Wanneer overstappen naar volwassen brok hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Wanneer overstappen naar volwassen brok hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 15:54

Ik heb een Duitse dog puppy van 9 maanden, hij weegt momenteel 62 kg. Wanneer kun je het beste overstappen op volwassen brok? Ik heb begrepen omdat het een snelgroeiend ras is maar pas volledig uitgegroeid rond de 2 jaar dat je zeker 1 tot anderhalf jaar puppy brok moet geven.

Momenteel krijgt hij cavom puppy brok gemengd met blikvoer van meadowfield, ik wil hier na overgaan op volwassen brok van of cavom of meadowfield.

Wat kan ik het beste doen? Aan tips ga over op kvv heb ik niks want dat was ik niet van plan.

Ipsilonka

Re: Wanneer overstappen naar volwassen brok hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:58

Ik heb het advies gekregen om tot 1 jaar puppy brok te voeren. Hier een 10 maanden oude bouvier "pup".

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:56

Onze beide Rottweilers hebben we met een maand of 10/11 over gezet op volwassen brok op advies van de fokker. Ze zijn beide groot voor een Rottweiler dus daarin zijn ze niets tekort gekomen.
Overigens voeren we 's ochtends Cavom en 's avonds Kivo.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:07

Ik zou het bij de rasvereniging of een dierenarts navragen. Duitse doggen zijn gevoeliger voor groeiproblemen dan andere hondenrassen en je wilt niet dat de botontwikkeling verstoord wordt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:05

Bij Duitse doggen zijn voldoende voedingsstoffen inderdaad zeker belangrijk. Liever te lang dan te kort lijkt me.

Mijn moeder zit met haar dog (nu 1.5 jaar) ook nog steeds op puppybrok als ik het goed heb, voer wijzigen moet bij haar sowieso erg voorzichtig wegens gevoelige darmen.

Dat laatste geldt niet voor iedere dog natuurlijk, we hebben er al verschillende gehad.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:06

Ik zou zeker zon grote hond lekker een jaar op jonge honden brok houden. Die moeten echt gewoon goed groeien en geen tekorten dan aan iets krijgen.

Wat is de reden dat je nu al over zou willen stappen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 19:34

Geen reden maar ik vroeg me vooral af wanneer omdat je zoveel verschillende adviezen hoort. Ik wilde hem sowieso tot 1 jaar puppybrok geven en daarna overstappen op volwassen brok. Maar ik hoor heel veel in mijn omgeving dat ze al met een half jaar op volwassen brok gaan maar dat lijkt me zo vroeg vanwege het groeien idd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 19:54

Ik zou bij zo'n groot ras misschien wel 1,5 jaar aanhouden voor overstap, of langer afhankelijk van het individu. :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:12

Met kleine hondjes kan dat vaak makkelijker. Die groeien minder lang door, en ook niet zo hard als de doggen. Ik zou inderdaad minimaal een jaar aanhouden. Mocht je merken dat de hoogte groei er uit is en dat hij uit begint te zwaren, dan zou ik denken aan overstappen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:18

Leo schreef:
Ik zou bij zo'n groot ras misschien wel 1,5 jaar aanhouden voor overstap, of langer afhankelijk van het individu. :j

Eens! Ik zou voor z’n groot ras ook liever wat langer de puppy brok door voeren.

Onze witte herder heeft tot 14/15 maand puppy voer gekregen (wel KVV) en daarna langzaam over op volwassen.
Mijn mening is hierin ook liever te lang dan te kort.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:21

wat een hoge leeftijden zie ik hier!

