Poes poept ineens overal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Buuk

Poes poept ineens overal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 10:49

De titel is ongelogen...
Verhaal is, we hebben 5 jaar geleden 2 katten geadopteerd. Deze twee, een kater van destijds 4 en een poesje van destijds 1 jaar, konden niet zonder elkaar, ons huis en hart was groot genoeg dus boden we ze beiden een gouden mandje.
Nu is 2 mnd geleden onze lieve kater (Ody) helaas gaan hemelen. (had katten HIV, we hebben hem elke kans geboden, helaas moest hij een operatie ondergaan, kon echt niet anders, zo door laten lopen was geen optie) hij kwam niet goed door de narcose.)
Heel verdrietig! uiteraard heb ik hem opgehaald bij de dierenarts en Minous, de overgebleven poes, afscheid laten nemen. Zij was als kitten bij Ody geplaatst en wist dus niet beter dan Ody er voor haar was.

Nu..we zijn 2 mnd verder, en heeft ze besloten om overal haar nummer 2 te doen. Op ons bed waar ze ook graag slaapt, dat vind ik dus vreemd...maar ook op kleden op zolder..op kleding in de wasmand, werkelijk overal! en ik krijg er het schijt van! letterlijk.

Er staan 2 schone kattenbakken voor madamme, ze poept in de tuin..(dat deden ze eigenlijk beiden altijd al) wij hebben onze tuin afgesloten zodat ze niet bij anderen in hun tuin gingen, en speciaal een katten border, voor die neiging om in een tuin te kunnen ontlasten, aangehouden. ook deze wordt netjes schoongehouden.

Ik snap dat dit gedraag wellicht voortkomt uit verdriet, misschien wel eenzaamheid, angst ofzoiets...maar ik vind het behoorlijk vervelend worden.

Hoe komen we hier samen doorheen..wat kan ik doen zodat ze niet gewoon maar overal gaat zitten..
Ze eet goed, drinkt goed, komt meer kroelen, daar het ook geen poesje om zonder handschoentjes aan te pakken is.. Zo lief en vriendelijk onze Ody was, zo kattig en redelijk schouw is minous..maar sinds Ody er niet meer is, merken we dat ze toch meer en meer naar ons mensen trekt. Ody was haar alles, dat was voldoende en wij waren niet meer dan handen die eten gaven. Nu merken we dat ze ons meer komt opzoeken, ook kroeltjes fijner gaat vinden...dus ik begrijp het gedrag niet zo goed...

Wie herkent, kent het..en wat heb je eraan kunnen doen.

luuntje

Re: Poes poept ineens overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:03

Is een kat erbij een optie?
Dan heeft ze weer een maatje.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 11:08

Nee dat is geen optie..Ik heb ook het vermoeden dat ze dat helemaal niet leuk gaat vinden. We hebben nog een hond. De kater en de hond waren 2 handen op 1 buik...Minous gaat al blazen wanneer de hond nog maar kijkt. Al moet ik zeggen dat dat ook ietsje beter lijkt te gaan...maar om daar een nieuwe bewoner bij te gaan plaatsen...nee dat zie ik niet zitten....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:09

Ze is eenzaam dus probeer haar eenzaamheid op te lossen bij mensen. Dus ja ze wil meer aandacht van jullie met dat het kouder word en katten gek zijn op warmte en wij hun persoonlijke warmte mat zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:16

Toen één van onze katten overleed duurde het echt wel lang voordat de overgebleven twee daar helemaal overheen waren. Degene die het meest optrok met de kat die overleed was pas na een maand of 6 weer helemaal zichzelf. Ik had wel het idee dat de standaard 'kalmerende' middelen zoals feliway en zylkene het iets beter maakten, heb je zoiets al geprobeerd toevallig?

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 11:20

We hebben naast het aandacht geven, zorgen dat we echt de tijd nemen wanneer ze aangeeft te willen kroelen nog geen middeltjes als feliway of zylkene geprobeerd...zou dat helpen tegen het overal maar poepen..ik ben niet zo van het proberen van middeltjes....ik zal eens opzoeken wat het is...het gaat tenslotte niet om mij maar om minous..dus als het zou kunnen helpen om haar weer lekkerder in haar velletje te laten lopen....

