Fokker goldendoodle gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mama3

Fokker goldendoodle gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 14:09

Na 6 jaar wikken en wegen overweeg ik nu echt serieus om een Labradoodle of Goldendoodle aan te schaffen voor ons gezin met 3 tieners.

Van de labradoodle kom ik fokkers tegen via de Wala en Alaeu. Deze heb ik allemaal nageplozen, een heel excelsheet van gemaakt om tot een juiste fokker te komen.

Maar van de goldendoodle kom ik niks tegen. Als ik Google op fokker kom ik steeds bij een labradoodle fokker uit. Ik las over de vereniging Labradoodle club nederland, maar als ik dit Google kom ik ook niet bij deze vereniging en kan ik dus ook geen fokkers vinden.

Wie kan mij op weg helpen naar een eerlijke fokker van een Goldendoodle. Eentje die vader en moeder test op afwijkingen en DNA en waar de pups in huiselijke/sociale kring opgroeien.

Alvast dank.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:17

Je kan beter een golden retriever of een poedel kopen. Een kruising is altijd gokken welke genen de overhand nemen en heel veel fokkers laten het over komen alsof ze verantwoord fokken, maar dat valt meestal toch erg tegen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:57

mavantos schreef:
Je kan beter een golden retriever of een poedel kopen. Een kruising is altijd gokken welke genen de overhand nemen en heel veel fokkers laten het over komen alsof ze verantwoord fokken, maar dat valt meestal toch erg tegen.

Plus de vacht is vaak een groot drama om bij te houden. Een poedel kan je hetzelfde laten knippen als de typische doodle look (is een puppy cut).

Danmaarzo

Re: Fokker goldendoodle gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:04

En ze zijn gruwelijk doorgefokt al waardoor ze echt heel veel problemen hebben.
Zowel gedrag, allergiën, gezondheidstechnisch etc..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:11

Ik heb inderdaad nog nooit een leuke doodle van wat dan ook gezien. Hebben vrijwel allemaal gedragsproblemen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:16

Doodles zijn inderdaad erg moeilijk. Ook ik vind ze geen erg plezierig karakter hebben

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:23

Wij (/mijn ouders) hebben een goldendoodle. Ze is erg nerveus/angstig aangelegd (naar andere honden toe), verder een hele lieve hond die goed luistert als je consequent bent.

Zij is gefokt bij Lovi, ik dacht dat zij in Weert in Limburg zitten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:26

Hier ook geen aanbevelingen voor een doodle :n
Zelfs de 'bedenker' van het ras, heeft er spijt van dat ie de doodle ooit heeft gefokt :+

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:53

Ik vind 6 jaar wikken en wegen wel lang genoeg om tot een conclusie te komen wat je graag wilt. Kennelijk is dat de goldendoodle.

Ik heb er 1 gehad in mijn opvang en vond dat oprecht een leuk dier. De australische labradoodle, of australian cobberdog of de reguliere labradoodle en double doodle (jawel, het bestaat) die ik ook veelvoudig in de opvang heb vind ik allemaal maar krijsbeesten zonder maat haha.

Ik geloof dat de golden doodle bij Lovi's Dream vandaan kwam maar zeker weten doe ik het niet meer.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:07

Beide jachthonden, dus je moet er dan wel iets actiefs mee gaan doe.
Daarbij erg veel "wildgroei" in de fokkers, die hier een hele dikke prijs voor vragen.
De vacht is idd een drama, en met castreren/steriliseren vaak nog waardelozer om bij te kunnen houden.
Ik zou dan idd liever een Konings Poedel oid nemen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:10

Ik vind de goldendoodle over het algemeen leuke dieren. De golden ligt, op het energieniveau na, veel dichter tegen de poedel aan qua gedrag als de labrador.

De combinatie plaat voor de kop, lekker beuken, geen persoonlijke ruimte en flink stuiteren gecombineerd met snel gekwetst (mentaal, maar ook gevoelig voor pijntjes), bij vreemde honden veel persoonlijke ruimte, zachtaardig spel en flink stuiteren; geeft te vaak een hond met een plaat voor de kop die wel wil beuken maar gekwetst is als de ander terugbeukt, wel hhard in andermans ruimte komt maar dat niet van de ander accepteert en nog steeds veel stuitert.
De golden is veel rustiger, gevoelig en zachtaardig, heeft minder verplichting tot mentale uitdaging (maar vindt het wel nog steeds leuk!) en heeft een rustiger en zachtaardiger spel. Het resultaat is vaak een gevoelige maar verder gematigde hond.

