Sinds zaterdag hebben wij ons gezin tijdelijk uitgebreid met een chowchow teefje van 2 jaar jong. Het is een hond die door de dienst dierenwelzijn van de Vlaamse overheid in beslag genomen werd en daardoor in het asiel zat, en die over 5 à 6 weken ofwel teruggaat naar de eigenaar ofwel wordt toegewezen aan het asiel zodat zij een definitieve adoptant kunnen zoeken.
Het is eigenlijk een hele gemakkelijke hond. Het gaat ook prima met onze eigen hond. Maar ze voldoet wel helemaal aan het plaatje dat wordt geschetst in rasbeschrijvingen die ik online las, het moet gaan zoals zij in gedachte heeft want anders krijg je een spreekwoordelijke middenvinger. Bijv. tijdens het wandelen is ze zo blij, ze wandelt mee met een doorhangende lijn, maar we moeten wel voorwaarts in beweging blijven. Een paar passen terugzetten en haar enthousiast bij mij roepen resulteert in “ik verzet geen stap meer”.
Uiteraard besef ik dat de hond hier pas is en dat we nog geen band hebben. Voor ieders veiligheid in het verkeer zou ik echter in de paar weken dat ze bij ons is wel graag zover komen dat ze enigszins zou reageren op “kom hier”

Mijn vraag is dus hoe realistisch het is dat ik dit aangeleerd krijg bij een chowchow? En hoe ik dat dan best aanpak?
Dit is ons tijdelijk gezinslid: