Na hoelang zijn 2 katten aan elkaar gewend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cadansje1

Na hoelang zijn 2 katten aan elkaar gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 10:35

Sinds vorige week hebben wij een kat (5 jaar oud) uit het asiel opgehaald. Hem hebben wij eerst apart op een kamertje gezet. Sinds vrijdag hebben we ze af en toe bij elkaar en vanaf zondag eigenlijk de hele dag. Savonds hebben we ze wel apart zodat ze beide tot rust kunnen komen.

Onze oude kat was eerst eigenlijk voornamelijk bang voor de nieuwe kat en zat alleen maar op de eetkamerstoel. De nieuwe kat loopt hier rond alsof hij dat al jaren doet en wil voornamelijk vrienden worden met onze oude kat. Alleen zij zit daar niet op te wachten. Als hij in de buurt komt begint ze te grommen en te blazen en haalt ze soms uit. De nieuwe kat reageert hier eigenijk niet op. Ik merk ook dat onze oude kat de situatie eigenlijk probeert te ontlopen door heel veel naar buiten te gaan. Daarom hou ik haar nu meer binnen en laat ik haar ongeveer 3 keer per dag naar buiten. (wat haar ook echt niet naar haar zin is)

Ik merk dat ikzelf hierdoor ook op eieren loop in huis en me enorm schuldig voel tegenover onze oude kat. Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer voor jullie katten fatsoenlijk samen konden leven? en kan ik eventueel nog iets doen? Ik heb al een geurdispenser opgehangen. Dat helpt al een beetje heb ik het idee.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:41

Je bent wel heel snel gegaan met ze samen zetten. De eerste kat was/is duidelijk nog niet comfortabel met de volgende stap.

Ik heb een x twee kittens bij een oudere kat gezet, ook geen langzame introductie want ik dacht "het zijn kittens". Heeft zeker 4, 5 maanden geduurd. Eerst was de oudere kat bang, toen boos, toen steeds minder boos en inmiddels dikke vrienden. Ze wassen, spelen en slapen samen. Maar dat duurde lang. In jouw geval zou ik het zeker nog tijd geven.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:41

Wij hebben vorig jaar een nieuwe kat erbij gehaald. Dit ging in het begin echt niet zo lekker hoor. Beetje gelijk hoe jij het omschrijft, de nieuwe is heel relaxed en onze oudere kat vond het wat minder.
Ze konden redelijk hun eigen ding doen, maar vooral rond etenstijd was het ooit een beetje mot. maar nu na een jaar gaan ze prima met mekaar om. Het zullen nooit beste maatjes worden, ik moet de dag nog meemaken dat ze samen ergens in een mand liggen. Wel doet onze oude kat soms de nieuwe wassen. Dit is heel ongemakkelijk, de nieuwe licht doodstil en durft bijna niet te ademen.
Maar ze laten elkaar met rust, en soms vliegen ze mekaar in de haren. Voorheen ging dit met veel kabaal, maar tegenwoordig is dat redelijk stil en komt het meer over als stoeien dan vechten.

Wat ik vooral belangrijk vond was dat we zagen en merkte dat onze eerste kat niet ging lijden onder de nieuwe kat. Hij heeft even moeten wennen maar is nu gewoon relaxed.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:47

Ik herken dit wel.
Ik heb zelf een oudere kat van 15. Die in April haar zus is verloren.
Omdat ze, als ik van mijn werk thuis kwam, gillend naar beneden kwam gerend, ben ik vriendjes voor haar gaan zoeken.
Die virendjes zijn 2 kittens geworden van toen 14 weken. (een broer en zus van elkaar)

De eerste weken wilde ze echt niets van de weten.
Maar langzamerhand ging het steeds beter.
We zijn nu 4,5 maand verder en met de mannelijke kitten gaat het echt heel goed. Ze liggen zelfs samen om mijn schoot.
De dames bitchen graag tegen elkaar. Luna (15) blaast en geeft meppen als ze vind dat de kleintjes zich niet gedragen. En Bobbi (8 maanden) die probeert nog wel eens olie op het vuur te gooien door Luna te volgen en dan Luna tegen haar staart te slaan. :+

Maar er word niet gevochten en ze tolereren elkaar.
Na een maand zag ik echt al grote veranderingen. Dus geef het tijd.

