Tijdelijk opvanggezin voor een chowchow teefje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Tijdelijk opvanggezin voor een chowchow teefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 10:10

Welke chowchow ervaringsdeskundige heeft tips?

Sinds zaterdag hebben wij ons gezin tijdelijk uitgebreid met een chowchow teefje van 2 jaar jong. Het is een hond die door de dienst dierenwelzijn van de Vlaamse overheid in beslag genomen werd en daardoor in het asiel zat, en die over 5 à 6 weken ofwel teruggaat naar de eigenaar ofwel wordt toegewezen aan het asiel zodat zij een definitieve adoptant kunnen zoeken.

Het is eigenlijk een hele gemakkelijke hond. Het gaat ook prima met onze eigen hond. Maar ze voldoet wel helemaal aan het plaatje dat wordt geschetst in rasbeschrijvingen die ik online las, het moet gaan zoals zij in gedachte heeft want anders krijg je een spreekwoordelijke middenvinger. Bijv. tijdens het wandelen is ze zo blij, ze wandelt mee met een doorhangende lijn, maar we moeten wel voorwaarts in beweging blijven. Een paar passen terugzetten en haar enthousiast bij mij roepen resulteert in “ik verzet geen stap meer”.

Uiteraard besef ik dat de hond hier pas is en dat we nog geen band hebben. Voor ieders veiligheid in het verkeer zou ik echter in de paar weken dat ze bij ons is wel graag zover komen dat ze enigszins zou reageren op “kom hier” :D Ze is in zijn geheel niet geïnteresseerd in snoepjes of speelgoed.

Mijn vraag is dus hoe realistisch het is dat ik dit aangeleerd krijg bij een chowchow? En hoe ik dat dan best aanpak?

Dit is ons tijdelijk gezinslid:

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Re: Tijdelijk opvanggezin voor een chowchow teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:02

Ik kan je absoluut weinig advies geven geen verstand van, maar wat mooi dat je dit doet! Is de hond misschien doof?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 12:31

Mer1980 schreef:
Is de hond misschien doof?

Neen, zeker niet :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:33

Oost-Indisch doof waarschijnlijk :D

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:54

Een dorpsgenoot had een Chowchow ( uit de broodfok hoe later bleek) afgezien van gezondheids-issues was die letterlijk oostindisch-doof.
Als die wilde ruiken, dan stond die, maakte niet uit waar.
Als die geen zin meer had om te lopen , hetzelfde.
Soms midden op straat. En stond pas vrijwillig weer op na een kribbelbeurt op zijn buik.
Niet te paaien met wat lekkers.
Maar verder een super super lieve hond.
Dus ik ben bang, dat je hier echt vindingrijk moet zijn

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:55

Ik heb sjar-peis gehad, fam van de chow maar dan zonder die vacht.
Deze honden zijn idd oostindisch doof en heel "stoicijns" voelen zich ook wel van adel. (Hun tong is dan ook blauw)
Verder zijn het prachtige gezins honden die ook heel beschermend zijn. Visite houden ze bijv constant in de gaten. Komen niet weg zonder jou en de hond zn toestemming. Maar echt enigzins aparte hond die echt niet voor iedereen geschikt is.

Ze zijn ook eenkennig. Willen niet door vreemden aangehaald worden.

Verder ook veel makke op gezondheids gebied. Werden ook vaak gegrepen door andere honden omdat ze hun staart omhoog dragen en hun gezicht in een frons hebben.
Wel een prachtige hond zo op die fotos <3

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 14:17

In één van de rasbeschrijvingen las ik “Vergeet het commando "kom hier", maar gebruik "blijf", het klinkt misschien gek maar hier door lijdt jij geen gezichtsverlies” :')

Maar toch wil ik graag iets vinden waarmee ik haar aandacht kan trekken en dat ik dan tijdens het wandelen kan gebruiken om gevaarlijke situaties te voorkomen (daarmee bedoel ik dan dat ze bijv. mee aan de kant gaat als er een auto aankomt zonder dat ik over haar struikel).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:19

Cayenne schreef:
Oost-Indisch doof waarschijnlijk :D

Dat. Daar staan ze ook wel om bekend.
Eigenaardig ras.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:33

