Hond blaft als wij weg zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Hond blaft als wij weg zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 16:55

Wij hebben 3 honden bordercollies.
De oudste is 13, dan eentje van 6 en eentje van 2.

7 dagen in de week gaan ze mee naar onze stal ( niet aan huis ) en zijn daar de hele dag samen met mij of mijn partner.

Buiten de paarden zijn wij iedere maandag avond weg en dan sporadisch eens een dagje weg waarbij de honden dan alleen thuis moeten blijven.

Wij wonen in een rijtjes woning waarbij wij zelf een koop woning hebben maar de rest huur.
We hebben jaren ingesloten gezeten tussen een bejaard koppel en een alleenstaande dame van oudere leeftijd. Het bejaarde koppel is vorig jaar zomer vertrokken en daar kwam in de plaats een alleenstaande moeder met 3 puber kinderen.

Vanaf dan hebben we af en toe dat de buren die daar weer naast wonen komen aangeven dat 1 van onze honden soms maandag avond lang blaft ( wij zijn dan weg van 19.00 tot 22.30)
Zeker niet maandelijks afgelopen jaar miss 3 x aangegeven. Ze zeggen dan ook ze blaft als er bij de naast gelegen buren met de puber kinderen veel geluid is (stampen op de trappen, hard praten enz) . wij hebben geen contact met deze buren ( zou ze niet herkennen als ik ze op straat zie )

Sinds enkele weken is aan de andere kant de oudere dame ook verhuisd en is ook daar een alleenstaande moeder met 1 puber in gekomen. Ze zijn nu vooral in de avond uren aan het klussen en verhuizen.

Gister waren we een avondje uit en kwam de buurvrouw van 2 huizen verder vandaag aan de deur dat onze hond van 8 tot kwart over 12 aan een stuk door aan het blaffen is geweest en blijkbaar de afgelopen twee maandagen ook veel heeft geblaft. Het is maar 1 hond die blaft.

Ik denk dat als ze eenmaal in ' blafmodus' zit ze daarna op ieder klein ding blijft aanslaan.

Buurvrouw vertelde ook dat onze nabije buren gister op de muren hebben lopen slaan om onze hond op te laten houden, wat voor hun ook niet prettig was ( en het alleen maar erger maakte. ) zij was daar aan de deur geweest blijkbaar.

Maar goed probleem dus en ik heb geen zin in buren ruzie. Dus hoe lossen wij dit op?

Heb al gekeken voor een camera aan te schaffen met terug praat functie.
TV zetten we altijd aan als we weg gaan, geluid kan wel harder maar of dat prettig is voor de buren ???
Als wij weg gaan laten we van te voren de honden nog uit op een extra wandeling.

Ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan doen. Als wij thuis zijn blaft ze eigenlijk nooit

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:04

Geluidsisolatie tussen de woningen aanbrengen een optie? Op die manier kun je de geluiden die de hond triggeren minimaliseren en wellicht zelfs wegnemen. Gezien het een koophuis betreft is t ook nog eens een prima investering.

Daarnaast lijkt mij een camera met terugpraatfunctie de beste optie. Mooie manier om erachter te komen wat precies triggert en hoe je dat kunt doorbreken. Er is echt weinig vervelender dan een hond die uren achtereen loopt te blaffen/janken.

Hebben jullie een ruimte die niet aan de buur met de drie pubers grenst? Dan zou je ook nog kunnen overwegen de honden daar te stoppen wanneer jullie weg zijn.

Goof

Re: Hond blaft als wij weg zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:06

Kan je de hond niet bij iemand onder brengen die avonden? Dan is hij niet alleen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:11

Ik zou de komende maandag eens doen of jullie weggaan en dan vlakbij luisteren wat er gebeurt en of je op die manier erachter komt wat de trigger is voor het blaffen zodat je aan de slag kunt met een oplossing.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 17:19

De trigger is sowieso het geluid wat de buren zelf maken. Is bevestigd door de buurvrouw van 2 huizen verder.

Ik hoop dus in dit topic tips te krijgen hoe het op te lossen.

Gisteren zijn wij om kwart over 5 weg gegaan en waren om half 1 terug.
Het blaffen is om 8 uur begonnen nadat er herrie was bij de rechtstreekse buren.

Alleen daarna stopt ze dus niet meer met blaffen.