Wij hebben een Kangal en is op 6 maanden op adult brokken gegaan met extra glucosamine. sindsdien is zijn groei veel stabieler gegaan. voor xxl rassen zijn die puppybrokken echt niet ok... goed ondersteunen met de juiste supplementen is beter als een groeistimulerende brok

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:25

Mijn kleine hondje is gisteren 1 jaar geworden die ga ik nu als een volwassen hond voeren. Ik zou bij je jouwe nog zeker tot 1,5 of 2 jaar als pup voeren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 05:24

Nooit verwacht eigenlijk dat mensen zo lang pup voer blijven voeren! Mijn labrador x rottweiler is zonder pup brok groot geworden en mijn herder heeft 1 zak 15 kg pup voer op toen hij kwam op 7 weken. Mijn terrier x labrador was 13 weken toen hij kwam. Hun zijn daarna over gegaan op greenheart summerstyle. Zowel mijn labrador x rottweiler als mijn herder zijn 1 van de grootsten uit hun nest geworden en zonder groeipijnen oid opgegroeid. De labrador x rottweiler is op vers vlees opgegroeid destijds en daar zijn maar weinig merken die aan pup variant doen.
Persoonlijk voer ik dus amper pup voer...hoewel 3 maanden terug het wel gevoerd. Ze zijn 5 en 7 jaar oud. Ik kon een grote zak eukanuba puppy gratis krijgen en tja ze eten het gerust op dus waarom niet. Ik hecht er niet echt waarde aan. Zoveel extra's zit er verder niet in tegenover een goede brok voor volwassen honden. Plus ze eten nog steeds deels vers hier en met de pot mee.
Op cavom op laten groeien zou mijn persoonlijke keuze al niet zijn bijvoorbeeld. Jarenlang gevoerd overigens maar voor opgroeiende pup vind ik dat persoonlijk niet geschikt. Al zal het vast goed zijn maar ik stel andere eisen aan brok tijdens opgroeien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:58

Ik heb net geleerd dat je grotere rassen beter vroeger overzet. Puppybrokken zijn echt heftig waardoor ze te snel in de hoogte groeien en geen tijd hebben om uit te zwaren, hierdoor veroorzaak je net lange smalle botten ipv stevige botten.
Vanaf 6 maand nr een adult. Ze groeien dan iets trager maar wel gelijkmatiger uit.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 10:45

Nouja, dit bedoel ik dus, het zijn zulke tegenstrijdige adviezen. De 1 zegt je moet zo lang mogelijk puppybrok geven ivm de groei en de ander zegt je kan beter vroeg over gaan op volwassen brok vanwege de groei. Ik weet het echt niet meer wat nu het beste is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:48

Hier het advies om door te gaan tot 15 maanden. Toch heb ik mijn Labrador van het 1 jaar er afgehaald. Om te zien is ze redelijk uitgegroeid. Wellicht moeten er nog wat groei schuiven sluiten maar ik wil haar niet onnodig meer calorieën geven. Ze is nu mooi op gewicht. Dus voor haar vond ik het nu de beste keuze.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:04

Bel gewoon de fokker als je twijfelt TS, die hebben het meeste ervaring met dit ras als het goed is.

Want Duitse doggen zijn écht een ras apart, dus vergelijken met andere rassen helpt je niet vooruit.

Wij hebben bij mijn ouders (naast veel andere honden) 6 doggen gehad en het enige wat ik heb gemerkt is dat ze ouder lijken te worden met goed voer.

In de jaren '80 / '90 was dat anders en ze werden minder oud.
En dat is bij dit ras natuurlijk iets waar je op wil anticiperen.

Al is botstructuur, bouw, voorspelde leeftijd vooral ook genetisch bepaald. Het verschil tussen pup-brok en adult-brok is niet groot genoeg om dit veel te beïnvloeden.

Als je hond gezond, glanzend en energiek opgroeit zonder overgewicht te krijgen zou ik in jouw geval kiezen voor liever te lang dan te kort op pupbrok te zetten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:34

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:09

Ik ben er nog eens ingedoken en mijn aanvankelijke reactie was wat te kort door de bocht / onduidelijk.