Overigens heb ik ze meteen bij elkaar gezet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:52

In mijn ervaring zit de oudere kat er vrijwel nooit op te wachten en wordt het vooral dat ze elkaar gedogen. Ik heb mijn omaatje toen uiteindelijk wel uit dat huis verhuisd zodat ze weer enig kind was. Maar het zal nog wel eventjes duren. Hopelijk voelt jouw oudje zich er snel weer comfortabel bij om weer in de woonkamer te chillen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:55

Het kan dat ze nooit aan elkaar zullen wennen omdat mogelijk het leeftijdsverschil te groot is. Tussen m'n oudje en de jongste telg heeft het nooit geboterd helaas.
Ze gingen elkaar uiteindelijk wel uit de weg. Maar als de jongste per ongeluk te dicht langs liep liet de oudste duidelijk merken dat ze daar niet van gediend was.
Dat is ook de reden dat ik nu na het overlijden van 1 van de katten niet 1 bij durf te nemen.
Ik heb gezien wat het effect is van leuk samen en niet leuk samen. Voor dat laatste zou ik niet meer kiezen vanwege de stress signalen welke de oudste gaf.

BeFunny

Re: Na hoelang zijn 2 katten aan elkaar gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:58

Ik zou me er niet druk om maken. De oude kat als die naar buiten wil wel lekker naar buiten laten en zijn gangetje laten gaan. Misschien worden het vriendjes misschien niet er komt wel een moment dat ze elkaar accepteren. Maar dat kan alleen als ze daartoe de ruimte krijgen :j

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:02

Ik zet katten altijd gelijk bij elkaar. Met ophalen alvast een dekentje van het huis met de geur van de anderen.
Ik heb zelden problemen met katten bij elkaar. Vooral tijd geven en zo min mogelijk mee bemoeien.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:04

Mijn kittens zijn verhuisd.
Bij de een duurt het een week voordat hij/zij geaccepteerd is door katten die er al wonen.
Bij een ander 2 maanden. En de laatste lag na 1 dag al bovenop de oudere kat.

Dus geen idee. Is geen standaard tijd voor.
Probeer ze allebei voldoende aandacht te geven. En dat ze een plek hebben om zich terug te trekken.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:06

1 april hebben wij helaas 1 van onze 2 katten in moeten laten slapen waardoor onze andere kat van 11 jaar alleen achter bleef. We merkten dat hij wel echt eenzaam was, hij lag hele dagen op ons bed en sliep snachts het liefst op mijn hoofdkussen terwijl hij voorheen nooit bij ons in bed kwam liggen.
We hebben toen besloten 2 kittens bij te halen die op 13 juli bij ons zijn komen wonen. In het begin was het ook blazen als ze in zijn buurt kwamen maar nu bijna 3 maanden later gaat het best heel goed. Ze slapen vaak bij elkaar op de bank alleen samen spelen vind de oudere kat te wild gaan dus dat gaat hij uit de weg.
Geef het dus nog wat tijd, ik was in het begin ook bang dat ik de verkeerde keuze had gemaakt voor de oudere kat maar ik merk toch dat hij veel aan ze heeft, hij zit nu altijd beneden samen met ze.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:10

Hier duurde het maar een week of twee tot ze samen sliepen. Beide mannetjes. De 'oude' kat was toen 5 en is uitzonderlijk sociaal. De jonge nieuwe kat was toen echt nog een kitten. Ik heb ze wel direct bij elkaar gezet. Dat ging eerst ook wel met grommen en er werden ook wel wat zachte klappen uitgedeeld, maar de oude kat ging hem al snel verzorgen.

Het is echt maatwerk en het kan zijn dat ze nooit aan elkaar gaan wennen. Het moet ook nog blijken of ze wel een match zijn qua karakters. Hoe oud is je oudste kat eigenlijk? Klinkt wel alsof je nieuwe kat een wat dominanter / zelfverzekerder type is. Dat gedrag kan ook wel confronterend werken voor je oude kat.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:23

Ik begrijp dat je de oudere kat nu minder naar buiten laat maar nog wel 'verplicht' om overdag in dezelfde ruimte te leven?
Ik zou dat proberen te veranderen en je nieuwe kat wat vaker weg te houden bij de oudere kat.

Ik weet niet of dat constructief mogelijk is, maar mooi zou zijn als ze bij elkaar in de buurt wat lekker natvoer ofzo kunnen eten.
Op een manier waarbij de nieuwe kat niet een 'bedreiging' vormt voor de oude kat en ook niet naar de oude kat toe kan.(Bijvoorbeeld ff de nieuwe in een bench, of met een screendoor er tussen)Maar dat ze elkaar tolereren en lekker voer aan elkaars aanwezigheid kunnen linken.
Als dat oke is(voor een aantal dagen) kan je de grens gaan opschuiven naar dichter naar elkaar toe.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:27

Hoe oud is je 'oude kat' ?
Heeft zij vaker met andere katten gezeten of wat is de reden dat er een vriendje bij is gekomen?

Zit zij nu nog steeds bang op de stoel of kan ze daar wel relaxed liggen?
Zijn er meer plekjes in huis waar zij wat hogerop kan gaan zitten (krabpaal bijvoorbeeld) of zich in kan terug trekken?
Nieuwe kat is leuk maar zorg ervoor dat je de aandacht goed verdeeld.

Het klinkt niet verkeerd hoor. Tuurlijk moet ze even wennen maar ze vallen elkaar niet aan en maken geen ruzie. Een tik als de ander te dichtbij komt hoort er toch even bij. Als de nieuwe kat daar maar naar luistert en dan ook meer ruimte geeft ipv ruzie gaat zoeken.

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 11:52

Nyaleti schreef:
Heeft zij vaker met andere katten gezeten of wat is de reden dat er een vriendje bij is gekomen?

Zijn er meer plekjes in huis waar zij wat hogerop kan gaan zitten (krabpaal bijvoorbeeld) of zich in kan terug trekken?

Mijn 'oude kat' is 6 jaar oud. ze wordt nu al wel een stuk relaxter en gaat af en toe ook weer gewoon op haar plekje liggen. Merk dat ze nu steeds feller wordt richitng de nieuwe. Misschien ergens wel goed dat ze hem op zijn plek kan zetten? Hij is volgens mij super sociaal en heeft nog geen enkele keer geblaast of gegromd.

siskeh schreef:
Ik begrijp dat je de oudere kat nu minder naar buiten laat maar nog wel 'verplicht' om overdag in dezelfde ruimte te leven?
Ik zou dat proberen te veranderen en je nieuwe kat wat vaker weg te houden bij de oudere kat.

Ik weet niet of dat constructief mogelijk is, maar mooi zou zijn als ze bij elkaar in de buurt wat lekker natvoer ofzo kunnen eten.
Op een manier waarbij de nieuwe kat niet een 'bedreiging' vormt voor de oude kat en ook niet naar de oude kat toe kan.(Bijvoorbeeld ff de nieuwe in een bench, of met een screendoor er tussen)Maar dat ze elkaar tolereren en lekker voer aan elkaars aanwezigheid kunnen linken.
Als dat oke is(voor een aantal dagen) kan je de grens gaan opschuiven naar dichter naar elkaar toe.

Ik kan ze wel beide voeren (een meter van elkaar af) zonder geblaas of irritatie, maar als het voer weer weg gaat begint de oude te blazen of loopt weg. Dan is ze met haar hoofd bij iets lekkers. Vind het apart houden vooral heel sneu voor de nieuwe aangezien die dan de hele dag alleen op een kamertje zit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:11

Ik ken 2 verhalen waarbij het totaal niet ging een extra kat er bij.

Een vriend van me had een 2 jaar oude kat en dacht dat een vriendje van 1 jaar oud wel leuk zou zijn. Na een maand had de nieuwe kat nog steeds zijn eigen kamer met de deur dicht omdat samen nog niet ging. En toen is de nieuwe kat via het raam ontsnapt en nooit meer teruggevonden (was een wilde kat die gevangen was en zodoende in een asiel beland was, de kat an sich was redelijk aaibaar).

In een ander geval ging het om een maincoon, en werd na een aantal jaren een 2e maincoon uit een asiel gehaald. Na 5 of 6 weken is de kat teruggegaan naar het asiel want het ging niet goed samen.

Bij nummer 3 ging het met 2 maincoons waarvan de ene al 7 jaar oud was en de nieuwe een kitten wel vrij snel goed.

Het kan dus echt wel lang duren voordat katten aan elkaar gewend zijn.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:38

Elke kat en elke combinatie is anders.

Wat goed kan helpen is om Feliway op te hangen. Ik zou het bij voorkeur op elke etage hangen waar ze komen in het beginsel.
Er is ook nog een ander merk, kom even niet op de naam, maar daar hoor ik ook veel positieve verhalen van.
Beide producten scheidt een luchtje uit wat een ontspannen hormoon stimuleert bij de kat. Daardoor kunnen ze makkelijker omgaan met stressvolle situaties en wijzigingen. Wij als mens ruiken dit niet.

Ik geloofde er zelf niet in maar heb mijn trauma kat hier ontzettend mee zien veranderen, in positieve zin.
Zo een situatie dat je denkt - waarom hebben we dit niet eerder geprobeerd...

Uiteindelijk moeten ze het zelf met elkaar uit zoeken.
Als het te grof werd kwam ik tussenbeide. Anders liet ik ze hun gang gaan.

Toen ik 2 kittens samen wilde zetten (6mnd verschil), dacht ik na een tijdje dat de jongste de overhand ging nemen en de poes ging domineren op een vervelende manier.
Niets is minder waar :') hij is inmiddels 2kg zwaarder en weet heeeeul goed dat hij niet de baas is. Hij heeft ontzettend veel respect voor haar en schijt soms in zijn broek. Nooit verwacht, maar soms corrigeer poes dat ze wat rustiger met hem doen haha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:46

Mooi bij elkaar laten, wanneer ze op een meter afstand kunnen eten zijn ze al veel meer gewend dan je denkt. Dat blazen na het eten is over een poosje ook zo over.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:50

caro29 schreef:
Ik zet katten altijd gelijk bij elkaar. Met ophalen alvast een dekentje van het huis met de geur van de anderen.
Ik heb zelden problemen met katten bij elkaar. Vooral tijd geven en zo min mogelijk mee bemoeien.

Nou dit dus…

Hier oudere katers bij elkaar gezet. Gewoon nou mannen doe je ding ik bemoei me er niet mee zolang mn huis niet wordt afgebroken of er dooie dreigen te vallen. Moet zeggen 1 zwerverkater en 1 huis kater heeft toch 1/1/5 jaar geduurd eer ze in hun lot waren geschikt. Dikke vrienden zijn het niet maar er is wel acceptatie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:55

Een nieuwe kat heeft tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek.
Bij mij heeft er wel eens eentje twee weken vooral onder het bed geleeft en kwam alleen om te eten/drinken even en ging dan weer snel terug. Maar op een gegeven moment willen ze toch de boel inspecteren en dan komen ze wel. Belangrijk is de kat dit zelf te laten doen dus niet forceren.
En de huidige (oude) kat niet te beperken want daarmee forseer je ook. Dus die moet je gewoon zijn gang laten gaan zodat die zijn eigen routine bepaald en als de nieuwe kat wat gewend is komt die wat vaker aandacht vragen en dan kun je snackjes geven en knuffels natuurlijk en laten zien van het is hier leuk en met een speeltje aan touw kijken of die zich laat uitdagen enz dan heb je kans dat de oude kat ook mee wil doen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 11-10-24 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:56

cadansje1 schreef:
Nyaleti schreef:

Mijn 'oude kat' is 6 jaar oud. ze wordt nu al wel een stuk relaxter en gaat af en toe ook weer gewoon op haar plekje liggen. Merk dat ze nu steeds feller wordt richitng de nieuwe. Misschien ergens wel goed dat ze hem op zijn plek kan zetten? Hij is volgens mij super sociaal en heeft nog geen enkele keer geblaast of gegromd.

siskeh schreef:

Ik kan ze wel beide voeren (een meter van elkaar af) zonder geblaas of irritatie, maar als het voer weer weg gaat begint de oude te blazen of loopt weg. Dan is ze met haar hoofd bij iets lekkers. Vind het apart houden vooral heel sneu voor de nieuwe aangezien die dan de hele dag alleen op een kamertje zit.

Komt wel goed dan hoor :j
Heeft ook even tijd nodig natuurlijk. En idd even bepalen wie de baas is. Maar als de nieuwe zich rustig houdt en de oude er ook niet achter aan gaat ofzo, komt het wel goed.
Zou ze nu niet weer apart houden, dan maak je het alleen maar groter. 's nachts apart snap ik wel, toch een fijner gevoel.