Niet alle honden zijn even willing to please, en je zou clickertraining kunnen gaan doen, maar dan met voer en wel kort voordat ze eten krijgt, zodat ze enigszins hongerig is. Het kan met het gewone voer wat ze krijgt, of met iets lekkerders zodat het beter blijft hangen.
'Hier' en 'Zit' moet dan aan te leren zijn, zelfs bij dat soort peopeigenwijze rassen... :D

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:51

O god hij is prachtig. Maar ik zou hier dus doodongelukkig van worden :').
En iets van een vers plakje worst? (boterhamworst of zo). Hij voelt zich waarschijnlijk te goed voor een gewone hondenbeloning :+.

Misschien kun je contact opnemen met de rasvereniging bijv? Of een erkende fokker. Ik denk dat liefhebbers en kenners van het ras je graag willen helpen. En misschien moet je het luisteren ook wat loslaten. Iemand die voor zo'n hond kiest, weet als het goed is ook wat hij in huis haalt en dat de opvoeding een ehhh uitdaging is. Belangrijker lijkt me dat jullie over een aantal weken wat meer kunnen vertellen over het karakter. Of er triggers zijn waar aan gewerkt moet worden. Hoe ze is met vreemden, andere honden, kinderen, katten, bezoek ed. Hoe meer jullie kunnen vertellen over de hond, hoe groter de kans op een goede match als de hond herplaatst moet worden.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:03

Het werd hier al eerder genoemd maar chow chow’s hebben aardig wat gezondsheidsproblemen. Is ze onderzocht door een dierenarts? Vaak hebben ze bijvoorbeeld problemen met de heupen. Als er sprake is van pijn kun je je afvragen in hoeverre bepaalde zaken haalbare kaart zijn.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 15:11

Ja, ze is onderzocht door een dierenarts, dat is naar ik me laten vertellen heb verplicht bij inbeslagnames.
Ze is heel enthousiast als we gaan wandelen, en heeft ook korte speelse momenten in de tuin. Ik denk eigenlijk niet dat ze ergens pijn heeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:18

Eilandje schreef:
Maar toch wil ik graag iets vinden waarmee ik haar aandacht kan trekken en dat ik dan tijdens het wandelen kan gebruiken om gevaarlijke situaties te voorkomen (daarmee bedoel ik dan dat ze bijv. mee aan de kant gaat als er een auto aankomt zonder dat ik over haar struikel).

Bedoel je dan als de hond aangelijnd is? Ik neem aan dat je met een hond die niet luistert niet langs een weg gaat lopen?
Wil je dan het commando 'hier' aanleren, of wil je eigenlijk dat de hond netjes mee loopt aan de lijn?

Even een andere insteek; de hond blijft maar 5 of 6 weken toch? Kun je met dit gedrag gewoon de tijd uitzitten?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 15:48

Ze loopt op zich netjes mee aan de lijn, ze trekt ook niet, in het asiel lieten ze zelfs kinderen met haar wandelen. Maar het zou wel handig zijn als ik wat interessanter zou zijn voor haar. Met als enige bedoeling dat ze als ik bijv. uitwijk omdat er een andere wandelaar met hond aankomt of een auto of iets anders, dat ze dan mee opzij gaat ipv gewoon rechtdoor te lopen, niet omdat ze naar die andere hond wil maar omdat we nu eenmaal rechtdoor aan het wandelen waren (ik ben er al paar keer bijna over gestruikeld). En als ze aan een wat langere lijn (neen geen hele lange) naar mij toe zou komen als ik haar roep, zou dat ook wel fijn zijn. Gewoon om veiligheidsredenen.

Ik hoopte met dit topic te weten te komen waar chowchow eigenaars hun hond enthousiast mee krijgen, dat is alles.