Wij hebben niet echt mensen in de buurt wonen waar wij onze hond iedere week s avonds kunnen brengen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:33

Toch eens met de buren gaan praten. Ze veroorzaken zelf het probleem, maar maken het ook nog eens erger door tegen de muur te slaan. Uiteraard niet op die manier brengen, maar het zal wel helpen om bewustwording te creëren over hun eigen aandeel in de geluidsoverlast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:37

Dorus schreef:
Toch eens met de buren gaan praten. Ze veroorzaken zelf het probleem, maar maken het ook nog eens erger door tegen de muur te slaan. Uiteraard niet op die manier brengen, maar het zal wel helpen om bewustwording te creëren over hun eigen aandeel in de geluidsoverlast.

Maar is het echt geluidsoverlast, of gewone leefgeluiden?

Het is wel goed eerst uit te zoeken wat het is. Je kunt de buren moeilijk verbieden de trap op te lopen in hun eigen huis.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:40

Mijn hond is niet onder de indruk van het terug praten via de camera, houd daar rekening mee.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:48

Ik zou zeker met een camera eens observeren wat er gebeurd, en welke geluiden eventueel triggeren.
Soms heeft een hond verlatingsangst zonder dat ze persé hard geluid maken of slopen waardoor niemand door heeft dat de hond eigenlijk veel spanning of stress ervaart. Een verandering (nieuwe/ andere geluiden, zich niet lekker voelen, ander verwachtingspatroon.. etc.) kan maken dat de stille stress toch uiting krijgt in huilen of blaffen. En inderdaad: een gestresste hond die niet goed kan afvloeien, blijft zichzelf opzwepen in die adrenaline. Heel naar voor de hond, en inderdaad ook storend voor de buren.

Ik zou dus eerst observeren wat er gebeurd en ook wat de honden horen. Triggert de hond echt op geluid of is hij voor het geluid al mogelijk gespannen (hijgen, ijsberen, staren naar de deur, alert blijven, tongelen zijn allemaal uitingen van niet comfortabel zijn met het alleen thuis zijn.
Indien dat het geval is, zou ik het bij die bron aanpakken en het gaan trainen zodat de hond weer ontspannen alleen kan zijn.
Is de hond wel ontspannen en reageert hij direct op geluid met spanning, inderdaad nagaan of de geluiden excessief zijn, of gewoon "nieuwe" leefgeluiden, dan kan het een kwestie van gewenning zijn. Is het excessief, dan met de buren praten om te zien wat jullie samen kunnen om het te voorkomen. Voor iedereen fijner.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:54

_San87_ schreef:
Dorus schreef:

Het is wel goed eerst uit te zoeken wat het is. Je kunt de buren moeilijk verbieden de trap op te lopen in hun eigen huis.

Als ze tegen de muren aan slaan dan is er overlast. Of het zijn een stel opjuttende pubers en dan is de overlast andersom. Hoe dan ook lijkt mij een communicatie route openen geen verkeerd idee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:58

Dorus schreef:
_San87_ schreef:

Als ze tegen de muren aan slaan dan is er overlast. Of het zijn een stel opjuttende pubers en dan is de overlast andersom. Hoe dan ook lijkt mij een communicatie route openen geen verkeerd idee.

Ze sloegen op de muren om de hond te laten ophouden, zegt TS duidelijk. Dat dat niet de manier is, moge duidelijk zijn. Al kan ik me de frustratie wel voorstellen.

De hond wordt door iets getriggerd en dat hoeft niet per definitie door geluidsoverlast te zijn. Dat kan ook normaal leefgeluid zijn. Die kans is zelfs groot.

De enige waarvan we zeker weten dat ze, onbewust, geluidsoverlast veroorzaakt, is TS.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:01

Leo schreef:
Ik zou zeker met een camera eens observeren wat er gebeurd, en welke geluiden eventueel triggeren.
Soms heeft een hond verlatingsangst zonder dat ze persé hard geluid maken of slopen waardoor niemand door heeft dat de hond eigenlijk veel spanning of stress ervaart. Een verandering (nieuwe/ andere geluiden, zich niet lekker voelen, ander verwachtingspatroon.. etc.) kan maken dat de stille stress toch uiting krijgt in huilen of blaffen. En inderdaad: een gestresste hond die niet goed kan afvloeien, blijft zichzelf opzwepen in die adrenaline. Heel naar voor de hond, en inderdaad ook storend voor de buren.