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:24

Heb je haar al na laten kijken? Veel naast de bak gaan kan ook komen door problemen met de darmen of andere medische problemen. Dat lijk mij hier ook een goede stap :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:58

Agh wat sneu. sterkte!
Ik heb geen tips, maar wel een ervaring die ik kan delen. Mijn ouders hadden 'vroeger' twee katten, twee broers welke alles samen deden. Helaas is 1 verdronken in het water gevonden na een jaar of twee / drie. Hij heeft zijn broer overleden zien liggen. Daarna heeft hij 6 tot 8 maanden in de garage geslapen, hij wilde het huis niet meer in. Hij wilde ook niet geaaid worden. We hebben hem de tijd gegeven en het voer steeds in de garage gezet. Uiteindelijk wilde hij het huis weer in. Mijn ouders hebben toen een nieuwe kitten genomen waar hij veel aandacht bij zocht. Helaas dacht deze kitten er niet helemaal hetzelfde over en ze zijn nooit echt dikke vrienden geweest. Hij heeft wel veel aan haar gehad. Samen liggen en wassen werd hij altijd heel relaxed van en hij zocht haar vaak op..
Deze kat had dus best veel tijd nodig om het te verwerken en kon de nieuwe kitten wel waarderen, ondanks dat het niet de beste match was.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:11

Je kan haar in een kleine ruimte opsluiten met 2 kattenbakken als jullie er niet bij zijn/niet thuis zijn.
Katten hebben wel het instinct om hun eigen ruimte schoon te houden, hoe kleiner de ruime, hoe meer kans dat ze het wel op de bak doet.

Als je thuis bent en wel bij haar kan zijn, zou ik haar constant in de gaten houden. Vooral als ze wakker wordt of na het eten/drinken. Zodra ze gaat lopen of zelfs zoeken, haar volgen en eventueel op de bak zetten. Verder op alle verdiepingen en favoriete kamers een bak zetten, die je altijd schoon moet houden.
Succes met de kat, ts.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:21

Stap 1: medisch uitsluiten. Anders blijf je bezig. Is er niks aan de hand, dan ben je enkel consult kosten van een paar tientjes kwijt dus dat is ook de wereld niet.

Medisch alles goed? Feliway of Bach rescue proberen (of Zylkene maar dat duurt vaak even voor het werkt)

Ook niks? Kat erbij. Waarom is dat geen optie? Ze was dikke vriendjes met de overleden kater zeg je. Hoe ze op een hond reageert is niet relevant. Dat is geen kat en zou nooit die plek kunnen vervangen.
Ze geeft duidelijk aan naar jullie dat ze eenzaam is. Hoeveel aandacht je haar ook geeft, een kat kun je niet vervangen door menselijke aandacht.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:42

Deze kat klinkt helemaal van het paadje. Ze is mogelijk eenzaam en gestressed en uit zich op een onwenselijke manier.

Ze schreeuwt feitelijk dat er iets mis is. Katten zijn sociale dieren en hebben graag gezelschap van andere katten. Maar het kan ook een lichamelijke klacht zijn, dus medisch laten checken is aan te raden.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 12:56

Medisch laten uitsluiten..zeker..dat kan, zouden we kunnen doen, ware het niet dat ze dat niet toelaat.
Ze laat zich net aaien..maar oppakken of in een mandje duwen..het gaat niet gebeuren...lukt gewoon niet.
Dus helaas...ik moet er maar even vanuit gaan dat ze gezond is...

En zeker...als het moet...tja...onder druk wordt alles vloeibaar zullen we maar zeggen...
Ik wil voor nu die stress alleen even vermijden...

Ik wil geen andere kat erbij, echt ik begrijp het dat dat gezegd wordt...maar wanneer dat geen match gaat zijn wordt niemand gelukkig. Dus ik zal super eigenwijs overkomen..maar ik wil het echt niet. (ooit mogen meemaken dat er geen match was, bloed op de muren, keuzes moeten maken die je niet wil...nee! als ik dat enigszins kan voorkomen..nee!)

Kleinere ruimtes maken...ik kan het proberen. Al denk ik dat ze dat ook als een stress factor ervaart...ze is gewend het hele huis door te mogen. Naar buiten wanneer ze wil, naar binnen wanneer ze wil..

Wat ik me nu bedenk, Ody stond op speciaal dieet voer/ dat is wel wat ik heb aangepast. Zou dat zo´n invloed kunnen hebben misschien...of verzin ik nu alles om maar iets te verzinnen...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:02

Buuk schreef:
Medisch laten uitsluiten..zeker..dat kan, zouden we kunnen doen, ware het niet dat ze dat niet toelaat.
Ze laat zich net aaien..maar oppakken of in een mandje duwen..het gaat niet gebeuren...lukt gewoon niet.
Dus helaas...ik moet er maar even vanuit gaan dat ze gezond is...