Uiteraard ga ik deze hond geen spoedcursus gehoorzaamheid geven, uiteraard ga ik deze hond behalve in onze tuin nergens laten loslopen, en uiteraard kom ik tijdens wandelingen andere weggebruikers incl. auto’s tegen. Ik woon landelijk maar mijn huis staat wel naast een straat waar ik een stukje over moet voor ik in het veld ben, en op veld- en bospaden rijden ook mountainbikers, tractoren, enz.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:52

Met zulk overhangend vel over haar ogen snap ik ook wel dat ze je soms niet ziet. :P

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:01

Chowchow <3

Mijn achterbuurvrouw heeft zo'n beest en 'onverstoorbaar' is wel het juiste woord ja :D Als die in de gang staat en jij wilt erlangs dan kun je duwen en doen wat je wilt, maar aan de kant gaat ze niet, want zij stond daar eerst _O-
Verder is het een ontzettend lief dier, maar ik geloof dus wel dat ze wat apart zijn ja :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:02

Het is echt zoeken wat ze motiveert. Ik heb akitas, vergelijkbaar karakter.
Mijn eerste was zeer gemotiveerd om lekkers: ik deed in een zakje met brokjes stukjes frikandel en kaas. De geur ging ook aan de brokjes zitten. Gedroogde kip of eend deed het ook goed.
Mijn tweede geeft niks om eten. Geurstoffen deed hij uit intrinsieke motivatie, maar verder heb ik geaccepteerd dat deze hond niet super gehoorzaam wordt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:20

Ik heb er zo 1 bij de uitlaatservice echt zo vermoeiend, ik ben gestopt met het motiveren want het werkt toch niet.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:24

Hier een Shiba die ook graag haar eigen plan trekt. Rauwe frikandel werkt hier het beste. En anders een speeltje, maar dan moet het wel echt een speeltje zijn waar ze echt helemaal verliefd op zijn. Ik zou de rauwe frikandel als eerste proberen. Echt smerig, maar voor de meeste honden onweerstaanbaar.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:35

Geen echte tips maar wel gelachen.
Mooi dat je dit doet TS!
Toch een idee. Mss een keer ‘make your idea his idea’ en contra vragen? Dus naar buiten en over de drempel superlang stil gaan staan als hij wil lopen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:35

Wat super dat je zo'n hond opvangt. Mooi werk.

Mijn ervaring met chowchows is idd dat ze alleen hun eigen plan trekken. Je kunt op je kop staan, je kunt frikadel meenemen, worst, kaas, frolic etc. Als het meneer of mevrouw niet zinde, dan zeiden ze "nope". Nu had ik er maar 2 als oppashond, maar ze voldeden beiden volledig aan het rasplaatje.
Er was ook een kruising herder/chow en bij hem hing het ervanaf of hij zijn herderkant aan had staan, of dat de chow aan het roer stond :+

Dus eh... sterkte? Haha. Ik heb toentertijd vooral geleerd om tot 600 te tellen, erom te lachen en te beslissen dat als ik ooit een eigen hond kocht, het zeker geen Oosters typje ging zijn :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:39

Zelfstandig ras, beetje richting kudde beschermingshonden karakter. Standaard opties gaan niet werken inderdaad.
Zou zeggen leer haar beter jouw volgen door niet meer braaf rechtuit over de weg te lopen. Ga lekker doelbewust van dat hoort zo en dat is de bedoeling aan de slinger? Draai om, "ijsbeer" eens een aantal keer over een stuk weg. Daag haar maar uit om op jouw te letten en overtuig haar dat wat jij doet het juiste is (houding), zodat ze op jouw gaat letten ipv meesjokken in treintje loopt op dit spoor modus. Nope wandelen = rangeerterrein met veel wissels en gezwabber. Net als bij paarden, is de mens interessant genoeg om op te letten? En helaas niet elk dier heeft genoeg voedselmotivatie om daarop te bouwen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:50

Eigenlijk moeten ze ook gewoon heel de dag op een erf hun eigen ding doen.
Niks niet wandelen nee heel de dag luieren, soms ff blaffen en een ronde doen of alles nog veilig is

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:55

Mooi dat je dit doet! Ik kan je helaas geen tips geven over het ras.

Maar weet je zeker dat deze informatie en foto’s online mogen staan in zo’n geval?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 19:04

[quote="xChantal94"
Maar weet je zeker dat deze informatie en foto’s online mogen staan in zo’n geval?[/quote]

Er staat niks in dit topic dat niet door het asiel al online gezet werd :) maar had er idd over nagedacht en je zal me zeker niet horen uitwijden over waar en waarom in beslag genomen.