Zou ze wel iets verder uit elkaar voeren, zodat ze gewoon rustig weg kan lopen.

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 13:52

BeFunny schreef:
Een nieuwe kat heeft tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek.
Bij mij heeft er wel eens eentje twee weken vooral onder het bed geleeft en kwam alleen om te eten/drinken even en ging dan weer snel terug. Maar op een gegeven moment willen ze toch de boel inspecteren en dan komen ze wel. Belangrijk is de kat dit zelf te laten doen dus niet forceren.
En de huidige (oude) kat niet te beperken want daarmee forseer je ook. Dus die moet je gewoon zijn gang laten gaan zodat die zijn eigen routine bepaald en als de nieuwe kat wat gewend is komt die wat vaker aandacht vragen en dan kun je snackjes geven en knuffels natuurlijk en laten zien van het is hier leuk en met een speeltje aan touw kijken of die zich laat uitdagen enz dan heb je kans dat de oude kat ook mee wil doen.

Dan zal ik haar wel meer naar buiten laten. Ik moet nu nog wel de deur voor haar open doen aangezien ik het kattenluik niet open kan laten omdat de nieuwe nog niet naar buiten mag.

Had ze net even alleen gelaten en toen lagen ze op ongeveer twee meter van elkaar vandaan te slapen. Dus dat geeft mij goede hoop. Heb zelf het idee dat ze rustiger zijn als ik er niet bij ben dan dat ik er wel ben haha.

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 13:54

Nyaleti schreef:
Komt wel goed dan hoor :j
Heeft ook even tijd nodig natuurlijk. En idd even bepalen wie de baas is. Maar als de nieuwe zich rustig houdt en de oude er ook niet achter aan gaat ofzo, komt het wel goed.
Zou ze nu niet weer apart houden, dan maak je het alleen maar groter. 's nachts apart snap ik wel, toch een fijner gevoel.

Zou ze wel iets verder uit elkaar voeren, zodat ze gewoon rustig weg kan lopen.

Dat hoop ik inderdaad! Misschien ben ik ook wel te ongeduldig. Ze gaan inderdaad niet echt achter elkaar aan. Soms jaagt de oude de nieuwe weg, maar dan loopt ze maximaal een meter ofzo achter hem aan. Ze jaagt hem niet de hele kamer door ofzo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:15

Als katten elkaar trouwens echt niet moeten dan vechten ze elkaar meteen de tent uit zeg maar.

Soms worden het echt twee handen op èèn buik. Maar soms hebben ze hun eigen ruimte nodig en merk je ook dat ze dat elkaar gaan geven als het nieuwe eraf is. Zeker als ze lekker naar buiten kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:49

Ik laat een neiuwe kat meteen erbij, en de oudste kat neemt ze meteen op en gaat er bij liggen enzo, de andere katten vermijden de nieuwe kat een tijd, maar omdat ze allemaal samen eten, wennen ze wel aan elkaar en soms kan het weken duren, maar uiteindelijk zijn katten dieren die in groepen leven en als er maar genoeg uitwijk plek is.
Mijn nieuwe katten mogen ook meteen naar buiten,ze durven toch niet ver in het begin en gaan langzaam verkennen. Ik woon wel op het platteland.
ik heb ook nog honden in de mix, maar het gaat altijd goed.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:15

Niet alle tips gelezen maar wat veel kan helpen is Beaphar Anti-stress spray.
even op vorwerpen sprayen of op je handen en dan zachtjes over beide katjes .
Alternatief uit de drogisterij valeriaan druppels (uiteraard die zonder alcohol ) halen.
In het anti stress spray zit ook valerian.
Dus beiden stinken als oude sokken maar katten zijn er verzot op.
En als zij n beetje dezelfde geur hebben, dan went het gemakkelijker.
Vroeger had was mijn "paardenmiddel"
Verkoudheidsbad .

Ik had hier altijd hommeles als een van de katjes van de DA terugkwam.
Dus bakje met verkoudheidsbad gemaakt, washandje erin en over alle katten geaaid.
A) ze zijn dan allemaal gelijk "zielig" want vochtig/nat
En
B)ruikt alles gelijk en de geur van de praktijk is verdoezeld :)