Ik zou overigens wel gaan voor een grote goldendoodle gaan, je ziet bij de kleine poedeltjes (dwerg en middenslag) zeer regelmatig instabiel gedrag, nerveus en gemakkelijk angstig. Daar wordt helaas door veel fokkers onvoldoende op geselecteert, het wordt vaak weggelachen. Bij doodlefokkers zie je toch vaak dat het voor hen nog lastiger is om aan een stabiele kleine poedel te komen, omdat een flink gedeelte van de poedelreuen niet ingezet worden voor kruisingen, omdat het dit voor de eigenaar betekent dat ze uit de poedelclub gezet worden.

Lovi's dream levert inderdaad vaak mooie goldendoodles op.

Wees erop bedacht dat als je een doodle-vacht wil, je pup echt met 7 weken al enige baardvorming moet hebben. Geen baard is betekent dat je een verharende golden-vacht krijgt. Niets mis mee, behalve als je niet tegen verharende honden kan. Laat je niet aanpraten dat dit nog gewoon goed komt, want zelfs bij de minimaal ruwharige pup in mijn nest, zat er bij 7 weken echt al iets van baardvorming op, hoe minimaal ook. En dat is precies de pup die is blijven verharen, ondanks dat het technisch gezien wel een ruwhaar is (baard + korthaar). Overigens ook zo verkocht naar mensen die al een jack hussel hadden en het geen probleem vonden.
Hier overigens geen goldendoodles (maar peruvian doodles), maar de vachtgenetica blijft hetzelfde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:21

SayaJones schreef:
Hier ook geen aanbevelingen voor een doodle :n
Zelfs de 'bedenker' van het ras, heeft er spijt van dat ie de doodle ooit heeft gefokt :+

De bedenker van de australian labradoodle heeft er spijt van, niet omdat ze ongeschikt waren voor hun functie (dat waren hulphondlijnen en daar waren ze geschikt voor), maar vanwege de explosie van broodfokkers die ze gehyped hebben.

'His "big regret" is that his invention paved the way for "unethical, ruthless people" to breed the dogs without thinking of the health of their offspring.'

Het had dus niets met de kruising an sich te maken. Daarnaast zijn bijvoorbeeld de maltipoo en cockapoo al veel ouder als poedelkruisingen, dat idee heeft Conron niet zelf bedacht.

Ook de Smous is ontstaan uit poedelkruisingen, die waren namelijk in de jaren 70 toen het ras teruggefokt werd regelmatig voorkomend doordat de poedel toen populair was en oeps-nestjes nog gebruikelijk. Deze doodles zijn toen gekruist met de border terrier en dat is de basis van de Smous geweest. Overigens waren de oorspronkelijke Smousen waarschijnlijk miskleur dwergschnauzers geweest.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:25

Onze goldendoodle kwam bij Jetty van der Hulst vandaan. Echt een top fokker en trimster in de poedels en doodles. Komen hele fijne honden bij haar vandaan. Ja, het is een typisch ras en zeker de Labradoodles zijn soms echte lompe beesten die flinke opvoeding vereisen. Maar het zijn ook echt lieve goedzakken en leuke familiehonden met de juiste opvoeding.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:34

denisesilver schreef:
mavantos schreef:

Plus de vacht is vaak een groot drama om bij te houden. Een poedel kan je hetzelfde laten knippen als de typische doodle look (is een puppy cut).

Ligt eraan, onze F1 Goldendoodle heeft een fleece vacht en die houd ik even makkelijk bij als destijds de Golden Retrievers bij mijn ouders thuis. De F1b heeft vaak veel meer krul en die vachtjes vragen meer aandacht en zorgvuldig borstelen.

Overigens is onze Goldendoodle een lief meisje, niet angstig, geen gedragsproblemen en sociaal naar mens en dier. Dus waar iedereen alleen maar beren op de weg ziet zal meer met de reputatie/vooroordelen te maken hebben dan met de werkelijkheid.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 17:56

@Mizora, wij willen graag de standaardmaat of een hele grootte middelmaat. Maar die zoektocht maakt het nog moeilijker. Ik kom vooral de mini's veel tegen. Maar dat past niet bij ons.

