder zijn om de parasieten en wormen die een vos bij zich draagt.

Er is mij door de boswachter verteld een dode vos nimmer met blote handen aan de raken omdat ze ook ziekten over kunnen brengen op de mens.
Hetzelfde geldt voor een das zei hij.
Vind je een aanregeden das op de weg, duw hem met een stok of met je voeten in berm en bel wildbeheer was zijn advies.

De jager pakt de gedode vossen alleen maar met handschoenen aan op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:53

Sintara schreef:
Hoe verleidelijk ook, zorg er in elk geval voor dat je nooit een vos aanraakt en pas ook op je hygiëne rondom je kat nu. Vossen verdragen hondsdolheid redelijk goed waardoor ze het makkelijk verspreiden. Nou 'enten' veel boswachters de vossen met behandeld voer maar toch

RIVM schreef:
Rabiës bij vossen

Rabiës, ook wel hondsdolheid genoemd, wordt veroorzaakt door een virus dat besmette dieren bij zich dragen. Het is een dodelijke ziekte. In Nederland komt hondsdolheid zeer zelden voor, de laatste patiënten liepen de ziekte in het buitenland op. In een aantal Europese landen (vooral in oostelijk Europa) komt nog hondsdolheid voor bij vossen en honden. In Nederland werd in de jaren '80 in Zuid-Limburg nog rabiës bij vossen gerapporteerd. Het uitbannen van de ziekte in Nederland en andere Europese landen is vooral te danken aan de rabiësvaccinatie van vossen. Sinds 1988 is in Nederland bij vossen geen rabiës meer gevonden.

Voor rabies hoef je niet bang te zijn. Vossenlintworm mogelijk wel:

RIVM schreef:
Verspreiding en frequentie

Vossen in Centraal-Europa zijn al tientallen jaren dragers van de vossenlintworm. In dit gebied treden bij de mens infecties op met echinokokkose, hoewel niet vaak. Een enkele keer worden ook honden en katten in Centraal-Europa drager van deze lintworm. Sinds 1997 wordt de vossenlintworm ook in ons land bij vossen gevonden, tot nu toe alleen in Zuid-Limburg en Oost-Groningen. Het aantal besmette vossen in Nederland neemt echter toe.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:53

Naar mijn weten zitten vossen super vol met parasieten enzo. En jager liet ze altijd liggen want als ie ander vlees mee zou nemen zou dat niet meer zijn voor consumptie. Ik weet niet of dat ook ziektes veroorzaakt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:07

Anomien schreef:
Ik heb altijd geleerd dat vossen die te tam gedrag laten zien ziek zijn. Dus ook kunnen overdragen aan mens en andere dieren.

Echter is het tegenwoordig best vol voor menig wild dier waardoor het snel went aan de mens. Of moet wennen. Kijk maar naar de wolf.

Denk dat dat niet het probleem is, ze zijn van nature niet erg schuw. Hier liepen ze tussen de geparkeerde auto's en mensen rond in de hoop dat er wat te snaaien viel. En in Londen lopen zo'n 10.000 vossen rond.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:26

Tussen vossen en katten kan het alle kanten op, naargelang de individuen.

Beide zijn territoriaal en nachtjagers dus meestal niet echt vriendjes maar eerder concurrentie.

Ze kunnen mekaar gedogen.

Een kat kan een vos een flink pak rammel geven en vos komt dan niet meer door die tuin (heb ik hier gehad).

En een vos kan een kat doden als hij echt wil.

Zelf nog nooit problemen gehad met vossen en katten.
Het krioelt hier van de vossen maar hoor ze nooit met katten vechten.
Heb wel ook een hond die flink markeert en die paar keer dat hij een vos gezien/geroken had heeft hij die manu militari het terrein uitgejaagd.
En de kippen zitten 'snachts binnen achter een stroomdraadje.
Dus heel interessant is het hier niet voor Reinaart.

Vossen zijn mooi en nuttig maar idd wel parasietenbommetjes.
En te tam is niet goed. Voor hen en voor ons/huisdieren.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:36

Chessie schreef:
Het gebeurt ook wel dat 2 vossen een kat doden (tegen 1 kan een kat zich makkelijker verdedigen). Het is niet altijd vriendelijk
Toen bij onze stal meerder vossen rondliepen heb ik mijn Jack een tijd dichtbij me gehouden ipv los

Hier in de wijk is het inderdaad wel eens gebeurd dat een kat te pakken is genomen door een vos. (Bij ons lopen regelmatig vossen door de woonwijk).
Ik merk het altijd dat mijn hond erg allert wordt als er een vos loopt.
Maar er lopen hier ook veel katten, dus ik denk niet dat het heel regelmatig gebeurt dat er een kat wordt gegrepen door een vos.
Katten kunnen zich behoorlijk fel verdedigen en vossen zijn niet heel groot.

Lijkt me wel een leuk gezicht als ze samen eropuit trekken. Je hoort wel eens van vreemdere vriendschappen in de dierenwereld.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 15:42

Mijn vader heeft weleens een vos een kat z'n hol in zien slepen om aan z'n welpen te voeren (zelfde met een hondenpuppy overigens). Ik zou er dus niet per se gerust op zijn.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:06

Afbeelding

Kunnen prachtige vriendschappen uit voortvloeien! ;-)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:49

Dat ziet er inderdaad heel schattig uit :))

Mijn vader woonde in het buitengebied en dan ook nog aan de rand van het bos. De kat mocht op een gegeven moment niet meer 's avonds naar buiten omdat hij al een paar keer met een vos gevochten had. Dan kwam ie helemaal onder de modder en met verwondingen thuis. Overdag is er nooit iets gebeurd, maar 's nachts is het meerdere keren mis gegaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:49

Hier speelt de pony met een vos , we hebben het helaas nog niet op film , maar ze ondertussen al een paar x " betrapt" zo gauw we opgemerkt worden smeert t vosje m. Onze katten worden niet lastig gevallen door de vossen er lopen er hier meerdere.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 17:56

Bedankt voor alle antwoorden. Al mijn katten moeten snachts binnen (omdat ik dat zelf fijn vind maar ook omdat hier lynxsen zitten) maar deze vos heb ik ook overdag al meerdere keren gezien en ik vind hem veel brutaal. Kreeg hem gisteren ook niet weggejaagd. Hij kan niet aan mensen gewend zijn want mijn dichtstbijzijnde buren zitten een kilometer verderop, heel dun bevolkt hier.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:19

Gezien de lynxen ga ik er vanuit dat je niet in NL woont TS? In NL komt rabies bij wilde vossen eigenlijk niet meer voor, en vossenlintworm maar bij een beperkte populatie, maar ik zou dan wel even nagaan of dat ook geldt voor het land waarin je woont.

Het kan heel leuk zijn maar ik zou er toch alert op blijven. Ze kunnen nu dikke maatjes zijn maar het zijn en blijven dieren (en in dit geval zelfs een wild dier); er hoeft maar iets kleins te gebeuren of de ‘vriendschap’ is gauw voorbij…

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 18:33

Zweden, en mijn katten zijn geent voor rabies, hoewel het hier ook niet voorkomt. Maar jager komt morgen het probleem oplossen.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:12

Spijtig om deze “oplossing “te horen …