Ik zou dus eerst observeren wat er gebeurd en ook wat de honden horen. Triggert de hond echt op geluid of is hij voor het geluid al mogelijk gespannen (hijgen, ijsberen, staren naar de deur, alert blijven, tongelen zijn allemaal uitingen van niet comfortabel zijn met het alleen thuis zijn.
Indien dat het geval is, zou ik het bij die bron aanpakken en het gaan trainen zodat de hond weer ontspannen alleen kan zijn.
Is de hond wel ontspannen en reageert hij direct op geluid met spanning, inderdaad nagaan of de geluiden excessief zijn, of gewoon "nieuwe" leefgeluiden, dan kan het een kwestie van gewenning zijn. Is het excessief, dan met de buren praten om te zien wat jullie samen kunnen om het te voorkomen. Voor iedereen fijner.

Goede tips, dit +:)+.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:12

Heel erg balen. Wij wonen vrij! En toch in de vakantie was er een hond op bezoek een eind verderop. Ik denk van de dochter. Zo dat beest heeft een week zo verschrikkelijk veel geblaft dag en nacht. Dat komt toch op een gegeven ogenblik binnen.
Natuurlijk hebben wij niets gezegd want het was tijdelijk. Maar dat geblaf elke week een dag cq avond. Is teveel en echt overlast voor de buren.
Ik hoop oprecht dat jullie het kunnen oplossen. De tip van Goof om op zoek te gaan naar een adresje vind ik een goede!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:57

Ik ben dol op honden, maar het geluid van een langdurig doorblaffende hond werkt mij ook op de zenuwen. De hond van ts is niet alleen, er zijn nog 2 andere honden thuis, dus echt verlatingsangst is het niet. Kan hij niet in een kamer die goed geisoleerd is en verder van de muren van de buren? Antiblafbanden worden tegenwoordig niet meer gebruikt? Er zijn wel hondencursussen (vaak individuele les) die speciaal op dit gedrag gericht zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:59

anjali schreef:
Ik ben dol op honden, maar het geluid van een langdurig doorblaffende hond werkt mij ook op de zenuwen. De hond van ts is niet alleen, er zijn nog 2 andere honden thuis, dus echt verlatingsangst is het niet. Kan hij niet in een kamer die goed geisoleerd is en verder van de muren van de buren? Antiblafbanden worden tegenwoordig niet meer gebruikt? Er zijn wel hondencursussen (vaak individuele les) die speciaal op dit gedrag gericht zijn.

Dat is niet pertinent waar. Een hond welke met anderen zit kan alsnog wel degelijk een vorm van verlatingsangst hebben :j

Daarom zou ik net als wat Leo zegt, met een camera gaan kijken wat er gebeurd en ook eens naar je hond kijken hoe deze is in gedrag voordat je de deur uit gaat. Hier kun je veel uit herleiden en hopelijk de oorzaak achterhalen en dan kijken wat je er eventueel mee kunt doen (evt hulp inschakelen). In de tussentijd kan TS wel met de buren al in gesprek gaan bv.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-09-24 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:00

anjali schreef:

Helaas kunnen honden zeker verlatingsangst hebben als er nog andere honden in huis zijn. Het kan zelfs naar 1 persoon zijn. Het is een heel breed begrip, maar wijst allemaal naar ongemak vanuit de hond op het moment dat zijn mens(en) er niet zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:17

Leo schreef:
anjali schreef:

Helaas kunnen honden zeker verlatingsangst hebben als er nog andere honden in huis zijn. Het kan zelfs naar 1 persoon zijn. Het is een heel breed begrip, maar wijst allemaal naar ongemak vanuit de hond op het moment dat zijn mens(en) er niet zijn.

Misschien dan die ene hond meenemen als ze uit gaan? Ligt eraan waar ze naartoe gaan ,of dat kan.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 19:18

We gaan een camera aanschaffen om mee te beginnen.
Zodat ik idd weet waar onze hond door getriggerd word.

Ik denk persoonlijk wel iets met de nieuwe buren te maken heeft omdat het voorheen nooit was. Maar het kan idd ook leefgeluiden zijn die een gezin met pubers maakt ipv twee hele oude mensjes.
Ik weet het gewoon niet want ik ben niet thuis. En als we wel thuis zijn reageren ze nergens op. De hond die blaft slaat niet eens aan als er iemand voor de deur staat.

Alleen daarna dus de vraag hoe train je zo iets dat ze niet blaft.

Het is trouwens alleen s avonds.

Want we zijn afgelopen zomervakantie enkele dagjes weg geweest en heb gevraagd aan de buurvrouw die aan de deur was of ze dan overdag ook iets hoort en dat is niet het geval.