En zeker...als het moet...tja...onder druk wordt alles vloeibaar zullen we maar zeggen...
Ik wil voor nu die stress alleen even vermijden...

Ik wil geen andere kat erbij, echt ik begrijp het dat dat gezegd wordt...maar wanneer dat geen match gaat zijn wordt niemand gelukkig. Dus ik zal super eigenwijs overkomen..maar ik wil het echt niet. (ooit mogen meemaken dat er geen match was, bloed op de muren, keuzes moeten maken die je niet wil...nee! als ik dat enigszins kan voorkomen..nee!)

Kleinere ruimtes maken...ik kan het proberen. Al denk ik dat ze dat ook als een stress factor ervaart...ze is gewend het hele huis door te mogen. Naar buiten wanneer ze wil, naar binnen wanneer ze wil..

Wat ik me nu bedenk, Ody stond op speciaal dieet voer/ dat is wel wat ik heb aangepast. Zou dat zo´n invloed kunnen hebben misschien...of verzin ik nu alles om maar iets te verzinnen...

Ik snap dat je van alles bedenkt om de oorzaak van het gedrag te achterhalen. En dat je dingen niet wilt of kunt. Maar toch moet er ook een oplossing komen. Is het mogelijk om de ruimte die ze heeft toch iets te beperken? Dus sommige kamers/verdiepingen afsluiten? En in de resterende ruimtes zoveel mogelijk een schone bak met haar favoriete grit te zetten? Voerbakjes en waterbakjes zo ver mogelijk weg van de kattenbakken neerzetten?

Verder haar gezelschap houden zonder je op te dringen. Er gewoon zijn. Speelgoedjes geven, lekkers aanbieden?

Dat je haar niet in een mandje wil proppen om te laten onderzoeken herken ik. In het voorjaar heb ik een zwerfkat opgevangen die een week later een nestje kreeg. Ik moest ook met haar en de kittens naar de dierenarts, voor entingen en onderzoekjes en chippen en later voor sterilisatie. Ik vond het verschrikkelijk, maar ik heb haar gepakt en in een mandje gepropt. Drie keer. Ze heeft er niks aan overgehouden, behalve goede medische zorg en opvolging.
Het is wat je zegt. Wat moet dat moet.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 02-10-24 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:06

oh ander voer kan wel veel stress geven ja, hoewel ik denk dat het niet de oorzaak van de problemen is. hier gaan de katten massaal kotsen als ik het voer verander en 1 van de katten wordt er ook chagrijnig door

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 13:16

Ik zal eens kijken wat ik wel kan doen om iets van de ruimte weg te nemen...
De tip van het voer en kattenbakken zo ver mogelijk uitelkaar, das makkelijk uitvoerbaar...zal het eens proberen.Kan zeker geen kwaad denk ik dan..

Verder gaf ze geen zak om snoepjes..nog steeds niet. Speeltjes keek ze niet naar om..want ze had Ody.
Laat ik die nog maar eens proberen. wellicht vind ze ze nu wel leuk..zal ook wat knuffels en frommeldoekjes kopen...ze schurkt toch graag ergens tegenaan..ik had een dekentje weggelegd en daar ligt ze nu zowaar helemaal ik opgekruld..

Als ik het een beetje kan inschatten is ze gewoon echt nog heel verdrietig.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:18

Hoeveel bakken heb je? Voor 1 kat wordt 2 bakken aangeraden. Die bakken mogen niet naast het eten staan, en worden bij voorkeur neergezet waar de kat al haar behoefte wil doen. Je kan ipv gewone kattenbak vulling gewoon speelzand proberen, dat vinden katten vaak fijner en het lijkt op buiten.
Daarnaast zoveel mogelijk kamers en ruimtes afsluiten, zodat ze daar niet kan gaan poepen of plassen.
Een kat erbij nu is niet handig, niet alle katten zitten daarop te wachten en het geeft hoe dan ook nog meer stress in eerste instantie.
En tot slot is de kat na laten kijken ( urine, ontlasting, lichamelijk onderzoek) ook een goede stap.
Succes, hopelijk heb je snel een oplossing

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:24

Via het asiel heb je een soort garantie geloof ik. Als het niet klikt tussen de katten, kan de nieuwe kat terug. Ook bij stichtingen is dit vaak zo.

