Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dorus schreef:Toch eens met de buren gaan praten. Ze veroorzaken zelf het probleem, maar maken het ook nog eens erger door tegen de muur te slaan. Uiteraard niet op die manier brengen, maar het zal wel helpen om bewustwording te creëren over hun eigen aandeel in de geluidsoverlast.
_San87_ schreef:Dorus schreef:Toch eens met de buren gaan praten. Ze veroorzaken zelf het probleem, maar maken het ook nog eens erger door tegen de muur te slaan. Uiteraard niet op die manier brengen, maar het zal wel helpen om bewustwording te creëren over hun eigen aandeel in de geluidsoverlast.
Maar is het echt geluidsoverlast, of gewone leefgeluiden?
Het is wel goed eerst uit te zoeken wat het is. Je kunt de buren moeilijk verbieden de trap op te lopen in hun eigen huis.
Dorus schreef:_San87_ schreef:
Maar is het echt geluidsoverlast, of gewone leefgeluiden?
Het is wel goed eerst uit te zoeken wat het is. Je kunt de buren moeilijk verbieden de trap op te lopen in hun eigen huis.
Als ze tegen de muren aan slaan dan is er overlast. Of het zijn een stel opjuttende pubers en dan is de overlast andersom. Hoe dan ook lijkt mij een communicatie route openen geen verkeerd idee.
Leo schreef:Ik zou zeker met een camera eens observeren wat er gebeurd, en welke geluiden eventueel triggeren.
Soms heeft een hond verlatingsangst zonder dat ze persé hard geluid maken of slopen waardoor niemand door heeft dat de hond eigenlijk veel spanning of stress ervaart. Een verandering (nieuwe/ andere geluiden, zich niet lekker voelen, ander verwachtingspatroon.. etc.) kan maken dat de stille stress toch uiting krijgt in huilen of blaffen. En inderdaad: een gestresste hond die niet goed kan afvloeien, blijft zichzelf opzwepen in die adrenaline. Heel naar voor de hond, en inderdaad ook storend voor de buren.
Ik zou dus eerst observeren wat er gebeurd en ook wat de honden horen. Triggert de hond echt op geluid of is hij voor het geluid al mogelijk gespannen (hijgen, ijsberen, staren naar de deur, alert blijven, tongelen zijn allemaal uitingen van niet comfortabel zijn met het alleen thuis zijn.
Indien dat het geval is, zou ik het bij die bron aanpakken en het gaan trainen zodat de hond weer ontspannen alleen kan zijn.
Is de hond wel ontspannen en reageert hij direct op geluid met spanning, inderdaad nagaan of de geluiden excessief zijn, of gewoon "nieuwe" leefgeluiden, dan kan het een kwestie van gewenning zijn. Is het excessief, dan met de buren praten om te zien wat jullie samen kunnen om het te voorkomen. Voor iedereen fijner.
anjali schreef:Ik ben dol op honden, maar het geluid van een langdurig doorblaffende hond werkt mij ook op de zenuwen. De hond van ts is niet alleen, er zijn nog 2 andere honden thuis, dus echt verlatingsangst is het niet. Kan hij niet in een kamer die goed geisoleerd is en verder van de muren van de buren? Antiblafbanden worden tegenwoordig niet meer gebruikt? Er zijn wel hondencursussen (vaak individuele les) die speciaal op dit gedrag gericht zijn.
anjali schreef:Ik ben dol op honden, maar het geluid van een langdurig doorblaffende hond werkt mij ook op de zenuwen. De hond van ts is niet alleen, er zijn nog 2 andere honden thuis, dus echt verlatingsangst is het niet. Kan hij niet in een kamer die goed geisoleerd is en verder van de muren van de buren? Antiblafbanden worden tegenwoordig niet meer gebruikt? Er zijn wel hondencursussen (vaak individuele les) die speciaal op dit gedrag gericht zijn.
Leo schreef:anjali schreef:Ik ben dol op honden, maar het geluid van een langdurig doorblaffende hond werkt mij ook op de zenuwen. De hond van ts is niet alleen, er zijn nog 2 andere honden thuis, dus echt verlatingsangst is het niet. Kan hij niet in een kamer die goed geisoleerd is en verder van de muren van de buren? Antiblafbanden worden tegenwoordig niet meer gebruikt? Er zijn wel hondencursussen (vaak individuele les) die speciaal op dit gedrag gericht zijn.
Helaas kunnen honden zeker verlatingsangst hebben als er nog andere honden in huis zijn. Het kan zelfs naar 1 persoon zijn. Het is een heel breed begrip, maar wijst allemaal naar ongemak vanuit de hond op het moment dat zijn mens(en) er niet zijn.
_San87_ schreef:Dorus schreef:Als ze tegen de muren aan slaan dan is er overlast. Of het zijn een stel opjuttende pubers en dan is de overlast andersom. Hoe dan ook lijkt mij een communicatie route openen geen verkeerd idee.
Ze sloegen op de muren om de hond te laten ophouden, zegt TS duidelijk. Dat dat niet de manier is, moge duidelijk zijn. Al kan ik me de frustratie wel voorstellen.
De hond wordt door iets getriggerd en dat hoeft niet per definitie door geluidsoverlast te zijn. Dat kan ook normaal leefgeluid zijn. Die kans is zelfs groot.
De enige waarvan we zeker weten dat ze, onbewust, geluidsoverlast veroorzaakt, is TS.