Op maandag avond gaan mijn man en ik repeteren met onze band, daar kan ik geen hond mee mee nemen. En gister avond hadden we een optreden dus dan kan ik die hond ook niet mee nemen

Verder gaan de honden als het hond vriendelijke locaties zijn altijd mee.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:46

Wij hadden vroeger een babysit voor de kinderen
Maar heb ook wel eens een doggysit gehad ,toen er nog een pup rond rondliep
Gewoon een buurmeisje ,die avondje op de honden paste
Geen geblaf en gepiep ,
Misschien is dat wat ?

( Heb nu nog 4 Border collies ,maar wonen nu buitenaf ,niemand last van de honden)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 20:16

Dat is miss ook wel een idee.
Ik ken hier alleen niet zo veel mensen dus zou dan even rond moeten vragen maar vast dat daar wel iemand voor te vinden is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:21

Plaats een oproepje op facebook in een oppassers groep.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:34

_San87_ schreef:
Dorus schreef:

Ze sloegen op de muren om de hond te laten ophouden, zegt TS duidelijk. Dat dat niet de manier is, moge duidelijk zijn. Al kan ik me de frustratie wel voorstellen.

De hond wordt door iets getriggerd en dat hoeft niet per definitie door geluidsoverlast te zijn. Dat kan ook normaal leefgeluid zijn. Die kans is zelfs groot.

De enige waarvan we zeker weten dat ze, onbewust, geluidsoverlast veroorzaakt, is TS.

Oké, jij begrijpt mij dus niet.
Het blaffen van de hond is de geluidsoverlast waar ik op doel, daarom wordt er immers tegen die muren geslagen. Want waarom zou je tegen muren slaan om iets op te laten houden waar je geen last van hebt? Dus een gesprek lijkt mij in deze hoe dan eigenlijk ook een goed idee. Juist omdat het slaan tegen de muren waarschijnlijk een tegenovergesteld effect heeft. Een gesprek welteverstaan, geen verwijten. Ook al zijn ze misschien niet de oorzaak van het blaffen van de hond, ze werken het met hun geslaan tegen de muur wel in de hand en dragen daarmee zelf bij aan de overlast die ze ervaren. Lijkt me handig als ze zich dat realiseren om op z’n minst het aanhouden van het blaffen al te kunnen verminderen.
Ja tuurlijk moet je ook nagaan waar het geblaf mee begint en proberen dat ook op te lossen, maar dat zal wellicht iets langer duren. In de tussentijd hetgeen wat het blaffen aan laat houden aanpakken zal niemand slechter van worden.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:47

De tips die Leo geeft zijn echt heel erg goed. Die zou ik ook geven.

Een hond die ogenschijnlijk rustig is, maar wel naar de deur of uit het raam blijft kijken is ook niet heel comfortabel met alleen zijn. Aangeleerde hulpeloosheid kan zelfs een rol spelen, ik zeg niet dat het in jouw geval zo is, maar om aan te geven wat er zijn kan.

Andere honden hoeven geen steun te bieden. En de paniek kan door de verandering enorm oplaaien en weer tot uiting komen.

Terugpraat functie op de camera wil ik je echt afraden, een hond kan behoorlijk in paniek raken. En dat wil je echt voorkomen. Je kunt daarbij een hond niet tot rust brengen met je stem via een camera, als er sprake is van verlatingsangst is het vaak echt een fobie en is er gewoon veel meer nodig.

Ingewikkeld en naar is het zeker wel, voor alle partijen. Sterkte!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 00:50

Bordercollie
Vaak mee
Heel soms alleen
Zeer gesteld op de mens waar ze bij horen

Ik kan me voorstellen dat het voor het dier lastig is om achter te blijven waardoor hij snel getriggerd raakt. Van de oudere vrouw kwam waarschijnlijk weinig tot geen geluid en dat is nu anders.

Die camera is geen verkeerde zet. Je weet dan welke hond het is en dan kan je beter de situatie inschatten. Het kan namelijk ook pure onzekerheid zijn en ga zo maar door.

Je weet nu eigenlijk niks meer dan dat er 1 blaft.

Ik ben benieuwd naar wat je op beeld zal zien.

Zelf zou ik naar mijn buren gaan en aangeven dat je hebt vernomen dat er 1 hond erg blaft en je hiervan op de hoogte bent en het gaat onderzoeken en aanpakken. Vraag desnoods of hun kunnen aangeven wanneer er een probleem is of geef ze je nimmer zodat ze je kunnen bellen als ze hinder ondervinden. Zo beperk je ook het murenslaan en voorkom je de burenruzie omdat ze weten dat je ermee bezig bent

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:31

Misschien is het al gezegd,maar misschien wil 1 van de buurkinderen wel oppassen op maandag en wat bijverdienen.