Wat van belang is bij pups van grote rassen en reuzenrassen is dat het calorie-aandeel lager is dan voor kleinere rassen, vaak door een lager vetgehalte. Daarnaast is het calciumgehalte van belang en de calcium - fosfor ratio. Wat dus essentieel is bij een groot ras is dat de voeding, zolang het dier in de groei is (en dat kan dus afhankelijk van het individu tot 1,5 a 2 jaar zijn) is dat de voeding op de groei is afgestemd. Vaak zijn puppyvoedingen specifiek gericht op reuzenrassen zo samengesteld dat ze aan die voorwaarden voldoen en die kun je dan geven zolang het dier in de groei is. Of een andere kwalitatieve brok met vergelijkbare waarden. Dit hoeft niet ver uit elkaar te liggen. Het is met name van belang dat deze rassen geen willekeurige puppenbrok krijgen, omdat deze vaak hoger in calorieën zitten of een volwassen brok die een te hoog caloriegehalte hebben.

De kwaliteit van de grondstoffen van de brok is ook essentieel, samen met de samenstelling. Kies graag voor een brok met een hoog gehalte dierlijke eiwitten boven een brok met hoog gehalte plantaardige eiwitten. Om die reden zou ik geperste brokken al snel afraden omdat hier het gehalte dierlijke eiwitten vaak significant lager ligt. Dat betekent overigens niet dat perse iedere krokante of semi-moist brok goed is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 19:32

Mijn voorkeur zou wel een geperste brok zijn ivm het uiteenvallen in de maag om het risico op een maagtorsie zo klein mogelijk te houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:19

fjordjes schreef:
Mijn voorkeur zou wel een geperste brok zijn ivm het uiteenvallen in de maag om het risico op een maagtorsie zo klein mogelijk te houden.

Maar met de 2 berichten boven jou reactie als uitleg kun je wel de conclusie trekken dat van cavom pup voeding voeren erg onzinnig is. De pup variant verschilt op de voor puppen belangrijke zaken niets tov de volwassen variant. De volwassen variant heeft wel grotere brokken.
Ik begrijp qua maagtorsie kansen absoluut jou geperste brok idee maar ik had persoonlijk in de opgroeiende fase geen cavom genomen. Dan eerder farmfood en zeker te weten ook deels vers gevoerd. Is erg fijn te combineren met geperste brok en qua maag belasting nog veiliger zelfs.

Je kan ook cavom met vers combineren. Dan kun je er zelf ook nog eens op letten dat je wat meer botwerk oid bij voert

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:07

Er zijn merken die speciale junior voeding hebben voor grote rassen voordat je overgaat op volwassen brok. Dat zou je eens kunnen bekijken. Heeft te maken met specifieke verhoudingen in het voer die voor grotere rassen wat anders liggen dan de kleinere.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:51

Ik heb altijd geleerd een pup zo snel mogelijk op volwassen brok over te zetten.
Hier krijgen ze het 'nest' voer wat mee gaat dan ook direct gemengd met brok voor volwassen honden dus van 10/11 weken.
Ik heb met onze stafford als enige uit het nest geen groeipijnen en problemen gehad, zo ook met onze husky en dit zie ik ook veel in mijn omgeving.
Misschien geluk en toeval maar ik blijf het daarom gewoon zo doen.
(Voor mijn pups dus geen puppybrok)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:53

fjordjes schreef:

Dit is inmiddels achterhaalt.
Geperst of krokante brok maakt geen verschil.
Vooral heel veel dronken ineens vergroot de kans op een maagtorsie.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:19

NoGo schreef:
Ik heb altijd geleerd een pup zo snel mogelijk op volwassen brok over te zetten.
Hier krijgen ze het 'nest' voer wat mee gaat dan ook direct gemengd met brok voor volwassen honden dus van 10/11 weken.
Ik heb met onze stafford als enige uit het nest geen groeipijnen en problemen gehad, zo ook met onze husky en dit zie ik ook veel in mijn omgeving.
Misschien geluk en toeval maar ik blijf het daarom gewoon zo doen.
(Voor mijn pups dus geen puppybrok)

Groeipijnen ontstaan door teveel voedingsstoffen, komt vaak voor bij pups die teveel te eten krijgen of het nou pup of volwassen voeding is maakt daarbij niet uit. Pups kun jet beste wat schraal op laten groeien.