@wonkeydonkey; wij zijn zelf hele actieve, sportieve buitenmensen. We hebben in het dorp veel hondenveldjes, speelweide en losloopmogelijkheden. Beweging zal de hond meer dan voldoende krijgen. Ook gelegenheid tot spelen met andere honden kan op de speelweide.
Dus daar maak ik mij geen zorgen over.

Ik ken 3 doodles, allemaal verschillend van uiterlijk, van binnen alledrie echt hele lieve honden.

Qua vacht heb ik begrepen dat de fleecevacht bijgehouden kan worden door 1x per week te kammen. Mocht dat meer zijn dan doet mijn dochter dat graag. We willen er dan ook graag een met fleecevacht en niet eentje met krullen.

attie405

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:31

Wij hebben voorheen een goldendoodle gehad (een van de eerste) bij Kings Goldendoodle vandaan. Onwijs lief dier, veel te vroeg gecastreerd (6 weken vanuit de fokker) en helaas heel veel gezondheidsproblemen (veel problemen die je niet altijd standaard ziet, mogelijk doordat ze toch zijn doorgefokt) qua karakter naar mensen geweldig, was wel erg beschermend wat zich uitte in agressie naar andere honden.

Dierenarts gaf ons de tip nooit meer voor een doodle te gaan wegens de gezond en gedragsproblemen die de laatste jaren meer naar voren zijn gekomen. Wij hebben nu sinds 5 jaar een koningspoedel.
Wij willen nooit meer anders, een onwijs rustig, lief en vooral gezonde hond!
Mijn ouders hebben sinds kort ook een koningspoedel pup en ervaren hetzelfde.
En we trimmen ze gewoon ‘normaal’ dus de meeste denken dat het gewoon doodles zijn, haha.

Je mag mij altijd een pb doen of een keer langs komen om kennis te maken met de ‘echte’ poedels (wij wonen in Noord - Holland).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:18

Waarom niet een poedel? Komen in 4 maten en een hele hoop kleuren. Dingen als karakter, grootte en vachtsoort zijn veel meer voorspelbaar. De poedel is een leuke actieve hond en met die vacht kan je alle kanten op met trimmen. Als je het hoofd fluffy laat kan ie voor het oog door voor een doodle. Ik zou nooit bij willen dragen aan die doodle hype met ongezonde onvoorspelbare kruisingen waarvoor men de hoofdprijs moet betalen. Goldens retrievers en poedels zijn allebei fantastische rassen, maar de ouderdieren waaruit de goldendoodles gefokt worden zijn niet de beste dieren uit hun ras waardoor je een onvoorspelbare hond kan krijgen. Ik ontmoet zelden een stabiele fijne doodle.

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:33

Wonkeydonkey schreef:
Beide jachthonden, dus je moet er dan wel iets actiefs mee gaan doe.
Daarbij erg veel "wildgroei" in de fokkers, die hier een hele dikke prijs voor vragen.
De vacht is idd een drama, en met castreren/steriliseren vaak nog waardelozer om bij te kunnen houden.
Ik zou dan idd liever een Konings Poedel oid nemen.

En die castratie is een verplichting die je opgelegd krijgt bij aanschaf van de dure pups.
Los van dat wel of niet willen, vind ik een verplichting niet acceptabel.

Sappos schreef:
Waarom niet een poedel? Komen in 4 maten en een hele hoop kleuren. Dingen als karakter, grootte en vachtsoort zijn veel meer voorspelbaar. De poedel is een leuke actieve hond en met die vacht kan je alle kanten op met trimmen. Als je het hoofd fluffy laat kan ie voor het oog door voor een doodle. Ik zou nooit bij willen dragen aan die doodle hype met ongezonde onvoorspelbare kruisingen waarvoor men de hoofdprijs moet betalen. Goldens retrievers en poedels zijn allebei fantastische rassen, maar de ouderdieren waaruit de goldendoodles gefokt worden zijn niet de beste dieren uit hun ras waardoor je een onvoorspelbare hond kan krijgen. Ik ontmoet zelden een stabiele fijne doodle.

Of een Golden Retriever? Als ik lees wat de ts zoekt en te bieden heeft past die ook in het plaatje.

