Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nyaleti schreef:Hoe oud is je 'oude kat' ?
Heeft zij vaker met andere katten gezeten of wat is de reden dat er een vriendje bij is gekomen?
Zit zij nu nog steeds bang op de stoel of kan ze daar wel relaxed liggen?
Zijn er meer plekjes in huis waar zij wat hogerop kan gaan zitten (krabpaal bijvoorbeeld) of zich in kan terug trekken?
Nieuwe kat is leuk maar zorg ervoor dat je de aandacht goed verdeeld.
siskeh schreef:Ik begrijp dat je de oudere kat nu minder naar buiten laat maar nog wel 'verplicht' om overdag in dezelfde ruimte te leven?
Ik zou dat proberen te veranderen en je nieuwe kat wat vaker weg te houden bij de oudere kat.
Ik weet niet of dat constructief mogelijk is, maar mooi zou zijn als ze bij elkaar in de buurt wat lekker natvoer ofzo kunnen eten.
Op een manier waarbij de nieuwe kat niet een 'bedreiging' vormt voor de oude kat en ook niet naar de oude kat toe kan.(Bijvoorbeeld ff de nieuwe in een bench, of met een screendoor er tussen)Maar dat ze elkaar tolereren en lekker voer aan elkaars aanwezigheid kunnen linken.
Als dat oke is(voor een aantal dagen) kan je de grens gaan opschuiven naar dichter naar elkaar toe.
caro29 schreef:Ik zet katten altijd gelijk bij elkaar. Met ophalen alvast een dekentje van het huis met de geur van de anderen.
Ik heb zelden problemen met katten bij elkaar. Vooral tijd geven en zo min mogelijk mee bemoeien.
cadansje1 schreef:Nyaleti schreef:Hoe oud is je 'oude kat' ?
Heeft zij vaker met andere katten gezeten of wat is de reden dat er een vriendje bij is gekomen?
Zit zij nu nog steeds bang op de stoel of kan ze daar wel relaxed liggen?
Zijn er meer plekjes in huis waar zij wat hogerop kan gaan zitten (krabpaal bijvoorbeeld) of zich in kan terug trekken?
Nieuwe kat is leuk maar zorg ervoor dat je de aandacht goed verdeeld.
Mijn 'oude kat' is 6 jaar oud. ze wordt nu al wel een stuk relaxter en gaat af en toe ook weer gewoon op haar plekje liggen. Merk dat ze nu steeds feller wordt richitng de nieuwe. Misschien ergens wel goed dat ze hem op zijn plek kan zetten? Hij is volgens mij super sociaal en heeft nog geen enkele keer geblaast of gegromd.siskeh schreef:Ik begrijp dat je de oudere kat nu minder naar buiten laat maar nog wel 'verplicht' om overdag in dezelfde ruimte te leven?
Ik zou dat proberen te veranderen en je nieuwe kat wat vaker weg te houden bij de oudere kat.
Ik weet niet of dat constructief mogelijk is, maar mooi zou zijn als ze bij elkaar in de buurt wat lekker natvoer ofzo kunnen eten.
Op een manier waarbij de nieuwe kat niet een 'bedreiging' vormt voor de oude kat en ook niet naar de oude kat toe kan.(Bijvoorbeeld ff de nieuwe in een bench, of met een screendoor er tussen)Maar dat ze elkaar tolereren en lekker voer aan elkaars aanwezigheid kunnen linken.
Als dat oke is(voor een aantal dagen) kan je de grens gaan opschuiven naar dichter naar elkaar toe.
Ik kan ze wel beide voeren (een meter van elkaar af) zonder geblaas of irritatie, maar als het voer weer weg gaat begint de oude te blazen of loopt weg. Dan is ze met haar hoofd bij iets lekkers. Vind het apart houden vooral heel sneu voor de nieuwe aangezien die dan de hele dag alleen op een kamertje zit.
BeFunny schreef:Een nieuwe kat heeft tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek.
Bij mij heeft er wel eens eentje twee weken vooral onder het bed geleeft en kwam alleen om te eten/drinken even en ging dan weer snel terug. Maar op een gegeven moment willen ze toch de boel inspecteren en dan komen ze wel. Belangrijk is de kat dit zelf te laten doen dus niet forceren.
En de huidige (oude) kat niet te beperken want daarmee forseer je ook. Dus die moet je gewoon zijn gang laten gaan zodat die zijn eigen routine bepaald en als de nieuwe kat wat gewend is komt die wat vaker aandacht vragen en dan kun je snackjes geven en knuffels natuurlijk en laten zien van het is hier leuk en met een speeltje aan touw kijken of die zich laat uitdagen enz dan heb je kans dat de oude kat ook mee wil doen.
Nyaleti schreef:Komt wel goed dan hoor![]()
Heeft ook even tijd nodig natuurlijk. En idd even bepalen wie de baas is. Maar als de nieuwe zich rustig houdt en de oude er ook niet achter aan gaat ofzo, komt het wel goed.
Zou ze nu niet weer apart houden, dan maak je het alleen maar groter. 's nachts apart snap ik wel, toch een fijner gevoel.
Zou ze wel iets verder uit elkaar voeren, zodat ze gewoon rustig weg kan lopen.