De oorzaak is wel vrij voor de hand liggend. Daar kun je omheen draaien en andere dingen voor bedenken maar haar vriendje is er niet meer en daar heeft ze verdriet en stress van.
Medisch uitsluiten is een handige eerste stap maar in dit geval zou ik er ook niet voor kiezen. Als het plas naast de bak was of diarree oid wel.
Ander voer heeft natuurlijk invloed op haar ontlasting maar dan zou je eerder verwachten dat ze diarree krijgt ipv dat ze nette drollen naast de bak legt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:24

Bedenk wel dat de ruimte verkleinen ook veel stress met zich mee brengt.

Vraag bij de dierenarts Gaba (kalmeringsmiddelen) en probeer dat is voor je haar naar de dierenarts brengt.

En toch nadenken over een nieuwe kitten. Je kan er wel op tegen zijn omdat je het een keer niet goed hebt zien gaan maar als je kat blijft aangeven eenzaam te zijn dan moet je soms je persoonlijke voorkeuren opzij zetten.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:32

Is zij ook gecontroleerd op HIV? Of had ze dit al toen ze bij jullie in huis kwam. Zeker als ze elkaar wassen en dezelfde kattenbak gebruiken heb je kans dat ze dit wel van hem over gekregen heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:37

luuntje schreef:
Is een kat erbij een optie?
Dan heeft ze weer een maatje.

Deed een schoonfamilielid van me. Resultaat: de nieuwe kat leerde van de al aanwezige kat dat je overal mag poepen. -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:44

Kat van ons had dit ook. Die bleek helemaal vol met kanker te zitten. Na laten kijken is echt de eerste stap dus probeer haar toch in een mandje te krijgen en dan snel naar de dierenarts.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:45

Ik heb dat probleem ook gehad met een van mijn katten. Vanaf zijn 8e poepte hij echt overal in huis. Ik werd er helemaal gek van, vooral omdat ik drie nog jonge kinderen had. Het probleem is ontstaan toen twee agressieve buurkaters ons huis een paar maar binnen wisten te komen, en zij hebben hem zoveel angst aangejaagd dat hij uit stress is gaan poepen. Dat is op een gegeven moment een gewoonte geworden - tenminste, dat is mijn inschatting.

Ik heb echt van alles geprobeerd, maar het is nooit overgegaan; hij is ruim 18 geworden. Als we weg waren en 's nachts sloot ik hem op in een ruime kamer met kattenbak en eten, dan hoefde ik alleen daar schoon te maken.

Ik denk dat jouw kat zich ook heel onveilig voelt nu haar grote steun en toeverlaat er niet meer is, en overal poepen zorgt dat het overal vertrouwd ruikt, denk ik.

Jammer dat je geen mogelijkheid hebt om een oudere rustige kat erbij te nemen, dat zou best kunnen helpen.

Geef haar in elk geval veilige plekjes overal in huis, plekken die naar haar ruiken en waarin ze zich kan verstoppen (afhankelijk van de kat is dat onder of in dingen, of juist op een hoge plek met overzicht).

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:55

Los van bovenstaande tips die je zeker in overweging moet nemen :j wat voor een kattenbak korrels heb je? Wij hadden een keer houtkorrels en dachten dat misschien fijn voor ons en de (toen) dames. Alleen zijn die grove korrels niet voor elke kat fijn waardoor ze niet goed kunnen hurken. Daardoor ging een van onze dames ook der behoefte buiten de bak doen.

Maar stress of ziekte zijn in dit geval de belangrijkste factoren om rekening mee te houden. De kat doet het in ieder geval niet om je te pesten ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:07

SusanH schreef:
Kat van ons had dit ook. Die bleek helemaal vol met kanker te zitten. Na laten kijken is echt de eerste stap dus probeer haar toch in een mandje te krijgen en dan snel naar de dierenarts.

Yup, de mijne ook. Die bleek darmkanker te hebben (waar ze overigens geen last van hebben en niet ziek van worden).
Valt poes ook af?

Ik zou zeker eerst medisch laten onderzoeken. Jammer dat ze niet in een mandje wil, maar wat moet dat moet.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 16:44

Doordat ik haar niet mee heb kunnen krijgen naar de dierenarts, gaan we (dierenarts en ikzelf ) ervanuit dat zij ook het HIV virus heeft. De ontlasting is normaal, haar gewicht ook. (ik dacht altijd dat Ody de grote eter was...maar zij kan er ook wat van)
We hebben sinds ze bij ons zijn al houtkorrels...maar ook die zal ik aanpassen naar wat anders..wie weet.
Ik zal eerst eens wat simpele oplossingen bieden voor ik dwang ga gebruiken en ze met geweld mee moet gaan nemen...