Persoonlijk vind ik al die Doodle varianten erg commercieel over komen. Het argument dat ze verplicht vroeg laten castreren vind ik kul. Daarmee sluit je n.l. op voorhand al heel veel potentieel uit voor de opbouw van je ras. Als je werkelijk een ras wil ontwikkelen dan zet je in een contract dat een pup bij geschiktheid juist wel voor de fok ingezet wordt. Dat gebeurt b.v. ook bij het Markiesje.
De verplichte castratie komt op mij vooral als het aanbod van pups willen controleren. Dat is voor mij een reden om op voorhand al af te haken. Ik wil zelf kunnen bepalen of ik een hond laat castreren en of er mee gefokt wordt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:16

De doodles die ik ken met fleecevacht vind ik ook de honden met een fijn karakter, anders dan de honden met het 'standaard doodle' uiterlijk en karakter.
De doodles die ik ken en met mijn uitlaatservice meegaan vind ik niet fijn qua karakter, beetje bord voor de kop figuren en slecht in hondentaal (en het zijn geen labradoodles).

En zoek een verantwoorde fokker die de ouderdieren test en passende combinaties maakt. Niet Miep van de hoek die haar poedel laat dekken door de Golden van de buren en geen benul heeft van een nest grootbrengen maar wel een nieuw bankstel nodig heeft.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:24

Ook ik zou echt kiezen voor een volle poedel, volle labrador, óf een volle golden. Alle drie zijn het leuke rassen (zijn ook alle drie werkhonden). Bij doodles heb je meer kans op vachtproblemen, gedragsproblemen en voedselallergieën. Er zijn ook echt wel leuke doodles, maar waarom zou je de gok nemen als je ook alternatieven hebt?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:50

Captain schreef:
Ik heb inderdaad nog nooit een leuke doodle van wat dan ook gezien. Hebben vrijwel allemaal gedragsproblemen.

Ik heb een bernerdoodle
Berner en koningspoedel gekruist

Wat een waanzinnig beest is dat ! Jammer dat jij er geen bent tegen gekomen maar ook de labrador doodle van mijn mama is n de mijne beide van verschillende fokkers hebben minder problemen dan mijn raszuivere lhasa apso en een iets minder zuivere lhasa

Moest je info willen over de Berner doodle help ik je graag

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:16

Tja, ik heb toch echt een leuke, gezonde, sociale labradoodle... Al was hij een ongelukje (labradoodle fokteef ontsnapt tijdens loopsheid en heeft een rendezvous gehad met de labrador fokreu van een straat verderop). Hij is dus ook niet helemaal 50-50 lab/poedel en heeft een improper coat. Maar verder een tophond... Verder weinig ervaring met al dan niet betrouwbare fokkers maar wilde wel even nuanceren.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:06

Hij heeft geen improper coat, want hij heeft een baard. Hij een ruwhaar. Improper coat is het gebrek aan baard (en dus gewoon een korthaar of langhaar), maar veel doodle-fokkers gebruiken de term incorrect.

Overigens wel een mooi voorbeeld van 2 onverantwoordelijke fokkers, want er waren dus 2 intacte dieren die zonder toezicht buiten waren. En ja, ik heb ervaring met loopse teven, zoiets hoort simpelweg niet te gebeuren.

Wel een gaaf dier om te zien overigens, daar doe ik absoluut niets aan af.

attie405

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:20

Hier foto’s van onze ‘normaal’ geknipte koningspoedels
Wit is onze Max van 5 jaar
Beer is ondertussen 7 maanden

Afbeelding

Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:09

Mizora schreef:
Hij heeft geen improper coat, want hij heeft een baard. Hij een ruwhaar. Improper coat is het gebrek aan baard (en dus gewoon een korthaar of langhaar), maar veel doodle-fokkers gebruiken de term incorrect.

Overigens wel een mooi voorbeeld van 2 onverantwoordelijke fokkers, want er waren dus 2 intacte dieren die zonder toezicht buiten waren. En ja, ik heb ervaring met loopse teven, zoiets hoort simpelweg niet te gebeuren.

Wel een gaaf dier om te zien overigens, daar doe ik absoluut niets aan af.

Ah oké, ik heb de term te horen gekregen van een trimster. Niet de mijne, want daar heb ik het met haar niet over gehad en zij zegt vooral hoe lief en knap hij is ;) <3

Tja, ik vond het ook bijzonder, maar ik was er niet bij dus ik weet ook niet precies hoe het gebeurd is. Ik heb er een fijne hond aan in ieder geval :)